9 κρουαζιερόπλοια επέλεξαν Κύπρο για παροπλισμό - Λόγοι & Όφελος

  • Τι κάνουν τα εννέα μεγάλα κρουαζιερόπλοια στ' ανοιχτά της Λεμεσού;
  • Πόσα πλήρωσαν για την παρόπλιση τους;
  • Πότε αναχωρούν;
  • Τα ερωτήματα που έθεσε η Brief στην Αρχή Λιμένων και ο Αγαθοκλέους Παναγιώτης, Διευθυντής Λιμανιού Λεμεσού έδωσε απαντήσεις.

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

Σήμερα στο Αγκυροβόλιο Μονής, το οποίο βρίσκεται υπό τη δικαιοδοσία της Αρχής Λιμένων Κύπρου βρίσκονται 9 αγκυροβολημένα/παροπλισμένα κρουαζιερόπλοια. Μάλιστα ο καθένας μας μπορεί να τα δει καθώς βρίσκονται στα ανοιχτά της Λεμεσού.

Ο κορωνοϊός ματαίωσε τα σχέδια τους, για τα υπεραταλντικά ταξίδια και έτσι αναγκάστηκαν να αγκυροβολήσουν.

Ο κ. Αγαθοκλέους Παναγιώτης, Διευθυντής Λιμανιού Λεμεσού μιλώντας στην Brief, τόνισε πως δεν είναι τυχαίο ότι βρίσκονται αγκυροβολημένα στην Κύπρο, καθώς συνέβαλαν σημαντικοί παράγοντες στην επιλογή τους για «λιμάνι τους» από τον Μάιο περίπου όταν παροπλίστηκε το πρώτο κρουαζιερόπλοιο.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Όπως εξηγεί στην Brief ο κ. Αγαθοκλέους οι εταιρείες πληρώνουν αρκετές χιλιάδες ευρώ βάσει συμφωνιών με τις αρχές της Κύπρου για τις συγκεκριμένες θέσεις στο αγκυροβόλιο. 



Εννιά κρουαζιερόπλοια αγκυροβολημένα στη Λεμεσό
Σύμφωνα με τον κ. Αγαθοκλέους, το πρώτο κρουαζιερόπλοιο που αγκυροβόλησε/παροπλίστηκε στο αγκυροβόλιο Μονής, το οποίο βρίσκεται υπό τη δικαιοδοσία της Αρχής Λιμένων, αφίχθηκε στα μέσα Μαΐου του 2020, ενώ σήμερα βρίσκονται 9 αγκυροβολημένα/παροπλισμένα κρουαζιερόπλοια. 

«Τα εν λόγω κρουαζιερόπλοια είναι σύγχρονα και με όλες τις ανέσεις πολυτελείας που μπορούν να παράσχουν στους επιβάτες τους, όπως επίσης εφοδιασμένα με σύγχρονα και φιλικά προς το περιβάλλον συστήματα διαχείρισης και πλοήγησης», πρόσθεσε.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Αναφορικά πάντως για τον λόγο παροπλισμού τους, ο κ. Αγαθοκλέους σημείωσε πως προέκυψε από τον υποχρεωτικό τερματισμό του τομέα κρουαζιέρων λόγω της πανδημίας.  

«Όπως θυμάστε ανάμεσα στα πρώτα κρούσματα που παρουσιάστηκαν με την ευρέως εμφάνιση του COVID-19 περί το Μάρτιο του 2020, ήταν αρκετά κρούσματα επί κρουαζιερόπλοιων, ο χειρισμός των οποίων αποτέλεσε δυστυχώς είδηση ανά το παγκόσμιο, με αρκετές χώρες να αρνούνται να υποδεχτούν τα κρουαζιερόπλοια που είχαν επιβάτες διαγνωσμένους με COVID-19», εξήγησε.

Κρουαζιερόπλοια από.... τζάκι
Επιπλέον, τα κρουαζιερόπλοια προέρχονται από μία εκ των μεγαλύτερων εταιρειών πλοιοκτησίας κρουαζιερόπλοιων και συνάμα διοργανωτή κρουαζιέρων στο παγκόσμιο, είπε στην Brief ο κ. Αγαθοκλέους, προσθέτοντας πως τα εν λόγω κρουαζιερόπλοια εκτελούν ως επί το πλείστον κρουαζιέρες ανά το παγκόσμιο και σε διάφορους προορισμούς, περιλαμβανομένου της Μεσογείου. Κάποια δε από αυτά έχουν αφιχθεί από την Αμερική.

