Βαθιές ανάσες επιχειρεί το λιανικό εμπόριο 

•    Πώς αναμένεται να συμπεριφερθεί ο καταναλωτής
•    Ποια τα κυριότερα προβλήματά τους 
•    Πού και πώς πρέπει να δώσουν σημασία

 

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ


Βαθιές ανάσες με αργούς ρυθμούς εκτιμάται ότι θα επιχειρήσουν οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, σηματοδοτώντας και την αρχή της επιστροφής στην κανονικότητα. 

Οι επιχειρήσεις ανεβάζουν τα ρολά τους με αυξημένη την ελπίδα ότι η εξέλιξη του ιού θα καταστεί ελεγχόμενη, παρά τις εκτιμήσεις τους ότι, τουλάχιστον τους επόμενους μήνες, οι καταναλωτές θα  συνεχίσουν να δείχνουν αυτοσυγκράτηση και περισυλλογή στις αγορές τους, αναμένοντας να «καθαρίσει» ακόμη περισσότερο το τοπίο για τη μεγάλη επιστροφή.  

Οι καταστηματάρχες λιανικής παρουσιάζονται συγκρατημένοι στις εκτιμήσεις τους βλέποντας τις οικονομικές τους υποχρεώσεις να αυξάνονται, τις οφειλές τους να στοιβάζονται και τους ίδιους να κινδυνεύουν να χάσουν ακόμη περισσότερα και τους αμέσως επόμενους μήνες. «Ελπίζουμε ότι θα επιδειχθεί συμμόρφωση με τις υποδείξεις των επιδημιολόγων ώστε να ανοίξει το λιανικό εμπόριο και να στηριχθεί η οικονομία και τα καταστήματα και να μην αναγκαστούμε να κλείσουμε και πάλι σε ένα τρίτο κύμα πανδημίας, το οποίο θα είναι και η ταφόπλακα για όλους μας» επισημαίνουν καταστηματάρχες που ετοιμάζονται να ανοίξουν τα καταστήματά τους και να μετρήσουν τις απώλειές τους.

Οι αναλυτές της αγοράς, ωστόσο, εκτιμούν πως η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να είναι χαμηλότερη από τις αρχικές τους προβλέψεις λόγω των μειώσεων στην απασχόληση και στους μισθούς, και παρά τα αντισταθμιστικά μέτρα  για στήριξη των εργαζομένων και εισοδημάτων που μετριάζουν την πτώση του δείκτη.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<< 

Έτσι, παρά τη μερική αποκατάσταση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, αναμένεται συρρίκνωση στην ιδιωτική κατανάλωση λόγω των περιοριστικών μέτρων και του κλεισίματος διαφόρων επιχειρήσεων.

Καταναλωτικές συνήθειες
Ένας από τους κύριους λόγους στον οποίον αποδίδεται η πιθανή πτώση του λιανικού εμπορίου, ακόμη και με την επικείμενη άρση των περιοριστικών μέτρων, είναι η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος που διαφοροποίησε τις καταναλωτικές συνήθειες των Κυπρίων σε σχέση με τις επιλογές των αγορών τους και τους τρόπους που τις πραγματοποιούν. Οι καταναλωτές, από την περίοδο του πρώτου «lockdown» και μετά στρέφονται σε άλλες κατευθύνσεις διαδικτυακού εμπορίου, απολαμβάνοντας νέες εμπειρίες που δεν είχαν την ευκαιρία να τις ζήσουν πολλοί μέχρι πρόσφατα. 

Ωστόσο πέραν από τον τζίρο τους, οι επιχειρήσεις βρίσκονται ενώπιον και άλλων προβλημάτων που σχετίζονται με την οικονομική κατάστασή τους. Σύμφωνα με την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου «οι ακαθάριστες επενδύσεις πάγιου κεφαλαίου προβλέπεται να καταγράψουν σημαντική ετήσια συρρίκνωση 12,5% το 2020 επηρεαζόμενες, κυρίως, από την επιδείνωση του επιχειρηματικού κλίματος με αποτέλεσμα κάποιες επιχειρήσεις να αναβάλουν και/ή να ακυρώσουν κάποια επενδυτικά τους σχέδια».

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Τι θα βρουν μπροστά τους
Ορισμένα από τα κύρια θέματα που καλούνται να διαχειριστούν οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου είναι και τα πιο κάτω:

•    Η κάθε επιχείρηση θα πρέπει να εξακριβώσει εάν παραβιάζει άμεσα ή στο μέλλον τους όρους δανειακών συμβάσεων, αν διαθέτει ακόμη ρευστότητα και μέχρι πότε.
•    Ποιες είναι οι πηγές  χρηματοδότησης που έχει στη διάθεσή της;
•    Υπάρχει η δυνατότητα να διαπραγματευθεί και να διαχειριστεί θέματα όπως είναι οι πληρωμές ενοικίων και η εξυπηρέτηση των δανείων της ή αυτό το εγχείρημα είναι δύσκολο;
•    Διαθέτει σχέδιο ανάκαμψης με την επιστροφή στην κανονικότητα ή ακόμη και τη λήξη της πανδημίας; 
•    Πώς θα επανεκκινήσoυν οι λειτουργίες της επιχείρησης και θα αυξηθούν οι πωλήσεις της;
•    Είναι σε θέση να μειώσει τις θέσεις εργασίας ή να τις διατηρήσει;
•    Έχει έτοιμο σχέδιο ενσωμάτωσης ψηφιακών μοντέλων λειτουργίας;

Να αναφερθεί πως, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της ΕΥ Κύπρου, οι έμποροι λιανικής πώλησης συμφωνούν ότι η επένδυση σε διαδικτυακά μέσα είναι αναγκαία για τη συνέχιση των επιχειρησιακών εργασιών τους, ώστε να μπορέσουν να επωφεληθούν από την αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών, καθώς οι Κύπριοι καταναλωτές αποδίδουν ολοένα και υψηλότερη προτίμηση στην εμπειρία omnichannel.

Χρύσω Αντωνιάδου