Νατάσα Πηλείδου: Η Κύπρος πύλη στην Ε.Ε βρετανικών ναυτιλιακών

  • Μετά το Brexit η Κύπρος αποτελεί μια ιδανική επιλογή για τις βρετανικές εταιρείες που πιθανόν να αποφασίσουν να μεταφέρουν την έδρα τους εκτός Η.Β. 
  • Πού βρίσκεται το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Κύπρου με την Ελλάδα
  • Ποιες οι προτεραιότητες του Υφυπουργείου Ναυτιλίας για το 2019  
  • Θέσεις εργασίας θα προκηρυχθούν το 2019 σε διευθύνσεις του Υφυπουργείου 
  • Μεταστεγάζεται και βρίσκεται σε διαδικασίες εξεύρεσης ενιαίων κτηριακών εγκαταστάσεων  

 

«Η Κύπρος αποτελεί μια ιδανική επιλογή για τις βρετανικές εταιρείες που πιθανόν να αποφασίσουν να μεταφέρουν την έδρα τους εκτός Η.Β. αλλά ταυτόχρονα να παραμείνουν στον Ευρωπαϊκό χώρο», ανέφερε σε συνέντευξη που παραχώρησε στην “Brief” η υφυπουργός Ναυτιλίας, Νατάσα Πηλείδου. 

Εξήγησε ότι η απόφαση για αλλαγή της έδρας μιας εταιρείας ή αλλαγής σημαίας των πλοίων δεν είναι απλή και για να γίνει αυτό χρειάζονται συνεχείς διεργασίες και διαβουλεύσεις, όπως έγινε πρόσφατα και με την Βρετανική εταιρεία P&O Maritime. 

Η κυπριακή σημαία σήμερα βρίσκεται στην 3η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην 11η παγκόσμια και η Κύπρος είναι το πιο μεγάλο κέντρο διαχείρισης πλοίων στην Ευρώπη και κατατάσσεται ανάμεσα στα τρία μεγαλύτερα παγκοσμίως. Στόχος του Υφυπουργείου σύμφωνα με την κα Πηλείδου είναι η περαιτέρω ανάπτυξη του κυπριακού νηολογίου και ο συνεχής εμπλουτισμός του ναυτιλιακού μας συμπλέγματος με νέες εταιρείες αλλά και νέες δραστηριότητες.

«Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει επίσης η ετοιμότητα του Υφυπουργείου να παρέχει άμεσες και αξιόπιστες υπηρεσίες προς τους πλοιοκτήτες σε 24ωρη βάση, έχοντας πάντα ως γνώμονα την αποφυγή καθυστερήσεων και την διατήρηση υψηλών επιπέδων ασφάλειας στα Κυπριακά πλοία . 

Παράλληλα η Νατάσα Πηλείδου ανέλυσε στην “Brief” τις προτεραιότητες του Υφυπουργείου της για το 2019, λέγοντας ότι τροχοδρομείται εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση του νομοθετικού πλαισίου τόσο στον τομέα της ασφάλειας και ελέγχου των διαφόρων τύπων σκαφών όσο και στη διαδικασία εγγραφής πλοίων στο νηολόγιο. Αναμένεται επίσης να ολοκληρωθεί η ψηφιοποίηση του αρχείου του Υφυπουργείου καθώς και η περαιτέρω αυτοματοποίηση των υπηρεσιών του.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:

Μετά από εννέα μήνες στο πηδάλιο αυτού του νέου Υφυπουργείου, σε ποιες αλλαγές έχετε προχωρήσει ώστε να δημιουργηθούν οι απαραίτητες δομές και διαδικασίες που να διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία του υφυπουργείου;

Όντως έχουν κιόλας περάσει 9 μήνες από την δημιουργία του Υφυπουργείου Ναυτιλίας. Μέσα σ’ αυτό το χρονικό διάστημα έχουμε προχωρήσει στο σχεδιασμό και την εφαρμογή μίας ολοκληρωμένης στρατηγικής που θα έχει ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη και την προώθηση του τομέα σε διεθνές επίπεδο, καθώς και τη βελτίωση της δομής του Υφυπουργείου, με στόχο την αυτοματοποίηση και τη χρήση βέλτιστων πρακτικών σε όλες τις διαδικασίες. 

