Ν. Πηλείδου: Από τα μεγαλύτερα στον κόσμο το κυπριακό νηολόγιο

Η Υφυπουργός Ναυτιλίας αναλύει στην Brief τα δεδομένα, τις προοπτικές και τις προκλήσεις της κυπριακής ναυτιλίας
  • Η εθνική στρατηγική για τη ναυτιλία, η οποία εφαρμόζεται με συνέπεια τα τελευταία δύο χρόνια, έχει ήδη αρχίσει να αποφέρει καρπούς. 
  • Έχουν γίνει σημαντικά βήματα προς την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του Κυπριακού νηολογίου.
  • Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας βρίσκεται στη διαδικασία εκπόνησης ενός ολοκληρωμένου θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού.
  • Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο τομέας της ναυτιλίας είναι σημαντικά και επηρεάζουν όχι μόνο την κυπριακή αλλά και την παγκόσμια ναυτιλία.

Την θέση πως, η Κύπρος αποτελεί σήμερα ένα σύγχρονο και ολοκληρωμένο ναυτιλιακό σύμπλεγμα που συνδυάζει ένα διεθνώς αναγνωρισμένο νηολόγιο υψηλών προδιαγραφών, το οποίο συγκαταλέγεται ανάμεσα στα μεγαλύτερα στον κόσμο, με μία ανεπτυγμένη επιτόπια ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία δραστηριοποιείται σε ένα ευρύ φάσμα ναυτιλιακών και παρεμφερών υπηρεσιών, εκφράζει σε συνέντευξή της στην Brief, η Υφυπουργός Ναυτιλίας, Νατάσα Πηλείδου, η οποία αναφέρεται στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας καθώς και στις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης του τομέα.

Ταυτόχρονα, τονίζει πως το Brexit έχει δημιουργήσει ευκαιρίες για την κυπριακή ναυτιλία με τις πρόσφατες αποφάσεις κάποιων εταιρειών να μεταφέρουν πλοία υπό την κυπριακή σημαία ή/ και να δημιουργήσουν παρουσία στην Κύπρο, σημειώνοντας ότι, η επικείμενη αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα επηρεάσει αρκετά την κυπριακή ναυτιλία.

Παράλληλα, η κα Πηλείδου καταγράφει και μία σειρά από προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η κυπριακή ναυτιλία, υποδεικνύοντας, ωστόσο, ότι «παρόλα τα προβλήματα, η Κύπρος διαθέτει την εμπειρία και την τεχνογνωσία να συνεχίσει να παρέχει υψηλού επιπέδου ναυτιλιακές υπηρεσίες, αλλά και να ανεβάσει περαιτέρω τη θέση της ως ένα εξαιρετικής σημασίας ναυτιλιακό κέντρο με ανεπτυγμένη υποδομή».

Εξάλλου, σε ό,τι αφορά την ακτοπλοϊκή σύνδεση Ελλάδας-Κύπρου αναφέρει ότι, το Υφυπουργείο Ναυτιλίας ετοίμασε και υπέβαλε λεπτομερές αίτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με στόχο την έγκριση της χρηματοδότησης της εν λόγω δραστηριότητας μέσω σχεδίου κρατικής ενίσχυσης, σημειώνοντας πως, «νοουμένου ότι θα διασφαλιστεί η έγκριση της κρατικής ενίσχυσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το επόμενο στάδιο θα είναι η προκήρυξη ανοικτού διαγωνισμού για την εξεύρεση του προσφοροδότη για την ακτοπλοϊκή σύνδεση».

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Τα δεδομένα της κυπριακής ναυτιλίας
Ποια τα δεδομένα σήμερα στην κυπριακή ναυτιλία και ποιες οι προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης του τομέα;Η Κύπρος αποτελεί σήμερα ένα σύγχρονο και ολοκληρωμένο ναυτιλιακό σύμπλεγμα που συνδυάζει ένα διεθνώς αναγνωρισμένο νηολόγιο υψηλών προδιαγραφών, το οποίο συγκαταλέγεται ανάμεσα στα μεγαλύτερα στον κόσμο, με μία ανεπτυγμένη επιτόπια ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία δραστηριοποιείται σε ένα ευρύ φάσμα ναυτιλιακών και παρεμφερών υπηρεσιών. Η σύσταση του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, μας έχει επιτρέψει να προχωρήσουμε με τον ταχύ εκσυγχρονισμό και αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων της ναυτιλιακής διοίκησης του κράτους, και ταυτόχρονα τη δυναμική και αποτελεσματική προβολή της Κύπρου ως ένα προηγμένο ναυτιλιακό κέντρο γεμάτο προοπτική. 

