ΑΝΑΛΥΣΗ: Σε βαθιά ύφεση η αγορά αυτοκινήτου

Εδώ και καιρό η Brief έγραψε για τις δυσκολίες και τις δυσλειτουργίες που παγκόσμια έχουν προκύψει σε σχέση με την παραγωγή αλλά και το κόστος στην αγορά αυτοκινήτου. Η συγκεκριμένη τάση στη βάση των συνθηκών έλλειψης τσιπ για παραγωγή οχημάτων, τις μεγάλες καθυστερήσεις στις αυτοκινητοβιομηχανίες και της μεγάλης ζήτησης που προκύπτει φαίνεται να μην είναι προσωρινή. Στο μεσοδιάστημα το παγκόσμιο πληθωριστικό κύμα και η πολεμική συνθήκη στην Ουκρανία επιτείνουν την κατάσταση σε πολλά επίπεδα του παγκόσμιου εμπορίου, όπως και στην αγορά αυτοκινήτου.

Η Κύπρος δεν αποτελεί εξαίρεση των πιο πάνω δεδομένων και επηρεάζεται σημαντικά, κάτι που αποκαλύπτεται ξεκάθαρα από τους αριθμούς σε σχέση με τις εγγραφές οχημάτων. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίες φτάνουν μέχρι και τον περασμένο Μάρτιο και με αφορμή αυτά η
Brief ανέτρεξε στα χρόνια πριν την πανδημία, κατά τη διάρκειά της, φτάνοντας μέχρι και φέτος.

Ισχυρή πτώση σχεδόν 80%

Η πτώση της τάξης του 19,8% για τις εγγραφές οχημάτων Ι.Χ. κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 είναι σημαντική. Παρόλα αυτά η εν λόγω σύγκριση αφορά δύο μη κανονικές χρονιές, υπό συνθήκες πανδημίας και άλλων, ευρύτερων προβλημάτων. Την ίδια ώρα η σύγκριση που προκαλεί τον μεγαλύτερο προβληματισμό και δίνει απόλυτα την τραγική εικόνα στην οποία βρίσκεται η αγορά αυτοκινήτου, αφορά στο 2022 με το 2019. Η πτώση στις εγγραφές οχημάτων Ι.Χ. κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου- Μαρτίου του 2019 διαμορφώνεται σε ποσοστό της τάξης του 78,7%. Ενδεικτική είναι και η καμπύλη στον πιο κάτω πίνακα όπως διαμορφώνεται σύμφωνα με τα στοιχεία που αφορούν στις εγγραφές επιβατικών οχημάτων στην Κύπρο, καινούργιων και μεταχειρισμένων.

Τα δεδομένα όπως έχουν διαμορφωθεί αυτή τη στιγμή δεν εκτιμάται να αλλάξουν προς το καλύτερο άμεσα και συνεπώς η εικόνα της ισχυρής πτώσης σε σχέση με ορισμένα χρόνια προηγουμένως θα επικρατήσει κατά το 2022.

Το σημαντικό πλέον είναι να ομαλοποιηθούν, σταδιακά, οι συνθήκες διεθνώς προκειμένου να απελευθερώσουν αφενός την παραγωγική δυνατότητα της παγκόσμιας βιομηχανίας αυτοκινήτων και αφετέρου οι συνθήκες που πιέζουν τα οικονομικά των νοικοκυριών να αποκλιμακωθούν.