Κύπρος: Τι γίνεται με τις ακυρώσεις πτήσεων και τα vouchers

Τι αναφέρει στην Brief, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κύπρου, Βασίλης Σταματάρης

Σε ισχύ μέχρι τις 30 Απριλίου συνεχίζει να βρίσκεται, μεταξύ άλλων περιοριστικών μέτρων, και η καθολική απαγόρευση πτήσεων.
 
Την παράταση απαγόρευσης πτήσεων γνωστοποίησε με νέο Διάταγμα του ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Γιάννης Καρούσος. Αξίζει να τονιστεί πως, από την καθολική απαγόρευση πτήσεων, εξαιρούνται οι τεχνικές πτήσεις, οι οποίες θα επιτρέπονται μόνο κατόπιν ειδικής έγκρισης από τη Μονάδα Ασφάλειας Πτήσεων του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Τι γίνεται όμως με την πληθώρα πολιτών που είχαν ήδη κλείσει πτήση και εισιτήριο για ταξίδια ή πακέτα διακοπών πριν την επιβολή των απαγορεύσεων; Ποια η κατάσταση με τις ακυρώσεις των πτήσεων που είχαν προγραμματιστεί πριν την πανδημία;

Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, ορισμένα κράτη της ΕΕ, επιτρέπουν στους ταξιδιωτικούς πράκτορες ή στις αεροπορικές εταιρίες να επιστρέφουν με κουπόνια την αξία των ταξιδιών που ακυρώνονται, αντί της άμεσης επιστροφής χρημάτων.

Στην Κύπρο όμως τι ισχύει με αυτά τα κουπόνια (vouchers);
Σε επικοινωνία μας με τον Πρόεδρο του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κύπρου, Βασίλη Σταματάρη, μας ανέφερε ότι αναμένεται να γίνει τροποποίηση σχετικής νομοθεσίας, μέσω της οποίας θα επιτραπεί σε ταξιδιωτικούς πράκτορες να προσφέρουν κουπόνια αντί επιστροφής χρημάτων σε ταξιδιώτες. 

Όπως είπε, «αναμένουμε τροποποίηση στις νομοθεσίες για να επιτρέπει και να δοθεί η δυνατότητα στα ταξιδιωτικά γραφεία και στους συνδέσμους, την δυνατότητα να δίνουν το voucher και να είναι και εγγυημένο ούτως ώστε να μην ανησυχεί ο καταναλωτής ότι θα υπάρξουν πιθανότητες αν κάποιο γραφείο κλείσει, να χάσουν τα χρήματά τους. Εμείς αναμένουμε αυτή την τροποποίηση και για το θέμα πρέπει να πω πως, ήδη έχουμε ήδη αποστείλει σχετικά σημειώματα στα αρμόδια Υπουργεία».

 

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

 

Ταυτόχρονα ο κ. Σταματάρης τόνισε πως, είναι εντελώς αδύνατο και άδικο να γίνεται η επιστροφή χρημάτων από τους διοργανωτές ταξιδιών από την στιγμή που οι ίδιοι δεν μπορούν να εξασφαλίσουν αυτή την επιστροφή από τις αερογραμμές και από τα ξενοδοχεία που έχουν φτιάξει το πακέτο.

«Κατά την ταπεινή μου άποψη αυτές είναι και οι αδυναμίες της νομοθεσίας, αφού δίνει την ευθύνη αποκλειστικά και μόνο στον διοργανωτή, την ώρα που περιλαμβάνονται πάρα πολλά άλλα μέσα και προϊόντα μέσα στο πακέτο», εξήγησε.

Με το κουπόνι, συνέχισε, θα δίνονται συγκεκριμένες εγγυήσεις, ενώ θα υπάρχουν όροι και προϋποθέσεις στις διαδικασίες. «Σίγουρα ο καταναλωτής δικαιούται μέσω της νομοθεσίας επιστροφή χρημάτων αλλά ζούμε μια πολύ διαφορετική κατάσταση. Δεν γνώριζε κανένας ότι θα κλείσουν τα αεροδρόμια και τα ξενοδοχεία, δεν είχε λάβει τέτοιες πρόνοιες η νομοθεσία, να έχουμε μια πανδημία ανά το παγκόσμιο», επεσήμανε περαιτέρω ο κ. Σταματάρης.

«Ο καθένας από εμάς υφίσταται τις δικές του προσωπικές ζημιές και αυτή δεν είναι ζημιά η οποία θέλαμε να την αποφύγουμε, απλά ζητούμε μια παράταση χρόνου», τόνισε.

