«Δένουν» ποινικές και αστικές υποθέσεις για τον Συνεργατισμό

Σε ποιες 26 Συνεργατικές εστιάζονται για την ώρα οι έρευνες της ανακριτικής ομάδας
  • Η Αστυνομία αναζητά τεκμήρια για να οδηγήσει τις υποθέσεις στα Δικαστήρια
  • «Αμαρτωλά» δάνεια, διαγραφές και πιστωτικές διευκολύνσεις
  • Ο Γενικός Ελεγκτής «γονατίζει» για να εντοπίσει τις σχέσεις με τους πολιτειακούς αξιωματούχους

ΓΡΑΦΕΙ Η 
ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ


Ποινικά και αστικά αδικήματα ενδεχομένως προκύπτουν από την εξέταση των πολυσχιδών φακέλων των υποθέσεων του Συνεργατισμού και πλέον «ανάβουν» όλες οι μηχανές για τεκμηρίωσή τους αλλά και για να οδηγηθούν οι ένοχοι στη Δικαιοσύνη. Το «πράσινο φως» έδωσε ο Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας, Κώστας Κληρίδης, τον περασμένο Μάιο, ο οποίος με επιστολή του προς την Αστυνομία ζητούσε από τις ανακριτικές αρχές να διερευνήσουν «κατά πόσον κάποιες συμπεριφορές οποιωνδήποτε προσώπων που περιγράφονται στην Έκθεση για τον Συνεργατισμό, δυνατόν να στοιχειοθετούν ποινικά αδικήματα».

Η έρευνα που ήδη άρχισε η ανακριτική ομάδα περιλαμβάνει συγκεκριμένα πιστωτικά ιδρύματα, ανάμεσα στα οποία: Στροβόλου, Λήδρα, Παραλιμνίου, Βασιλικού Πεντάσχοινου, Μακράσυκας, Κοντέας, Αγίας Νάπας, Ερήμης, Πολεμιδίων, Αγίας Φυλάξεως, Λευκωσίας, Σολιάς, Λακατάμιας - Δευτεράς, Τραχωνίου, Ακρωτηρίου, Πόλης Χρυσοχούς, Τροόδους, Άχνας, Αθηαίνου, Λατσιών, Κρασοχωρίων, Λεμεσού, Δαλίου, Πολεμίου, Αλληλεγγύης, Στρουμπιού και Πρωτοβουλίας Γυναικών.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΟΛΟ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΣΜΟ <<<

«Επιλήψιμες συμπεριφορές»
Σύμφωνα με τα στοιχεία που τέθηκαν ενώπιον της ανακριτών, και βάσει εγγράφων που έχει παραδώσει η ΚΕΔΙΠΕΣ, φαίνεται πως εντοπίζονται «επιλήψιμες συμπεριφορές», όπως τις έχει χαρακτηρίσει ο Γενικός Εισαγγελέας, οι οποίες αφορούν τα χρόνια πριν την ανακεφαλαιοποίηση του συνεργατισμού.

Ωστόσο το έργο των ανακριτών επικεντρώνεται εξίσου και σε συμπεριφορές προσώπων μετά την ανακεφαλαιοποίηση του 2013, μέχρι και την τελική κατάρρευση του συνεργατισμού το 2018, στη βάση και πάλι των οδηγιών του Γενικού Εισαγγελέα.