Η εθνική στρατηγική για τη ναυτιλία, η οποία εφαρμόζεται με συνέπεια τα τελευταία δύο χρόνια, έχει ήδη αρχίσει να αποφέρει καρπούς. Πιο συγκεκριμένα, από την ημερομηνία ίδρυσης του Υφυπουργείου, οι εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στο σύστημα φόρου χωρητικότητας έχουν αυξηθεί από 168 σε 220, ενώ το 2018 τα έσοδα στην οικονομία από την πλοιοδιαχείριση αυξήθηκαν κατά 9%, ξεπερνώντας το €1 δις. 

Σημαντική αύξηση παρουσιάστηκε επίσης στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο τομέα των ναυτιλιακών υπηρεσιών, όπως υπηρεσίες ασφάλισης πλοίων, παροχή καυσίμων, εξοπλισμού και τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών καθώς και στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ναυτιλιακής τεχνολογίας. Ο στόλος μας επίσης αυξάνεται σταθερά και αγγίζει σήμερα τα 25 εκ. κόρους, το πιο ψηλό επίπεδο χωρητικότητας που έχει σημειωθεί ποτέ στο κυπριακό νηολόγιο. 

Ιδιαίτερα σημαντική θεωρείται επίσης η αύξηση που έχει σημειωθεί σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο τομέα της ναυτιλίας, όπως για παράδειγμα στους τομείς της ναυτικής τεχνολογίας, των τηλεπικοινωνιών, της παροχής καυσίμων, της παροχής εξοπλισμού, των εξειδικευμένων επαγγελματικών υπηρεσιών, της ασφάλισης θαλάσσιων μεταφορών, μεσιτικών υπηρεσιών κλπ.

Σημαντική διεθνής αναγνώριση της σημασίας της Κύπρου ως ναυτιλιακό κράτος αποτελεί η πρόσφατη επανεκλογή της στο Συμβούλιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) τον Νοέμβριο 2019, με τον υψηλότερο αριθμό ψήφων που έλαβε ποτέ η χώρα μας στη συγκεκριμένη διαδικασία. 

Γενικότερα, πιστεύουμε ότι υπάρχουν προοπτικές για την περαιτέρω ανάπτυξη της κυπριακής ναυτιλίας, και ως Υφυπουργείο στοχεύουμε στη συνεχή αναβάθμιση των υπηρεσιών μας καθώς και στην ενίσχυση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Κύπρου προκειμένου να διευρυνθεί περαιτέρω το κυπριακό ναυτιλιακό σύμπλεγμα. 

>>> Οικονομία Κύπρος - Επιλεγμένη ροή ειδήσεων Brief <<< 

Ποιες δράσεις γίνονται και ποια κίνητρα παρέχει το κράτος για ενίσχυση του τομέα;
Στα δυο σχεδόν χρόνια μετά τη δημιουργία του Υφυπουργείου Ναυτιλίας έχουν γίνει σημαντικά βήματα προς την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του Κυπριακού νηολογίου με την αναθεώρηση της τιμολογιακής πολιτικής του νηολογίου, συμπεριλαμβανομένης της κατάργησης των αρχικών τελών εγγραφής ποντοπόρων πλοίων και την απλούστευση των διαδικασιών εγγραφής με την αναθεώρηση της πολιτικής εγγραφής πλοίων. Εμφανή είναι τα πρώτα αποτελέσματα των δράσεων αυτών με την προσέλκυση νέων πλοίων στο Κυπριακό νηολόγιο. Συγκεκριμένα ο Κυπριακός στόλος έχει αυξηθεί κατά ένα εκατομμύριο κόρους (γύρω στα 100 πλοία) από την ίδρυση του Υφυπουργείου και ευελπιστούμε ότι η ανοδική αυτή πορεία του νηολογίου θα συνεχίσει.

