Επί τάπητος η μεταρρύθμιση στο Δημόσιο–Οι αλλαγές που προωθούνται

Αυτή είναι η δεύτερη προσπάθεια που επιχειρεί η Κυβέρνηση για μεταρρύθμιση του Δημοσίου-Όλες οι αλλαγές

Τέσσερα, σχεδόν, χρόνια μετά την απόρριψη των πρώτων νομοθετημάτων που ετοίμασε η Κυβέρνηση για μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας, το θέμα επανέρχεται σήμερα (3/2) στο προσκήνιο με την έναρξη της συζήτησης για τα τρία νέα νομοθετήματα που ενέκρινε το Υπουργικό Συμβούλιο τον περασμένο Οκτώβριο και προώθησε στη Βουλή για ψήφιση.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση που συνοδεύει τα τρία νομοθετήματα, στο πλαίσιο της προσπάθειας για μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας, κατατέθηκαν το 2015 στη Βουλή των Αντιπροσώπων σχετικά νομοθετήματα που είχαν ετοιμαστεί και προωθηθεί από τότε Υφυπουργό παρά τω Προέδρω, ως τότε αρμόδιο πολιτικό προϊστάμενο για θέματα διοικητικής μεταρρύθμισης, και νυν Υπουργό Οικονομικών, Κωνσταντίνο Πετρίδη, από κοινού με τον τέως Υπουργό Οικονομικών, Χάρη Γεωργιάδη, τα οποία τελικά καταψηφίστηκαν από την Ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων το 2016. 

>>> Διαβάστε ακόμη: Νέα προσπάθεια Βουλής για μονιμοποίηση έκτακτου προσωπικού <<<

Μετά την καταψήφιση των εν λόγω νομοθετημάτων, προστίθεται, ακολούθησε κύκλος διαβουλεύσεων και στη συνέχεια ο τέως Υπουργός Οικονομικών ανέλαβε την εκ νέου ετοιμασία των εν λόγω νομοθετημάτων. Συγκεκριμένα, ετοιμάστηκαν τα πιο κάτω νομοθετικά κείμενα:

  • Ο περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2019.
  • Ο περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Προαγωγή, Διατμηματική Προαγωγή και Πρώτο Διορισμό και Προαγωγή Νόμος του 2019.
  • Οι περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Αξιολόγηση Υπαλλήλων) Κανονισμοί του 2019.

Τι προνοεί ο «περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2019»
Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση, με το εν λόγω Νομοσχέδιο προωθείται η εισαγωγή ρυθμίσεων για τα πιο κάτω: 

1/ Δημιουργία νέας κατηγορίας θέσεων «Διατμηματικής Προαγωγής», που περιλαμβάνει τις επιστημονικές/επαγγελματικές θέσεις της δημόσιας υπηρεσίας στην Κλίμακα Α13(ii) του κυβερνητικού μισθολογίου και αποσκοπεί στην ενίσχυση της κινητικότητας των υπαλλήλων. 

Τις θέσεις της κατηγορίας αυτής θα μπορούν να διεκδικούν δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν οπουδήποτε στη δημόσια υπηρεσία σε θέση στο αμέσως κατώτερο μισθοδοτικό επίπεδο, νοουμένου ότι κατέχουν τα απαιτούμενα από τα οικεία σχέδια υπηρεσίας ακαδημαϊκά / επαγγελματικά προσόντα και σχετική πείρα, όπως αυτά θα καταρτιστούν αμέσως μετά τη δημιουργία της νέας αυτής κατηγορίας. 

Σημειώνεται πως, σήμερα, οι επηρεαζόμενες θέσεις εντάσσονται στην κατηγορία των θέσεων «Προαγωγής» και μπορούν να τις διεκδικήσουν μόνο υπάλληλοι που υπηρετούν στην αμέσως κατώτερη θέση της ίδιας δομής θέσεων στο ίδιο Υπουργείο / Τμήμα.

2/ Ανάθεση στην ΕΔΥ της αρμοδιότητας παρακολούθησης της ορθής εφαρμογής του συστήματος αξιολόγησης της απόδοσης των δημόσιων υπαλλήλων.

3/ Εφαρμογή από την ΕΔΥ εσωτερικών ασφαλιστικών δικλείδων σε όλες τις διαδικασίες της προς διασφάλιση της συμμόρφωσης με τους τύπους, το νομικό πλαίσιο και τις αρχές που διέπουν την επιλογή των υποψηφίων. Ειδικότερα, προβλέπεται η συμπλήρωση δομημένων εντύπων και η καταγραφή των αποτελεσμάτων της προφορικής εξέτασης των υποψηφίων από την ΕΔΥ, όπως και η δυνατότητα κάθε υποψηφίου να έχει πρόσβαση σε αυτά, χωρίς να χρειάζεται να ζητήσει γι’ αυτό άδεια του Δικαστηρίου.

