H πορεία του πετρελαίου το 2020 / Πού θα φτάσει το 2021

Η χρονιά ξεκίνησε με αύξηση στη τιμή του όμως κατέληξε σε μια εφιαλτική διαδρομή λόγω της πανδημίας

Το πετρέλαιο τις πρώτες τρείς ημέρες του 2020, έκανε άλμα κοντά στα 70 δολάρια το βαρέλι , σημειώνοντας θετικό πρόσημο της τάξεως του 4%, μετά από την αεροπορική επιδρομή των ΗΠΑ που σκότωσε τον Σουλεϊμανί τον Ιανουάριο του 2020, προσχεδιάζοντας ένα καλό έτος για το μαύρο χρυσό, ωστόσο, κανείς δεν υπολόγιζε πως θα ξεσπούσε μια πανδημία η οποία θα ανάγκαζε το πετρέλαιο να σημειώνει το ένα αρνητικό ρεκόρ μετά το άλλο.  

Πιο συγκεκριμένα, αρνητικό ιστορικό ρεκόρ στη ζήτηση του παρουσίασε το πετρέλαιο κατά το 2020, με αποτέλεσμα να σημειώσει και δεύτερο αρνητικό ρεκόρ στις 20 Απριλίου του 2020, αυτή την φορά όταν η τιμή του έπεσε υπό του μηδενός για πρώτη φορά στην ιστορία του, αφού οι επενδυτές πλήρωναν περισσότερο από 40 δολάρια για να το ξεφορτωθούν, καθώς υπήρχαν φόβοι ότι οι χώροι αποθήκευσης θα εξαντλούνταν. 

Η πτώση στη ζήτηση ήταν αποτέλεσμα και των αυστηρών lockdown που επέβαλαν οι περισσότερες χώρες με απαγορεύσεις κυκλοφορίας και μετακινήσεων, αλλά και οι αναλύσεις που έκαναν λόγο για παγκόσμια οικονομική ύφεση λόγω του κορωνοϊού.  

Χαμηλότερα η τιμή του απ' ότι το 2019

Η τιμή του πετρελαίου Brent στις διεθνείς αγορές (αντιστοίχως και του αμερικανικού WTI) κινήθηκε στο τέλος του 2020, πέριξ των 51 δολαρίων ανά βαρέλι. Πολύ κοντά, δηλαδή, στον μέσο όρο της περιόδου 2015-’17, αλλά αρκετά χαμηλότερα σε σύγκριση με την αμέσως επόμενη διετία, 2018-’19, όταν ο μέσος όρος διαμορφώθηκε σαφώς πάνω από τα 60 δολάρια.

Η αλήθεια δε είναι ότι στις αρχές του έτους, όταν η τιμή του πετρελαίου ήταν κοντά στα 68 δολάρια, υπήρχαν ενδείξεις πως θα συνέχιζε την ανοδική της πορεία. Ειδικά καθώς οι προοπτικές για την παγκόσμια οικονομία και ανάπτυξη έμοιαζαν ρόδινες και τα απόνερα της προηγούμενης κρίσης, που ξέσπασε το 2008, έμοιαζαν να έχουν αποτραβηχτεί οριστικά. 

Πανδημία και πόλεμος τιμών

Δύο εξελίξεις, ωστόσο, ήρθαν να φέρουν κυριολεκτικά τα πάνω-κάτω, αποδεικνύοντας για μια ακόμη φορά πόσο απρόβλεπτη μπορεί να αποδειχθεί η ζωή. Η μία αφορούσε, όπως εύκολα μπορεί να καταλάβει καθένας, την εμφάνιση του νέου κοροναϊού και το ξέσπασμα της πανδημίας σε παγκόσμιο επίπεδο, που ανάγκασε τις οικονομίες να τραβήξουν κυριολεκτικά χειρόφρενο, μειώνοντας σημαντικά και τη ζήτηση για πετρέλαιο.

