Η Κύπρος διαθέτει ρευστά διαθέσιμα για το 2021 και μέρος του 2022

•    Σημαντικές επιπτώσεις στο κόστος δανεισμού αν διαφοροποιηθεί η επενδυτική κατηγορία αξιολόγησης
•    Αύξηση των χρηματοδοτικών αναγκών επηρεάζει το ύψος άντλησης κεφαλαίων από τις αγορές

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

H Κύπρος διαθέτει ρευστά διαθέσιμα για να καλύψει τις χρηματοδοτικές της ανάγκες για το 2021 και μέρος του 2022, αναφέρει το Γραφείο Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους στο ενημερωτικό της δελτίο που κυκλοφόρησε αυτό τον μήνα.

Πληροφορίες μας αναφέρουν ότι η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται από διαχειρίσιμες χρηματοδοτικές ανάγκες, παρόλο που η πανδημία του Covid -19 έχει επιπτώσεις στα δημόσια οικονομικά.Το Γραφείο θεωρεί ότι τα έτη 2021-2023 χαρακτηρίζονται από χαμηλές ως μέτριες χρηματοδοτικές ανάγκες, με το δημοσιονομικό έλλειμμα να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα φέτος και του χρόνου και να εκμηδενίζεται το 2023 με αποτέλεσμα να μειώνονται και οι χρηματοδοτικές ανάγκες του έτους αυτού. 

Οι εκτιμήσεις του Γραφείου είναι πως οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες θα κυμανθούν μεταξύ 6% και 11% του ΑΕΠ κατά την τριετή περίοδο. 

Οι προβλέψεις δημοσιονομικού ισοζυγίου έχουν στηριχθεί στα μέχρι σήμερα διαθέσιμα στοιχεία και ενδέχεται να διαφοροποιηθούν ενόψει της μεγάλης αβεβαιότητας που δημιουργούν οι επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19. 

Η κύρια πηγή δανεισμού της Κύπρου για κάλυψη των χρηματοδοτικών της αναγκών είναι τα Ευρωπαϊκά Μεσοπρόθεσμα Ομόλογα. Οι εκτιμήσεις του Γραφείου είναι ότι «μέσω της διεθνούς αγοράς, οι εκδότες μπορούν να προσελκύουν επενδυτές πέραν από την εγχώρια αγορά και από τη διεθνή αγορά και να διευρύνουν την επενδυτική βάση σε μέγεθος, γεωγραφικά και ανά κατηγορία». 

Σημειώνεται ότι τα ομόλογα αυτά εκδίδονται μέσω του Προγράμματος Euro Medium Term Note (EMTN), διέπονται από το Αγγλικό Δίκαιο και είναι εισηγμένα στο Χρηματιστήριο Αξιών Λονδίνου. 

Επίσης, όπως πληροφορείται η Brief,  η εγχώρια αγορά θα συνεχίσει να χρησιμοποιείται ως συμπληρωματική πηγή χρηματοδότησης για κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών του κράτους. Για την τριετία θα δοθεί προτεραιότητα στην έκδοση ομολόγων σε φυσικά πρόσωπα διάρκειας 6 ετών σε μηνιαία ή τριμηνιαία βάση.

Επίσης, τα Γραμμάτια Δημοσίου παραμένουν το κύριο χρηματοδοτικό εργαλείο βραχυπρόθεσμης διάρκειας της εγχώριας αγοράς, στηρίζουν τη βελτίωση της διαχείρισης των ρευστών διαθεσίμων του κράτους και τον περιορισμό του μέσου σταθμικού κόστους του δημόσιου χρέους. 

Δανεισμός από διεθνείς τράπεζες
Ακόμη, αξιολογείται ο δανεισμός από διεθνείς τράπεζες για υλοποίηση νέων έργων ή συνέχιση έργων υποδομής που βρίσκονται σε εξέλιξη. Ο δανεισμός αυτός θα πρέπει να συνδυάζει χαμηλό κόστος δανεισμού και μεγάλη διάρκεια αποπληρωμής. 

