2020: Οι μεγάλες προσδοκίες και προκλήσεις για την οικονομία

  • Επαναφέρεται το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων εταιρειών με κύριο μέτοχο το κράτος
  • Στο επίκεντρο το δημόσιο χρέος, το κρατικό μισθολόγιο και οι δαπάνες του ΓεΣΥ
  • Τα ΜΕΔ και το στοίχημα των τραπεζών

ΓΡΑΦΕΙ Η 
ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

Το 2020 συνδέεται με μεγάλες προσδοκίες για την οικονομία και όλους τους κλάδους της και πολλές άλλες προκλήσεις. Με την έναρξη της νέας χρονιάς, ξεκινά μία περίοδος κατά την οποία θα κριθούν πολλά σε σχέση με το μεταρρυθμιστικό έργο της Κυβέρνησης, τη διαχείριση του δημοσίου χρέους, τα οικονομικά του ΓεΣΥ, όπως επίσης και τις προκλήσεις που συνεχίζει να αντιμετωπίζει το τραπεζικό σύστημα της Κύπρου.

Πληροφορίες της Brief από το Υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι, ο νέος Υπουργός Κωνσταντίνος Πετρίδης και το επιτελείο του, θα κινηθούν στη βάση των συστάσεων του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για διαχείριση όσων έχουν απομείνει από τα μέτρα που λήφθηκαν μετά τη χρηματοοικονομική κρίση, όπως είναι η αυστηρή πολιτική περαιτέρω μείωσης του δημόσιου χρέους και ο εξορθολογισμός των δαπανών του δημοσίου. Όπως τονίζουν «παρά τις δημοσιονομικές επιδόσεις υπάρχουν συνεχείς κίνδυνοι εξυπηρέτησης του χρέους, με κύρια την αντιμετώπιση και τον περιορισμό των αυξημένων δαπανών κυρίως όσον αφορά το κρατικό μισθολόγιο».

>>> Διαβάστε ακόμη: Οι προοπτικές και οι κίνδυνοι για την κυπριακή οικονομία το 2020 <<<

Ειδικότερα αυξημένες είναι οι ανησυχίες για τα οικονομικά του ΓεΣΥ τονίζοντας πως «η διαχείριση των κινήτρων και του κόστους των υπηρεσιών και η εξασφάλιση της ανταγωνιστικότητας του τομέα της δημόσιας υγείας είναι καθοριστικά για τον έλεγχο των δημοσιονομικών κινδύνων από το γενικό σύστημα υγείας».

Οι αποκρατικοποιήσεις
Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις τού έτους, όπως και κάθε έτους τα τελευταία χρόνια, που μέχρι στιγμής ωστόσο δεν απέδωσε καρπούς, είναι η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στον τομέα των τηλεπικοινωνιών που μέχρι σήμερα είναι περιορισμένη. Η ΑΤΗΚ παραμένει ο κυρίαρχος φορέας στις επιχειρήσεις σταθερής και κινητής τηλεφωνίας και η Κυβέρνηση ευελπιστεί πως θα υλοποιήσει τον στόχο για ιδιωτικοποίηση του οργανισμού, σε πρώτη φάση με μείωση του ποσοστού της συμμετοχής του κράτους, παρά τις φωνές που τάσσονται εναντίον οποιασδήποτε αποκρατικοποίησης.

Σε ό,τι αφορά την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ) η πρόθεση είναι ο διαχωρισμός και η αναδιοργάνωση των λειτουργικών δραστηριοτήτων της εταιρείας, η ενίσχυση της ανεξάρτητης λειτουργικής δραστηριότητας του διαχειριστή συστημάτων μεταφοράς, του διαχειριστή συστήματος διανομής, και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου καθώς και η πλήρης υιοθέτηση ενός νέου μοντέλου και κανόνων για την αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας. Η κυπριακή κυβέρνηση έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία αναμόρφωσης και ιδιωτικοποίησης του τομέα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας. 

>>> Διαβάστε επίσης: Ενώπιον πολλών προκλήσεων και το 2020 οι τράπεζες <<<

Μέχρι στιγμής η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στην ανάπτυξη υποδομών, μεταξύ άλλων μέσω παραχωρήσεων στον τομέα των μεταφορών και παραθαλάσσιων υποδομών, έχει παρουσιάσει μέτρια πρόοδο. 

Για υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων αυτών η Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και Ανάπτυξη έχει εκδηλώσει την πρόθεσή της να υποστηρίξει την ιδιωτικοποίηση της Αρχής Τηλεπικοινωνιών Κύπρου, παρέχοντας χρηματοδότηση πριν την ιδιωτικοποίηση και βοηθώντας την ενίσχυση της αξίας της εταιρείας πριν την πώληση με ορισμένα «quick wins». Αυτά αφορούν την οργάνωση, τη δομή κεφαλαίου, τη διακυβέρνηση και τις κεφαλαιουχικές δαπάνες, ή και συμμετοχή στην τελική ιδιωτικοποίηση. 

Επίσης η Τράπεζα είναι έτοιμη να εξετάσει το ενδεχόμενο παροχής στήριξης στην ΑΗΚ μέσω χρηματοδότησης, πριν την αποκρατικοποίησή της στηρίζοντας τον διαχωρισμό και τις επενδύσεις που στηρίζουν τη μεταρρύθμιση του τομέα της ενέργειας, όπως π.χ. επενδύσεις σε «έξυπνους» μετρητές και συμμετοχή στην τελική ιδιωτικοποίηση του τομέα της ενέργειας

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Τα ΜΕΔ και οι νέες πηγές εισοδήματος
Βέβαια, πάντοτε, στο παζλ των οικονομικών προοπτικών της Κύπρου τίθεται η σταθερή διαχείριση των ΜΕΔ και η εφαρμογή ενός αξιόπιστου πλαισίου εκποιήσεων, και συμπληρωματικών μεταρρυθμίσεων στη δικαιοσύνη. Το ΔΝΤ στην τελευταία έκθεσή του, τον περασμένο μήνα, αναφέρεται στην ανάγκη για συνέχιση της ενίσχυσης του εποπτικού και ρυθμιστικού πλαισίου των χρηματοπιστωτικών οργανισμών και καθορισμού της δομής διακυβέρνησης της κρατικής κυπριακής εταιρείας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων (ΚΕΔΙΠΕΣ).

Σε σχέση με το τραπεζικό σύστημα και τις εξελίξεις που το αφορούν, κρίνεται πρώτιστης σημασίας η ανάγκη για ενέργειες περαιτέρω ενίσχυσης των ισολογισμών και της κερδοφορίας των τραπεζών με τη διατήρηση επαρκών προβλέψεων και κεφαλαιακών αποθεμάτων. Το μήνυμα του ΔΝΤ είναι σαφές και ξεκάθαρο: «Για να μειωθούν οι πιέσεις στην κερδοφορία πρέπει να αναληφθούν πολιτικές που ενθαρρύνουν χαμηλότερους δείκτες κόστους-εισοδήματος μέσω της διαφοροποίησης των εισοδηματικών πηγών, του εξορθολογισμού των λειτουργιών και της υλοποίησης λύσεων ψηφιοποίησης».

Χρύσω Αντωνιάδου