Η άμεση συνέπεια ήταν η μέση ημερήσια παραγωγή να μειωθεί φέτος στα 94,24 εκατομμύρια βαρέλια έναντι των 100,61 το 2019, σύμφωνα με την αμερικανική ΕΙΑ – ενώ στο ίδιο διάστημα, η ζήτηση υποχώρησε κατά 9% σε σύγκριση με πέρυσι, στα 92,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Όσο για τις τιμές, ο Brent έπεσε και κάτω από τα 25 δολάρια στα τέλη Απριλίου, μια «βουτιά» της τάξης του 65% σε σύγκριση με την 1η Ιανουαρίου. «Δεν έχουμε βιώσει ξανά κάτι τέτοιο – ούτε στη χρηματοπιστωτική κρίση ούτε μετά την 11η Σεπτεμβρίου», όπως δήλωσε στέλεχος της αγοράς στο Reuters. 

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Όσο για την άλλη εξέλιξη, που λειτούργησε συμπληρωματικά και ενέτεινε την αναταραχή, έχει να κάνει με τον πόλεμο τιμών που ξέσπασε στο τρίγωνο των τριών μεγάλων παραγωγών παγκοσμίως: Σαουδικής Αραβίας, Ρωσίας και Ηνωμένων Πολιτειών. Μια σύγκρουση η οποία είχε ως απώτερο στόχο μία από τις τρεις υπερδυνάμεις της πετρελαϊκής αγοράς (ενδεχομένως και κάποιες μικρότερες, που είναι ούτως ή άλλως πιο ευάλωτες) να «γονατίσει», ώστε οι άλλες να το εκμεταλλευτούν, να επιβάλουν τους όρους τους και να αποσπάσουν μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα.

Είναι γεγονός ότι σήμερα έχει επέλθει μια σχετική ισορροπία ανάμεσα στους τρεις ανταγωνιστές, ενώ και η έλευση των εμβολίων δημιουργούν μια συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία της διεθνούς οικονομίας το 2021 – ενισχύοντας παράλληλα τις εκτιμήσεις για σταθεροποίηση ή και άνοδο της τιμής του πετρελαίου στη διάρκειά του.

Θα είναι φτηνό ή ακριβό το πετρέλαιο και τα καύσιμα το 2021; 

Πιο αργά από ό,τι αναμενόταν θα ανακάμψει η ζήτηση για πετρέλαιο το 2021, καθώς ο τομέας των αερομεταφορών χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να συνέλθει από το χτύπημα του κορωνοϊού, σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ).

Όπως μεταδίδουν οι Financial Times, η παγκόσμια κατανάλωση αναμένεται να φτάσει στα 96,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα (bpd) τον επόμενο χρόνο, ανέφερε η ΙΕΑ. Αν και είναι αυξημένη από την πρόβλεψη για 91,2 εκατ. bpd για το 2020, είναι περίπου 200.000 bpd λιγότερα από ό,τι είχε προβλεφθεί νωρίτερα.

Στη μηνιαία έκθεση για την αγορά πετρελαίου, η IEA ανέφερε ότι οι κυβερνήσεις πιθανότατα θα διατηρήσουν το κλείσιμο των συνόρων και τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς έως ότου ένα εμβόλιο είναι ευρέως διαθέσιμο, επεκτείνοντας τη διαταραχή στην αεροπορική βιομηχανία.

Πρόσθεσε ότι ενώ οι καταναλωτές ενδέχεται να επιθυμούν να ξαναρχίσουν τις διακοπές μετά την άρση των ταξιδιωτικών απαγορεύσεων, οι ηλικιωμένοι θα παραμείνουν προσεκτικοί. Αλλοι που επηρεάζονται από τον οικονομικό αντίκτυπο της πανδημίας θα έχουν λιγότερα χρήματα για εισιτήρια, ενώ τα επαγγελματικά ταξίδια πιθανότατα θα παραμείνουν «στον πάγο», καθώς οι εταιρείες θα διατηρήσουν έναν αυστηρό έλεγχο του κόστους.

Brief/ euro2day.gr/ in.gr