ΕΣΤΙΑ: Προστασία α’ κατοικίας. 10 ερωτήσεις και απαντήσεις

Πότε θα εφαρμοστεί; Είσαι δικαιούχος; Τι δόση θα δίνει το κράτος; Μπορώ να μην πληρώνω για να ενταχθώ στο ΕΣΤΙΑ; 

Πολλά έχουν λεχθεί τους τελευταίους μήνες για το σχέδιο «ΕΣΤΙΑ», το οποίο αποσκοπεί σε δύο βασικούς στόχους: 
Πρώτον, να περιορίσει το πρόβλημα των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ) και 
Δεύτερον, Να διασφαλίσει την πρώτη κατοικία χιλιάδων δανειοληπτών.

Την ίδια ώρα, ασκείται κριτική κυρίως για αυτά που προσφέρει και σε αυτούς που πρόκειται να καλύψει το εν λόγω σχέδιο. 

Από την άλλη ο Υπουργός Οικονομικών, μιλώντας στην Brief την περασμένη Κυριακή (21/10) σημείωσε ως προς το Εστία: «Θέλω με ευθύτητα να αναγνωρίσω ότι, σε ένα βαθμό, ο ‘ηθικός κίνδυνος’ υπάρχει. Ο καθορισμός όμως μιας σειράς κριτηρίων, με βασικότερο την συνεχή συμμόρφωση του δανειολήπτη, θεωρώ πως περιορίζει την ηθικό κίνδυνο. Και από την άλλη πρέπει να ζυγίσουμε τον πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο για την οικονομία μας εάν δεν αντιμετωπίσουμε πλήρως και οριστικά των πρόβλημα των μη-εξυπηρετούμενων δανείων, χρησιμοποιώντας όλα τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεση μας. Είναι εξάλλου γνωστό ότι υπήρξε και πολιτική συμφωνία για προώθηση του Σχεδίου, ως κίνηση που συμπληρώνει και συνοδεύει την πρόσφατη ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου που εγκρίθηκε από την Βουλή. Άρα το Εστία αποτελεί μέρους ενός ευρύτερου σχεδιασμού».

>>> Διαβάστε εδώ τι δήλωσε επιπρόσθετα ο Χάρης Γεωργιάδης στην συνέντευξη που παραχώρησε στο Brief <<<

Σημειώνεται, ότι το τελικό κείμενο, άρα και οι παράμετροι του σχεδίου, κρίνονται από την Κομισιόν και δη από την άποψη που θα εκφέρει η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού. 

Παρόλα αυτά, στο σενάριο της καλής εφαρμογής του σχεδίου -παρά τις όποιες ατέλειες πιθανώς να υπάρχουν- μπορεί να δώσει πολλές λύσεις και σε πολλά επίπεδα.

Πάμε λοιπόν να δούμε 10 ερωτήσεις και 10 απαντήσεις για το ΕΣΤΙΑ. 


1/ Τι ακριβώς είναι το «ΕΣΤΊΑ»;

Το «ΕΣΤΙΑ» είναι με -απλά λόγια- ένα σχέδιο επιδότησης της δόσης του δανείου των δανειοληπτών που θα συμφωνήσουν αναδιάρθρωση των οφειλών τους με την τράπεζα και αποσκοπεί στη μείωση των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων και στη διασφάλιση της πρώτης κατοικίας για χιλιάδες νοικοκυριά της Κύπρου.


2/ Ποιους αφορά; Ποιοι οι δικαιούχοι; 

Δικαιούχοι του σχεδίου, σύμφωνα με τα ισχύοντα δεδομένα, είναι δανειολήπτες, των οποίων τα δάνειά τους ταξινομούνταν ως ΜΕΔ μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου του 2017 (σύμφωνα με τον Χ. Γεωργιάδη, οι δικαιούχοι υπολογίζονται γύρω στις 15,000). 

Παράλληλα, βασική προϋπόθεση ένταξης κάποιου στο συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι η τράπεζα, με την οποία συνεργάζεται, να έχει επίσης συνυπογράψει σχετική συμφωνία με το Υπουργείο Οικονομικών, για συμπερίληψή της στο σχέδιο. 

Επίσης, οι βασικές παράμετροι του σχεδίου για ένταξη κάποιου στο ΕΣΤΙΑ κάνουν λόγο για (ενδεχομένως να αλλάξουν ελαφρώς – σύμφωνα με τον ΥΠΟΙΚ): 

  • αξία ενυπόθηκου ακινήτου μέχρι 350 χιλιάδων ευρώ, 
  • μεικτό ετήσιο εισόδημα του νοικοκυριού μέχρι 50 χιλιάδες ευρώ και 
  • κατοχή άλλης περιουσίας ίσης -κατά μέγιστο- με το 125% της αξίας της ενυπόθηκης, πρώτης κατοικίας. 

