ΑΝΑΛΥΣΗ: Μπορεί ο τουρισμός να κάνει comeback το 2022;

Αρχίζοντας από το ερώτημα που τίθεται μέσω του τίτλου της σημερινής ανάλυσης η Brief δίνει ξεκάθαρα καταφατική απάντηση. Ο τουρισμός για μια σειρά από λόγους που θα παρατεθούν πιο κάτω τόσο μέσω αριθμών όσο και μέσω δεδομένων δείχνει να βρίσκεται σε πορεία αποκατάστασης από το μεγάλο πλήγμα τόσο άμεσα όσο και έμμεσα στον τουρισμό η πανδημική κρίση.

Η σύγκριση της φετινής με την περσινή χρονιά και οι αυξήσεις που καταγράφονται από μήνα σε μήνα, σε επίπεδο αφίξεων ή εσόδων, που κινούνται σε ποσοστά του 200% και 300% δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία. Η περσινή χρονιά αποτελεί την πρώτη χρονιά-σοκ μέσα στην πανδημία την οποία σχεδόν στην ολότητά του ο πλανήτης αντιμετώπισε με τεράστιο φόβο και συνεπώς εφαρμόστηκαν υπέρμετρα αυστηρά μέτρα διακίνησης και κοινωνικής αποστασιοποίησης. Βέβαια, εάν δεν υπήρχε το 2020 δεν θα πετυχαίναμε κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για την οικονομία και τα ταξίδια σε δεύτερο στάδιο: Έμαθαν οι κοινωνίες να ζουν με τον κορωνοϊό αλλά να καταφέρνουν -σε μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό- να διατηρούν και την οικονομική δραστηριότητα ενεργή.

Φαίνεται, ότι η φετινή χρονιά χωρίς ακριβείς υπολογισμούς κινείται περίπου στο μισό μιας καλής χρονιάς πριν την πανδημία και με δύο ή και τρεις φορές υψηλότερο όγκο σε σύγκριση με πέρσι. Αυτό αποτελεί και το πλέον βασικό στοιχείο που φανερώνει ότι παρά τα κρούσματα, τις επιπλοκές που έχει η πανδημία και τις απρόβλεπτες τροπές που κάθε τόσο προσλαμβάνει οι άνθρωποι βρίσκουν τους τρόπους να ζουν με αυτήν.

Στον πιο κάτω πίνακα παρατίθενται τα ταξίδια που έχουν καταγραφεί κατά το πρώτο εννιάμηνο κάθε έτους από το 2018 μέχρι φέτος, σε σχέση με τις αφίξεις στη χώρα μας:

Είναι προφανές ότι υπάρχει ακόμη δρόμος μέχρι να αποκατασταθεί πλήρως η εικόνα και πιθανώς το 2022 να μην φτάσει ακριβώς τα νούμερα των προ πανδημίας ετών, ωστόσο, η επόμενη χρονιά δε θα είναι μια κακή χρονιά για τον τουρισμό μας.

Πριν υπεισέλθουμε σε κάποιες άλλες, σημαντικές παραμέτρους για τον τουρισμό και το ταξίδι ευρύτερα να δούμε και τη σχέση εσόδων από τον τουρισμό κατά το πρώτο εννιάμηνο των ετών 2018 με 2021:

Τα πιο πάνω στοιχεία δείχνουν την τάση και τα ακόλουθα δεδομένα την εδραίωση των πιο πάνω αριθμών, με μία πολύ βασική προϋπόθεση που δεν είναι άλλη από τη σημαντική υποχώρηση της πανδημίας η οποία εξακολουθεί να ταλαιπωρεί τις κοινωνίες και τις οικονομίες διεθνώς.

Μία πολύ σημαντική παράμετρος για τον τουρισμό είναι η διάθεση του κοινού η οποία είναι πέρα για πέρα δεδομένα μετά από δύο χρόνια περιορισμών, αποστασιοποίησης και οικονομικών περιπετειών.

Την ίδια ώρα τόσο οι εταιρείες που ασχολούνται άμεσα με τον τουρισμό όσο και οι αερομεταφορείς προσαρμόζουν τιμές, δημιουργούν πακέτα και επιδιώκουν με κάθε τρόπο να προσελκύσουν κόσμο. Αυτό το δεδομένο τίθεται -εν μέρει- υπό αμφισβήτηση λόγω των πληθωριστικών τάσεων που μοιραία επηρεάζουν αρνητικά και τις τιμές αεροπορικών, διαμονής, διατροφής και ψυχαγωγίας στις διακοπές. Παρόλα αυτά, υπάρχουν και θα προσφερθούν και στο μέλλον ελκυστικά πακέτα διακοπών ή ταξιδίου.

Παράλληλα, το κοινό, εταιρείες, οργανισμοί ή τα ίδια τα κράτη σε επιχειρησιακό επίπεδο με αλλαγές, παρεμβάσεις ή διαφοροποιήσεις αναλόγως συνθηκών δείχνουν να έχουν βρει τον τρόπο λειτουργίας παράλληλα με την πανδημία. Τα πρωτόκολλα δε φαίνεται να είναι μια πρόσκαιρη κατάσταση και σταδιακά όλοι συνειδητοποιούν ότι πρέπει να βλέπουμε τη μεγάλη εικόνα, δηλαδή ένα ταξίδι για αναψυχή και όχι την ανάγκη για κάποιο τεστ, τη χρήση μάσκα ή τον επιπλέον χρόνο αναμονής στο αεροδρόμιο.

Σε επίπεδο χρημάτων κάτι που φαίνεται από τις καταθέσεις αλλά και την εσωτερική κατανάλωση είναι πως τα νοικοκυριά έχουν μαζέψει κάποια λεφτά την τελευταία διετία, απόρροια των περιορισμένων κοινωνικών εξόδων, των ταξιδιών για διακοπές ή ακόμη και των μεγάλων αγορών λόγω της περσινής κατάστασης. Επίσης, ένας σημαντικός αριθμός δανειοληπτών εντάχθηκε υπό το σχέδιο αναστολής δόσεων εξοικονομώντας χρήματα στην ουσία, τα οποία εάν δεν ξοδεύτηκαν για άλλους σκοπούς είναι διαθέσιμα.
Αυτά τα διαθέσιμα χρήματα πολλοί είναι διατεθειμένοι να τα ξοδέψουν για διακοπές την επόμενη χρονιά.

Καταληκτικά, σημειώνεται ότι τα δεδομένα και οι δυναμικές που έχουν δημιουργηθεί δείχνουν ότι η επόμενη χρονιά θα είναι σαφώς πολύ πιο κοντά στις χρονιές που προηγήθηκαν της πανδημίας, από πλευράς αφίξεων και τουριστικών εσόδων. Το μεγάλο στοίχημα παραμένει η απόκλιση που θα υπάρχει και εάν η Κύπρος αποδειχθεί ελκυστικός προορισμός για διακοπές και βεβαίως κατά πόσον η πανδημία θα συνεχίζει
να βάζει δύσκολα στην οικονομία και συνεπώς και στον τουρισμό.