Αυτοκίνητα Diesel - Θα απαγορευτεί η κυκλοφορία τους;

«Το ερώτημα δεν είναι αν θα υπάρξει πλήρης κατάργηση των diesel αυτοκινήτων αλλά το πότε θα γίνει αυτό»

Πόσο σας ανησυχεί η ενδεχόμενη πλήρης απαγόρευση κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων; Η πολιτική που εφαρμόζεται -ανά το παγκόσμιο- τα τελευταία χρόνια είναι η «πράσινη πολιτική», η φιλικότερη προς το περιβάλλον πολιτική, στα πλαίσια της οποίας εγκαινιάζονται αρκετοί νέοι κανονισμοί που αλλάζουν άρδην τα δεδομένα της αγοράς -κυρίως στις αυτοκινητοβιομηχανίες- όπως την γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. 

Η πλήρης κατάργηση των αυτοκινήτων diesel φαίνεται να είναι και αυτή μια νέα τάση, η οποία ουσιαστικά... έρχεται. «Το ερώτημα δεν είναι αν θα υπάρξει πλήρης κατάργηση των diesel αυτοκινήτων αλλά το πότε θα γίνει αυτό» είναι το συμπέρασμα ανθρώπων που ασχολούνται με την αγορά αυτοκινήτων, οι οποίοι και θεωρούν πως η πλήρης κατάργηση των diesel αυτοκινήτων πρέπει να θεωρείται μελλοντικά δεδομένη, όχι μόνο στην Κύπρο αλλά και σε ολόκληρη την ΕΕ. 

 >>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<< 

Με αφορμή λοιπόν την ευρύτερη συζήτηση για το όλο θέμα, η Brief προχώρησε σε έρευνα για το τι ισχύει σε άλλες χώρες αλλά και το κατά πόσο στην Κύπρο άρχισαν οι σχεδιασμοί για την κατάργηση των αυτοκινήτων diesel. 

Ας δούμε αρχικά τι ισχύει σε άλλες χώρες. 

Ποιές χώρες θα απαγορεύσουν τα οχήματα diesel;


Αρχικά η Βρετανία, έχει ως στόχο να απαγορεύσει όλων των ειδών τα πετρελαιοκίνητα οχήματα μέχρι το 2040. Στην προσπάθεια να βοηθήσει τον καθαρισμό του αέρα της χώρας και να μειώσει τη συμβολή της στις παγκόσμιες εκπομπές, η Αγγλία θα απαγορεύει όλες τις πωλήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μέχρι το 2040. 

Δημιουργείται βέβαια το ερώτημα κατα πόσο αυτό το σχέδιο, θα έχει αντίκτυπο στις εγχώριες πωλήσεις αυτοκινήτων με την πάροδο του χρόνου,καθώς το 2016 σημειώθηκαν περίπου 2,7 εκατομμύρια νέες εγγραφές οχημάτων.

Πέραν του εθνικού σχεδιασμού της Μ. Βρετανίας, η πόλη του Μπρίστολ σκοπεύει να απαγορεύσει όλα τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα από το κέντρο της πόλης, ενώ το Λονδίνο θα χρεώσει σύντομα 12,50 λίρες την ημέρα στους ιδιοκτήτες παλαιότερων αυτοκινήτων που οδηγούν οπουδήποτε σε μια τεράστια, συγκεκριμένη, κατοικημένη περιοχή. Επιπλέον, στο Λονδίνο, κάθε βενζινοκίνητο όχημα που δεν πληροί τα πρότυπα Euro 4 και τα πρότυπα Euro 6 επιβαρύνεται με το τέλος ULEZ.

Παράλληλα, ήδη σε αρκετές περιπτώσεις στο Λονδίνο εφαρμόζεται διαφορετική πολιτική στο θέμα χρεώσεων ακόμη και σε χώρους στάθμευσης. Δηλαδή ενώ ένα ηλεκτροκίνητο όχημα απολαμβάνει δωρεάν στάθμευση, ένα βενζινοκίνητο πλήρωνει κανονικά ενώ το πετρελαιοκίνητο πλήρωνει μέχρι και 10 φορές περισσότερο για χώρο στάθμευσης.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο που τώρα στη Βρετανία ένα μεταχειρισμένο όχημα diesel πωλείται πολύ φθηνότερα απ' ότι το ίδιο όχημα με τα ίδια χαρακτηριστικά αλλά βενζινοκίνητο. 


