Ναυτιλιακές Σπουδές: Το επάγγελμα του μέλλοντος στην Κύπρο

Κυπριακή Ναυτιλία - Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού – Ένταξη ναυτιλιακών μαθημάτων στη Μέση Τεχνική Εκπαίδευση

Η Κύπρος αποτελεί σήμερα παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη με τον 11ο μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο και τον 3ο μεγαλύτερο στόλο στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με δηλώσεις της Υφυπουργού Ναυτιλίας, Νατάσας Πηλείδου, στην Brief, η Κύπρος αποτελεί σήμερα ένα σύγχρονο και ολοκληρωμένο ναυτιλιακό σύμπλεγμα που συνδυάζει ένα διεθνώς αναγνωρισμένο νηολόγιο υψηλών προδιαγραφών, το οποίο συγκαταλέγεται ανάμεσα στα μεγαλύτερα στον κόσμο, με μία ανεπτυγμένη επιτόπια ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία δραστηριοποιείται σε ένα ευρύ φάσμα ναυτιλιακών και παρεμφερών υπηρεσιών.

Το ναυτιλιακό κέντρο του νησιού έχει διευρυνθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια τόσο σε αριθμό εταιρειών όσο και σε φάσμα δραστηριοτήτων και παρεχόμενων υπηρεσιών.

Τα συνολικά ετήσια έσοδα του Ναυτιλιακού Κλάδου στην Κύπρο ανέρχονται στο 7% του ΑΕΠ, με 3% του εργατικού δυναμικού να απασχολείται στην ναυτική βιομηχανία.

Βάσει της ανάπτυξης των ναυτιλιακών υποδομών της χώρας, τα ναυτιλιακά επαγγέλματα συγκαταλέγονται στα επαγγέλματα που έχουν μέλλον και μεγάλες προοπτικές στην Κύπρο.

Στο πλαίσιο αυτό, από το 2016 λειτούργησε η Εμπορική Ναυτική Ακαδημία στη Λεμεσό.

>>> Όλες οι έρευνες και αναλύσεις της Brief <<<

Η Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού (Mediterranean Maritime Academy)

Η Εμπορική Ναυτική Ακαδημία Ελλήνων και Κυπρίων ιδρύθηκε το 2016 στη Λεμεσό κοντά στο Νέο Λιμάνι. Η σχολή προσφέρει προγράμματα κατάρτισης «Αξιωματικών Καταστρώματος» καθώς και «Αξιωματικών Μηχανής», διαπιστευμένα από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας της Κύπρου. 

Σκοπό έχει να βοηθήσει τα νέα παιδιά να δούνε ανοιχτόκαρδα το θαλασσινό αυτό επάγγελμα, να γίνουν πλοίαρχοι και μηχανικοί σε ένα συνολικό χρόνο 3 ετών, δύο χρόνια στην Ακαδημία και ένα χρόνο ταξιδεύοντας, σύμφωνα με τα πρότυπα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO). Οι φοιτητές λαμβάνουν εμπειρίες στο τρίτο έτος φοίτησής τους κατά τη θαλάσσια υπηρεσία τους και μετά πλέον ανοίγονται σε ένα επάγγελμα το οποίο τους περιμένει καθώς η παγκόσμια ναυτιλία έχει μεγάλη έλλειψη από ικανούς αξιωματικούς.

Το πτυχίο που δίνεται είναι Κυπριακό, ισότιμο των Ευρωπαϊκών και έχει αναγνωρισιμότητα από όλες σχεδόν τις σημαίες του κόσμου. Οι σπουδαστές πρέπει να είναι απόφοιτοι λυκείου και δεν υπάρχει περιορισμός ηλικίας.

Η Ακαδημία είναι μια πλήρως εξοπλισμένη εκπαιδευτική μονάδα καθώς επίσης είναι διαπιστευμένη από την Κυπριακή Ναυτιλιακή Αρχή και έχει πιστοποιηθεί από την Lloyds Register Quality Assurance για ISO 9001: 2008.

Ως Κέντρο Εκπαίδευσης παρέχει όλα τα μαθήματα STCW (Πρότυπα Εκπαίδευσης, Πιστοποίησης και Φύλαξης) για τους σπουδαστές και τους ναυτικούς του στην Κύπρο, όπως BRM, ERM, ECDIS, μαθήματα Ασφάλειας, Ιατρικής, Tanker και πολλά άλλα.

Οι τελευταίοι απόφοιτοι της Ακαδημίας, σπουδαστές της χρονιάς 2017, ήταν συνολικά 93, εκ των οποίων οι 53 τελείωσαν πλοίαρχοι και οι 40 μηχανικοί, οι οποίοι προορίζονται για Αξιωματικοί του Εμπορικού Ναυτικού. Η φοίτησή τους στην Ακαδημία τους παρείχε όλα τα εφόδια που χρειάζονται για να αντεπεξέλθουν στην επαγγελματική τους πορεία.

Η απασχόληση των νέων στο χώρο της ναυτιλίας μπορεί να προσφέρει μέλλον και δύναμη στην προσπάθεια της Κυπριακής ναυτιλίας να κρατηθεί στα υψηλά επίπεδα που ήδη βρίσκεται.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Τα Ναυτιλιακά Επαγγέλματα και στην Τεχνική Εκπαίδευση

Στο μεταξύ τα ναυτιλιακά επαγγέλματα εισήλθαν από την τρέχουσα σχολική χρονιά και στη Μέση Τεχνική Δημόσια Εκπαίδευση.