Μεγάλη επιτυχία θεωρούμε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για επέκταση του φορολογικού συστήματος της Κύπρου ως συμβατό με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις Κρατικές Ενισχύσεις στον Τομέα των Θαλάσσιων Μεταφορών, για ακόμη 10 χρόνια. Η συνεχής ισχύ του φορολογικού μας πλαισίου μέχρι το 2030 παρέχει ένα κλίμα σταθερότητας και αξιοπιστίας το οποίο πιστεύουμε ότι θα δώσει ώθηση στην περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα.

Παράλληλα, έχουμε προβεί στην αναδιοργάνωση του Υφυπουργείου βάσει βέλτιστων διεθνών πρακτικών με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών τη μείωση της γραφειοκρατίας και την παροχή της απαιτούμενης ευελιξίας στον τρόπο λειτουργίας του Υφυπουργείου. Η παροχή 24ωρης εξυπηρέτησης για θέματα τεχνικής υποστήριξης είναι βασικός πυλώνας της λειτουργίας του Υφυπουργείου, και η άμεση ανταπόκριση του Υφυπουργείου στις απαιτήσεις της βιομηχανίας εισπράττει θετικά σχόλια από τους συνεργάτες μας στην Κύπρο και στο εξωτερικό.

Ο εκμοντερνισμός και η δημιουργία ενός «φρέσκου προσώπου» του Υφυπουργείου μέσω του ανασχεδιασμού του λογοτύπου, της ταυτότητας και των εντύπων του Υφυπουργείου, έχει επίσης επιτρέψει τη δυναμική προώθηση της κυπριακής ναυτιλίας. Εδώ και δύο χρόνια εφαρμόζεται μια ολοκληρωμένης στρατηγική προώθησης, συμπεριλαμβανομένης της ψηφιακής στρατηγικής προβολής, της συμμετοχής σε σημαντικά ναυτιλιακά συνέδρια και εκθέσεις ανά το παγκόσμιο και της στοχοπροσηλωμένης προσέγγισης συγκεκριμένων εταιρειών σε Ασία και Ευρώπη. 

Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας επίσης βρίσκεται στη διαδικασία εκπόνησης ενός ολοκληρωμένου θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού βάσει του οποίου διασφαλίζεται η αειφόρος ανάπτυξη των σχετικών δραστηριοτήτων και η βελτίωση της ποιότητας του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Παράλληλα, με μία σειρά στοχευμένων ενεργειών στηρίζεται η γαλάζια ανάπτυξη, προωθείται η ναυτική και ναυτιλιακή εκπαίδευση και η κατάρτιση των νέων σε ναυτιλιακά επαγγέλματα, καθώς και η ενίσχυση της θαλάσσιας τεχνολογίας και της καινοτομίας. 

Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας παρέχει συνεχή στήριξη στην πρωτοβουλία καθώς και σε μεγάλο αριθμό άλλων πρωτοβουλιών και εταιρειών στον τομέα της ναυτιλιακής τεχνολογίας. Παράλληλα, το Υφυπουργείο προχωρά με την αυτοματοποίηση των συστημάτων του και την ψηφιοποίηση των αρχείων του. Δράσεις που έχουν ήδη ολοκληρωθεί συμπεριλαμβάνουν:

  • Την πλήρη ανανέωση της ιστοσελίδας μας και την προσθήκη ηλεκτρονικών εφαρμογών όπως η επαλήθευση των ηλεκτρονικών πιστοποιητικών που εκδίδονται
  • Την επέκταση της πιστοποίησης ISO του Υφυπουργείου στις διαδικασίες ελέγχου κράτους σημαίας
  • Την πρόσφατη υπογραφή αναθεωρημένης σύμβασης με τους Αναγνωρισμένους Οργανισμούς, δηλαδή τους νηογνώμονες που προσφέρουν υπηρεσίες στην κυπριακή σημαία, η οποία επιτρέπει την αυξημένη χρήση της τεχνολογίας στις εν λόγω υπηρεσίες
  • Υλοποίηση του «Πληροφοριακού Συστήματος Ναυτικής Σταδιοδρομίας - MARIS (Marine career Information System)» στα πλαίσια του Προγράμματος Συνεργασίας INTERREG V-A Ελλάδα – Κύπρος 2014 – 2020. Το πρόγραμμα επιτρέπει στους ναυτικούς που χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης των πληροφοριών που τους αφορούν, να επικαιροποιούν και να μοιράζονται τα στοιχεία τους με ναυτιλιακές εταιρείες οι οποίες επίσης χρησιμοποιούν το εν λόγω σύστημα.