4/ Τροποποίηση του Πειθαρχικού Κώδικα με την εισαγωγή των πιο κάτω νέων ρυθμίσεων αναφορικά με το διορισμό ερευνώντων λειτουργών για διερεύνηση πειθαρχικών παραπτωμάτων δημοσίων υπαλλήλων:

  • Καταρτισμός κατάλογου ερευνώντων λειτουργών σε κάθε Υπουργείο/Ανεξάρτητη Υπηρεσία, αποτελούμενου από 4 τουλάχιστον υπάλληλους διαφόρων επιπέδων που υπηρετούν σε θέση με μισθολογική κλίμακα Α8 και άνω του κυβερνητικού μισθολογίου που θα μπορούν να οριστούν ως ερευνώντες λειτουργοί για διερεύνηση πειθαρχικών παραπτωμάτων, οι οποίοι θα τύχουν κατάλληλης εκπαίδευσης,
  • Για τη διερεύνηση των πειθαρχικών αδικημάτων υπαλλήλων που κατέχουν θέση μέχρι την κλίμακα Α13(ii) του κυβερνητικού μισθολογίου, ορίζεται ερευνών λειτουργός από τον εν λόγω κατάλογο της οικείας αρμόδιας αρχής, ο οποίος θα πρέπει να κατέχει ανώτερη θέση από τον υπό διερεύνηση υπάλληλο, εκτός αν αυτό δεν είναι δυνατό, πρακτικό ή εφαρμόσιμο, οπότε θα τυγχάνουν εφαρμογής οι ρυθμίσεις που προβλέπονται για υπαλλήλους που κατέχουν θέση ψηλότερη από την κλίμακα Α13(ii),
  • Για τη διερεύνηση των πειθαρχικών αδικημάτων υπαλλήλων που κατέχουν θέση ψηλότερη από την κλίμακα Α13(ii), ορίζεται ερευνών λειτουργός από τον κατάλογο άλλης αρμόδιας αρχής με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Στην περίπτωση αυτή, προβλέπεται ότι ο ερευνών λειτουργός δεν πρέπει να κατέχει κατώτερη θέση από τον υπό διερεύνηση υπάλληλο, εκτός αν πρόκειται για ερευνώντα λειτουργό που υπηρετεί στην Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου ή στη Νομική Υπηρεσία. 

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Αξιολόγηση υποψηφίων
Σκοπός του «περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Προαγωγή, Διατμηματική Προαγωγή και Πρώτο Διορισμό και Προαγωγή Νόμου του 2019» είναι η εισαγωγή νέου πλαισίου αξιολόγησης και επιλογής υποψηφίων από την ΕΔΥ για πλήρωση των ανελικτικών θέσεων της δημόσιας υπηρεσίας, με απώτερο στόχο τη διασφάλιση της επιλογής των καταλληλότερων υποψηφίων και της αποτελεσματικής εφαρμογής των βασικών αρχών της αντικειμενικότητας και της αξιοκρατίας. 

Συγκεκριμένα, για τις τρεις κατηγορίες των ανελικτικών θέσεων καθορίζονται τα πιο κάτω κριτήρια αξιολόγησης των υποψηφίων και η βαρύτητα που αποτιμάται σε μονάδες για κάθε ένα από αυτά (άρθρα 4 – 6 του Νομοσχεδίου):

Σε ό,τι αφορά στα Εξεταστικά Κέντρα για την αξιολόγηση των υποψηφίων για την πλήρωση των θέσεων διατμηματικής προαγωγής και θέσεων πρώτου διορισμού και προαγωγής, περιλαμβανομένων των θέσεων Προϊσταμένων Τμημάτων, προβλέπεται ότι αυτά οργανώνονται από την ΕΔΥ ή από άλλους φορείς, περιλαμβανομένων φορέων του ιδιωτικού τομέα, στους οποίους η ΕΔΥ αναθέτει τη διοργάνωση. 

Η αξιολόγηση των υποψηφίων στα Κέντρα αυτά θα έχει καθοριστική βαρύτητα αφού προβλέπεται ότι στην προφορική εξέταση ενώπιον της ΕΔΥ για την τελική επιλογή θα καλείται τριπλάσιος αριθμός υποψηφίων κατά σειρά επιτυχίας με βάση τα αποτελέσματα στο Εξεταστικό Κέντρο. 

