Αυτά είναι τα 4 Σχέδια για Επιχειρήσεις και Αυτοεργοδοτούμενους

Τι αποφασίστηκε στη σύσκεψη των Υπ. Εργασίας, Οικονομικών & εκπροσώπων κοινοβουλευτικών κομμάτων - Όλες οι λεπτομέρειες

Τέσσερα Σχέδια για Επιχειρήσεις και Αυτοεργοδοτούμενους ετοίμασε και θα προωθήσει άμεσα η Κυβέρνηση στο πλαίσιο των μέτρων στήριξης της οικονομίας από τις επιπτώσεις του κορωνοϊού.

Η τελική μορφή των Σχεδίων, όπως πληροφορείται η Brief, οριστικοποιήθηκε κατά την χθεσινή (24/3) τηλεδιάσκεψη των Υπουργών Εργασίας, Ζέτας Αιμιλιανίδου, και Οικονομικών, Κωνσταντίνου Πετρίδη, με εκπροσώπους των κοινοβουλευτικών κομμάτων, στην βάση και των προτάσεων που είχαν υποβάλει τις προηγούμενες μέρες.

>>> Διαβάστε ακόμη: Ουσιαστική στήριξη σε εργαζομένους και επιχειρήσεις <<<

Σύμφωνα με πληροφορίες της Brief, τα 4 Σχέδια για Επιχειρήσεις και Αυτοεργοδοτούμενους έχουν ως εξής:

Σχέδιο 1 – Αυτοεργοδοτούμενοι
Όσον αφορά τους αυτοεργοδοτούμενους το Σχέδιο θα προνοεί πως, το κράτος θα καταβάλλει ως επίδομα μέχρι το 50% του μισθού/εισοδήματος των προσώπων αυτών.

Σχέδιο 2 – Μικρές επιχειρήσεις (έως και 5 άτομα)
Αναφορικά με τις μικρές επιχειρήσεις που εργοδοτούν μέχρι 5 άτομα, το Σχέδιο προβλέπει επιδότηση του 70% του μισθού των εργαζομένων, υπό την προϋπόθεση ότι διατηρούν τους υπαλλήλους τους στην εργασία και έχουν υποστεί μείωση του κύκλου εργασιών τους πέραν του 25%.

>>> Διαβάστε ακόμη: Τέλος σε Οικοδομές και Λιανεμπόριο για 3 βδομάδες <<<

Σχέδιο 3 – Υποχρεωτική αναστολή εργασιών (λόγω Διαταγμάτων)
Σε ό,τι αφορά τις εταιρείες, οι οποίες βάσει Διαταγμάτων, έχουν αναστείλει υποχρεωτικά τις εργασίες του, το Σχέδιο προνοεί πως αυτές θα μπορούν να δηλώσουν το 90% των εργαζομένων τους για να λαμβάνουν 60% του μισθού τους από το κράτος.

Σχέδιο 4 – Μερική αναστολή ή απώλεια 25% του τζίρους
Όσες επιχειρήσεις έχουν προχωρήσει σε μερική αναστολή των εργασιών τους καθώς και εταιρείες που θα παρουσιάσουν μείωση 25% του κύκλου εργασιών τους τον Μάρτιο του 2020 σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, θα μπορούν να δηλώσουν το 60% του προσωπικού τους για δύο Σχέδια τα οποία θα προνοούν πως:

1/ Είτε ο εργαζόμενος να μην εργάζεται και να λαμβάνει το 60% των απολαβών του από το κράτος

2/ Είτε ο υπάλληλος να συνεχίσει να εργάζεται και να του καλύπτει το κράτος το 60% του μισθού και να συμπληρώνει ο εργοδότης το υπόλοιπο, ούτως ώστε ο εργαζόμενος να λαμβάνει ακριβώς τον ίδιο μισθό που λάμβανε και προηγουμένως.

Για ένταξη των εταιρειών με μερική αναστολή εργασιών ή απώλειας του 25% του τζίρους τους θα ισχύουν δύο προϋποθέσεις:

Πρώτον, η εταιρεία δεσμεύεται ότι δεν θα προχωρήσει σε απολύσεις εργαζομένων μέχρι και 6 μήνες μετά την λήξη της κατάστασης εκτάκτου ανάγκης. Για παράδειγμα, αν η κατάσταση εκτάκτου ανάγκης λήξει τον Ιούνιο, η εταιρεία θα πρέπει να δεσμευτεί πως μέχρι το τέλος του χρόνου δεν θα προχωρήσει σε καμία απόλυση ως πλεονάζον.