Επιπρόσθετα το Υφυπουργείο προγραμματίζει να συνεχίσει τη σταδιακή προσθήκη, αναβάθμιση και επέκταση υφιστάμενων υπηρεσιών, προχωρώντας σταθερά με την ψηφιοποίηση των αρχείων του και την αυτοματοποίηση διαδικασιών του για καλύτερη εξυπηρέτηση των πλοιοκτητών και του ναυτιλιακού συμπλέγματος γενικότερα. Το Υφυπουργείο συνεργάζεται με την εταιρεία Prevention at Sea για την ανάπτυξη πλατφόρμας ανταλλαγής πληροφοριών για το στόλο (FISH.) - ένα ηλεκτρονικό αποθετήριο δεδομένων πλοίων για την τυποποίηση, την αυτοματοποίηση και τη μείωση του χρόνου που δαπανάται στη διαδικασία επιθεώρησης πλοίου και τη συλλογή δεδομένων πλοίου. 

>>> BLOOMBERG ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ  <<<

To Brexit και πώς επηρεάζει την κυπριακή ναυτιλία
Πώς επηρεάζει το Brexit την ναυτιλία; Υπάρχει ενδιαφέρον από ξένες εταιρείες για κάθοδο στην Κύπρο;Το Brexit έχει δημιουργήσει ευκαιρίες για την κυπριακή ναυτιλία με τις πρόσφατες αποφάσεις κάποιων εταιρειών να μεταφέρουν πλοία υπό την κυπριακή σημαία ή/ και να δημιουργήσουν παρουσία στην Κύπρο. Tα συγκριτικά πλεονεκτήματα που προσφέρει η Κύπρος, όπως το αγγλοσαξονικό νομικό σύστημα, η τεχνογνωσία στη ναυτιλία, το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό και τα κίνητρα που προσφέρονται σε επιχειρήσεις και προσωπικό, καθώς και το ολοκληρωμένο ναυτιλιακό μας σύμπλεγμα, έχουν συμβάλει σημαντικά στις αποφάσεις των εν λόγω εταιρειών. 

Όσον αφορά τις πιθανές επιπτώσεις του Brexit στις δραστηριότητες των ναυτιλιακών εταιρειών στην Κύπρο, το Υφυπουργείο Ναυτιλίας είναι σε επικοινωνία με όλες τις εταιρείες που έχουν παρουσία στην Κύπρο και που πιθανόν να επηρεάζονται, προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι όποιες προκλήσεις εγκαίρως και αποτελεσματικά. Δεν αναμένουμε να παρουσιαστούν σημαντικά προβλήματα στην εν λόγω διαδικασία και βρισκόμαστε ανά πάσα στιγμή στη διάθεση των οποιωνδήποτε εταιρειών που πιθανόν να επηρεάζονται για την παροχή στήριξης και πληροφοριών. 

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΚΗ <<<

Οι προκλήσεις της ναυτιλίας
Ποιες προκλήσεις καλούνται να αντιμετωπίσουν σήμερα οι ναυτιλιακές εταιρείες στην Κύπρο και πώς μπορούν αυτές, ενδεχομένως, να ξεπεραστούν;

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο τομέας της ναυτιλίας είναι σημαντικά και επηρεάζουν όχι μόνο την κυπριακή αλλά και την παγκόσμια ναυτιλία. Η μεγαλύτερη ίσως είναι οι νέοι κανονισμοί για τη μείωση των ρύπων οι οποίοι μπαίνουν σε εφαρμογή την 1η Ιανουαρίου 2020, καθώς και οι συνεχείς προσπάθειες που γίνονται για την περαιτέρω μείωση των ρύπων, οι οποίες επηρεάζουν τόσο το κόστος διαχείρισης των πλοίων, όσο και τις δεξιότητες που πρέπει να έχουν τα πληρώματα των πλοίων σε σχέση με τη χρήση εξειδικευμένου εξοπλισμού και την εφαρμογή περίπλοκων διαδικασιών. 

