Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα: Δεν συμφέρουν ακόμη…

Πόσα γλυτώνει τον χρόνο σε καύσιμα κάποιος που θα αγοράσει ηλεκτρικό – Πότε θα τα κάνει απόσβεση

€9.000 δίνει το κράτος ως επιχορήγηση για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος στα πλαίσια του Σχεδίου για προώθηση της αγοράς ηλεκτροκίνητου οχήματος. 

Με αφορμή το Σχέδιο η Brief προχώρησε σε μια προκαταρτική έρευνα για κατά πόσο συμφέρουν ή όχι στην τελική τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Ειδικότερα η Brief στην έρευνα της συγκρίνει τα θετικά και τα αρνητικά σημεία, αναλύοντας τις υψηλές τιμές για αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε σχέση με βενζινοκίνητα / πετρελαιοκίνητα, τη διαφορά σε ευρώ στην κατανάλωση, το κόστος για service, τις «κρυφές» επιπτώσεις στο περιβάλλον, παρουσιάζοντας έτσι πόσα πραγματικά θα εξοικονομήσει αυτός που θα επιλέξει να προχωρήσει με την αγορά ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου. 

Ας δούμε τα ευρήματα: 

ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ 

Α. Κόστος ανά 100km Ηλεκτρικού Vs Βενζίνης
Φόρτισμα μπαταρίας: Μια ας πούμε ικανοποιητικής χωρητικότητας μπαταρία στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι της τάξεως των 65Κwh με αυτονομία γύρω στα 500χλμ. Πόσο σου στοιχίζει όμως να την φορτίσεις; Αυτή την στιγμή η 1 Kwh χρεώνεται στην Κύπρο γύρω στα 27σέντ. Συνεπώς για κάθε full φόρτιση θα πληρώνεις 17ευρώ και 55σεντ. Δηλαδή €3,51/100km. Και σε καύσιμα; Αν συγκρίνουμε ένα βενζινοκίνητο σύγχρονο αυτοκίνητο, το οποίο έχει μέση κατανάλωση γύρω στα 4,5lt/100km, και με βάση την μέση τιμή βενζίνης 95 που βρίσκεται αυτή την στιγμή στο €1,33/lt τότε τα 100km μας στοιχίζουν €5,98. Δηλαδή με το ηλεκτρικό εξοικονομούμε €2,47 ανά 100km. 

Προεκτείνουμε την εξίσωσή μας και ετήσια. 

Ένα αυτοκίνητο στην Κύπρο διανύει κατά μέσο όρο – με μέσες διαδρομές – περίπου 15,000km ανά έτος. Δηλαδή σε καύσιμα, με τις πιο πάνω τιμές, θα πληρώσει €897. Αντίθετα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο -με τα πιο πάνω δεδομένα- θα πληρώσει για την φόρτιση της μπαταρίας του σε ένα χρόνο €526.5. Δηλαδή ο ιδιοκτήτης του ηλεκτρικού θα επωφελείται περίπου 370.5 ευρώ ανά έτος. Αν ο ιδιοκτήτης διαθέτει φωτοβολταϊκά τότε το όφελός του θα είναι περισσότερο και θα κερδίζει συνολικά 897 ευρώ τον χρόνο.        

Β. Άδεια Κυκλοφορίας
Ο ιδιοκτήτης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου όμως έχει και άλλα οφέλη, όπως μηδενικές άδειες κυκλοφορίας. Άρα κερδίζει επιπλέον άλλα 150 ευρώ τον χρόνο περίπου. 

Γ. Service
Service: Η ατάκα «δεν χρειάζονται service τα ηλεκτρικά» είναι λίγο παραπλανητική. Ενδεχομένως να μην χρειάζονται φίλτρα και λάδια, αλλά χρειάζονται φρένα και ελαστικά, ενώ επιπλέον το ηλεκτρικό/ηλεκτρονικό τους σύστημα χρειάζεται και update, το οποίο ενδεχομένως να πρέπει να γίνεται ανά έτος και υπάρχει και χρέωση. Ωστόσο ακόμη και δωρεάν να είναι, σημαίνει πως ένας ιδιοκτήτης ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα επωφεληθεί από την μη αλλαγή λαδιών και φίλτρων που για ένα μέσο αυτοκίνητο το κόστος αυτό κυμαίνεται περίπου στα 200 ευρώ τον χρόνο.    

Μέχρι στιγμής δηλαδή βάσει αυτών των τριών παραγόντων -κόστος ανά 100km, άδεια κυκλοφορίας και service- ένας ιδιοκτήτης ηλεκτρικού αυτοκινήτου κερδίζει περίπου 720 ευρώ τον χρόνο, ενώ ένας ιδιοκτήτης με φωτοβολταϊκά κερδίζει περίπου 1250 ευρώ τον χρόνο.  


ΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ

Α. Κόστος αγοράς
Στην εξίσωσή μας όμως μπαίνει και το κόστος αγοράς. Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στοιχίζει πέραν των 15,000ευρώ απ’ ότι ένα ίδιου τύπου και κατηγορίας βενζινοκίνητο αυτοκίνητο. 