Στόχος του Γραφείου είναι όπως η διάρκεια των εκδόσεων χρέους να είναι τέτοια ώστε οι ετήσιες ανάγκες αναχρηματοδότησης να μην υπερβαίνουν το 10% του ΑΕΠ μέχρι το έτος 2030. Ακόμη αποσκοπεί στην εξεύρεση των αναγκαίων πόρων χρηματοδότησης για κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών που μπορούν να ικανοποιηθούν σε ομαλές συνθήκες της αγοράς. Σύμφωνα με το πλαίσιο αξιολόγησης κινδύνων του ΔΝΤ, ακαθάριστες ανάγκες χρηματοδότησης μέχρι 15% του ΑΕΠ είναι αποδεκτές για οικονομίες με ψηλή πιστοληπτική αξιολόγηση. 

Στην περίπτωση της Κύπρου έχει τεθεί ένα πιο συντηρητικό όριο, λαμβάνοντας υπόψη τη σχετικά χαμηλότερη ρευστότητα στην αγορά, η οποία μπορεί να επηρεάσει την συμπεριφορά των επενδυτών σε περιόδους αστάθειας στις αγορές. «Παρόλο που καταγράφεται διεύρυνση της επενδυτικής βάσης των επενδυτών και ικανοποιητική υπερκάλυψη στις πρόσφατες εκδόσεις ομολόγων αντικατοπτρίζοντας τη δυνατότητα του κράτους για χρηματοδότηση πέραν του 10% του ΑΕΠ, εντούτοις δεν μπορεί να διασφαλιστεί μετά βεβαιότητας η πρόσβαση στις αγορές κάτω από ένα αποδεκτό και διαχειρίσιμο επίπεδο κινδύνου, σε περίπτωση που επικρατούν δυσμενείς συνθήκες στην αγορά ομολόγων», εξηγεί το Γραφείο. 

Κίνδυνοι από αξιολογήσεις οίκων
Σημειώνεται ότι η πιστοληπτική αξιολόγηση της Κυπριακής Δημοκρατίας διατηρείται στην επενδυτική κατηγορία από τρεις οίκους αξιολόγησης με βαθμολογία ΒΒΒ- /ΒΒΒ(L). Ωστόσο η προοπτική από τους οίκους παραμένει σταθερή με αυξημένο τον κίνδυνο διαφοροποίησης της προοπτικής σε αρνητική, σε περίπτωση εκτροχιασμού των δημόσιων οικονομικών λόγω της πανδημίας Covid-19. 

Είναι εξαιρετικά σημαντικό να τονιστεί ότι οποιαδήποτε αλλαγή της προοπτικής και/ή της επενδυτικής κατηγορίας αξιολόγησης θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στο κόστος δανεισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας και περιορισμό των κυβερνητικών ομολόγων από πράξεις νομισματικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στις κεφαλαιαγορές. 

Πληροφορίες μας αναφέρουν πως ενδεχόμενη αύξηση των ετήσιων ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών θα επηρέαζε το ύψος άντλησης κεφαλαίων από τις διεθνείς αγορές και θα οδηγούσε τον δανεισμό εκτός ενός αποδεκτού και διαχειρίσιμου ορίου κινδύνου. 

Κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγήσει στην άντληση κεφαλαίων από την εγχώρια αγορά με υψηλότερο κόστος δανεισμού και με αρνητική επίδραση στη συνολική ενεργό ζήτηση της οικονομίας. 

Το Γραφείο Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους θεωρεί πως το ενδεχόμενο τερματισμού του προγράμματος αγοράς χρέους δημόσιου τομέα και του προγράμματος αγοράς ομολόγων έκτακτης ανάγκης για την πανδημία, αναμένεται να επηρεάσει τη ζήτηση για αγορά ομολόγων της Κυπριακής Δημοκρατίας και το κόστος δανεισμού.
 

Χρύσω Αντωνιάδου