Η Brief επικοινώνησε με τον διευθυντή Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Ηλία Μαρκάτζιη, ο οποίος μας μίλησε για το νέο αυτό εγχείρημα.

Ο κ. Μαρκάτζιης μας ενημέρωσε πως για πρώτη φορά, τον Σεπτέμβριο του 2019, τα ναυτιλιακά μαθήματα εντάχθηκαν στην Α΄ Τεχνική Σχολή Λεμεσού. «Πρώτα θέλουμε να το δουλέψουμε στο συγκεκριμένο σχολείο και μετά να δούμε εάν υπάρχει ανάγκη, δεν θα υπάρχει πρόβλημα να επεκταθεί και σε άλλες πόλεις».

Ο χρόνος που δόθηκε για να ενημερωθούν οι μαθητές, καθώς η απόφαση πάρθηκε το καλοκαίρι, ήταν περιορισμένος, αλλά παρόλα αυτά υπήρξε ενδιαφέρον από 6 παιδιά και έτσι ξεκίνησε πρώτα η μηχανική πλοίων. «Φέτος είχαμε περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστούμε και εντός των ημερών θα ξέρουμε πόσοι ενδιαφέρονται αρχικά τόσο για τους ναυτικούς, όσο και για τους μηχανικούς πλοίων. Ευελπιστούμε όπως από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα λειτουργήσουν και τα δύο».

Οι μαθητές που επέλεξαν τον ναυτιλιακό κλάδο, διδάσκονται μαθήματα με την ίδια φιλοσοφία που διδάσκονται και οι υπόλοιποι μαθητές της Τεχνικής Εκπαίδευσης, δηλαδή «στο πρώτο έτος περίπου το 50% των μαθημάτων είναι μαθήματα γενικής εκπαίδευσης, δηλαδή ελληνικά, φυσική, μαθηματικά κλπ και το άλλο 50% είναι μαθήματα σε τομείς μηχανικών πλοίων, μηχανικής, μηχανολογίας κλπ. Στα επόμενα έτη θα μπαίνουμε πιο συγκεκριμένα και πιο εξειδικευμένα σε θέματα μηχανικής πλοίων».

Ο κ. Μαρκάτζιης συμπλήρωσε πως, «ο λόγος που έχουμε 50% γενική εκπαίδευση και 50% εξειδίκευση είναι γιατί πρόκειται για μέση εκπαίδευση και ο μαθητής μπορεί να δώσει εξετάσεις μετά και να περάσει οτιδήποτε άλλο θέλει στο πανεπιστήμιο. Βέβαια το στοίχημά μας εμάς είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να αγαπήσουν αυτό το επάγγελμα, γιατί θεωρούμε ότι είναι ένα επάγγελμα με μέλλον και να το ακολουθήσουν και μετά».

Τα μαθήματα ξεκινάνε από την 1η τάξη του λυκειακού κύκλου της Τεχνικής Σχολής και οι απόφοιτοι έχουν την ευχέρεια να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε μια πιο εξειδικευμένη σχολή όπως για παράδειγμα στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού και όπου αλλού αυτοί επιλέξουν.

«Αφού οι μαθητές αποφοιτήσουν, μπορούν 100% να σπουδάσουν πάνω στον τομέα τους και μάλιστα θα έχουν και ένα καλό προβάδισμα έναντι οποιουδήποτε άλλου γιατί εμείς τους βάζουμε μέσα στα θέματα και με τα μαθήματα αλλά και με την φιλοσοφία ολόκληρη του προγράμματος, αλλά ξαναλέω αν αλλάξει γνώμη το παιδί μπορεί και να ακολουθήσει οποιοδήποτε άλλο κλάδο».

Ερωτηθείς σχετικά με το εκπαιδευτικό προσωπικό στον κλάδο της Ναυτιλίας, ο κ. Μαρκάτζιης εξήγησε ότι «για το 1ο έτος είχαμε ανθρώπους στην τεχνική εκπαίδευση οι οποίοι ήταν εξειδικευμένοι, είχαν προσόντα ακαδημαϊκά και άλλα και εμπειρία πάνω σε θέματα πλοίων και ναυτιλίας, οπότε το πρώτο έτος αξιοποιήσαμε τους δικούς μας εκπαιδευτικούς, όμως τα επόμενα έτη θα χρησιμοποιήσουμε ανθρώπους οι οποίοι έχουν εμπειρία στην βιομηχανία και έχουν τα προσόντα, για τα ναυτιλιακά θα είναι ο πλοίαρχος και για τη μηχανική πλοίων θα είναι μηχανικός πλοίων. Θα γίνει με αγορά υπηρεσιών, με συμβόλαιο προς το παρόν».

Κλείνοντας, ο ίδιος σημείωσε πως υπάρχει μια πολύ καλή συνεργασία, τόσο με το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, όσο και με το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, και τα παιδιά έχουν ευκαιρίες επισκέψεων σε εγκαταστάσεις, πλοία κλπ, έτσι ώστε να βοηθηθούν στο να γνωρίσουν το επάγγελμα και να το αγαπήσουν. «Δεν περιοριζόμαστε μόνο στο να κάνουμε μαθήματα θεωρητικά άρα υπάρχει πολλή επί τόπου εκπαίδευση και ενημέρωση των παιδιών και φυσικά η συνεργασία με το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο δίνει και πολλά άλλα πλεονεκτήματα ούτως ώστε να είναι πραγματικά σύγχρονο το πρόγραμμά μας και εύστοχο».

Μάριαν Ανδρέου