Οι ανακριτές αναλαμβάνουν συνεχείς και συντονισμένες προσπάθειες ώστε να «δέσουν» τις υποθέσεις και να οδηγήσουν πρόσωπα στο δικαστήριο σε σχέση με συγκεκριμένα θέματα, ανάμεσα στα οποία είναι:

  • Διαγραφές ύψους €63 εκ. για περιπτώσεις Μη Εξυπηρετούμενων Χορηγήσεων (ΜΕΧ)
  • Περιπτώσεις παροχής πιστωτικών διευκολύνσεων με ιδιαίτερη έμφαση σε επιτόκια, επάρκεια των εξασφαλίσεων, καθυστερήσεις στην αποπληρωμή των δανείων, τήρηση των όρων των συμφωνιών, διαδικασία είσπραξης των καθυστερημένων οφειλών στις περιπτώσεις των ΜΕΧ.
  • Πιθανή διάπραξη ποινικών αδικημάτων που σχετίζονται με παράνομη υπερχρέωση τόκων.
  • Διεκδίκηση και έγκριση εξόδων φιλοξενίας και ταξιδιών στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένης της παραχώρησης και χρήσης εταιρικών πιστωτικών καρτών.
  • Ανάθεση και/ή χειρισμό κονδυλίων για διαφήμιση.

Επίσης στο μικροσκόπιο των ανακριτών βρίσκεται και το επίμαχο θέμα της διαπραγμάτευσης και υπογραφής της συμφωνίας μεταξύ της Κεντρικής Συνεργατικής Τράπεζας και του ισπανικού οίκου Altamira, συμπεριλαμβανομένου και του ρόλου που διαδραμάτισαν συγκεκριμένα πρόσωπα κατά τη συνομολόγησή της.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

«Αμαρτίες»
Πληροφορίες της Brief αναφέρουν ότι, από τους φακέλους που έχουν καταλήξει στους ανακριτές προκύπτουν «αμαρτωλά» δάνεια, διαγραφές δανείων και «ύποπτες» αναδιαρθρώσεις ατόμων που σχετίζονται έμμεσα ή άμεσα με τα πρώην συνεργατικά πιστωτικά ιδρύματα, με στελέχη, μέλη των Επιτροπών και συγγενείς τους. 

Ήδη, οι ανακριτικές αρχές σε συνεργασία με τη Νομική Υπηρεσία αξιολογούν με κάθε λεπτομέρεια το πόρισμα που έχει κατατεθεί ενώπιόν τους από την Ερευνητική Επιτροπή για τον Συνεργατισμό καθώς και άλλα τεκμήρια που έχουν παραληφθεί από την ΚΕΔΙΠΕΣ.

«Κλειδί» των ερευνών είναι και οι εκθέσεις της Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου της πρώην ΣΚΤ, πολλές από τις οποίες έχουν ενσωματωθεί στο πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής. 

Πολιτικά εκτεθειμένα πρόσωπα
Σε ένα άλλο επίπεδο ο Γενικός Ελεγκτής δρ Οδυσσέας Μιχαηλίδης και η ομάδα του πιάνουν δουλειά αναφορικά με τα «αμαρτωλά» δάνεια φυσικών προσώπων, δηλαδή πολιτικά εκτεθειμένων προσώπων, δανειοληπτών του Συνεργατισμού. Η ομάδα, μετά από δεύτερη γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα, θα προσπαθήσει να «δέσει» υποθέσεις συγκεκριμένων προσώπων που εμπίπτουν στην πιο πάνω κατηγορία. 

Ήδη, στο πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής για τον Συνεργατισμό καταγράφονται τα εξής υπόλοιπα δανείων των ΜΕΔ:

  • Δημοτικοί Γραμματείς €537 χιλ. €480 χιλ. ή 89,3%
  • Μέλη Δ.Σ. ημικρατικών οργανισμών €12,1 εκ. €9,8 εκ. ή 81%
  • Κοινοτάρχες €78,7 εκ. €18,4 εκ. ή 73,1%
  • Μέλη Κοινοβουλίου €13,1 εκ. €9,5 εκ. ή 72,5%
  • Μέλη Κοινοτικών Συμβουλίων €78,7 εκ. €56,4 εκ. ή 71,7%
  • Υπουργός/οι: €365,3 χιλ. €243,4 χιλ. ή 66,6%
  • Μέλη Δημοτικών Συμβουλίων €41,1 εκ. €25,8 εκ. ή 62,9%
  • Δήμαρχοι €5 εκ. €2,7 εκ. ή 54,1%
  • Ανώτεροι Κρατικοί Αξιωματούχοι €4,9 εκ. €2,4 εκ. ή 48,9%
  • Προϊστάμενοι Επαρχιακών Διοικήσεων €815 χιλ. €180 χιλ. ή 22,1%
  • Πολιτικά κόμματα €5,6 εκ. €831 χιλ. ή 14,88%
  • Μέλη Συμβουλίου Ανεξάρτητης Αρχής €956,6 χιλ. €89 χιλ. ή 9,3%
  • Προϊστάμενος/οι Ανεξάρτητης Αρχής €2,8 εκ. €199,6 χιλ. ή 7,1%.

