Για άλλη μια φορά έρχονται στο προσκήνιο οι αποζημιώσεις εκατομμυρίων που καλείται το κράτος να καταβάλει στην Hermes, την διαχειρίστρια εταιρεία των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου, για απώλεια εσόδων από τη λειτουργία των παράνομων αεροδρομίων στα κατεχόμενα.
>>> ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ <<<
Ο Γενικός Ελεγκτής στην Ετήσια Έκθεση του για το 2018 κάνει ιδιαίτερη αναφορά στη συμφωνία κράτους – Hermes, αναφέροντας παράλληλα μεταξύ άλλων πως η Ελεγκτική Υπηρεσία παρατήρησε ότι σε αυτές τις αποζημιώσεις αγνοήθηκαν τα οφέλη για την Hermes από τη χρήση των αερολιμένων Λάρνακας και Πάφου από επιβάτες που καταλήγουν στα κατεχόμενα και από Τ/Κ που διαμένουν στα κατεχόμενα, με το θέμα – όπως αναφέρεται στην Έκθεση – να εκκρεμεί ενώπιον της Κεντρικής Επιτροπής Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ).
Πιο συγκεκριμένα η Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή για την Hermes αναφέρει:
• Αποζημίωση λόγω της λειτουργίας του παράνομου αερολιμένα της Τύμπου για την περίοδο 2015 – 2017. Παρόλο που τα δύο μέρη δεν είχαν καταλήξει σε συμφωνία, εντούτοις ο Παραχωρησιούχος προχώρησε σε αποκοπή συνολικού ποσού ύψους €30 εκ., για τα έτη 2015 έως 2017, ως ετήσια αποζημίωση για τον παράνομο αερολιμένα Τύμπου, ποσό που ο ίδιος θεωρεί ότι δικαιούται. Τα δύο μέρη κατέληξαν σε προκαταρκτική συμφωνία για ποσό ύψους €23 εκ., ωστόσο η Υπηρεσία μας παρατήρησε ότι για τον υπολογισμό του ποσού αυτού αγνοήθηκαν τα οφέλη για την Hermes από τη χρήση των αερολιμένων Λάρνακας και Πάφου από επιβάτες που καταλήγουν στα κατεχόμενα και από Τ/Κ που διαμένουν στα κατεχόμενα. Το θέμα εκκρεμεί ενώπιον της Κεντρικής Επιτροπής Αλλαγών και Απαιτήσεων («ΚΕΑΑ»).
• Πρόνοιες της Συμφωνίας Παραχώρησης για την ανάπτυξη της δεύτερης φάσης υποδομών. Με βάση τις πρόνοιες της Συμφωνίας, προτού η επιβατική κίνηση ξεπεράσει την ικανότητα εξυπηρέτησης των αερολιμένων, η Hermes θα προβεί στην ανάπτυξη της δεύτερης φάσης υποδομών. Με βάση τα στοιχεία που αφορούν τον ρυθμό αύξησης της επιβατικής κίνησης, διαπιστώνεται ότι έχουν επέλθει οι παράμετροι που προβλέπονται στη Συμφωνία για έναρξη της δεύτερης φάσης υποδομών. Η Hermes προέβαλε τον ισχυρισμό ότι έχει δικαίωμα για επ’ αόριστον αναστολή της έναρξης των εργασιών της δεύτερης φάσης υποδομών. Το ΥΜΕΕ διαφώνησε και έχει θέσει το θέμα ενώπιον του Γενικού Εισαγγελέα για γνωμάτευση στις 29.5.2018.
• Ισχυρισμός περί λάθους στην καταβολή του μεταβλητού Τέλους Παραχώρησης από την Hermes. Η εταιρεία με επιστολή της ημερομηνίας 3.4.2018 ισχυρίστηκε ότι λόγω λανθασμένης πρακτικής που εφάρμοζε επί σειρά ετών πραγματοποίησε υπερπληρωμές στο μεταβλητό Τέλος Παραχώρησης συνολικού ύψους €15 εκ., μέσω υπερεκτιμημένων αεροναυτικών εσόδων και προχώρησε μονομερώς στην αποκοπή του ποσού αυτού κατά το 2018, γεγονός που προκάλεσε τη διαφωνία των Συμβαλλόμενων Μερών. Στις 2.5.2018 ο Διευθυντής Έργου Παραχώρησης ζήτησε σχετική νομική γνωμάτευση από τη Νομική Υπηρεσία, η οποία εκκρεμούσε μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της παρούσας έκθεσης.
