ΑΝΑΛΥΣΗ: Παγκόσμιο τσουνάμι παρασέρνει την αγορά αυτοκινήτου

Tα σημερινά προβλήματα, οι μεγάλες αυξήσεις στις τιμές, οι ελλείψεις σε βασικά προϊόντα, ύλες και εξαρτήματα δεν μπορούν και δε θα επιλυθούν άμεσα

Την πιο δύσκολη περίοδό της εδώ και περίπου μια δεκαετία διάγει η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, αφού ο εκρηκτικός συνδυασμός αρχικά της πανδημίας, έπειτα της μεγάλης έλλειψης βασικών εξαρτημάτων για παραγωγή αυτοκινήτων κυρίως τσιπ και στη συνέχεια οι παγκόσμιες πληθωριστικές πιέσεις και ο πόλεμος στην Ουκρανία, δημιουργούν τις πλέον δύσκολες συνθήκες για πωλήσεις αυτοκινήτου διεθνώς. Από την εν λόγω κατάσταση η Κύπρος δε θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση, κάτι που αποτυπώνεται στις εγγραφές αυτοκινήτων, καινούργιων ή μεταχειρισμένων. Άλλωστε, η αγορά του καινούργιου αυτοκινήτου επηρεάζει και αυτή του μεταχειρισμένου, αφού οι οδηγοί που θέλουν καινούργιο αναβάλλουν την αγορά τους λόγω των συνθηκών που προαναφέρονται. 

Σημειώνεται ότι, στο διεθνές επίπεδο της αγοράς αυτοκινήτου η συγκεκριμένη κατάσταση δεν εκτιμάται να αποκλιμακωθεί σύντομα. Και με αυτό περιγράφεται μία παρόμοια -με τη σημερινή- συγκυρία η οποία μπορεί να διαρκέσει έως το τέλος του 2023. Για φέτος υπολογίζεται ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων θα μειωθούν κατά 6% στην Ευρώπη, ως απόρροια -κυρίως- του πολέμου στην Ουκρανία και των lockdown στην Κίνα. 

Την ίδια ώρα, οι πωλήσεις αυτοκινήτων κατά το πρώτο τετράμηνο του 2022 μειώθηκαν σε τεράστιο βαθμό σε σημαντικές αγορές όπως της Βρετανίας (-25%), των Ηνωμένων Πολιτειών (-17%), της Γερμανίας (-9%) και της Κίνας (-4%), σύμφωνα με ρεπορτάζ που δημοσιεύει το διεθνούς κύρους περιοδικό Forbes. 

Αντίστοιχα στην κυπριακή αγορά παρατηρούνται παρόμοια δεδομένα. Μέσω των επίσημων στοιχείων που δημοσιεύει η Στατιστική Υπηρεσία κατά τους πρώτους πέντε μήνες του 2022 οι εγγραφές επιβατηγών αυτοκινήτων σαλούν μειώθηκαν κατά 2,3% και έφτασαν τις 11.513, σε σύγκριση με 11.785 την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Από το σύνολο των επιβατηγών αυτοκινήτων σαλούν, 5.108 ή 44,4% ήταν καινούρια και 6.405 ή 55,6% ήταν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.

Στον πιο κάτω πίνακα αποτυπώνεται πιο ξεκάθαρα η μεγάλη εικόνα, αφού παρουσιάζονται στοιχεία, που αφορούν στις εγγραφές καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων ΙΧ κατά το πρώτο πεντάμηνο κάθε χρονιάς από το 2012 μέχρι και το 2022: 

Τα δεδομένα είναι τέτοια που αφενός δεν μπορούν να γίνουν ασφαλείς εκτιμήσεις για το μέλλον της παγκόσμιας οικονομικής πορείας τους επόμενους μήνες, πόσο μάλλον για τα επόμενα χρόνια. 

Αυτό που με βεβαιότητα μπορεί να λεχθεί είναι ότι τα σημερινά προβλήματα, οι μεγάλες αυξήσεις στις τιμές, οι ελλείψεις σε βασικά προϊόντα, ύλες και εξαρτήματα δεν μπορούν και δε θα επιλυθούν άμεσα. Και με αυτό συνάγεται αβίαστα το συμπέρασμα ότι το 2022 αποτελεί μια δύσκολη χρονιά. 

Το μεγάλο ερώτημα είναι εάν αποτελεί την είσοδο σε μια ακόμη μεγαλύτερη και εκτεταμένη, χρονικά και από πλευράς επιπτώσεων, κρίση ή το μεσοδιάστημα της ταραχώδους περιόδου της πανδημίας, του πληθωρισμού και του πολέμου στην Ουκρανία σε πιο ήρεμα νερά για την οικονομία.