Μηδαμινό προσωπικό
Πάντως, όπως μας απάντησε σε ερώτημα μας αναφορικά με τον αριθμό του προσωπικού που βρίσκεται στα κρουαζιερόπλοια, ο  Διευθυντής του Λιμανιού Λεμεσού, ανέφερε πως ενώ τα 9 κρουαζιερόπλοια υπό κανονικές συνθήκες και σε πλήρη λειτουργία έχουν ως πλήρωμα πέραν των 800 με 1.000 ατόμων, αναλόγως του μεγέθους και της επιβατικής μεταφορικής ικανότητάς τους, κατά τη διάρκεια του παροπλισμού τους στο αγκυροβόλιο Μονής διατηρούν μόνο πλήρωμα ασφαλείας το οποίο κυμαίνεται από 95 μέχρι 150 άτομα αναλόγως μεγέθους πλοίου.

>>> Όλες οι έρευνες και αναλύσεις της Brief <<<

Οικονομικά οφέλη
Αρκετές χιλιάδες ευρώ είναι τα έσοδα από την αγκυροβόληση/παροπλισμό των εν λόγω κρουαζιερόπλοιων στο αγκυροβόλιο Μονής και κατανέμονται σε διάφορους φορείς που παρέχουν υπηρεσίες εξυπηρέτησής τους, τόνισε στην Brief o κ. Αγαθοκλέους.

«Για παράδειγμα από αυτή τη δραστηριότητα επωφελούνται φορείς όπως η Αρχή Λιμένων Κύπρου με την επιβολή των σχετικών τελών αγκυροβόλησης, ο ναυτιλιακός πράκτορας που παρέχει όλες τις υπηρεσίες εξυπηρέτησης και κάλυψης των αναγκών των εν λόγω πλοίων, οι τροφοδότες πλοίων σε τρόφιμα και εξοπλισμό, οι εταιρείες εφοδιασμού καυσίμων, οι διακινητές πληρωμάτων, η ίδια η τοπική κοινωνία από τις επισκέψεις των πληρωμάτων στην ενδοχώρα, κλπ», εξήγησε ο κ. Αγαθοκλέους. 

Το δεύτερο κομμάτι που αφορά το οικονομικό όφελος της Κύπρου από το αγκυροβόλημα των κρουαζιερόπλοιων, θα επέλθει με την επαναδραστηριοποίηση των εν λόγω κρουαζιερόπλοιων με την επανέναρξη του τομέα κρουαζιέρων.

Συγκεκριμένα όπως ανέφερε, θα χρειαστούν τα κρουαζιερόπλοια να οργανωθούν σε θέματα πλήρους απασχόλησης πληρωμάτων και εφοδιασμού με τρόφιμα, καύσιμα και εξοπλισμό, ώστε να μπορέσουν να είναι έτοιμα να μεταβούν στα λιμάνια αφετηρίας των κρουαζιέρων τους.

«Αυτές όλες οι δραστηριότητες θα επιφέρουν σημαντικά έσοδα σε διάφορους τομείς της εγχώριας αγοράς, όπως για παράδειγμα οι αεροπορικές γραμμές, τα αεροδρόμια και οι μεταφορείς για τη μεταφορά πληρωμάτων από το εξωτερικό και την επιβίβασή τους στα κρουαζιερόπλοια, οι τροφοδότες πλοίων, οι εταιρείες εφοδιασμού καυσίμων, κλπ», είπε.

To ανταγωνιστικό κόστος παροπλισμού της Κύπρου
Σημαντικός παράγοντας για την επιλογή παροπλισμού των κρουαζιερόπλοιων στην Κύπρο αποτέλεσαν οι συντονισμένες και έγκαιρες προσπάθειες που καταβλήθηκαν τόσο από τα αρμόδια Υπουργεία και δη το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, την Αρχή Λιμένων Κύπρου και τον ιδιωτικό τομέα, όπως το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο και ο Ναυτιλιακός Πράκτορας που αντιπροσωπεύει στην Κύπρο την πλοιοκτήτρια εταιρεία των κρουαζιερόπλοιων, φορείς οι οποίοι έδρασαν άμεσα και συντονισμένα για να ανταποκριθούν στις ανάγκες των αιτημάτων που είχαν υποβληθεί για παροπλισμό στην Κύπρο των υπό αναφορά κρουαζιερόπλοιων, εξήγησε στην Brief o κ. Αγαθοκλέους.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Ειδικότερα, τόνισε πως οι ενέργειες αυτές αποσκοπούσαν αφενός στο να προσφερθεί ένα ανταγωνιστικό κόστος παροπλισμού σε σύγκριση με άλλα λιμάνια του εξωτερικού και να εξυπηρετηθεί ένας τομέας που ουσιαστικά  δεν προϋπήρχε και προέκυψε λόγω της πανδημίας, με γνώμονα το όφελος της τοπικής αγοράς και της οικονομίας της Κύπρου γενικότερα, ιδιαίτερα στη δύσκολη αυτή περίοδο σε σχέση με την εισροή ξένων κεφαλαίων στην οικονομία του τόπου.
 
