Ανοικτό το θέμα του Μνημονίου αν η Κύπρος περάσει σε ύφεση

Αν δεν τα πάμε καλά ανοικτό το ενδεχόμενο για προσφυγή στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας
  • Η επόμενη μέρα της εξόδου από το lockdown
  • Τι φοβάται το Υπουργείο Οικονομικών 
  • Οι μεγάλοι κίνδυνοι από πιθανή αποτυχία στη διαχείριση του COVID – 19

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

Μεγάλο είναι το στοίχημα που καλείται να κερδίσει η Κύπρος με την επανεκκίνηση της οικονομίας της από την προσεχή Δευτέρα, 4 Μαΐου.

Κυβέρνηση και λαός υποχρεώνονται να τηρήσουν όλα τα μέτρα προφύλαξης και προστασίας από τον COVID – 19, ταυτόχρονα με την επανεκκίνηση της οικονομίας, των επιχειρήσεων και της απασχόλησης. 

Ήδη, στο Υπουργείο Οικονομικών στέλνουν έντονα τα μηνύματα προς πάσα κατεύθυνση και ιδιαίτερα προς τις επιχειρήσεις ότι, εάν δεν επιτύχει το πείραμα του ανοίγματος της οικονομίας, διασφαλίζοντας σε πρώτη φάση, με αυστηρή προσήλωση, τα μέτρα που προτείνονται για προστασία από τον COVID 19, τότε η χώρα θα βρεθεί προ νέων περιπετειών με απρόσμενες επιπτώσεις. 

>>> Διαβάστε επίσης: Όλοι οι Τομείς, πόσους εργοδοτούν και πώς επιλέχθηκαν να ανοίξουν <<<

Η ακραία και επικίνδυνη προοπτική είναι να βρεθεί η Κύπρος στην ανάγκη να αποταθεί στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας ο οποίος συνεπάγεται, παράλληλα με τη χρηματοδοτική στήριξη, και Μνημόνιο (Πρόγραμμα Προσαρμογής). 

Όμως, όπως πληροφορείται η Brief, προτού η χώρα καταλήξει σε ένα τέτοιο ακραίο σενάριο περνά σε παρατεταμένη περίοδο ύφεσης, εκτροχιάζονται τα δημόσια οικονομικά, το δημόσιο χρέος καθίσταται μη βιώσιμο και η χώρα χάνει την πρόσβασή της στις διεθνείς αγορές. 

>>> Διαβάστε επίσης: Οι 4 φάσεις αναλυτικά μέχρι Ιούλιο - Τι θα γίνει <<<

Μέτρα τύπου 2013
Όπως έγινε και το 2013, σε μια τέτοια περίπτωση, η χώρα, για να τύχει χορήγησης χρηματοδοτικής συνδρομής, θα πρέπει να καταλήξει σε συμφωνία με την Τρόικα σύμφωνα με την οποία προνοείται η λήψη μέτρων για ορισμένο χρονικό διάστημα. 

Τα μέτρα αυτά βοηθούν το κράτος - μέλος να σταθεροποιήσει τα δημόσια οικονομικά του, να ενισχύσει την ανθεκτικότητά του σε μελλοντικά πλήγματα και να ανακτήσει την πρόσβαση στη χρηματοδότηση από αγορές. 

Να υπενθυμίσουμε ότι, για τις προϋποθέσεις πολιτικής πραγματοποιούνται διαπραγματεύσεις μεταξύ του ενδιαφερόμενου κράτους - μέλους και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε συνεργασία με την ΕΚΤ και με τη συμμετοχή του ΔΝΤ.

Πριν την κατάρτιση του Μνημονίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με την ΕΚΤ αξιολογούν τις χρηματοπιστωτικές ανάγκες του μέλους και τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους.

Το κράτος που αιτείται χρηματοδοτικής συνδρομής οφείλει επίσης να επικυρώσει το Δημοσιονομικό Σύμφωνο

Στο Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο έχει την εμπειρία του 2013, εργάζονται πυρετωδώς για να διασφαλίσουν ότι τα δημόσια οικονομικά βρίσκονται υπό έλεγχο και να «κλείσουν» τη σωστή διαχείρισή τους. Σε πρώτη φάση, επιχειρείται ένα ξεσκόνισμα δαπανών, με αιματηρές εξοικονομήσεις σε διάφορους τομείς, οι οποίες και θα εγκριθούν από το Υπουργικό Συμβούλιο κατά τη συνεδρία του την ερχόμενη βδομάδα, μετά από εισήγηση του Υπουργού Οικονομικών.

