Ανάλυση: Τι σημαίνει η πτώση του Πετρελαίου - Ο Μ. Χρίστου εξηγεί

Ποιες οι εκτιμήσεις του Συντονιστή του Κέντρου Οικονομικών Μελετών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Μάριου Χρίστου

Σε σημεία υπό το μηδέν κατρακύλησαν οι διεθνείς τιμές πετρελαίου και ειδικά του αμερικανικού αργού, με αποτέλεσμα οι παραγωγοί να εμφανίζονται πρόθυμοι να πληρώσουν έως και 40 δολάρια το βαρέλι.

Το γεγονός αυτό δημιούργησε εύλογα ερωτήματα όπως, τι σημαίνουν αυτές οι αρνητικές τιμές, πόσο θα συνεχιστεί η κατάσταση και τι σημαίνει για την παγκόσμια οικονομία.

Η Brief σε μία προσπάθεια να απαντήσει τα πιο πάνω ερωτήματα επικοινώνησε με τον Μάριο Χρίστου, Συντονιστή του Κέντρου Οικονομικών Μελετών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, και καταγράφει τις απόψεις του επί του θέματος.

>>> Διαβάστε ακόμη: Πετρέλαιο: Έκλεισε στα -$37,63/Πώς εξηγείται η ιστορική συντριβή <<<

Σε ό,τι αφορά την μεγάλη μείωση στις τιμές πώλησης του πετρελαίου ο κ. Χρίστου τόνισε πως αυτή οφείλεται στην υπερπαραγωγή και στην μειωμένη ζήτηση. 

«Αυτή την στιγμή υπάρχει μείωση στην ζήτηση, ενώ η παραγωγή συνεχίζεται, όπως και η αποθήκευση πετρελαίου, με αποτέλεσμα πλέον να έχουμε φθάσει σε επίπεδα, ειδικά στις ΗΠΑ, που να μην υπάρχουν χώροι αποθήκευσης του πετρελαίου και στο σημείο να καταγράφονται αρνητικές τιμές. Δηλαδή, να προσφέρουν το πετρέλαιο σε τέτοιες χαμηλές τιμές για να φύγει επειδή δεν έχουν που να το αποθηκεύσουν», εξήγησε. 

Ερωτηθείς πόσο μπορεί να διαρκέσει αυτό το φαινόμενο ο κ. Χρίστου ανέφερε πως, «αυτή την στιγμή φαίνεται να υπάρχει μία συνεννόηση για μείωση της παραγωγής πετρελαίου κατά 10% σε πρώτο στάδιο, ωστόσο, αυτό είναι κάτι που θα το δούμε στην συνέχεια πως θα επηρεάσει τις τιμές. Πιστεύω ότι τουλάχιστον μέχρι τον επόμενο μήνα θα είμαστε σε αυτά τα επίπεδα και ειδικά από την στιγμή που δεν επανεκκινούν οι οικονομίες ανά το παγκόσμιο», εκτίμησε. 

Κληθείς να πει πόσο επηρεάζει την παγκόσμια οικονομία η μεγάλη πτώση στις τιμές πετρελαίου, ο Συντονιστής του Κέντρου Οικονομικών Μελετών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, ανέφερε πως «η παγκόσμια οικονομία αυτή την στιγμή επηρεάζεται λόγω της μείωσης του κόστους παραγωγής ενέργειας. Αυτό θεωρώ ότι είναι το σημαντικό. Επιπρόσθετα τούτου υπάρχει και η αποθήκευση πετρελαίου, η οποία θα συνεχιστεί για όσο διαρκεί αυτή η κρίση που βιώνουμε. Άρα δεν υπάρχει κάτι το οποίο να βοηθά περισσότερο την παγκόσμια οικονομία, γιατί δεν υπάρχει ζήτηση. Η μειωμένη ζήτηση είναι και ο βασικός λόγος για τον οποίο έχουμε και αυτή την αδιάθετη παραγωγή πετρελαίου», τόνισε. 

Ερωτηθείς εάν εκτιμά ότι για να διαφοροποιηθεί αυτή η εικόνα πρέπει να επανεκκινήσει η παγκόσμια οικονομία, ο κ. Χρίστου απάντησε καταφατικά. «Πρέπει να ξεκινήσουν την λειτουργία τους τα εργοστάσια. Πρέπει να ξεκινήσει το εμπόριο. Πρέπει γενικά να επαναδραστηριοποιηθεί η παγκόσμια οικονομία για να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί το πετρέλαιο, δηλαδή, να υπάρξει ζήτηση ενέργειας, για να αρχίσει και μεγαλύτερη διάθεση του πετρελαίου», υπογράμμισε. 

Ερωτηθείς, εξάλλου, εάν μέχρι να επανεκκινήσει η παγκόσμια οικονομία είναι πιθανόν να δούμε και νέες μειώσεις στην τιμή του πετρελαίου ή εάν αυτές έχουν πιάσει πάτο, ο κ. Χρίστου εκτίμησε: «Δεν θα έβλεπα μία περαιτέρω υποχώρηση των τιμών πετρελαίου, γιατί αυτή την στιγμή υπάρχουν χώρες ή εταιρείες που παράγουν πετρέλαιο κάτω του κόστους. Συνεπώς δεν μπορεί να πάει πολύ πιο κάτω η τιμή του πετρελαίου».

«Εκείνο που εκτιμώ ότι θα γίνει είναι η μείωση της παραγωγής. Ήδη γίνεται μία προσπάθεια για μείωση της παραγωγής κατά 10%, αλλά αυτή η κατάσταση σίγουρα δεν είναι βιώσιμη και δεν μπορεί να συνεχιστεί επ’ άπειρον. Δεν είναι βιώσιμη για την ίδια την παραγωγή πετρελαίου, γιατί υπάρχει και το κόστος μεταφοράς και εμπορίας, πέραν από αυτό της παραγωγής», επεσήμανε. 

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Κληθείς, επίσης, να πει γιατί υπάρχει μεγαλύτερη μείωση στην τιμή του αμερικανικού αργού σε αντίθεση με το brent, ο κ. Χρίστου είπε πως αυτό οφείλεται σε δύο παράγοντες. «Ο πρώτος έχει να κάνει με το είδος του πετρελαίου και ο δεύτερος έχει να κάνει με το γεγονός ότι στην Αμερική υπάρχει υπερπαραγωγή και μη διάθεση πετρελαίου. Δηλαδή, το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο στην Αμερική παρά στην Ευρώπη και γι’ αυτό άλλωστε στην Ευρώπη οι τιμές είναι λίγο πιο ψηλές», εξήγησε. 

«Αυτή την στιγμή πρέπει να πούμε ο μεγάλος παίκτης είναι η Σαουδική Αραβία, η οποία μπορεί να υπάρξει και πετρέλαιο με πολύ χαμηλότερο κόστος από οποιονδήποτε άλλο, αφού το κόστος παραγωγής ξεκινά από 10 δολάρια περίπου. Υπάρχουν, όμως, χώρες που η μέθοδος παραγωγής πετρελαίου με πολύ μεγαλύτερο κόστος παραγωγού, ακόμη και γύρω στα 60 δολάρια και συνεπώς παρουσιάζεται και αυτό το φαινόμενο της μεγαλύτερης μείωσης τιμών για το αμερικανικό αργό σε αντίθεση με το brent», κατέληξε ο κ. Χρίστου. 
 

Μάριος Αδάμου