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας που συνέβαλε στην επιλογή της Κύπρου για τον παροπλισμό των κρουαζιερόπλοιων αποτέλεσε η πολύ καλή επιδημιολογική εικόνα που παρουσίασε η Κύπρος σε σχέση με την πανδημία, σημείωσε.

Πρόσθετα σημαντικό ρόλο στην επιλογή της Κύπρου, αποτέλεσε επίσης το γεγονός ότι η χώρα μας προβλήθηκε ως σημαντικό διεθνή ναυτιλιακό κέντρο και κατόπιν προσπαθειών και πρωτοβουλιών των αρμόδιων Υπουργείων, ήταν από τις πρώτες χώρες που ανταποκρίθηκε στις εκκλήσεις των Διεθνών Οργανισμών όπως του Διεθνής Ναυτιλιακού Οργανισμού, της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ένωσης Πλοιοκτητών, επεσήμανε ο κ. Αγαθοκλέους και συνέχισε πως αυτό επέτρεψε τη διακίνηση και αλλαγή πληρωμάτων ανεξαρτήτως χώρας προέλευσης, διευκολύνοντας έτσι την αλλαγή/αντικατάσταση πληρωμάτων πλοίων και τον επαναπατρισμό τους, πληρώματα τα οποία είχαν ουσιαστικά ‘εγκλωβιστεί’ για αρκετούς μήνες επί των πλοίων.

>>> Διαβάστε εδώ ειδήσεις και στην αγγλική <<<

Από που εξαρτάται η αναχώρηση των εννέα
Σύμφωνα με τον κ. Αγαθοκλέους τα πλείστα εκ των 9 κρουαζιερόπλοιων έχουν δηλώσει για ημερομηνία αναχώρησης τον Ιανουάριο του 2021, όμως αυτή η ημερομηνία ενδεχομένως να τροποποιηθεί και δη να μεταφερθεί σε μεταγενέστερο στάδιο.  

«Η τελική ημερομηνία αναχώρησής τους από την Κύπρο θα είναι αυτή που θα σημάνει αρχικά τον τερματισμό του παροπλισμού τους και κατ’ επέκταση την επαναδραστηριοποίηση του τομέα κρουαζιέρων διεθνώς, επαναδραστηριοποίηση η οποία όπως είναι αντιληπτό είναι άμεσα συνυφασμένη με την εξέλιξη και πορεία της πανδημίας», επεσήμανε. 

Πιο δύσκολη η επανεκκίνηση των κρουαζιερών από τα αεροπορικά ταξίδια
Σύμφωνα περαιτέρω με τον κ. Αγαθοκλέους, «είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι για να μπορέσει να λειτουργήσει ξανά ο τομέας κρουαζιέρων είναι ένα εγχείρημα δύσκολο και δεν μπορεί να συγκριθεί με τα αεροπορικά δρομολόγια».

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Για να είναι εφικτή μία κρουαζιέρα πέραν της προετοιμασίας του ίδιου του κρουαζιερόπλοιου, θα πρέπει να ξεπεραστούν διάφορα εμπόδια όπως η επιλογή προορισμών σε διάφορες χώρες ενός δρομολόγιου κρουαζιερόπλοιου, προορισμοί οι οποίοι θα έχουν πολύ καλή επιδημιολογική εικόνα ώστε να μπορεί να αποβιβαστεί ο επιβάτης με ασφάλεια για επίσκεψη, είπε.  

Όπως εξήγησε στην Brief o κ. Αγαθοκλεους, πέραν του χρόνου που χρειάζεται να ετοιμαστεί/οργανωθεί το κρουαζιερόπλοιο και να επιλεγούν ασφαλείς προορισμοί, χρειάζεται επίσης αρκετός χρόνος για να προωθηθεί το δρομολόγιο κρουαζιέρας στην αγορά, έχοντας όμως παράλληλα και τη δυσκολία να ξεπεραστεί ο αρνητικός ψυχολογικός παράγοντας και η φοβία που έχει δημιουργηθεί στο ευρύ κοινό για τις κρουαζιέρες αφενός έχοντας κατά νου τα αρνητικά συμβάντα των κρουαζιερόπλοιων κατά την έναρξη της πανδημίας και αφετέρου του ‘εγκλεισμού’ και της συνύπαρξης για αρκετές ημέρες πολλών ατόμων/επιβατών σε ένα κρουαζιερόπλοιο.  

Ξένια Προδρόμου