Δεύτερον, η εταιρεία δεν θα μπορεί να συμπεριλάβει στο 60% των υπαλλήλων που θα λαμβάνουν το ειδικό επίδομα ανεργίας της τάξεως του 60%, μετόχους, εκτελεστικούς διευθυντές, στελέχη ή/και διευθυντές της.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Σημειώνεται, δε, πως η συμπερίληψη των εργαζομένων στο εν λόγω Σχέδιο θα γίνεται με την σύμφωνη γνώμη του εργοδοτούμενου.

Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί πως κατά την χθεσινή τηλεδιάσκεψη των Υπουργών Εργασίας και Οικονομικών με εκπροσώπους των κοινοβουλευτικών κομμάτων οριστικοποιήθηκε και το τελικό πακέτο μέτρων στήριξης της οικονομίας από τις συνέπειες της επιδημίας του κορωνοϊού. Περισσότερα ΕΔΩ.
 

Μάριος Αδάμου
 
839
Thumbnail

Σε μια νέα πορεία σε σύγκριση με αυτήν που διέγραφε τα τελευταία χρόνια, εισέρχεται πλέον η Κύπρος και δη τα δημόσια οικονομικά, αφού οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας του κωρονοϊού αν και ακόμη δεν είναι εύκολο να υπολογιστούν εκτιμάται ότι θα αφήσουν βαθιές πληγές στη χώρα όπως και στις πλείστες δυτικές οικονομίες του πλανήτη. 

ad1mobile

Η Brief έχει συλλέξει και παραθέτει σημαντικές οικονομικές παραμέτρους και στοιχεία που άπτονται των δημοσίων οικονομικών, προκειμένου να αναδείξει αφενός τη θετική πορεία που διέγραφε η χώρα τα τελευταία χρόνια σε σχέση με το ντόμινο αρνητικών εξελίξεων που σίγουρα θα επιφέρει η πανδημία, χωρίς όμως να μπορούν να γίνουν ασφαλείς εκτιμήσεις. Αυτό μάλιστα το στοιχείο είναι ίσως και το πλέον ανησυχητικό από οικονομικής άποψης, αφού τα δημόσια οικονομικά δεδομένα θα επιβαρυνθούν με πολλά εκατομμύρια, τα οποία πιθανώς να αποδειχθούν λίγα μπρος στο μέγεθος του προβλήματος. Την ίδια ώρα δεδομένη είναι η ισχυρή υστέρηση εσόδων που θα έχει για φέτος το κράτος, την ώρα που αγώνα επιβίωσης θα δώσουν χιλιάδες επιχειρήσεις, αυτοτελώς εργαζόμενοι, αλλά και νοικοκυριά. 

Η πανδημία του κωρονοϊού «μεταδίδεται» στην οικονομία και το αντίδοτο μάλλον είναι δύσκολο να βρεθεί. Τα μέτρα στήριξης σε κάθε επίπεδο αποτελούν μέτρα ανακούφισης και συγκράτησης των αρνητικών επιπτώσεων σε σημείο που να αξιολογηθεί ως υποφερτή η κατάσταση με ταυτόχρονη προσδοκία πως η πανδημία του ιού θα υποχωρήσει σύντομα και συνεπώς η κανονικότητα θα ευεργετήσει και την οικονομική δραστηριότητα. 

>>> Διαβάστε ακόμη: ΥΠΟΙΚ στην Brief: Οι αντοχές της Κύπρου δεν είναι απεριόριστες <<<

Το καλό σερί στη μείωση της ανεργίας 
Η μεγάλη ανησυχία που προκύπτει από την κρίση που δημιουργείται στην οικονομία και ειδικά στην αδράνεια επιχειρήσεων -η διάρκεια της οποίας θα διαφανεί τους επόμενους μήνες- αφορά τις θέσεις εργασίας. Σε περιόδους κρίσης το πρώτο αντίδοτο που οι επιχειρήσεις ψάχνουν είναι ο μεγαλύτερος δυνατός περιορισμός των δαπανών. Ένα από τα πρώτα μέτρα που λαμβάνονται είναι μοιραία οι μειώσεις μισθών και σε ακόμη πιο δραστικό βαθμό οι μειώσεις θέσεων εργασίας. Η επιβάρυνση για την οικονομία είναι σημαντική, αφού η αυξανόμενη ανεργία επηρεάζει σημαντικά την κατανάλωση και συνεπώς δημιουργεί συνθήκες ύφεσης και επιπλέον ψαλίδισμα μισθών και θέσεων εργασίας. Ταυτόχρονα, το κράτος από τη μια χάνει έσοδα και από την άλλη υποχρεώνεται σε αυξημένες δαπάνες παροχών προς τους ανέργους ή και ευάλωτα νοικοκυριά. 