Η Κύπρος έχει ενεργό συμμετοχή στη συζήτηση για τη μείωση των ρύπων από πλοία, τόσο ως μέλος του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), όσο και ως κράτος-μέλος της ΕΕ. Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας είναι έτοιμο να εφαρμόσει τους νέους κανονισμούς και να παράσχει στήριξη στις κυπριακές ναυτιλιακές εταιρείες αλλά και ως κράτος σημαίας στα πλοία που είναι εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο. 

Μια επιπρόσθετη πρόκληση για τις ναυτιλιακές εταιρείες είναι το ασταθές περιβάλλον που επηρεάζει αρνητικά το διεθνές εμπόριο, με παράγοντες όπως το Brexit, τους εμπορικούς πολέμους και την πολιτική αστάθεια να επιμηκύνουν μια μακρά περίοδο κακών συνθηκών στις αγορές. Η παροχή ενός σταθερού και ανταγωνιστικού πλαισίου στην Κύπρο είναι πιο σημαντική από ποτέ, προκειμένου να αντισταθμίσει ως ένα βαθμό τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες στο διεθνές περιβάλλον. 

Δυστυχώς, η μεγαλύτερη πρόκληση της κυπριακής ναυτιλίας, η οποία είναι η παράνομη επιβολή περιοριστικών μέτρων από την Τουρκία στα κυπριακά πλοία για ελλιμενισμό στα τούρκικα λιμάνια, συνεχίζει να υφίσταται. Τα περιοριστικά μέτρα που έχουν υιοθετηθεί από την Τουρκία επηρεάζουν αρνητικά την ανταγωνιστικότητα της κυπριακής ναυτιλίας, αλλά και την ελκυστικότητα της Κύπρου ως βάσης για διεθνείς ναυτιλιακές δραστηριότητες.

Ωστόσο, παρόλα τα προβλήματα, η Κύπρος διαθέτει την εμπειρία και την τεχνογνωσία να συνεχίσει να παρέχει υψηλού επιπέδου ναυτιλιακές υπηρεσίες, αλλά και να ανεβάσει περαιτέρω τη θέση της ως ένα εξαιρετικής σημασίας ναυτιλιακό κέντρο με ανεπτυγμένη υποδομή. 

Πόσο σημαντική κρίνεται την πρόσφατη απόφαση της Κομισιόν για κυπριακό φορολογικό πλαίσιο και ποια η σημασία της για την ναυτιλία του τόπου;
Η εξέλιξη αυτή διασφαλίζει στην ναυτιλιακή βιομηχανία κλίμα σταθερότητας και εμπιστοσύνης. Η παροχή ενός σταθερού και προβλέψιμου επιχειρησιακού και επενδυτικού πλαισίου για τα επόμενα δέκα χρόνια είναι καίριας σημασίας για τις ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο αλλά και για εταιρείες οι οποίες πιθανόν να ενδιαφέρονται για δημιουργία παρουσίας στη χώρα μας.

Μέσω μιας μελετημένης και προσεκτικής διαδικασίας διαπραγμάτευσης, τα αποτελέσματα που έχουν επιτευχθεί κρίνονται ιδιαίτερα θετικά και πιστεύουμε ότι ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της Κύπρου σε σχέση με άλλα ναυτιλιακά κράτη.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Ακτοπλοϊκή σύνδεση Ελλάδας-Κύπρου
Τι γίνεται με το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας; Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η όλη διαδικασία;

Μετά από τη μελέτη που διεξήχθη σχετικά με τη βιωσιμότητα της θαλάσσιας σύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου, το Υφυπουργείο Ναυτιλίας ετοίμασε και υπέβαλε λεπτομερές αίτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με στόχο την έγκριση της χρηματοδότησης της εν λόγω δραστηριότητας μέσω σχεδίου κρατικής ενίσχυσης.

Νοουμένου ότι θα διασφαλιστεί η έγκριση της κρατικής ενίσχυσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το επόμενο στάδιο θα είναι η προκήρυξη ανοικτού διαγωνισμού για την εξεύρεση του προσφοροδότη για την ακτοπλοϊκή σύνδεση. 
 

Μάριος Αδάμου