Βέλγιο - Βρυξέλλες 
Οι Βρυξέλλες όχι μόνο καθόρισαν ζώνη χαμηλών εκπομπών αλλά προχώρησαν στην επιβολή προστίμου της τάξεως των 350 ευρώ για μη συμμόρφωση. Δεν έχει ακόμη διαπιστωθεί εάν αυτό θα περάσει σε ολόκληρη τη χώρα.

Το Βέλγιο δεν έχει ακόμη δεσμευτεί με εθνική πολιτική για την απαγόρευση των κινητήρων ντίζελ, αλλά ορισμένες πόλεις έχουν ήδη προχωρήσει σε σχεδιασμούς. Οι Βρυξέλλες, για παράδειγμα, ανακοίνωσαν ότι επιθυμούν να απαγορεύσουν όλα τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα μέχρι το 2030.


Γερμανία
Η Γερμανία έχει επίσης κάνει κάποιες κινήσεις για την αφαίρεση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων από τους δρόμους στο κοντινό μέλλον. Στην πραγματικότητα, πολλές γερμανικές πόλεις έχουν ήδη αρχίσει να απαγορεύουν τα παλαιότερα, πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα από τους δρόμους τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατασκευή αυτοκινήτων αποτελεί σημαντικό μέρος της οικονομίας της Γερμανίας, και θα πρέπει να ακολουθηθεί προσεκτικά ένας τέτοιος σχεδιασμός.

Όλα αυτά αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού για τερματισμό των πωλήσεων πετρελαιοκινητήρων.


Γαλλία
Ακολουθεί η Γαλλία ή οποία με την λογική της καταπολέμησης της Κλιματικής αλλαγής, υιοθετεί το σχέδιο του Ηνωμένου Βασιλείου για αυτοκίνητα με καύσιμα μέχρι το 2040.

Μετά το 2040, οι κατασκευαστές θα επιτρέπεται να πωλούν ηλεκτρικά οχήματα ή άλλα εναλλακτικά καθαρά οχήματα. Επίσης  θα επιτρέπονται τα υβριδικά.

Μέχρι στιγμής τα ηλεκτρικά, υβριδικά και εναλλακτικά καύσιμα στη χώρα εξακολουθούν να είναι αρκετά μικρά,της τάξεως του 4%. Ωστόσο, οι πωλήσεις αυτών των οχημάτων αυξήθηκαν κατά 25% το πρώτο τρίμηνο του 2017.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Ορισμένες άλλες μεγάλες πόλεις (Μαδρίτη, Παρίσι, Αθήνα) έχουν κάνει προτάσεις για να απαγορευθούν τα παλιά αυτοκίνητα diesel από το 2025 και έπειτα. Ωστόσο οι πόλεις αυτές θα επιτρέπουν την κυκλοφορία στα οχήματα με κινητήρες αντιρυπαντικής τεχνολογίας EURO 6 (και άνω), αναγνωρίζοντας ότι, αυτή τη στιγμή, τα σύγχρονα αυτοκίνητα diesel είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία της E.E.


Ινδία
Η Ινδία έχει βάλει πιο κοντινό στόχο για την απαγόρευση των αυτοκινήτων ντίζελ. 
Συγκεκριμένα η Ινδία σχεδιάζει να αφαιρέσει όλα τα αυτοκίνητα ντίζελ από τους δρόμους τους μέχρι το 2030. Αυτά θα αντικατασταθούν από ηλεκτροκίνητες εναλλακτικές λύσεις μέχρι τότε.
Ταυτόχρονα παρατηρείται ότι οι ινδικές οικογένειες γίνονται όλο και πιο ευημερούσες, με αποτέλεσμα να προβλέπεται ότι όλο και περισσότεροι από αυτούς θα έχουν φιλοδοξίες να αγοράσουν τα δικά τους αυτοκίνητα. Ωστόσο, η ινδική κυβέρνηση προβαίνει σε κινήσεις για την προώθηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.


Νορβηγία
Την μεγαλύτερη φιλοδοξία εκφράζει η Νορβηγία καθώς δίνει προθεσμία 6 ακόμη χρόνια (μέχρι το 2025) ώστε στους δρόμους της να κινούνται οχήματα με  μηδενικές εκπομπές ρύπων. Μέχρι στιγμής το 40% όλων των αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στη Νορβηγία το 2016 ήταν είτε ηλεκτρικά είτε υβριδικά.


Κίνα
Η Κίνα ανακοίνωσε ότι θα απαγορεύσει στο μέλλον τα αυτοκίνητα βενζινοκινητήρων και πετρελαιοκινητήρων το 2017. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, δεν έχουν δεσμευτεί σε μια πραγματική ημερομηνία. 