Η ανάγκη για αναδιάρθρωση της δομής και την ενίσχυση του πρώην Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας είχε εντοπιστεί και καταγραφεί σε ανεξάρτητη μελέτη που έχει διεξαχθεί από ιδιωτικό οίκο το Φεβρουάριο 2017. Με βάση τα πορίσματα της μελέτης αυτής και κατόπιν περαιτέρω μελέτης των αναγκών του Υφυπουργείου από τη διεύθυνση, ετοιμάστηκε μια ολοκληρωμένη πρόταση για αναδιάρθρωση του Υφυπουργείου που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες μιας σύγχρονης ναυτιλιακής διοίκησης.

Η πρόταση της νέας δομής του Υφυπουργείου ακολουθεί βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και αποτελείται από τρεις κύριες Διευθύνσεις: Νηολογίου και Ανταγωνιστικότητας, Κράτους Σημαίας, Παράκτιου Κράτους και Κράτους Λιμένα. 

Η νέα δομή, η οποία έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή από το Νοέμβριο 2018, συμπεριλαμβάνει σχέδια για ενίσχυση με επιπρόσθετο προσωπικό σε ένα βραχυχρόνιο πλάνο υλοποίησης.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Πόσα άτομα θα προσληφθούν για να στελεχωθεί σωστά το υφυπουργείο και σε ποιες θέσεις;

Στον προϋπολογισμό του 2019 έχουν περιληφθεί κάποιες θέσεις σε διευθύνσεις που χρήζουν άμεσης ενίσχυσης ώστε η νέα δομή του Υφυπουργείου να μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά.

Είμαι αισιόδοξη ότι η ολοκληρωμένη πρόταση για τη νέα δομή θα υλοποιηθεί στα επόμενα χρόνια και θα αποτελέσει μια ορθή βάση για την περαιτέρω ενδυνάμωση του Υφυπουργείου ως μονοθυριδικό κέντρο εξυπηρέτησης ύψιστης ποιότητας.  

Ήδη οι υπηρεσίες μας παρέχονται σε 24ωρη βάση από άρτια καταρτισμένους επαγγελματίες. Οι εμπειρογνώμονες του Υφυπουργείου εξειδικεύονται σε ναυτιλιακά θέματα, τόσο σε τεχνικό επίπεδο όσο σε νομικά και φορολογικά ζητήματα.

Το Υφυπουργείο στεγάζεται ακόμη στα τρία κτήρια του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας στη Λεμεσό; Είχατε δηλώσει ότι θα θέλατε να στεγαστεί το Υφυπουργείο σε ενιαίο χώρο για λόγους ενιαίας εξυπηρέτησης των ναυτιλιακών εταιρειών. Έχετε προχωρήσει σε εξεύρεση του χώρου; Πότε να αναμένουμε την μεταστέγαση;

Πράγματι το Υφυπουργείο Ναυτιλίας αυτή τη στιγμή στεγάζεται σε τρία διαφορετικά κτήρια. Η ανάγκη για εξεύρεση ενιαίου κτηρίου είναι επιτακτική για την ομαλή λειτουργία των εργασιών του Υφυπουργείου, τη μείωση των λειτουργικών εξόδων και την αποφυγή ταλαιπωρίας του κοινού. Το θέμα των κτηριακών εγκαταστάσεων εξετάζεται σε συνεχή βάση και γίνονται συνεχείς προσπάθειες για εξεύρεση ενιαίου κτηρίου ακολουθώντας τις διαδικασίες του δημοσίου. 