Β. Εμβέλεια διακίνησης – Αντοχή μπαταρίας
Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες μέχρι στιγμής δεν εγγυούνται την διατήρηση της εμβέλειας ενώ ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Δηλαδή ένα καινούργιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο ενώ έχει εμβέλεια 500km με μια full φόρτιση, η εμβέλεια του ίδιου αυτοκινήτου μετά από 2 ή 3 ή 10 χρόνια χρήσης και φόρτισης ενδεχομένως να μειώνεται λόγω και της απώλειας της μπαταρίας. Όπως δηλαδή συμβαίνει και με τις μπαταρίες των κινητών τηλεφώνων. Οπόταν σημαντικό είναι, πριν αγοράσετε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, είναι να διασφαλίσετε γραπτή εγγύηση ότι πχ στα 10 χρόνια η απώλεια της μπαταρίας δεν θα είναι μικρότερη του 20% που αυτό σημαίνει πως έως τα 10 χρόνια το αυτοκίνητό σας θα έχει μέγιστη εμβέλεια διακίνησης με full φόρτιση 400km (αντί 500km που είχε ως καινούργιο). Πέραν των 10ετών είναι ένα άλλο θέμα που επίσης πρέπει να διευκρινίσετε. Αν δεν εξασφαλίσετε αυτή την εγγύηση τότε πρέπει να προβληματιστείτε. 

Γ. Κόστος μπαταρίας 
Αν και οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να υποστηρίζουν ότι η μπαταρία τους είναι «lifetime», για πάντα, στην πραγματικότητα δεν είναι έτσι. Πρέπει να ενημερωθείτε για το κόστος της μπαταρίας ώστε στην περίπτωση που ξεπεράστηκε το όριο εγγύησης να γνωρίζετε πόσα θα κληθείτε να πληρώσετε για αντικατάστασή της. Οι τιμές για μια μπαταρία σήμερα είναι από 10,000ευρώ έως και πέραν των 30,000ευρώ αναλόγως τύπου αυτοκινήτου και τύπου μπαταρίας.  

Δ. Ζέστη – Κύπρος – Μπαταρία 
Οι μετρήσεις για την αντοχή μιας μπαταρίας ηλεκτρικού αυτοκινήτου κατά κύριο λόγο γίνονται σε μέσες θερμοκρασίες κεντρικής Ευρώπης.  Ωστόσο στην Κύπρο, όπου υπάρχει μεγάλο Καλοκαίρι με πολύ υψηλές θερμοκρασίες ενδεχομένως αυτά τα δεδομένα να μην ισχύουν επακριβώς. Είναι άλλωστε γνωστό, ότι ένας από τους μεγαλύτερους εχθρούς της μπαταρίας είναι η ζέστη. 


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Ακόμη και τα αρνητικά Β, Γ και Δ να μην ισχύουν, και επικεντρωθούμε μόνο στο κόστος που είναι ξεκάθαρο, σημαίνει πως για να γίνει απόσβεση του κόστους αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, συγκριτικά με ένα βενζινοκίνητο, θα χρειαστούν περίπου 21 χρόνια. Δηλαδή, μετά τα 21 χρόνια θα έχεις ουσιαστικό όφελος αφού μόλις τότε θα καλύψεις την διαφορά αγοράς του ηλεκτρικού και του βενζινοκίνητου αυτοκινήτου, το οποίο αγόρασες πριν 21 χρόνια 

Σε περίπτωση όμως που διαθέτει κάποιος φωτοβολταϊκά η απόσβεση του κόστους αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα γίνει στα 12 χρόνια.   

Αν κάποιος φανεί τυχερός (διότι μόνο 360 άτομα θα επωφεληθούν με το συγκεκριμένο Σχέδιο που εξαγγέλθηκε) και εξασφαλίσει την κρατική χορηγία των 9,000ευρώ, τότε η απόσβεση της διαφοράς τιμής ηλεκτρικού – βενζινοκίνητου θα γίνει στα 8,5 χρόνια και αν διαθέτει φωτοβολταϊκά στα 4,8 χρόνια

Από την άλλη, αν το επιχείρημα είναι όχι το κατά πόσον συμφέρει σε ένα οδηγό η αγορά και η απόσβεση των επιπλέον χρημάτων που θα χρειαστεί σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο, αλλά το κατά πόσον αυτό θα βοηθήσει το περιβάλλον, τότε αυτό περιπλέκει ακόμη περισσότερο την εξίσωση. 

Πιο συγκεκριμένα, αν και το να κυκλοφορούν λιγότερα αυτοκίνητα με λιγότερες εκπομπές που προκαλούν επιπτώσεις στο περιβάλλον είναι το ιδανικό, εντούτοις θα πρέπει να προστεθεί στην εξίσωση πως τη δεδομένη στιγμή στην Κύπρο για να παραχθεί η αναγκαία ενέργεια για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου χρησιμοποιούνται από τους ηλεκτροπαραγωγικούς σταθμούς ορυκτά καύσιμα, όπου η καύση τους παράγει βλαβερά αέρια για το περιβάλλον. 

Με πιο απλά λόγια, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα ήταν προς το συμφέρον του περιβάλλοντος αλλά και του πολίτη εάν πρώτα προωθούνταν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για παραγωγή ηλεκτρισμού και όταν αυτή η παραγωγή θα ξεπερνούσε κατά πολύ αυτή που προέρχεται από την καύση ορυκτών καυσίμων

Brief Team