Επισημαίνεται, δε, πως για μεταβατική περίοδο ενός έτους, αντί αξιολόγησης σε Εξεταστικά Κέντρα, οι υποψήφιοι για την πλήρωση των θέσεων διατμηματικής προαγωγής και θέσεων πρώτου διορισμού και προαγωγής, εξαιρουμένων των θέσεων Προϊσταμένων Τμημάτων, για τις οποίες η αξιολόγηση σε Εξεταστικά Κέντρα θα αρχίσει από την ημερομηνία ισχύος του Νόμου (2021), οι υποψήφιοι θα υποβληθούν μόνο σε γραπτές και προφορικές εξετάσεις, ώστε να δοθεί χρόνος προετοιμασίας για λειτουργία του θεσμού των Εξεταστικών Κέντρων και  στις υπόλοιπες θέσεις των κατηγοριών αυτών.

Νέοι κανονισμοί
Οι «περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Αξιολόγηση Υπαλλήλων) Κανονισμοί του 2019» αποσκοπούν στην εισαγωγή νέου συστήματος αξιολόγησης της απόδοσης των δημοσίων υπαλλήλων.

Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, στους νέους Κανονισμούς, περιλαμβάνονται οι πιο κάτω ρυθμίσεις:

1/ Αξιολόγηση των υπαλλήλων με βάση κριτήρια και αναλυτικό πλαίσιο ικανοτήτων / δεξιοτήτων ανάλογα με το ιεραρχικό τους επίπεδο, τα οποία καθορίζονται στο Πρώτο Παράρτημα των προωθούμενων Κανονισμών.

2/ Κατάταξη των υπαλλήλων για σκοπούς αξιολόγησης στα εξής δύο ιεραρχικά επίπεδα:

(i) Ιεραρχικό επίπεδο 1: Αφορά το διευθυντικό και μεσο-διευθυντικό προσωπικό, στο οποίο περιλαμβάνονται οι θέσεις με μισθολογικές κλίμακες Α13(ii) και άνω, για το οποίο η βαθμολόγηση θα είναι περιγραφική και η αξιολόγηση θα γίνεται μόνο για σκοπούς ανάπτυξης των υπαλλήλων και δεν θα λαμβάνεται υπόψη για σκοπούς προαγωγής.

(ii) Ιεραρχικό Επίπεδο 2: Αφορά το προσωπικό σε θέσεις εισδοχής και το προσωπικό με εποπτικά καθήκοντα σε θέσεις με μισθολογική κλίμακα κάτω από την κλίμακα Α13(ii), για το οποίο η βαθμολόγηση θα είναι αριθμητική και η αξιολόγηση θα λαμβάνεται υπόψη τόσο για σκοπούς ανάπτυξης όσο και για σκοπούς προαγωγής, με διασύνδεση των διατάξεων των Κανονισμών με το Νομοσχέδιο (β) πιο πάνω που προβλέπει για τα κριτήρια και τη διαδικασία αξιολόγησης υποψηφίων για πλήρωση των ανελικτικών θέσεων στη δημόσια υπηρεσία.

3/ Ρυθμίσεις για εξέταση της ένστασης των υπαλλήλων επί της αξιολόγησής τους από Επιτροπή Ενστάσεων, η οποία θα είναι διαφορετική από την ομάδα αξιολόγησης του υπαλλήλου και θα συστήνεται όπως καθορίζεται στον Κανονισμό 14 των προωθούμενων Κανονισμών.

4/ Εισαγωγή ρύθμισης για ανώνυμη, πάνω σε εθελοντική βάση, αξιολόγηση των Προϊσταμένων Τμημάτων (Γενικών Διευθυντών, Διευθυντών Τμημάτων/Υπηρεσιών και Προϊσταμένων Ανεξάρτητων Υπηρεσιών) από τους υπαλλήλους τους όπως καθορίζεται στον Κανονισμό 18 των προωθούμενων Κανονισμών.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Ποιοι κλήθηκαν στην Επιτροπή Οικονομικών
Αξίζει, πάντως, να αναφερθεί πως για την συζήτηση των προαναφερθέντων νομοθετημάτων στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, κλήθηκαν για να παραστούν ο Υπουργός Οικονομικών, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών και η Διευθύντρια του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού του Υπουργείου Οικονομικών. 

Επίσης, κλήθηκαν να παραστούν ο Πρόεδρος της Επιτροπής Δημόσιας Υπηρεσίας, εκπρόσωποι του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, του Υπουργείου Υγείας, της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας, της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, του Γενικού Λογιστηρίου και εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων Παγκύπρια Συντεχνία Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΑΣΥΔΥ), Ανεξάρτητη Συντεχνία Δημοσίων Υπαλλήλων Κύπρου (ΑΣΔΥΚ) και Παγκύπρια Συντεχνία Ισότητα.
 

Μάριος Αδάμου