«Ασήκωτη» η επόμενη μέρα για το λιανικό εμπόριο

Μεγάλες οι ζημιές για τους παραδοσιακούς κλάδους - Κερδισμένες οι υπεραγορές και τα φαρμακεία
  • Αντέχουν οι επιχειρήσεις που έστησαν ηλεκτρονικές πωλήσεις

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

Μια νέα σελίδα ξαναγράφεται για τον κλάδο του λιανικού εμπορίου μετά τη λήξη της πανδημίας του κορωνοϊού καθώς, οι επιχειρήσεις, εκτός αυτές των τροφίμων και τα φαρμακεία, είναι οι πρώτες που έχουν υποστεί μεγάλες ζημιές και βρίσκονται σε ένα απειλητικό και αβέβαιο μέλλον. Για τις πλείστες επιχειρήσεις είναι η δεύτερη φορά σε μια δεκαετία που υφίστανται μεγάλες απώλειες.

Η κρίση του 2008 οδήγησε σε κλείσιμο μικρότερες κυρίως εμπορικές επιχειρήσεις, και πολλές που ήδη κατέγραφαν προβλήματα στην προ κορωνοϊού εποχή αναμένεται να οδηγηθούν πιθανότατα σε κλείσιμο. Ωστόσο υπάρχει και ένα θετικό στην όλη δύσκολη και αρνητική συγκυρία.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Οι επιχειρήσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους είναι μεν ευάλωτες αλλά μπορούν ευκολότερα να ανακάμψουν λόγω ευελιξίας.

Οι μεγάλοι του λιανικού εμπορίου, με μεγάλη αλυσίδα καταστημάτων, μπορεί να έχουν οικονομίες κλίμακας και επώνυμες μάρκες αλλά δεν διαθέτουν την ευελιξία, την προσαρμοστικότητα των μικρών επιχειρήσεων.

Πηγές της αγοράς δήλωναν στη Brief ότι «η επόμενη μέρα είναι εξαιρετικά δύσκολη για τον κλάδο όπως και για όλη την οικονομία και οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου θα πρέπει να αντιληφθούν τις νέες καταναλωτικές συνήθειες του κόσμου και να προσαρμόσουν τη στρατηγική τους στις νέες του ανάγκες και τον νέο τρόπο σκέψης του καθώς και στα νέα οικονομικά δεδομένα των καταναλωτών.

»Ήδη, ο κλάδος έχει δεχθεί ένα μεγάλο πλήγμα και κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης του 2008, με μια κοινή διαπίστωση τη μεταβολή της καταναλωτικής συμπεριφοράς του κόσμου. Αυτή τη φορά πρέπει να γίνει αντιληπτό πως η κατάσταση θα είναι δυσχερής για όλες τις οικονομίες, για μεγάλο τμήμα του πληθυσμού το οποίο θα κληθεί να αντέξει τις πιέσεις των χαμηλών αμοιβών, το ενδεχόμενο της ανεργίας και γενικότερα ένα πιθανό, πλέον για αυτούς, δυσβάστακτο κόστος διαβίωσης».

Στροφή σε νέες συνήθειες
Ο κλάδος θα κινηθεί ανάλογα με τις νέες συνήθεις των καταναλωτών οι οποίοι εκτιμάται ότι:

  • Θα στραφούν σε οικονομικότερες αγοραστικές επιλογές καθώς η μεγάλη πλειοψηφία της μεσαίας τάξης απειλείται και αδυνατεί να διατηρήσει το βιοτικό της επίπεδο.
  • Θα επιλέγουν προϊόντα και υπηρεσίες που αφορούν την οικιακή ψυχαγωγία και δραστηριότητες που σχετίζονται με αυτήν.
  • Θα αυξήσουν τις επιλογές τους για υπηρεσίες και προϊόντα που προσφέρονται μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, αξιοποιώντας τις ευκαιρίες που δημιουργούνται με τις νέες τεχνολογίες.

Ο κλάδος, ανάλογα με τις επιπτώσεις που δέχεται αυτή την περίοδο της αναστολής εργασιών των επιχειρήσεων του, θα αφήσει και το αποτύπωμά του στην οικονομία.

Οι κερδισμένοι
Οι κλάδοι των υπεραγορών, τροφίμων και των φαρμακείων, είναι στην ουσία οι μοναδικοί κλάδοι που ευνοούνται από τις νέες συνθήκες που δημιουργεί η πανδημία του COVID -19. Τα φαρμακεία, εκτός από τις υψηλές πωλήσεις φαρμάκων, μασκών και αντισηπτικών, έχουν επίσης αυξημένες πωλήσεις και σε άλλα είδη όπως βαφές για μαλλιά και καλλυντικά.

Οι καθαρά παραδοσιακοί κλάδοι του λιανεμπορίου, όπως είναι η ένδυση και η υπόδηση, θα δεχθούν εξαιρετικά μεγάλες απώλειες. Ήδη, έχασαν την πασχαλινή περίοδο, κινδυνεύουν να χάσουν την ανοιξιάτικη και ευελπιστούν ότι θα κερδίσουν μέρος από το χαμένο έδαφος κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Έχουν παραλάβει εμπορεύματα τα οποία βρίσκονται στοιβαγμένα στις αποθήκες τους.

Κερδίζουν έδαφος
Οι επιχειρήσεις που ενήργησαν έγκαιρα και έστησαν τις κατάλληλες δομές και υποδομές για ηλεκτρονικές πωλήσεις κερδίζουν μέρος των απωλειών τους σε σύγκριση με εκείνες που ανέστειλαν τη λειτουργία τους και καταγράφουν ζημιές. Έχουν στηθεί ηλεκτρονικά καταστήματα από εταιρείες που επένδυσαν στο ηλεκτρονικό εμπόριο και οι οποίες τουλάχιστον, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών τους, θα καταφέρουν να επιβιώσουν.

Οι πάρα πολύ μικρές εταιρείες του κλάδου θα υποστούν μεγάλο πλήγμα και εκτιμάται ότι πολλές από αυτές δεν θα τα καταφέρουν.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία, ο Δείκτης Όγκου Κύκλου Εργασιών Λιανικού Εμπορίου για τον μήνα Ιανουάριο 2020 (τελευταία επίσημα στοιχεία) αυξήθηκε κατά 4,4% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους και έφτασε στις 110,7 μονάδες.

Για την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2019, ο δείκτης όγκου του λιανικού εμπορίου σημείωσε αύξηση 2,6% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2018.
 

Χρύσω Αντωνιάδου