Εποχές 1995 έζησαν το 2020 τα αεροδρόμια της Ευρώπης

Τα αεροδρόμια της Ευρώπης μέσα στο 2020 έχασαν 1,72 δισεκατομμύρια επιβάτες σε σχέση με το 2019

Το μεγαλύτερο χτύπημα από την πανδημία δέχθηκαν τα αεροδρόμια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε σχέση με τα υπόλοιπα, όπως καταδεικνύει η έκθεση του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe) για την επιβατική κίνηση το 2020, και αναλύει η Brief.

Στην εν λόγω έκθεση αποκαλύπτεται η πλήρης έκταση της καταστροφής που υπέστησαν τα αεροδρόμια της Ευρώπης ως αποτέλεσμα της πανδημίας του κορωνοϊού και στην οποία συγκαταλέγονται όλα τα είδη πτήσεων, από και προς την Ευρώπη. 

«Με μόλις 728 εκατομμύρια επιβάτες το 2020, σε σχέση με τα 2,4 δισεκατομμύρια επιβάτες την προηγούμενη χρονιά, η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Ευρώπης έπεσε στα επίπεδα του 1995. Καμιά βιομηχανία δεν μπορεί να αντέξει από μόνη της ένα τέτοιο σοκ. Ενώ κάποια κράτη έχουν προχωρήσει με οικονομική ενίσχυση των αεροδρομίων, εντούτοις μέχρι στιγμής μόνο 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ προορίζονται προς αυτό τον σκοπό στην Ευρώπη. Αυτό είναι λιγότερο από το 8% των εσόδων των αεροδρομίων που έχασαν το προηγούμενο έτος», σχολίασε αναφορικά με την έκθεση ο Γενικός Διευθυντής της ACI Europe, Olivier Jankovec.

Πιο βαριά χτυπημένα τα αεροδρόμια της ΕΕ

Σύμφωνα με την έκθεση, τα αεροδρόμια της ΕΕ είδαν μείωση της τάξεως του 73%λιγότερους 1,32 δισεκατομμύρια επιβάτες), ενώ τα αεροδρόμια εκτός ΕΕ είχαν μείωση 61,9%λιγότερους επιβάτες κατά 400 εκατομμύρια επιβάτες). Αυτή η διαφορά – σύμφωνα πάντα με την έκθεση – οφείλεται στο μέγεθος και στη σχετική ανθεκτικότητα της εγχώριας αγοράς κυρίως στη Ρωσία αλλά και στη Τουρκία, σε συνδυασμό με τα πιο χαλαρά μέτρα και περιορισμούς στα ταξίδια, σε σχέση με την αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Η πιο πάνω διαφορά – μεταξύ αεροδρομίων εντός ΕΕ και εκτός ΕΕ - έγινε ιδιαίτερα εμφανής κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Ενώ και τα αεροδρόμια εντός ΕΕ και εκτός ΕΕ είδαν την επιβατική κίνηση τους να μένει ουσιαστικά «ακίνητη» κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους (-97,3% και -93,3% αντίστοιχα), οι απώλειες το τέταρτο τρίμηνο του έτους έφτασαν στο -83,8% στα αεροδρόμια εντός της ΕΕ σε σχέση με -63,9% στα αεροδρόμια εκτός ΕΕ. Αυτό οφείλεται και πάλι στην σχετική ανθεκτικότητα των εσωτερικών πτήσεων στα αεροδρόμια εκτός ΕΕ (-39,8%) σε σχέση με την αγορά της ΕΕ (-72,9%). 

Η πτώση στα αεροδρόμια 

Στα αεροδρόμια της Αυστρίας, Τσεχίας, Φινλανδίας, Ουγγαρίας, Ιρλανδίας, Σλοβενίας και Σλοβακίας είδαν πτώση στην επιβατική κίνηση κάτω από το -90%. Γερμανία και Μεγάλη Βρετανία ακολούθησαν με πτώση -87,9% και -86,6% αντίστοιχα. Από την άλλη, τα αεροδρόμια στην Βουλγαρία (-69%), Γαλλία (-78,1%), Ελλάδα (-72,1%) και Πορτογαλία (-77,2%) ξεπέρασαν τον μέσο όρο της ΕΕ. 

Εκτός ΕΕ, τα αεροδρόμια στην Ρωσία και στην Τουρκία ήταν πιο ανθεκτικά με -44,2% και -60,7% στο τέταρτο τρίμηνο του 2020, ενώ εκείνα της Ισλανδίας και Γεωργίας επηρεάστηκαν το περισσότερο με -96,2% και -94,8% αντίστοιχα. 

Να σημειωθεί πως όλα τα τμήματα των αεροδρομίων επηρεάστηκαν σχεδόν ίσα το 2020 στο ζήτημα των απωλειών της επιβατικής κίνησης, με τα 5 μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης να βλέπουν πτώση -71,3% ενώ τα μικρότερα είχαν δει πτώση της τάξεως του -69,4%. 

Tα αεροδρόμια- κόμβοι των αεροπορικών έχασαν εκατομμύρια επιβάτες 

Τα 5 κύρια αεροδρόμια – κόμβοι των αεροπορικών, Λονδίνο – Χίθροου, Παρίσι - CDG, Άμστερνταμ – Schiphol, Φρανκφούρτη και Κωνσταντινούπολη, έχασαν 250 εκατομμύρια επιβάτες το 2020. 

Της Φρανκφούρτης είδε μείωση -73,4, του Λονδίνου – Χίθροου -72,7%, του Άμστερνταμ -70,9%, του Παρισιού -70,8% και της Κωνσταντινούπολης -59,6%

Brief