Στον πιο κάτω πίνακα καταγράφεται η πορεία αποκλιμάκωσης της ανεργίας κατά την τελευταία τετραετία:  α

Τα πιο πάνω δεδομένα και παράμετροι σε σχέση με την ανεργία και την αλληλεπίδρασή της με την αγορά αλλά και τα δημόσια οικονομικά είναι που ωθεί κυβερνήσεις στην ΕΕ, όπως και στην Κύπρο στη διάθεση μεγάλων κονδυλίων προς επιδότηση των αδρανών εργαζομένων σε μια προσπάθεια διατήρησης κάποιων επιπέδων κατανάλωσης και την ίδια ώρα διατήρησης των θέσεων εργασίας, μέσω παροχής ευκολιών στις επιχειρήσεις για να μην απολύσουν εργαζομένους. 

>>> Διαβάστε επίσης: Στήριξη οικονομίας: Κρατικές εγγυήσεις ή κρατικός δανεισμός; <<<

Τα δημόσια οικονομικά θα επιβαρυνθούν τόσο σε απόλυτους αριθμούς όσο και ποσοστιαία 
Σε ορισμένες περιπτώσεις τα ποσοστά δεν παίζουν μεγάλο ρόλο στην οικονομική ανάλυση και αυτό που παίζει τον πρωταγωνιστικό ρόλο είναι το απόλυτο νούμερο. Στη σημερινή συγκυρία ποσοστά και απόλυτοι αριθμοί θα λειτουργήσουν με τέτοιο τρόπο και σε τέτοιο βαθμό που οι δημοσιονομικοί δείκτες στο τέλος του 2020 θα είναι σαφώς επιδεινωμένοι σε σύγκριση με τα περασμένα έτη στην Κύπρο. Αυτό διότι και χωρίς επιπλέον δαπάνες για προγράμματα στήριξης εργαζομένων και επιχειρήσεων, οι δείκτες του ελλείμματος και του χρέους θα ήταν χειρότεροι ως ποσοστό του ΑΕΠ το οποίο δίχως αμφισβήτηση θα εισέλθει σε τροχιά ύφεσης. 

Την ίδια ώρα, ήδη το κράτος εξήγγειλε μέτρα της τάξης των €700 εκατ. Ποσό το οποίο αντιστοιχεί χονδρικά πέριξ του 8% του κρατικού προϋπολογισμού και κάπου στο 2-3% σε σχέση με το ΑΕΠ, μέτρα τα οποία κατά πάσα πιθανότητα και αναλόγως σχετικών αποφάσεων της ΕΕ πιθανώς να αυξηθούν και μάλιστα σημαντικά. Αυτές οι κινήσεις συνεπάγονται σημαντικού κόστους για τα κρατικά ταμεία και τους σχετικούς δείκτες, αφού επηρεάζουν το δημόσιο χρέος (ήδη εξαγγέλθηκε ότι θα προκύψουν χρηματοδοτικές ανάγκες για το 2020) αλλά και το έλλειμμα-πλεόνασμα. Την ίδια, ώρα η υστέρηση του ΑΕΠ σε σύγκριση με το περασμένο έτος θα επιδεινώσει τους δείκτες που προαναφέρονται, αφού η όποια δημοσιονομική κίνηση μετρά σε μεγαλύτερο ποσοστό με μικρότερο το ΑΕΠ της χώρας. 

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Στο ακόλουθο γραφικό αποτυπώνεται η πορεία του δημόσιου χρέους και του ελλείμματος-πλεονάσματος των τελευταίων ετών:  α

Η συζήτηση κατά πόσον οι συγκεκριμένοι δείκτες θα κλείσουν με αρνητικό πρόσημο και χειρότερο ποσοστό κατά το 2020 δεν υφίσταται καν. Το μεγάλο ερώτημα έχει να κάνει με το πόσο ισχυρά θα πλήξει την κυπριακή οικονομία η πανδημία του κορωνοϊού και πόσο μεγάλης χρονικής διάρκειας θα είναι. 

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

ad2mobile

Την ίδια ώρα στον ακόλουθο πίνακα παρουσιάζεται η πορεία του κυπριακού ΑΕΠ από το 2016 μέχρι το 2019, έτη κατά τα οποία η ανάπτυξή του ήταν ζωηρή και επαναλαμβανόμενη:  α



article 1