• Ορθή ερμηνεία και εφαρμογή του όρου ακαθάριστα έσοδα («Gross Revenue») βάσει του οποίου υπολογίζεται το πληρωτέο Τέλος Παραχώρησης («Concession Fee»). Η εταιρεία Hermes ερμηνεύει τη Συμφωνία Παραχώρησης και η Κυπριακή Δημοκρατία έχει δείξει μέχρι σήμερα να συμφωνεί και να αποδέχεται την ερμηνεία αυτή, ότι τα ακαθάριστα έσοδα («Gross Revenue») καθορίζονται ως τα εισπραχθέντα εισοδήματα του Παραχωρησιούχου κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης τριμηνίας (cash basis) και όχι ως το σύνολο των δεδουλευμένων εισοδημάτων της τριμηνίας (accrual basis). Παρόλα αυτά τα ποσά που αφαιρούνται κατά τον υπολογισμό του Τέλους Παραχώρησης από τα εισπραχθέντα εισοδήματα, υπολογίζονται στη βάση των δεδουλευμένων εισοδημάτων (τιμολογήσεων). Επομένως δεν υπάρχει συσχετισμός των εισπραχθέντων εισοδημάτων και των αφαιρετέων ποσών. Στις 9.9.2019, ο Διευθυντής Διαχείρισης Έργου ζήτησε με επιστολή του στον Γενικό Εισαγγελέα γνωμάτευση.
Πως υπολογίζεται η αποζημίωση
Η απώλεια εσόδων για την Hermes από τη λειτουργία του παράνομου αεροδρομίου υπολογίζεται με βάση μια περίπλοκη φόρμουλα στην οποία εξετάζεται η επιβατική κίνηση της Τύμπου και η κίνηση των αεροδρομίων της Κυπριακή Δημοκρατίας, ωστόσο δεν υπάρχει ακριβής αριθμός, ειδικά για τους Ελληνοκύπριους.
Η συμφωνία με την εταιρεία Hermes, η οποία αποτελείται κατά 67% από διεθνείς επενδυτές, υπογράφηκε στις 12 Μαΐου του 2006 και προβλέπει ότι για 25 χρόνια η Hermes θα αναπτύξει και θα διαχειρίζεται τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου, ενώ από το 2031 τα αεροδρόμια θα περάσουν στη Δημοκρατία. Το κράτος λαμβάνει κάθε χρόνο το 33% των εσόδων από τη λειτουργία των αεροδρομίων και έχει εισπράξει γύρω στα 417 εκατομμύρια ευρώ μέχρι στιγμής.
Πόσοι διακινήθηκαν από το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου
Περίπου 4 εκατομμύρια επιβάτες διακινήθηκαν από τον Ιανουάριο μέχρι τον Νοέμβριο του 2018, μέσω του παράνομου αεροδρομίου της Τύμπου και έγιναν συνολικά 24.744 πτήσεις.
>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<
Σύμφωνα με τον τ/κ Τύπο, 3.519.450 ταξιδιώτες πήγαν στα κατεχόμενα με προγραμματισμένες πτήσεις και 218.972 με ναυλωμένες, ενώ 1.645 επιβάτες μετέβησαν με ιδιωτικές πτήσεις.
Από τις συνολικές πτήσεις, 22.334 ήταν προγραμματισμένα δρομολόγια, 1.715 ναυλωμένες πτήσεις και 695 ιδιωτικές.
Ο συνολικός αριθμός των επιβατών που εξυπηρετήθηκαν από το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου είναι, όπως αναφέρεται, 3.740.067.