Να υπενθυμίσουμε ότι η Ερευνητική Επιτροπή στην έκθεσή της επισημαίνει ότι «το θέμα των δανείων σε ΠΕΠ έτυχε ιδιαίτερης προσοχής από τις Ευρωπαϊκές Εποπτικές Αρχές οι οποίες καθόρισαν ειδικές δεσμεύσεις για τη ΣΚΤ ως προς τον χειρισμό τους. Η Επιτροπή ΜΕΧ αποφάσισε να επιληφθεί του θέματος τον Σεπτέμβριο του 2017 (με μεγάλη καθυστέρηση) ζητώντας από τη ΔΔΜΕΧ σχετικές πληροφορίες, ήτοι αναλυτικά υπόλοιπα λογαριασμών και καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση. Στην ίδια συνεδρία της Επιτροπής ζητήθηκε η υποβολή καταλόγου με στοιχεία και ιστορικό για συγκεκριμένες ομάδες ΠΕΠ (π.χ. ανώτεροι κρατικοί αξιωματούχοι, υπουργοί, βουλευτές κ.ά.)». Όπως καταγράφεται στο πόρισμα «στις επόμενες 5 συνεδρίες της Επιτροπής (μέχρι τέλος Μαρτίου 2018) επανέρχετο το θέμα χωρίς όμως να υποβληθούν τα ζητηθέντα στοιχεία, οπότε η Επιτροπή έπαυσε να ενδιαφέρεται και να ρωτά».

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Ο Οδυσσέας v Συνεργατισμού
O Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας και η Υπηρεσία του δεν είναι η πρώτη φορά που ενδιατρίβουν σε θέματα που αφορούν τον Συνεργατισμό. 

Μάλιστα, ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης εμφανιζόμενος παλαιότερα στην Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής είχε συστήσει όπως «το Υπουργείο Οικονομικών ως εκπρόσωπος του μετόχου θα πρέπει να παρακολουθεί τον Συνεργατισμό και να έχει έγνοια καθώς ασκεί τον ρόλο που ασκούν οι μέτοχοι μίας ιδιωτικής τράπεζας ή μίας εταιρείας». Επίσης είχε απευθύνει εκκλήσεις στο Υπουργείο «να διασφαλίσει πως μέσα από το Δ.Σ. του Συνεργατισμού θα κάνει ορθή εταιρική διακυβέρνηση», τονίζοντας πως «στην έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας υπάρχει αριθμός ύποπτων υποθέσεων ορισμένες από τις οποίες είχαν μείνει στα συρτάρια».

Ο δρ Μιχαηλίδης, μήνες πριν την εμφάνισή του στη Βουλή, είχε αναφέρει πως «η εφαρμογή υγιούς εταιρικής διακυβέρνησης στη βάση βέλτιστων διεθνών πρακτικών είναι εκ των ων ουκ άνευ για τη διαφύλαξη των χρημάτων που ο φορολογούμενος πολίτης εμπιστεύτηκε στη ΣΚΤ. Τούτο, μεταξύ άλλων, επιβάλλει σαφή διάκριση μεταξύ της διεύθυνσης και της διοίκησης της ΣΚΤ». 

Χρύσω Αντωνιάδου