Παρά τις αποφάσεις σε εθνικό επίπεδο υπάρχουν και πόλεις που σχεδιάζουν το δικό τους στρατηγικό πλάνο.

Για παράδειγμα η επαρχία Χάιναν της Κίνας ανακοίνωσε ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν πρόκειται πλέον να πωληθούν, με στόχο μέχρι το 2030 να εξαλειφθούν εντελώς. Για να επιτευχθεί ο στόχος της σκοπεύει να επιβάλει αυξημένα τέλη


Ταιβάν
Η Ταϊβάν
είναι μια άλλη χώρα που κάνει σχέδια για την αφαίρεση των κινητήρων ντίζελ και κινητήρων αερίου από τους δρόμους της. Ελπίζουν να σταματήσουν τις πωλήσεις όλων των νέων μοτοσυκλετών ντίζελ  κινητήρων μέχρι το 2035 και των τετρακυκλων έως το 2040.

"Το 2018, η κυβέρνηση υπογράμμισε ότι η απαγόρευση δεν θα επηρεάσει τα υπάρχοντα οχήματα με ορυκτά καύσιμα, με την εφαρμογή μόνο για τα νέα αυτοκίνητα και τις μοτοσικλέτες. 


Ιαπωνία
Η Ιαπωνία είναι ένα άλλο έθνος που έχει κάνει σχέδια για απαγόρευση των κινητήρων ντίζελ. Τον περασμένο Ιούλιο, η κυβέρνησή της Ιαπωνίας, σε συνεργασία με μεγάλους ιαπωνικούς κατασκευαστές όπως η Toyota, η Honda και η Nissan, ανακοίνωσαν ότι σκοπεύουν να εξασφαλίσουν ότι όλα τα νέα αυτοκίνητα θα είναι είτε ηλεκτρικά είτε υβριδικά έως το 2050.



Τι θα ισχύει για τις μοτοσικλέτες;
Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι πολλές χώρες σχεδιάζουν να απαγορεύσουν όλα τα ντιζελοκίνητα και βενζινοκίνητα αυτοκίνητα πριν ή μετά το 2040. Αυτό θα περιλαμβάνει επίσης μοτοσυκλέτες, αλλά χώρες όπως η Ταϊβάν σχεδιάζουν να τα απαγορεύσουν ήδη από το 2035. 

Καταληκτικά, στην Κύπρο οι περισσότερες απαγορεύσεις θα αφορούν τις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων αντί όλων των υφιστάμενων, τουλάχιστο επί του παρόντος.

Δεν αναμένεται ή καλύτερα, υπάρχει η ελπίδα οτι οι σχεδιασμοί που θα υιοθετήσει η κάθε χώρα δεν θα γίνει μέσα σε ένα βράδυ και θα δοθεί μια περίοδος χάριτος που θα προσφέρει στους υπάρχοντες ιδιοκτήτες τη μετάβαση σε "πράσινες" εναλλακτικές λύσεις.


Και στην Κύπρο;
Η Brief επικοινώνησε με το αρμόδιο τμήμα, των Οδικών Μεταφορών, και συνομίλησε με τον κ. Γιάννη Νικολαϊδη ο οποίος εκτελεί χρέη Διευθυντή.Τον ρωτήσαμε κατά πόσο υπάρχει κάποιος σχεδιασμός για την Κύπρο για πλήρη κατάργηση των diesel αυτοκινήτων στην Κύπρο.
Ο κ. Νικολαϊδης ξεκαθάρισε ότι «Δεν έγινε κάποια σκέψη ή συζήτηση», σημείωσε ο κ. Νικολαϊδης, επισημαίνοντας ωστόσο ότι παρακολουθούνται τα δημοσιεύματα διεθνών μέσων ενημέρωσης, τα οποία δημοσιεύουν πληροφορίες για τα πλάνα άλλων χωρών που αφορούν μεταξύ άλλων και την πλήρη κατάργηση των diesel αυτοκινήτων. 

Αξίζει βεβαίως να σημειωθεί ότι έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες προς την Περιβαλλοντική κατεύθυνση και στην Κύπρο αναφορικά με την κατανάλωση πετρελαίου καθώς η τιμή του diesel είναι ψηλότερη από αυτή της βενζίνης.

Όπως μας εξήγησε άνθρωπος που ασχολείται με το αντικείμενο, ένα πρώτο μέτρο που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στην Κύπρο για να αποτρέπονται σιγά σιγά οι πολίτες να αγοράζουν αυτοκίνητα με κινητήρα diesel, είναι να τεθεί ακόμη υψηλότερη τιμή στο συγκεκριμένο καύσιμο.

Ξένια Προδρόμου