ΑΝΑΛΥΣΗ: Γιατί μειώθηκαν οι εγγραφές αυτοκινήτων 

O κυριότερος λόγος για τον οποίο μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν σημαντικά περιορίσει τις γραμμές παραγωγής τους

ΑΝΑΛΥΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ
ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ BRIEF

Μια αλληλουχία γεγονότων και παραμέτρων που λειτουργούν ως ντόμινο επηρεάζουν τόσο τις τιμές όσο και τη ζήτηση από δυνητικούς αγοραστές αυτοκινήτων. Οι επιπτώσεις της πανδημίας κυρίως κατά την περασμένη χρονιά αρχίζουν σταδιακά να έχουν αντίκτυπο κατά τη φετινή χρονιά σε πολλούς τομείς οικονομικής δραστηριότητας και εμπορίου σε παγκόσμια κλίμακα, όπως καταγράφεται και στην αγορά αυτοκινήτου. 

Η έλλειψη τσιπ 

Ακούγεται σε ορισμένους παράξενο αλλά η παγκόσμια έλλειψη σε τσιπ, λόγω τεράστιας ζήτησης κατά τους προηγούμενους μήνες, επηρεάζει και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό τις αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη. Η ειδική αγορά των ημιαγωγών, των γνωστών δηλαδή τσιπ της οποίας ο τζίρος προσεγγίζει το μισό τρισεκατομμύριο δολάρια ετησίως αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη πρόκληση στην ιστορία της που αφορά βεβαίως την αδυναμία της να καλύψει τις ασύμμετρα μεγαλύτερες από την παραγωγική δυνατότητά της ανάγκες. Από τα smartphone και τα tablet, μέχρι τα ψυγεία και τα αυτοκίνητα τα τσιπ είναι απαραίτητο στοιχείο και σε συνδυασμό με την τεράστια χρήση τεχνολογικών-ψηφιακών λύσεων στον πλανήτη κατά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, οι ημιαγωγοί έχουν γίνει ανάρπαστοι. 

Αυτός είναι ο κυριότερος λόγος για τον οποίο μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν σημαντικά περιορίσει τις γραμμές παραγωγής τους με αποτέλεσμα να καταγράφεται επιβράδυνση στην παγκόσμια αγορά καινούργιου αυτοκινήτου. Αυτό έχει ως συνεπακόλουθο τη διατήρηση του παλιότερου αυτοκινήτου από αυτούς που θα το πουλούσαν για να αγοράσουν νέο με συνέπεια να έχει περιοριστεί η προσφορά μεταχειρισμένων σε μια τεράστια αγορά παγκοσμίως. Στην Κύπρο καταγράφεται μείωση στις εγγραφές οχημάτων καινούργιων και μεταχειρισμένων κατά το πρώτο εννιάμηνο του 2021 ως απόρροια των πιο πάνω. 

Στον ακόλουθο πίνακα καταγράφονται οι εγγραφές ΙΧ οχημάτων κατά τους πρώτους εννέα μήνες, για τα έτη από το 2017 μέχρι και φέτος:

 Β

Μεγαλύτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι η μείωση της φετινής χρονιάς σε σύγκριση με το 2018 διαμορφώνεται σε ποσοστό της τάξης του 31,8%. Η αντίστοιχη μείωση σε σχέση με πέρσι ανέρχεται στο 5,8%. Μάλιστα, τα πράγματα κατά την περσινή χρονιά ήταν πολύ χειρότερα αφού στην υπό αναφορά περίοδο περιλαμβάνεται το πρώτο, ιδιαίτερα αυστηρό lockdown, κατά το οποίο στην ουσία η αγορά πάγωσε. Αυτό φανερώνει και το μέγεθος της επίπτωσης από τις διεθνείς συνθήκες κατά τη φετινή χρονιά. 

Μεγάλη ζήτηση, περιορισμένη προσφορά, αυξημένες τιμές
Τα πιο πάνω δεδομένα έχουν δημιουργήσει τη χειρότερη περίοδο για κάποιον που θα ήθελε να αγοράσει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, αφού τόσο τα διαθέσιμα οχήματα είναι περιορισμένα όσο και οι τιμές ιδιαίτερα αυξημένες. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι τιμές είναι αυξημένες, σε σχέση με το 2019, σε διψήφιο ποσοστό κάτι το οποίο καθιστά ξεκάθαρη την επίπτωση στον οικονομικό προγραμματισμό κάποιου που θα ήθελε για παράδειγμα να αγοράσει ένα αυτοκίνητο γύρω στις 15 χιλιάδες ευρώ. 
Ταυτόχρονα, η ενεργειακή αγορά που απειλεί την παγκόσμια οικονομία με τις υψηλές τιμές οι οποίες εκτιμάται να κρατήσουν για αρκετούς μήνες ή και χρόνια επηρεάζει τις οικονομικές δυνατότητες των νοικοκυριών και συνεπώς κάποιες από τις σημαντικές αποφάσεις που έχουν να λάβουν, από τις σπουδές ή τις διακοπές μέχρι την αγορά αυτοκινήτου. 

Συντακτική Ομάδα Brief
 
1749