Ποιες είναι οι προτεραιότητες του Υφυπουργείου σας και τί να περιμένουμε το 2019;

Πρωταρχικός στόχος του Υφυπουργείου είναι η εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για την περαιτέρω ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής ναυτιλίας, τόσο του Κυπριακού Νηολογίου, όσο και του ναυτιλιακού μας συμπλέγματος. 

Ανάμεσα στις προτεραιότητες μας, είναι η συνεχής αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, με στόχο την παροχή ολοκληρωμένης και υψηλής ποιότητας εξυπηρέτησης. Υπό το πρίσμα αυτό τροχοδρομείται εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση του νομοθετικού πλαισίου τόσο στον τομέα της ασφάλειας και ελέγχου των διαφόρων τύπων σκαφών όσο και στη διαδικασία εγγραφής πλοίων στο νηολόγιο. 

Κατά το 2019 αναμένεται επίσης να ολοκληρωθεί η ψηφιοποίηση του αρχείου του Υφυπουργείου καθώς και η περαιτέρω αυτοματοποίηση των υπηρεσιών μας - έργο που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της πολιτικής για αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. 

Όσον αφορά την προβολή των πλεονεκτημάτων της σημαίας και της χώρας μας ως κέντρου εγκατάστασης ναυτιλιακών εταιρειών, στοχεύουμε στην δυναμική προβολή των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που διαθέτει η Κύπρος ως παγκόσμιας εμβέλειας ναυτιλιακό κέντρο, καθώς και στη στοχευμένη προσέγγιση δυνητικών επενδυτών μέσω ενός οργανωμένου προγράμματος προώθησης. Εντός του 2018 έχουν καταβληθεί τεράστιες προσπάθειες προσέγγισης συγκεκριμένων εταιρειών και δυνητικών επενδυτών από όλες τις αγορές κλειδιά, καθώς και ενεργή συμμετοχή σε όλα τα σημαντικά διεθνή ναυτιλιακά δρώμενα. Οι προσπάθειες αυτές ήδη έχουν αρχίσει να αποφέρει καρπούς με διάφορες εταιρείες να επιλέγουν την Κύπρο ως βάση για τις δραστηριότητες τους ή/ και την κυπριακή σημαία για την εγγραφή των πλοίων τους. 

Η Κύπρος σήμερα φιλοξενεί εκατοντάδες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ναυτιλιακό τομέα, οι οποίες εργοδοτούν 9000 άτομα στη ξηρά. Τα κυπριακά πλοία εργοδοτούν περισσότερους από 55000 ναυτικούς εκ των οποίων δυστυχώς λίγοι είναι Κύπριοι. Για σκοπούς προώθησης των ναυτικών και ναυτιλιακών επαγγελμάτων, το Υφυπουργείο μας έχει παίξει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία και την προώθηση τριών ναυτικών σχολών στην Κύπρο (οι οποίες λειτουργούν υπό την εποπτεία του Υφυπουργείου) καθώς και στην παροχή κινήτρων όπως υποτροφίες και χρηματοδότηση σε φοιτητές των σχολών. Το Υφυπουργείο μας διοργανώνει συνεχώς ημερίδες σε σχολεία και πανεπιστήμια για την ενημέρωση των νέων μας για τις ευκαιρίες στον κλάδο της ναυτιλίας.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<<

Ποιος ο στρατηγικός σχεδιασμός και το πλάνο δράσης σας για τα επόμενα χρόνια;

Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας έχει καταρτίσει ένα εξειδικευμένο Στρατηγικό Σχέδιο στη βάση του οποίου προωθούνται συγκεκριμένες δράσεις για την διατήρηση και περαιτέρω ανάπτυξη μιας ασφαλούς, κοινωνικά υπεύθυνης και βιώσιμης ναυτιλίας, για ενίσχυση της εθνικής οικονομίας και της κρατικής οντότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας.  