Ήδη, το Υπουργείο προχωρεί σε χαρτογράφηση των τομέων στους οποίους θα γίνουν εξοικονομήσεις δαπανών, με κύρια την παγοποίηση αναπτυξιακών έργων.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Υπουργεία και ανεξάρτητες υπηρεσίες υποβάλλουν τις προτάσεις του στο Υπουργείο και η Διεύθυνση Προϋπολογισμού ανάλαβε να ετοιμάσει την τελική πρότασή της που θα κατατεθεί στο Υπουργικό για έγκριση. 

Σύμφωνα με πληροφορίες της Brief:

  • Συνεχίζονται μόνο τα αναπτυξιακά έργα, τα οποία ήδη βρίσκονται στο στάδιο της υλοποίησης και μόνο με την έγκριση του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και επίσης του Υπουργείου Οικονομικών.
  • Παγοποιούνται πλήρως οι διαφημιστικές εκστρατείες του τουριστικού προϊόντος, οι εκπαιδεύσεις στην Κύπρο και το εξωτερικό, οι συμμετοχές σε διάφορες εκθέσεις.

Το Υπουργείο Οικονομικών καταβάλλει μεγάλες προσπάθειες ώστε να είναι σε θέση να καταβάλλει τις πληρωμές για τις ανελαστικές δαπάνες και τις υποχρεώσεις που είναι απόρροια συμβάσεων και συμβολαίων, όπως:

  • Το κρατικό μισθολόγιο και τις λειτουργικές δαπάνες των υπουργείων και υπηρεσιών (πληρωμή ρεύματος, νερού, ενοικίων κλπ).
  • Τις υποχρεώσεις που ανέλαβε η Κύπρος προς την Ε.Ε. κυρίως τα συγχρηματοδοτούμενα έργα.
  • Τις αποπληρωμές δανείων και τόκων.

Οι απώλειες των φορολογιών
Στις εκτιμήσεις για τις απώλειες κρατικών εσόδων το Υπουργείο Οικονομικών επικεντρώνεται στα έσοδα που χάνονται από τον ΦΠΑ και άλλες φορολογίες, υπολογίζοντας ότι τα μέτρα που λαμβάνονται (στήριξη επιχειρήσεων, αυτοτελώς εργαζομένων, εργοδοτούμενων, φοιτητών και της οικονομίας γενικότερα) έχουν χρηματοδοτικό αντίκτυπο γύρω στα 800 εκατ. ευρώ, δηλαδή ποσοστό 3,8% του ΑΕΠ πέραν της παροχής ρευστότητας ύψους 2 δις ευρώ.

Η επιδημία του ιού COVID-19 έχει προκαλέσει σημαντικές μεταβολές στην οικονομική συμπεριφορά, η οποία αναπόφευκτα επιδρά αρνητικά στην οικονομική δραστηριότητα και στην οικονομία στο σύνολό της. 

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Μέχρι στιγμής δεν είναι γνωστή η ένταση και η διάρκεια αυτής της υγειονομικής κρίσης και θεωρείται ακόμη πρόωρο να προβλέψει κανείς με βεβαιότητα τις οικονομικές απώλειες που θα καταγραφούν σε ετήσια βάση, μέχρι το τέλος του έτους. 

Ακόμα δυσκολότερο είναι να προβλέψει κανείς τις πιο μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες συνέπειες αφού δεν ξέρουμε τον βαθμό που οι σημερινές καταστάσεις θα επηρεάσουν μελλοντικές οικονομικές συμπεριφορές. 

Σχετικά με την ταχύτητα επαναφοράς της οικονομίας εξετάζονται τρία σενάρια: αυτό της γρήγορης επαναφοράς (έξι μήνες), το σενάριο μέτριας επαναφορά (ένα έτος) και το σενάριο της αργής επαναφοράς (δύο χρόνια). 

Χρύσω Αντωνιάδου