Για παράδειγμα, εάν κάποιος ζει σε μια κατοικία αξίας 200 χιλιάδων ευρώ, η υπόλοιπη περιουσία του δεν πρέπει να ξεπερνά τις 375 χιλιάδες ευρώ. Όταν αναφερόμαστε σε άλλη περιουσία εννοούμε άλλα ακίνητα (όπως άλλες οικίες, τεμάχια γης ή και οχήματα). 


3/ Πώς μπορεί κάποιος να ενταχθεί στο σχέδιο;

Για να ενταχθεί κάποιος στο «ΕΣΤΙΑ» πρέπει πρώτα και κύρια να πληροί τις πιο πάνω προϋποθέσεις (εννοείται ότι σε περίπτωση που αλλάξουν τα κριτήρια θα αλλάξει αντιστοίχως και ο τρόπος ένταξης κάποιου). 

Έπειτα, θα πρέπει να προχωρήσει σε σχετική διαδικασία για αναδιάρθρωση του δανείου του με την συνεργαζόμενη τράπεζα και στη συνέχεια να υποβάλει αίτηση σε υπηρεσία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, για έγκριση. 

Σημειώνεται ότι η εν λόγω υπηρεσία (σ.σ. δεν έχει δημιουργηθεί ακόμη) θα εξετάζει κατά πόσον ένας δανειολήπτης όντως δικαιούται να ενταχθεί στο «ΕΣΤΙΑ».


4/ Πότε θα εφαρμοστεί; 

Οι αρχικοί υπολογισμοί του κράτους έκαναν λόγο για ενεργοποίηση του σχεδίου τον Ιανουάριο του 2019. Είναι στόχος του Υπουργείου Οικονομικών να εφαρμοστεί το συντομότερο δυνατόν, αφού υπάρχουν θετικές προσδοκίες από το «ΕΣΤΙΑ». Παρόλα αυτά, πριν την εφαρμογή του σχεδίου θα πρέπει να προηγηθούν αρκετά βήματα. Βασικότερα εξ αυτών είναι τα ακόλουθα: 

Οριστικοποίηση του σχεδίου. Αυτή τη στιγμή εκκρεμούν εγκρίσεις από αρμόδιες αρχές της ΕΕ, ενώ παράλληλα υπάρχουν σχετικές υποδείξεις αναφορικά με τα κριτήρια εισδοχής στο σχέδιο που δυνατόν να φέρουν κάποιες σχετικές αλλαγές στο τελικό κείμενο. 

Δημιουργία και λειτουργία αρμόδιας υπηρεσίας στο Υπουργείο Εργασίας που θα αξιολογεί την εγκυρότητα των υποβληθέντων αιτήσεων από δανειολήπτες. Ο ρόλος της συγκεκριμένης υπηρεσίας σε σχέση με την εφαρμογή του σχεδίου εντός χρονοδιαγραμμάτων είναι κομβικής σημασίας. 

Πρέπει να καθοριστεί ο χρόνος έναρξης αλλά και το χρονικό περιθώριο που θα δοθεί στους δανειολήπτες να κάνουν τις απαιτούμενες διαδικασίες, τόσο με την τράπεζά τους όσο και με κρατικές υπηρεσίες.


5/ Πώς επηρεάζεται ο δανειολήπτης που θα ενταχθεί στο σχέδιο; 

Δεν θα αλλάξει κάτι ουσιαστικό για έναν δανειολήπτη σε σχέση με τις οικονομικές δραστηριότητές του ή τη σχέση με την τράπεζα. 

Το σχέδιο δεν θα είναι με κανένα τρόπο περιοριστικό ή τιμωρητικό για τους δανειολήπτες που θα ενταχθούν σε αυτό. 

Αντίθετα, στόχος είναι να δώσει διεξόδους από τις οικονομικές δυσκολίες ατόμων, των οποίων οι υποχρεώσεις κατέστησαν μη εξυπηρετούμενες.  


6/ Πότε θα καταβάλλεται η επιδότηση από πλευράς κράτους;

Η επιδότηση από πλευράς κράτους στα πλαίσια του σχεδίου θα γίνεται μία φορά τον χρόνο και θα αφορά σωρευτική καταβολή, ποσού που θα αντιστοιχεί με το ετήσιο 1/3 των δόσεων για ένα δάνειο. 

Για παράδειγμα εάν κάποιος συμφωνήσει μια αναδιάρθρωσης και η νέα του δόση θα καθοριστεί στα 900 ευρώ, τότε αυτός θα πληρώνει κάθε μήνα στην τράπεζα 600 ευρώ. Το κράτος με τη σειρά του θα καταβάλλει απευθείας στην τράπεζα ποσό της τάξης των 3,600 ευρώ (δηλαδή 12 δόσεις των 300 ευρώ) μία φορά τον χρόνο.