Ανάμεσα στις δράσεις που περιλαμβάνονται στο στρατηγικό σχέδιο του Υφυπουργείου είναι και οι ακόλουθες: 

  • Η εφαρμογή ενός έντονου προγράμματος προβολής και προώθησης της κυπριακής ναυτιλίας 
  • Η περαιτέρω προώθηση της νέας εικόνας της κυπριακής ναυτιλίας (με το ανανεωμένο μας  λογότυπο και προωθητικό υλικό και τη δημιουργία νέας ιστοσελίδας)
  • Η ψηφιοποίηση των αρχείων του Υφυπουργείου 
  • Η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών με την  δημιουργία επιπρόσθετων ηλεκτρονικών εφαρμογών και την παροχή μονοθυριδικής εξυπηρέτησης
  • Ο εκσυγχρονισμός του σχετικού νομοθετικού πλαισίου
  • Η ενίσχυση των περιφερειακών και διεθνών συνεργασιών 
  • Η προώθηση και στήριξη των επενδύσεων στην ναυτιλία 
  • Η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναδιάρθρωσης του Υφυπουργείου Ναυτιλίας 
  • Η προώθηση της Γαλάζιας Ανάπτυξης
  • Η αποτελεσματική εκτέλεση των καθηκόντων του κράτους Σημαίας, κράτους Λιμένα και Παράκτιου κράτους

Ο κυπριακός στόλος είναι, ο 3ος μεγαλύτερος στην ΕΕ και η Κύπρος θεωρείται το μεγαλύτερο κέντρο πλοιοδιαχείρισης της ΕΕ. Που φτάνουν οι στόχοι του Υφυπουργείου και με ποιο πλάνο, λαμβάνοντας υπόψη και το τουρκικό εμπάργκο με την ιδιοκτησία πλοίων;

Η κυπριακή σημαία σήμερα βρίσκεται στην 3η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην 11η παγκόσμια και η Κύπρος είναι το πιο μεγάλο κέντρο διαχείρισης πλοίων στην Ευρώπη και κατατάσσεται ανάμεσα στα τρία μεγαλύτερα παγκοσμίως. 

Στόχος μας είναι η περαιτέρω ανάπτυξη του κυπριακού νηολογίου και ο συνεχής εμπλουτισμός του ναυτιλιακού μας συμπλέγματος με νέες εταιρείες αλλά και νέες δραστηριότητες. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια διαρκής εμβάθυνση και επέκταση των υπηρεσιών που προσφέρονται  από ναυτιλιακές εταιρείες στην Κύπρο, με ασφαλιστικές και επενδυτικές υπηρεσίες καθώς και με την δημιουργία ναυτιλιακών ακαδημιών στην Κύπρο. 

Ως Υφυπουργείο θα συνεχίσουμε την παροχή κινήτρων, φορολογικών και άλλων, μέσα στα πλαίσια που  μας επιτρέπουν οι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε η Κύπρος όχι μόνο να διατηρήσει την εξέχουσα θέση που κατέχει στην παγκόσμια ναυτιλία αλλά να τη βελτιώσει και να την αναπτύξει περαιτέρω. Η συνέχιση της δυναμικής προσπάθειας προώθησης των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων είναι επίσης κρίσιμης σημασίας για την περαιτέρω ανάπτυξη του ναυτιλιακού μας συμπλέγματος. 

Αδιαμφισβήτητα, τα περιοριστικά μέτρα που έχουν υιοθετηθεί από την Τουρκία επηρεάζουν αρνητικά την ανταγωνιστικότητα της Κυπριακής ναυτιλίας και ειδικά την εγγραφή πλοίων υπό κυπριακή σημαία. Η Κυβέρνηση προβαίνει συνεχώς σε ενέργειες και διαβήματα για την άρση του Τουρκικού εμπάργκο, κάτι που άλλωστε απαιτείται και από τις συμβατικές υποχρεώσεις της Τουρκίας  έναντι της  Ευρωπαϊκής Ένωσης.  

