ΑΝΑΛΥΣΗ: Πότε και πώς θα ανακάμψει η αγορά αυτοκινήτου;

Με ακόμη ένα κτύπημα στην ήδη αρνητική πορεία σημαδεύτηκε η αγορά αυτοκινήτου, η οποία όχι απλώς δεν μπορεί να ξεκολλήσει από το αδιέξοδο στο οποίο εδώ και καιρό έχει εγκλωβιστεί αλλά αντίθετα κινείται από πτώση σε πτώση. Τα δεδομένα δείχνουν ότι το 2022 θα είναι μία από τις πλέον κακές χρονιές σε σχέση με τις εγγραφές επιβατικών οχημάτων, καινούργιων και μεταχειρισμένων, ενώ το ακόμη χειρότερο είναι ότι η εικόνα δεν μπορεί να αποκατασταθεί με μια καλή χρονιά και μάλιστα δε γνωρίζουμε εάν αυτή η χρονιά θα είναι το 2023. 

>>Διαβάστε επίσης: ΑΝΑΛΥΣΗ: Η ανεργία είναι το πιο θετικό δεδομένο στην οικονομία<<

Πιο κάτω παρατίθενται στοιχεία πενταετίας σε σχέση με τις εγγραφές επιβατικών οχημάτων, τόσο καινούργιων όσο και μεταχειρισμένων, κατά τον Οκτώβριο αλλά και κατά το πρώτο δεκάμηνο κάθε έτους. Τα στοιχεία από την επίσημη βάση δεδομένων της Στατιστικής Υπηρεσίας από το 2018 μέχρι και φέτος παρουσιάζουν ξεκάθαρα την κακή εικόνα που επικρατεί στην αγορά αυτοκινήτου: 

vdfvd

Τα προβλήματα 

Τα κυριότερα προβλήματα της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου συνοψίζονται στα πιο κάτω σημεία, τα οποία επηρεάζουν σχεδόν σε όλα τα σημεία τις πωλήσεις αυτοκινήτων: 

1. Έλλειψη βασικών υλικών ή εξαρτημάτων για την παραγωγή αυτοκινήτων. Το ζήτημα με την έλλειψη τσιπ κατά την περίοδο της πανδημίας, επηρεάσε σε τεράστιο βαθμό και επέφερε μεγάλες καθυστερήσεις στις γραμμές παραγωγής. 

2. Οι καθυστερήσεις στην παραγωγή νέων οχημάτων καθιστά και τη διάθεση μεταχειρισμένων περιορισμένη, κάτι που στην περίπτωση της Κύπρου περιορίζει τα διαθέσιμα μεταχειρισμένα και ταυτόχρονα σπρώχνει τις τιμές προς τα πάνω. 

3. Η παγκόσμια ενεργειακή κρίση, η αύξηση στις τιμές μεταφορικών και το πληθωριστικό κύμα πιέζουν επιπλέον τις τιμές προς τα πάνω την ώρα που και το κόστος δανεισμού αυξάνεται. 

4. Ευρύτερο κλίμα αβεβαιότητας και οικονομική αστάθεια θέτουν τους καταναλωτές σε κατάσταση περισυλλογής σε σχέση με τις οικονομικές τους δαπάνες, κάτι που αντικατοπτρίζεται σε υφεσιακές καταστάσεις οικονομιών. 

>>Διαβάστε επίσης: ΑΝΑΛΥΣΗ: Τι παρέλαβε και τι παραδίδει ο Αναστασιάδης<<

Οι λύσεις

Κλειδί για απελευθέρωση των οικονομικών προοπτικών σε παγκόσμια κλίμακα είναι βεβαίως η έκβαση του πολέμου στην Ουκρανία που είναι άμεσα συνυφασμένος με το κόστος ενέργειας. Παρόλο που ούτε ο χρόνος, ούτε ο τρόπος αποκλιμάκωσης ή και τερματισμού του πολέμου μπορεί να εκτιμηθεί, θεωρείται κάτι περισσότερο από βέβαιο ότι όταν η συγκεκριμένη σύρραξη τερματιστεί τότε οι οικονομικές συνθήκες θα ομαλοποιηθούν σε πολλά επίπεδα. 

Αυτό θα οδηγήσει σε βελτίωση πολλών οικονομικών συνθηκών, σε επίπεδο κόστους ενέργειας, παγκόσμιου εμπορίου, αποκατάστασης εμπορικών σχέσεων κρατών και επιχειρήσεων και βεβαίως παραγωγής και διάθεσης προϊόντων, που είναι σημαντικά και για τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Υπάρχει η προσδοκία για το 2023 ότι θα αποτελέσει τη χρονιά της αποκλιμάκωσης των αρνητικών δεδομένων αν και παραμένει αόριστος ο χρόνος μιας τέτοιας, ιδιαίτερα, σημαντικής εξέλιξης. 

Η εκτίμηση για το άμεσο μέλλον 

Πάντως, η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου έχει πληρώσει βαρύ τίμημα από τις αρνητικές εξελίξεις όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί την τελευταία -κυρίως- διετία. Οι αριθμοί στους οποίους έχει φτάσει η αγορά καινούργιων και μεταχειρισμένων ως προς τις εγγραφές οχημάτων είναι ιδιαίτερα χαμηλοί. Ακόμη και στο σενάριο που ήδη από τον πρώτο μήνα του 2023 θα αποκατασταθούν όλες οι δυσλειτουργίες, στρεβλώσεις και πιέσεις όπως είναι σήμερα διαμορφωμένες η εγχώρια αγορά θα χρειαστεί ίσως μερικά χρόνια μέχρι να ανακτήσει το χαμένο έδαφος. 

Συντακτική ομάδα Brief
 
2177