* Σημαντικό είναι ότι η δόση από το κράτος θα καταβάλλεται στο τέλος του έτους και ΜΟΝΟ εάν ο δανειολήπτης ήταν συνεπής στις 12 προηγούμενες μηνιαίες του δόσεις. 


7/ Τι γίνεται με αυτούς που ήταν συνεπείς παρά τις δυσκολίες τους; 

Για αυτό το σημείο είναι που γίνεται και η μεγαλύτερη κριτική για το σχέδιο, το οποίο αφήνει εκτός ευάλωτους δανειολήπτες οι οποίες παρά τις όποιες, οικονομικές δυσκολίες αντιμετώπισαν δεν άφησαν τις υποχρεώσεις τους προς την τράπεζα να καταστούν μη εξυπηρετούμενες (είδε και ερώτημα 8)

Εδώ είναι που μπαίνουν και θέματα τάξης και ηθικού κινδύνου, αφού κάποιοι θα βελτιώσουν την οικονομική τους κατάσταση -μέσω της συγκεκριμένης διευθέτησης- άρα θα προχωρήσουν με ένα πλάνο, μέσω του οποίου θα διατηρήσουν το σπίτι τους, θα πληρώνουν λιγότερα και θα έχουν διασφαλισμένη κρατική επιδότηση μέχρι την αποπληρωμή του δανείου (ως μέγιστος χρόνος κάλυψης έχουν τεθεί τα 25 έτη). 

Σημειώνεται, ότι το εν λόγω σημείο αποτελεί μέρος των σχολίων που έχει κάνει το ΔΝΤ, στην τελευταία έκθεσή του για την Κύπρο, μιλώντας για δημιουργία ηθικού κινδύνου (moral hazard). 


8/ Μπορώ να γίνω ασυνεπής δανειολήπτης και να ενταχθώ στο ΕΣΤΙΑ ώστε να πληρώνω λιγότερη δόση; 

Όχι. 

Για να ενταχθεί κάποιος δανειολήπτης στο ΕΣΤΙΑ βάσει και των προϋποθέσεων που τίθενται θα ελέγχονται τα περιουσιακά του στοιχεία, τα εισοδήματά του, η οικογενειακή του κατάσταση, τα πάγια μηνιαία έξοδά του για τις βασικές ανάγκες του ιδίου ή/και της οικογένειας του και έπειτα να εγκρίνεται για το ΕΣΤΙΑ. 

Συνεπώς, υπάρχουν οι ασφαλιστικές δικλίδες ώστε να αποτρέπεται αυτός ο κίνδυνος. 

Την ίδια ώρα μέσω του «ξεσκονίσματος» που θα γίνεται για ένταξη στο ΕΣΤΙΑ θα διαφανεί και κατά πόσο οι 15,000 που υπολογίζονται σε πρώτη φάση ότι είναι δικαιούχοι, κατά πόσο πραγματικά είναι ή εάν είναι στρατηγικοί κακοπληρωτές. 


9/ Αν κάποιος στο ΕΣΤΙΑ σταματήσει να πληρώνει τι θα γίνει; 

Σε περίπτωση που ένας δανειολήπτης πάψει να είναι συνεπής, ακόμη και μετά την ένταξή του στο ΕΣΤΙΑ, τότε και το κράτος -έπειτα από σχετική ενημέρωση από την τράπεζα- θα σταματήσει να καταβάλλει την ετήσια επιδότηση του 1/3 της δόσης του δανειολήπτη. 

Συνεπώς, η τράπεζα με τη σειρά της θα ενεργοποιήσει άλλες διαδικασίες διευθέτησης αυτών που της οφείλονται (π.χ. ανταλλαγή χρέους με ακίνητο ή διαδικασία εκποίησης). 


10/ Πόσο θα βοηθήσει δανειολήπτες, τράπεζες και οικονομία; 

Όπως αναφέρεται και στην αρχή του εν λόγω κειμένου οι βασικοί στόχου του ΕΣΤΙΑ είναι αφενός να μειώσουν τα ΜΕΔ και αφετέρου να  διασφαλίσει την πρώτη κατοικία. 

Παράλληλα, το σχέδιο -στο σενάριο που λειτουργήσει βάσει καλής οργάνωσης και εντός χρονοδιαγραμμάτων- θα δώσει ανάσες στους τραπεζικούς ισολογισμούς, θα αυξήσει τη ροή χρημάτων τόσο στις τράπεζες όσο και ευρύτερα στην αγορά και θα απελευθερώσει ρευστότητα για νέα δάνεια. 

Επιπλέον, η συνάρτηση μιας σειράς παραγόντων όπως η μείωση των ΜΕΔ, η βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των τραπεζικών και η παράλληλη πτωτική τάση του δημοσίου χρέους (ανεξαρτήτως του κόστους χρηματοδότησης του ΕΣΤΙΑ) μπορεί να επιδράσει θετικά στις αξιολογήσεις των διεθνών οίκων, τόσο για τις τράπεζες όσο και για το κράτος. 