Ως Υφυπουργείο Ναυτιλίας, προσπαθούμε μέσω της προβολής των πλεονεκτημάτων της Κυπριακής ναυτιλίας και της συνεχούς ενδυνάμωσης της κυπριακής ναυτιλίας να βρισκόμαστε ανάμεσα στις επιλογές των πλοιοκτητών και των ναυτιλιακών εταιρειών.  Η Κύπρος διαθέτει την εμπειρία και έχει τις δυνατότητες και τη τεχνογνωσία να συνεχίσει όχι μόνο να παρέχει υψηλού επιπέδου ναυτιλιακές υπηρεσίες, αλλά και να ανεβάσει περαιτέρω τη θέση της ως ένα εξαιρετικής σημασίας ναυτιλιακό κέντρο με ανεπτυγμένη υποδομή. 

>>> BLOOMBERG ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ <<<

Brexit και Ναυτιλιακές. Όλοι γνωρίζουμε ότι το Λονδίνο αποτελεί την ισχυρότερη βάση για ναυτιλιακές εταιρείες. Με το Brexit αυτό αλλάζει; Και έχει επωφεληθεί η Κύπρος από αυτό; Ή θα επωφεληθεί; Επιβεβαιώνετε την απόφαση της P&O Maritime για εγγραφή 2 πλοίων στο κυπριακό νηολόγιο; 

Το Brexit είναι μια διαδικασία που προκαλεί πολλές αβεβαιότητες. Ο βαθμός στον οποίο οι αλλαγές που θα προκύψουν από το Brexit θα επηρεάσουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις συζητήσεις και τις μελλοντικές σχέσεις μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου, της ΕΕ και άλλων κρατών μελών της. 

Η Κύπρος αποτελεί μια ιδανική επιλογή για τις βρετανικές εταιρείες που πιθανόν να αποφασίσουν να μεταφέρουν την έδρα τους εκτός Η.Β. αλλά ταυτόχρονα να παραμείνουν στον Ευρωπαϊκό χώρο. Όσον αφορά την ναυτιλία, η Κύπρος διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα και μέσα από συντονισμένες και εντατικές προσπάθειες γίνεται ενημέρωση και προβολή της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας μας. 

Σίγουρα η απόφαση για αλλαγή της έδρας μιας εταιρείας ή αλλαγής σημαίας των πλοίων δεν είναι απλή και για να γίνει αυτό χρειάζονται συνεχείς διεργασίες και διαβουλεύσεις, όπως έγινε και με κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες-κολοσσούς που δραστηριοποιούνται στον τομέα των θαλάσσιων ασφαλειών. 

Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση με εντατικές διαβουλεύσεις με τέτοιες εταιρείες, σε εξειδικευμένα θέματα που αφορούν τις συγκεκριμένες δραστηριότητες, στόχους και δεδομένα της κάθε εταιρείας. Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη πολλών τέτοιων εταιρειών λόγω του επαγγελματισμού ολόκληρης της ομάδας στο χειρισμό τέτοιου είδους ευαίσθητων θεμάτων. 

Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει επίσης η ετοιμότητα του Υφυπουργείου να παρέχει άμεσες και αξιόπιστες υπηρεσίες προς τους πλοιοκτήτες σε 24ωρη βάση, έχοντας πάντα ως γνώμονα την αποφυγή καθυστερήσεων και την διατήρηση υψηλών επιπέδων ασφάλειας στα Κυπριακά πλοία. 

Πού βρίσκεται το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Κύπρου με την Ελλάδα, μετά και την πρόταση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΔΗΣΥ Νίκου Τορναρίτη και της Βουλευτού του ΔΗΣΥ Αννίτας Δημητρίου;

Οι προσπάθειες για επαναφορά της θαλάσσιας σύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου συνεχίζονται με τη διεξαγωγή λεπτομερούς μελέτης από εξωτερικούς συμβούλους, η οποία να προσδιορίζει το χρηματοδοτικό κενό που θα προκύψει ετησίως από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. 

Στη συνέχεια θα γίνει προσπάθεια για την εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να ακολουθηθεί η διαδικασία προκήρυξης προσφοράς. 
 

Σκεύη Σταύρου