ΕΚΤ: Οι τιτλοποιήσεις αποδεσμεύουν κεφάλαια για σκοπούς δανεισμού

Όπως αναφέρει η ΕΚΤ «το σχέδιο νόμου συμπληρώνει τα υφιστάμενα καθήκοντα της ΚΤΚ

    • Η Τράπεζα στηρίζει την αποτελεσματική μεταβίβαση των κινδύνων από ΜΕΔ εκτός των ισολογισμών των πιστωτικών ιδρυμάτων
    • Γνώμη προς το Υπουργείο Οικονομικών για αίτημά του για αλλαγές στον νόμο των πιστωτικών διευκολύνσεων
Γράφει Χρύσω Αντωνιάδου

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στηρίζει τις πρωτοβουλίες για αγοραπωλησία πιστωτικών διευκολύνσεων από τις εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων, εκφράζοντας το έντονο ενδιαφέρον της για την τόνωση της ευρωπαϊκής αγοράς τιτλοποιήσεων  κατά τρόπο βιώσιμο. Όπως αναφέρει η ΕΚΤ σε απάντησή της προς το Υπουργείο Οικονομικών της Κύπρου, ημερομηνίας 16 Αυγούστου 2019, την οποία αποκαλύπτει η Brief, «οι τιτλοποιήσεις είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τη μετάδοση της νομισματικής πολιτικής, καθώς συνιστούν μορφές χρηματοδότησης που βασίζονται σε στοιχεία ενεργητικού και παρέχουν τη δυνατότητα διοχέτευσης ροών πίστωσης προς την πραγματική οικονομία και μεταβίβασης των κινδύνων». 
Όπως επισημαίνει «μια υγιής ευρωπαϊκή αγορά τιτλοποιήσεων είναι  σημαντική για την καλή λειτουργία των κεφαλαιακών αγορών στην Ένωση. Ιδίως υπό συνθήκες περιορισμένης ικανότητας των πιστωτικών ιδρυμάτων να δανειοδοτούν την πραγματική οικονομία οι τιτλοποιήσεις μπορούν να λειτουργήσουν ως νέα πηγή χρηματοδότησης, αποδεσμεύοντας κεφάλαια για σκοπούς δανεισμού».

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Θετικές επιπτώσεις
Στην απάντησή της στο σχετικό αίτημα, η ΕΚΤ επισημαίνει ακόμη πως «οι τιτλοποιήσεις μπορούν να επηρεάσουν θετικά τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, διευκολύνοντας τη μεταβίβαση των κινδύνων από ΜΕΔ εκτός των ισολογισμών των πιστωτικών ιδρυμάτων. Η τιτλοποίηση είναι μία από τις επιλογές τις οποίες διαθέτουν οι τράπεζες και τις οποίες μπορούν να εφαρμόζουν αμιγώς ή σε συνδυασμό με άλλα μέτρα, όπως η δέσμευση δανειοληπτών-πιστωτών, για την αντιμετώπιση των ζητημάτων που εγείρουν τα ΜΕΔ».

Το Υπουργείο Οικονομικών απέστειλε δυο αιτήματα στην ΕΚΤ, ένα στις 6 Ιουνίου 2019 και ένα στις 9 Ιουλίου 2019, με τα οποία ζητούσε τη διατύπωση γνώμης αναφορικά με σχέδιο νόμου που τροποποιεί τον νόμο του 2015 περί αγοραπωλησίας πιστωτικών διευκολύνσεων. 
Το σχέδιο νόμου αφορά την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου και κανόνες που εφαρμόζονται σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στο μέτρο που επηρεάζουν σημαντικά τη σταθερότητα χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και αγορών και τα καθήκοντα που ανατίθενται στην ΕΚΤ σχετικά με τις πολιτικές που αφορούν την προληπτική εποπτεία των πιστωτικών ιδρυμάτων. 

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα <<<

Με το σχέδιο νόμου το Υπουργείο ζητά τη βελτίωση ορισμένων πτυχών του νόμου του 2015 περί αγοραπωλησίας πιστωτικών διευκολύνσεων. Ο βασικός νόμος εφαρμόζεται σε πιστωτικές διευκολύνσεις που παρέχονται σε φυσικά πρόσωπα ή μικρές ή πολύ μικρές επιχειρήσεις ή ομίλους συνδεδεμένων επιχειρήσεων με όριο συνολικού υπολοίπου 1.000.000 ευρώ. Με το σχέδιο νόμου προτείνεται η κατάργηση αυτού του ορίου και εισάγονται εξαιρέσεις από το πεδίο εφαρμογής του βασικού νόμου όσον αφορά συναλλαγές που πραγματοποιούνται από αλλοδαπό δίκαιο, τον νόμο του 2018 περί τιτλοποιήσεων ή τον νόμο του 1997 περί της μεταβίβασης τραπεζικών εργασιών και εξασφαλίσεων. 