Ευαγόρας Προκοπίου
 
138
Thumbnail
  • "Να δεχτούμε την πολιτική ισότητα, και τ/κ την Ασφάλεια"
  • "Ο ΔΗΣΥ έχει τις πόρτες του για τον Χάρη Γεωργιάδη ορθάνοιχτες" 

 

ad1mobile

“Αν καταψηφίζαμε όπως το ΑΚΕΛ καταψήφισε; Πόσοι θα έχαναν την δουλειά τους και πόσοι θα έχαναν καταθέσεις; Και η οικονομία του τόπου θα πήγαινε σε υποβάθμιση” ανέφερε σε συνέντευξή του την “Brief” ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου.  

Για το ΓεΣΥ ο κ. Νεοφύτου σχολιάζει πώς “η μεγαλύτερη σύγχρονη κοινωνική μεταρρύθμιση, δεν θα πετύχει, εάν συνεχίσει να είναι αντικείμενο αντιπαράθεσης”. 

Όσον αφορά στο Κυπριακό ο Αβέρωφ Νεοφύτου επαναλάμβανει ότι “δεν μπορούμε εμείς οι ε/κ να εξασφαλίσουμε αυτά που ζητούμε στην ασφάλεια, χωρίς να αποδεχθούμε την πολιτική ισότητα των δύο κοινοτήτων. Και ταυτόχρονα δεν είναι ρεαλιστικό να πιστεύουν οι συμπατριώτες μας Τ/κ ότι μπορούν να διασφαλίσουν την πολιτική ισότητα χωρίς να κάνουν παραχωρήσεις στο θέμα της ασφάλειας”. 

Σε σχέση με τις Ευρωεκλογές ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ ρίχνει τις προσδοκίες και υπενθυμίζει ότι “στις ευρωεκλογές του 2014, στο ψηφοδέλτιο μας είχαμε και το τότε ΕΥΡΩΚΟ, με υποψήφιο τον Δημήτρη Συλλούρη, και τη σημερινή Αλληλεγγύη”. 

>>> Αναλύσεις / Έρευνες Brief <<<

Έχετε δώσει στήριξη στον υπουργό Οικονομικών σε σχέση με τις πολιτικές ευθύνες που του καταλογίζει το Πόρισμα για τα αίτια της κατάρρευσης του Συνεργατισμού. Αφού τόσο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας όσο και εσείς ο Πρόεδρος του κυβερνώντος κόμματος, έχετε τη δική σας άποψη, τότε γιατί διατάχθηκε έρευνα; 

Θα επαναλάβω τη θέση μας. Η όποια είναι η ίδια, και σήμερα και χθες. Και γι’ αυτό το πόρισμα και για τα προηγούμενα. Το πόρισμα της επιτροπής για τον Συνεργατισμό είναι σεβαστό. Από εκεί και πέρα, εμείς λειτουργούμε με σοβαρότητα. Αναθέσαμε σε τρεις τεχνοκράτες να μελετήσουν το πόρισμα. Όχι για να φτιάξουν το αντιπόρισμα, ούτε για να αναθεματίσουμε το πόρισμα. Κάθε άλλο. Σκοπός είναι να δούμε στην ουσία πώς θα αξιοποιήσουμε  τα ευρήματα για να αλλάξουμε όλα όσα πρέπει να αλλάξουν. Από νομοθεσίες μέχρι νοοτροπίες. 

Και θα πάω και στις πολιτικές ευθύνες. Που και πάλι κάποιοι τις βλέπουν άλα καρτ. Κάποιοι αγνόησαν ή δε διάβασαν τις σελίδες στο πόρισμα για τις ευθύνες από το 1987 μέχρι το 2013. Θεωρούν ή τους βολεύει να θεωρούν πως ο Συνεργατισμός δημιουργήθηκε το 2013. Αγνοούν πως η κρατικοποίησή του το 2013 ήταν το αποτέλεσμα της κακοδιαχείρισης μέχρι το 2013. Ήταν το αποτέλεσμα των 7 Δις ευρώ μη εξυπηρετούμενων δανείων που συσσωρεύτηκαν στον Συνεργατισμό μέχρι τότε. Εγώ ανέλαβα την ευθύνη για το κόμμα μου και για πριν το 2013 και για μετά το 2013. Ακούσατε κάποιον άλλον να το κάνει; Έγιναν λάθη και παραλείψεις μετά το 2013 στον Συνεργατισμό; Έγιναν ναι, αλλά χρειάζεται προσοχή για να μην χάσουμε τη μεγάλη εικόνα. Γιατί στην πολιτική χρειάζεται πάντοτε να έχουμε στο μυαλό μας τις εναλλακτικές επιλογές. Και ποια είναι η μεγάλη εικόνα; Τον Ιούλιο του 2018 διασώθηκαν οι καταθέσεις και οι θέσεις εργασίας αλλά και η πορεία της οικονομίας της χώρας συνέχισε τη θετική της πορεία. Και θέτω και ένα ερώτημα: Ποια ήταν η εναλλακτική επιλογή; Αν καταψηφίζαμε όπως το ΑΚΕΛ καταψήφισε; Πόσοι θα έχαναν την δουλειά τους και πόσοι θα έχαναν καταθέσεις; Και η οικονομία του τόπου θα πήγαινε σε υποβάθμιση. 