Συνεχίζοντας ο κ. Σταματάρης ανέφερε ότι κάποιες επιχειρήσεις θα είναι σε θέση σε 4-6 μήνες να μπορούν, σιγά σιγά, να δώσουν τις επιστροφές, ενώ για κάποιες άλλες θα είναι πιο δύσκολο. «Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και οι πρακτικές που γίνονται από άλλα Κράτη Μέλη είναι το δικαίωμα από τον διοργανωτή να δώσει το voucher, το οποίο είναι μια ενδιάμεση κατάσταση», υπέδειξε.

Επιπρόσθετα ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Πρακτόρων απηύθυνε έκκληση προς τους καταναλωτές να δείξουν υπομονή και κατανόηση. «Για τον κάθε ταξιδιώτη είναι ένα εισιτήριο, για τον ταξιδιωτικό πράκτορα/διοργανωτή είναι πάρα πολλά μαζεμένα. Οπόταν αυτό θα δημιουργήσει στενότητα διαθέσιμων μετρητών σε μια περίοδο όπου υπάρχουν μηδενικές πωλήσεις, μηδενικές εισπράξεις. Είναι σαν να ζητούμε την χρεοκοπία των διοργανωτών. Δεν πιστεύω να το θέλει κανείς αυτό», κατέληξε ο κ. Σταματάρης.

>>> Διαβάστε εδώ ειδήσεις και στην αγγλική <<<

Που βρίσκεται το νομοσχέδιο;
Αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με πληροφορίες της Brief, όντως εξετάζεται η τροποποίηση της νομοθεσίας, όπως αναφέρει ο κ. Σταματάρης και σύμφωνα με την ίδια πληροφόρηση η επεξεργασία της ολοκληρώνεται σύντομα και αναμένεται να οδηγηθεί στην Βουλή για ψήφιση μέσα στο επόμενη εικοσαήμερο.  

Πάντως διευκρινίζεται, η συγκεκριμένη νομοθεσία δεν θα επιβάλλει αποκλειστικά και μόνο την χορήγηση voucher, αλλά εννοείται ότι ο καταναλωτής θα συνεχίσει να έχει το δικαίωμα να επιλέγει κατά πόσον για το εισιτήριο ή το πακέτο διακοπών του θέλει επιστροφή μετρητών ή voucher, το οποίο δηλαδή θα μπορεί να χρησιμοποιήσει για αγορά άλλου εισιτηρίου ή άλλου πακέτου διακοπών.

Δικαιούσαι επιστροφή χρημάτων αντί voucher για ταξίδι; - Τι λέει η Κομισιόν
Οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να δέχονται κουπόνια (voucher) ως επιστροφή των χρημάτων τους για ταξίδια που ακυρώνονται λόγω του κορωνοϊού, παρά μόνο εάν έχουν την εγγύηση ότι μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν αργότερα, δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Δικαιοσύνης Ντιντιέ Ρέιντερς την Τετάρτη (15/4).

Ο Ρέιντερς διαβεβαίωσε ότι τα δικαιώματα των καταναλωτών πρέπει να γίνονται σεβαστά παρά τις εξαιρετικές περιστάσεις που πλήττουν τον τουριστικό τομέα.

 

>>> Όλες οι έρευνες και αναλύσεις της Brief <<<

 

«Είναι δικαίωμα των καταναλωτών να έχουν επιστροφή των χρημάτων τους», δήλωσε αλλά διευκρίνισε πως είναι δυνατόν, στην παρούσα συγκυρία, για τους τουριστικούς φορείς ή τις αεροπορικές εταιρίες να το κάνουν με κουπόνια. Και αυτό χωρίς να χρειάζεται να αλλάξει ο κανονισμός.

«Σε αυτό το στάδιο, δεν φαίνεται ενδεδειγμένο να τροποποιηθεί η οδηγία», δήλωσε. Ωστόσο, τρεις προϋποθέσεις πρέπει να πληρούνται: η επιστροφή των χρημάτων σε μετρητά πρέπει να παραμείνει δυνατή σε περίπτωση μη χρησιμοποίησης του κουπονιού μέσα στις καθορισμένες προθεσμίες, αυτό πρέπει να είναι η επιλογή του καταναλωτή και, κυρίως η φερεγγυότητα του κουπονιού πρέπει να διασφαλίζεται σε περίπτωση χρεοκοπίας ενός από τους εμπλεκόμενους φορείς στο ταξίδι», είπε.
 

Κυπριάνα Σταύρου