Επέκταση αγοραστών
Ακόμη, το σχέδιο νόμου επεκτείνει τον κατάλογο νομικών προσώπων τα οποία νομιμοποιούνται να αγοράζουν πιστωτικές διευκολύνσεις σύμφωνα με τον βασικό νόμο, συμπεριλαμβάνοντας, αφενός, ιδρύματα που διενεργούν συναλλαγές επί ακινήτων βάσει του νόμου του 2017 περί συμβάσεων πίστωσης για καταναλωτές σε σχέση με ακίνητα που προορίζονται για κατοικία και, αφετέρου, νομικά πρόσωπα που έχουν λάβει εκ των προτέρων γραπτή έγκριση της ΚΤΚ, κατόπιν τεκμηριωμένης και δεόντως δικαιολογημένης αίτησης στην οποία παρατίθενται οι λόγοι για τους οποίους αυτά δεν υποβάλλουν αίτηση χορήγησης άδειας λειτουργίας τους ως εταιρειών εξαγοράς πιστώσεων. 

Το σχέδιο νόμου επιτρέπει περαιτέρω σε διαχειριστές πιστωτικών διευκολύνσεων, οι οποίοι ασκούν δραστηριότητες είσπραξης και ανάκτησης χρέους από δανειολήπτες και δραστηριότητες επαναδιαπραγμάτευσης των όρων των ως άνω διευκολύνσεων με τους τελευταίους, να αποκτούν πρόσβαση σε στοιχεία των εν λόγω διευκολύνσεων. Ειδικότερα, οι διαχειριστές πιστωτικών διευκολύνσεων μπορούν να υποβάλλουν στην ΚΤΚ αίτηση πρόσβασης σε στοιχεία τηρούμενα στη βάση πιστωτικών της δεδομένων αναφορικά με τις πιστωτικές διευκολύνσεις τις οποίες διαχειρίζονται, ενώ εναπόκειται στην ΚΤΚ να εγκρίνει ή να απορρίπτει κάθε τέτοια αίτηση.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Εξουσίες αδειοδότησης
 Όπως αναφέρει η ΕΚΤ «το σχέδιο νόμου συμπληρώνει τα υφιστάμενα καθήκοντα της ΚΤΚ
, ιδίως όσον αφορά την εποπτεία των παρόχων χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και των επιχειρήσεων των οποίων η λειτουργία υπόκειται σε κανονιστική ρύθμιση. Ωστόσο, δεν αναθέτει στην ΚΤΚ όντως νέα καθήκοντα στο εν λόγω πεδίο». Ενδεικτικά, όπως εξηγεί, ως προς τις εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων η ΚΤΚ διαθέτει ήδη εξουσίες αδειοδότησης και εποπτείας, έκδοσης οδηγιών και επιβολής μέτρων και κυρώσεων. «Συνεπώς, δεν τίθεται ζήτημα αξιολόγησης της ανάθεσης νέων καθηκόντων σε εθνική κεντρική τράπεζα (ΕθνΚΤ) υπό το πρίσμα της παραβίασης της απαγόρευσης νομισματικής χρηματοδότησης», αναφέρεται. 

«Είναι λοιπόν σημαντικό, το νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των δευτερογενών αγορών να καθιστά δυνατή την αποτελεσματική μεταβίβαση των κινδύνων από ΜΕΔ εκτός των ισολογισμών των πιστωτικών ιδρυμάτων. Ναι μεν μπορεί να συμβάλει αποτελεσματικά στη μείωση των ΜΕΔ η μεταβίβαση του κινδύνου μέσω της πώλησης περιουσιακών στοιχείων, της τιτλοποίησης και λοιπών μέτρων, αλλά τα μέτρα μείωσης του κινδύνου εξακολουθούν να αποτελούν σημαντικό εργαλείο προς την κατεύθυνση αυτή, ιδίως υπό συνθήκες αποθεμάτων ΜΕΔ σημαντικού ύψους», τονίζεται.

Χρύσω Αντωνιάδου