Και απαντώ και στο ερώτημά σας: Ήταν αναγκαία η ερευνητική επιτροπή. Θεωρώ ως σημαντικά τα ευρήματά τους. Πιαστήκαμε από ένα σημείο και είναι το κυρίαρχο θέμα της συζήτησης. Είναι ένα ζήτημα το θέμα των πολιτικών ευθυνών, που δεν ξεκινά και τελειώνει στον Υπουργό, αλλά καλύπτει το σύνολο του πολιτικού συστήματος. Αυτό το ξεχνάμε. Εδώ και αν είναι αλά καρτ ανάγνωση του πορίσματος. Αγνοούμε ότι πρέπει να γίνουν ενδεχομένως περαιτέρω έρευνες για πιθανόν αστικά και ποινικά αδικήματα που θα τύχουν, και είμαι σίγουρος, από τον Γενικό Εισαγγελέα περαιτέρω διερεύνησης, δηλώνουμε τον πλήρη σεβασμό αλλά και στην στήριξη των ανεξάρτητων αρχών να προχωρήσουν στο έργο τους.

Είπατε ότι οι πολίτες γνωρίζουν πως ο ΔΗΣΥ δεν έλεγχε τον Συνεργατισμό και ότι ο Συνεργατισμός κατέρρευσε λόγω των ΜΕΔ που δημιουργήθηκαν πριν το 2013. Γιατί δεν διατάχθηκε τότε έρευνα με την ανάληψη της Προεδρίας του Νίκου Αναστασιάδη;

Όλοι οι πολίτες γνωρίζουν τι γινόταν στον συνεργατισμό πριν το 2013. Και όλοι γνωρίζουν ποιοι έλεγχαν και ποιοι δεν έλεγχαν.  Και η λύση για την κρατικοποίηση του συνεργατισμού ήταν το αποτέλεσμα αυτή της κακοδιαχείρισης που επέφερε τα 7 Δις ευρώ ΜΕΔ. 

Και θα τοποθετηθώ πολιτικά. Το 13 κάναμε μια άδικη μεταχείριση και διαχωρισμό των καταθετών. Από την μια, οι καταθέτες της Λαϊκής και της Τράπεζας Κύπρου που πλήρωσαν βαρύ το τίμημα με το κούρεμα. Για τον Συνεργατισμό με τα ίδια προβλήματα όπως τις δύο τράπεζες που έχω προαναφέρει, αυτή η πολιτεία επέλεξε διαφορετική μεταχείριση των καταθετών του Συνεργατισμού έναντι των άλλων καταθετών, με αποτέλεσμα εκτός της άδικης μεταχείρισης μεταξύ των καταθετών, να κάνουμε και τη δεύτερη μεγαλύτερη τράπεζα του τόπου κρατική. Γνωρίζοντας όλοι τις παθογένειες του κρατισμού στον τόπο.  
 
Με ρωτάτε γιατί δεν διατάχθηκε τότε έρευνα. Και απαντώ ευθέως. Γιατί προείχε η σωτηρία της οικονομίας. Αλλά επειδή δεν έμαθα να είμαι ποτέ επιμηθέας στη ζωή μου, αλλά προμηθέας, έστειλα επιστολές, μία από τις τέσσερις επιστολές, στις 4 Σεπτεμβρίου 2013, στον τότε διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας, όπου έγραφα πως το ποσό ανακεφαλαιοποίησης, το 1,5 Δις, δεν θα αρκέσει. Θα χρειαζόταν, έγραφα τότε, ακόμη 2,2 Δις τουλάχιστον. Βέβαια, όλα αυτά, ποιος τα διαβάζει, ποιος τα καταλαβαίνει σήμερα. Έχουμε, δυστυχώς εξελίξει την κοινωνία σε μια κοινωνία που τον ορθολογισμό τον πετάει στα σκουπίδια και επικροτεί τον λαϊκισμό. 

Τα Πορίσματα είναι κατά το δοκούν; Στο Πόρισμα για το Μαρί  καλούσατε τον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας σε παραίτηση αναλαμβάνοντας τις ευθύνες του, και σήμερα ζητάτε χρόνο για να μελετηθεί το πόρισμα και στηρίζεται τον Χάρη Γεωργιάδη;

θα τοποθετηθώ με την ίδια σοβαρότητα. Επαναλαμβάνω. Τα Πορίσματα τα σεβόμαστε. Αλλά να μου επιτρέψετε να πω πως δεν μπορούμε να εξισώνουμε τα δύο γεγονότα. Στο Μαρί χάσαμε άδικα 13 ψυχές. Μετά την καταστροφή εκείνη, η οικονομία του τόπου πήρε την κατηφόρα. Πέσαμε στην κατηγορία σκουπίδια, και μας πήρε 7 ολόκληρα χρόνια, για να την επαναφέρουμε σε επενδυτική βαθμίδα. Καμία σχέση με το Μαρί. Με το Μαρί, και μετά το Μαρί, εκτός το ότι δεν μπορούσαμε να δανειστούμε, η ανεργία έφτασε στα ύψη και ο κόσμος έχανε τη δουλειά του. Ε, δεν είναι το ίδιο το Μαρί.  Με την απόφαση του Ιουλίου του 2018 για τον Συνεργατισμό, σώσαμε εκατοντάδες χιλιάδες καταθέσεις, σώσαμε όλες τις θέσεις εργασίας στον Συνεργατισμό και την επόμενη αναβαθμίστηκε η κυπριακή οικονομία σε επενδυτική βαθμίδα. 

Είναι ευπρόσδεκτος ο Χάρης Γεωργιάδης σε μία αξιόλογη θέση στον ΔΗΣΥ; 
Ο ΔΗΣΥ έχει ανοιχτές τις πόρτες του. Και για τον Χάρη Γεωργιάδη ορθάνοιχτες! 

Η Κυπριακή οικονομία βρίσκεται σε μια ανοδική πορεία. Οι πολίτες ωστόσο δεν ένιωσαν έμπρακτα αυτή την ανοδική πορεία. Πότε πιστεύετε ότι ως χώρα θα βρεθούμε σε συνθήκες πλήρους απασχόλησης και πότε πιστεύετε ότι θα ξεφύγουμε από τους μισθούς των 800 ευρώ;


Είμαστε στη μέση του δρόμου. Αυτό το λέμε και το επαναλαμβάνουμε. Και δεν θα επαναπαυόμαστε, ούτε και πανηγυρίζουμε. Αλλά από την άλλη, δεν μου αρέσει και ο μηδενισμός. Αυξήσαμε δραστικά την απασχόληση, έχουμε τα τελευταία χρόνια νοικοκυρευτεί και έχουμε πλεονασματικούς προϋπολογισμούς, καταφέραμε τους τελευταίους  μήνες να επαναφέρουμε την οικονομία σε επενδυτική βαθμίδα. Αναγνωρίζουμε την συνδρομή όλων. Των πολιτών πρωτίστως, για τις θυσίες που έκαναν όλα αυτά τα χρόνια, των κομμάτων εντός κοινοβουλίου που με υπεύθυνη στάση στήριξαν τα νομοσχέδια εκείνα που μας επιτρέπουν σήμερα να είμαστε στη θέση που είμαστε και σίγουρα στην στρατηγική και στην πολιτική της κυβέρνησης και του υπουργού των Οικονομικών για το νοικοκύρεμα και για την στοχευμένη συνολική πολιτική. 

Η συνέχιση αυτή της πορείας είναι το διακύβευμα. Γιατί ξέρουμε πολύ καλά, πως με αυτή την πορεία, και με την συνέχιση στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που έχει ανάγκη ο τόπος θα μειώσουμε περαιτέρω την ανεργία για να φτάσουμε στον στόχο της πλήρους απασχόλησης, αλλά και για να έχουμε στον τόπο μας θέσεις εργασίας αιχμής, μέσα από τις επενδύσεις που είναι αναγκαίες για τη χώρα μας. Αν παραμείνουμε σε αυτή τη θετική πορεία αυτή η στιγμή θα έρθει στα επόμενα λίγα χρόνια. Το σημαντικότερο όμως είναι να καταφέρουμε να σχεδιάσουμε στρατηγικά για το ποια χώρα θέλουμε για εμάς και για τα παιδιά μας. 


Τελικά θα πληρώνουμε για ΓεΣΥ για να εχουμε μισό ΓεΣΥ; Αν η 
πλειοψηφία των γιατρών δεν ενταχθεί στο Γενικό Σχέδιο Υγείας, που πάει η κεντρική φιλοσοφια του Συστήματος ότι ο ασθενής θα  πληρώνει και θα έχει όποιον γιατρό θέλει; 

Όλοι συμφωνούμε στη βασική αρχή. Πως ο κάθε πολίτης, ανεξαρτήτως οικονομικών δυνατοτήτων, πρέπει να έχει πρόσβαση στις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες υγείας και να επιλέγει ελεύθερα τον γιατρό του. 

Όλοι έχουμε ψηφίσει τα νομοσχέδια για το ΓεΣΥ και την αυτονόμηση. Παρά τις μεγάλες διαφορές στη φιλοσοφία που εμείς είχαμε, δώσαμε όλα τα εφόδια και εγκρίναμε τους σχεδιασμούς που προώθησαν οι αρμόδιοι φορείς. Οι εισφορές έχουν ήδη ξεκινήσει να τρέχουν. Επιστροφή, δεν υπάρχει και το έχω ξεκαθαρίσει από καιρό. Ούτε αναβολές, ούτε αναστολές. 

Το ΓεΣΥ όμως, η μεγαλύτερη σύγχρονη κοινωνική μεταρρύθμιση, δεν θα πετύχει, εάν συνεχίσει να είναι αντικείμενο αντιπαράθεσης. ΓεΣΥ χωρίς γιατρούς δεν γίνεται. Και αλλοίμονο εάν από το σημερινό πεπαλαιωμένο σύστημα καταλήξουμε σε ένα άλλο, όπου ο πολίτης θα καλείται να πληρώνει διπλά και να μην παίρνει τις υπηρεσίες που δικαιούται. 

Γι’ αυτό και καλώ όλους, να χαμηλώσουν τους τόνους. Να συνεχιστεί ένας παραγωγικός διάλογος αντί του δημόσιου πολέμου. Και όσοι πραγματικά νοιάζονται για το ΓεΣΥ και την υγεία των πολιτών ας πάψουν να στήνουν την αντίθετη άποψη στο εκτελεστικό απόσπασμα. Την επιλογή του γιατρού του δημοσίου την έχει σχεδόν το 85% των πολιτών μας. Με το ΓεΣΥ, θέλουμε οι πολίτες να έχουν και την επιλογή του ιδιώτη γιατρού. 

>>> Άρθρα, Απόψεις Brief <<<

Από την μια ο Τσαβουσογλου λέει ότι είναι όρος απαράβατος για λύση η πολιτική ισότητα, από την άλλη η δική μας πλευρά λέει πώς η κατάργηση των εγγυήσεων είναι όρος απαράβατος. Η Τουρκία δεν συζητά κατάργηση εγγυήσεων, εμείς δεν συζητάμε πολιτική ισότητα,  όπως την εννοούν οι τ/κ και ο Τσαβούσογλου. Πιστεύετε ότι πρέπει να συνεχίσουμε να επαναλαμβάνουμε τα ίδια και ίδια; 

Καταρχάς θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι το κυπριακό είναι ένα εξαιρετικά σύνθετο πρόβλημα. Σε διαφορετική περίπτωση θα είχε ήδη επιλυθεί. Από την άλλη είναι εξίσου αληθές ότι δεν μπορούμε να επαναλαμβάνουμε ξανά και ξανά το ίδιο πείραμα περιμένοντας διαφορετικό αποτέλεσμα. Αναμφίβολα τα μεγαλύτερα αγκάθια στο κυπριακό είναι η ασφάλεια για τους Ε/κ και το θέμα της πολιτικής ισότητας για τους Τ/κ. Τα ζητήματα αυτά θα πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε αλληλένδετα για να τα λύσουμε.
 
Για εμάς τους Ε/κ αλλά και για κάθε ευρωπαϊκό κράτος, δεν νοείται λύση που θα διατηρεί εγγυήσεις, παρεμβατικά δικαιώματα και κατοχικά στρατεύματα. Την ίδια στιγμή, αναγνωρίζουμε ότι τα γεγονότα που προηγήθηκαν της τουρκικής εισβολής έχουν σημαδέψει τους Τ/κ συμπατριώτες μας, οι οποίοι δεν θα ήθελαν να βιώσουν ξανά την πολιτική απομόνωση και την ανασφάλεια που βίωσαν την περίοδο μετά το 1963. Και θα πρέπει όλοι μας να κατανοήσουμε ότι τα δύο αυτά μεγάλα αγκάθια δεν μπορούν να είναι αλά καρτ. Δεν μπορούμε εμείς οι ε/κ να εξασφαλίσουμε αυτά που ζητούμε στην ασφάλεια, χωρίς να αποδεχθούμε την πολιτική ισότητα των δύο κοινοτήτων. Και ταυτόχρονα δεν είναι ρεαλιστικό να πιστεύουν οι συμπατριώτες μας Τ/κ ότι μπορούν να διασφαλίσουν την πολιτική ισότητα χωρίς να κάνουν παραχωρήσεις στο θέμα της ασφάλειας.
 
Tην ίδια ώρα θα πρέπει όλοι μας να επιδιώκουμε όπως η πολιτική ισότητα, που είναι δεδομένη για τα μεγάλα θέματα και για τα θέματα που έχουν να κάνουν με την τ/κ κοινότητα, θα εφαρμοστεί με τρόπο που να μην δημιουργεί δυσλειτουργία στο κράτος. Και αυτό δεν διασφαλίζεται με την υιοθέτηση της τ/κ κοινότητας για μια θετική ψήφο σε κάθε απόφαση και σε κάθε ομοσπονδιακό όργανο. Μπορεί όμως να διασφαλιστεί με την εισήγηση του Προέδρου Αναστασιάδη για αποκέντρωση εκείνων των αρμοδιοτήτων που αφορούν την καθημερινότητα των πολιτών, από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση στις συνιστώσες πολιτείες.

Ο Αβέρωφ Νεοφύτου ως πρόεδρος του ΔΗΣΥ έχασε ποσοστά στις Βουλευτικές Εκλογές. Αύξησε ποσοστά στις Δημοτικές. Κέρδισε τις Προεδρικές και τώρα βρισκόμαστε στις Ευρωεκλογές. Αν και πρόκειται για διαφορετικές προεκλογικές αναμετρήσεις και οι συγκρίσεις δεν ειναι απόλυτες κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι αυτές οι εκλογές θα κάνουν είτε 2-2 είτε 3-1 υπέρ του Αβερωφ.  Να θεωρήσουμε ότι ο Αβέρωφ θα είναι νικητής σε αυτές τις ευρωεκλογές αν λάβει ο ΔΗΣΥ μεγαλύτερα ποσοστά σε σύγκριση με τις ευρωεκλογές του 2014 όπου ο ΔΗΣΥ πήρε 37.75%; 

Μην ξεχνάμε ότι στις ευρωεκλογές του 2014, στο ψηφοδέλτιο μας είχαμε και το τότε ΕΥΡΩΚΟ, με υποψήφιο τον Δημήτρη Συλλούρη, και τη σημερινή Αλληλεγγύη. 

Η πολιτική αγαπητή μου Σκεύη δεν είναι ούτε ποδοσφαιρικός αγώνας, ούτε αγώνας 100 μέτρων. Η πολιτική είναι μαραθώνιος και έτσι την αντιμετωπίζουμε εμείς. 

Το μεγαλύτερο διακύβευμα των Ευρωεκλογών για τον Δημοκρατικό Συναγερμό είναι η προσήλωσή μας στη μεγάλη ιδέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πιστέψαμε στον ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας μας. Η Κύπρος είναι το σπίτι μας. Το σπίτι που χωράει όλους τους συμπατριώτες μας. Ελληνοκύπριους, Τουρκοκυπρίους, Μαρωνίτες, Λατίνους και Αρμένιους. Ο Ελληνισμός ήταν και παραμένει το Έθνος μας. Η ψυχή και η ταυτότητά μας. Η δε Ευρώπη, είναι η ασφάλεια και το μέλλον των παιδιών μας. 

Είναι καλό, ιδιαίτερα ενόψει των Ευρωεκλογών, να συνειδητοποιήσουμε, ότι η ενωμένη Ευρώπη δεν είναι δεδομένο. Αντιθέτως, είναι το μεγαλύτερο και δυσκολότερο εγχείρημα στην ιστορία, προκειμένου έθνη που πολεμούσαν μεταξύ τους για αιώνες να καταφέρουν να συνεργαστούν ειρηνικά για την κοινή ευημερία και πρόοδο. 

Το στοίχημα σήμερα για την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι να προχωρήσει, πιο ενωμένη, πιο δυνατή, που θα παρέχει ακόμη μεγαλύτερες ευκαιρίες στα έθνη και τους πολίτες. Μια Ευρώπη ασφάλειας εσωτερικής, αλλά και εξωτερικής. Με τη δημιουργία των δικών της αμυντικών μηχανισμών που δεν θα την αφήνουν εξαρτώμενη από τρίτους. 

Αυτό το νέο κεφάλαιο για την Ευρώπη μπορούν να το φέρουν μόνο όσοι πιστεύουν στην Ευρώπη. Όπως πιστεύουμε εμείς, η μεγάλη Ευρωπαϊκή παράταξη της Κύπρου.  Μια παράταξη που έχει πετύχει την καταξίωση, την αναγνώριση και τον σεβασμό σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.Γιατί χωρίς τον Δημοκρατικό Συναγερμό η Κύπρος δεν θα ήταν σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και εάν δεν ήταν το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, η Ευρώπη θα κλυδωνιζόταν. 

Αυτή είναι η μεγάλη εικόνα και αυτήν είναι που καλούμαστε να περιφρουρήσουμε. Αυτή είναι η μάχη που δίνουμε μαζί με ολόκληρο το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα. Να κρατήσουμε την Ευρώπη ενωμένη και δυνατή. 

ad2mobile

 

 

article 1