Νέα προσπάθεια Βουλής για μονιμοποίηση έκτακτου προσωπικού

Τι προνοούν οι δύο προτάσεις νόμου που θα συζητηθούν στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών

Την ώρα που βρίσκεται σε εξέλιξη η προσπάθεια μεταρρύθμισης της Δημόσιας Υπηρεσίας με την κατάθεση τριών νομοθετημάτων, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών θα συζητήσει σήμερα (3/2) δύο προτάσεις νόμου που στόχο έχουν την μονιμοποίηση του εκτάκτου προσωπικού στο Δημόσιο, το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί σημαντικά και αντιπροσωπεύει, πλέον, σχεδόν το 1/3 του συνολικού αριθμού των εργαζομένων στον τομέα.

Την πρώτη πρόταση νόμου -περί Μετατάξεως Εργοδοτουμένων Αορίστου Χρόνου στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμος- κατέθεσαν από κοινού οι Βουλευτές του ΔΗΣΥ, Δημήτρης Δημητρίου και Γεώργιος Γεωργίου και οι Βουλευτές του ΔΗΚΟ, Μαρίνος Μουσιούττας και Πανίκος Λεωνίδου.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση που συνοδεύει την πρόταση νόμου, «σκοπός του νόμου αυτού είναι η ένταξη των εργοδοτουμένων αορίστου χρόνου στη Δημόσια Υπηρεσία με τρόπο που να μην αντιβαίνει με οποιαδήποτε συνταγματική διάταξη. Με την επιψήφιση του προτεινόμενου νόμου δεν δημιουργούνται νέες δημόσιες θέσεις, αλλά κατά τρόπο αναμφισβήτητο οι εργοδοτούμενοι αορίστου χρόνου αποκτούν την δημοσιοϋπαλληλική ιδιότητα και τη μονιμότητα δημοσίου υπαλλήλου».

>>> Διαβάστε ακόμη: Επί τάπητος η μεταρρύθμιση στο Δημόσιο–Οι αλλαγές που προωθούνται <<<

Η πρόταση και τι προνοεί
Βάσει της πρότασης νόμου με την ψήφισή της, ο Διευθυντής του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού (ΤΔΔΠ) θα καταρτίσει Πίνακα που θα αποτελείται από δύο στήλες. Στην πρώτη θα κατονομάζονται οι εργοδοτούμενοι αορίστου χρόνου που υπηρετούν στην Δημόσια Υπηρεσία και στη δεύτερη τα καθήκοντα για τα οποία προσλήφθηκε. Όταν αυτός ο Πίνακας ετοιμαστεί θα δημοσιοποιηθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας και θα διαβιβαστεί στην Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας (ΕΔΥ).

Από την δημοσιοποίηση του Πίνακα, οι εργοδοτούμενοι αορίστου χρόνου θα έχουν στη διάθεσή τους 15 ημέρες για να υποβάλουν ένσταση, εφόσον:

1/ Δεν έχουν συμπεριληφθεί στον Πίνακα

2/ Η θέση ή τα καθήκοντά τους, που περιγράφονται έναντι του ονόματός τους, δεν είναι η κατάλληλη θέση ή δεν είναι τα καθήκοντα εκείνα, για την εκτέλεση των οποίων προσλήφθηκαν.

Στην συνέχεια κι εφόσον υπάρξουν ενστάσεις, η ΕΔΥ αφού περατώσει την εξέταση των ενστάσεων και εκδώσει τις σχετικές αποφάσεις, τις αποστέλλει στον Διευθυντή του ΤΔΔΠ, ο οποίος με βάση τις εν λόγω αποφάσεις τροποποιεί και καταρτίζει τον Πίνακα στην τελική του μορφή.

Από τη δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας του τελικού Πίνακα, δημιουργούνται στη Δημόσια Υπηρεσία τόσες νέες δημόσιες θέσεις όσες είναι οι δημόσιες θέσεις που κατονομάζονται στη δεύτερη στήλη του Πίνακα. Οι νέες δημόσιες θέσεις θα είναι Πρώτου Διορισμού.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Προϋποθέσεις Διορισμού
Περαιτέρω η πρόταση νόμου προνοεί πως, κανένα πρόσωπο δε διορίζεται σε οποιαδήποτε από τις νέες δημόσιες θέσεις, εκτός αν:

(α) κατέχει τα προσόντα του αντίστοιχου σχεδίου υπηρεσίας της θέσης. Νοείται ότι, σε περίπτωση εργοδοτούμενου αορίστου χρόνου που προσλήφθηκε για την εκτέλεση καθηκόντων τα οποία δεν περιλαμβάνονται σε οποιοδήποτε υφιστάμενο σχέδιο υπηρεσίας, δημιουργείται θέση της ίδιας μισθοδοτικής κλίμακας με νέο τίτλο και καταρτίζεται το ανάλογο σχέδιο υπηρεσίας.

(β) κατέχει τα άλλα προσόντα που απαιτούνται για διορισμό στη δημόσια υπηρεσία από τους «περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμους του 1990 έως (Αρ. 3) του 2017».

(γ) το όνομα του περιλαμβάνεται στην πρώτη στήλη του Πίνακα έναντι της αντίστοιχης θέσης.

(δ) εξακολουθεί να βρίσκεται στη δημόσια υπηρεσία και να υπηρετεί κατά την ημερομηνία ψήφισης του Νόμου και κατά την ημερομηνία της λήψης από την ΕΔΥ απόφασης για διορισμό.

(ε) κρίνεται κατάλληλος για διορισμό από την Επιτροπή.

Άλλες διατάξεις
Επίσης, εντός 30 ημερών από τη λήξη της προθεσμίας για υποβολή αιτήσεων, η Επιτροπή αρχίζει την εξέταση τους για να αποφασίσει ποιοι από τους εργοδοτούµενους αορίστου χρόνου δύναται να διοριστούν και αν το κρίνει αναγκαίο να προβαίνει σε προφορικές συνεντεύξεις. Εάν η Επιτροπή κρίνει ότι ο εργοδοτούμενος αορίστου χρόνου πληροί όλες τις προϋποθέσεις που αναφέρονται πιο πάνω, προσφέρει προς τον εν λόγω υπάλληλο διορισμό στην αντίστοιχη έναντι του ονόματός του στη δεύτερη στήλη του Πίνακα θέση από την 1η Ιανουαρίου 2020.

Επιπρόσθετα, όσοι από τους διοριζόμενους εργοδοτούµενους αορίστου χρόνου προσλήφθηκαν και απασχολούνται με βάση ειδικά ωράρια για κάλυψη υφιστάμενων αναγκών της δημόσιας υπηρεσίας, συνεχίζουν να απασχολούνται στην ίδια βάση και μετά τον διορισμό τους σε δημόσια θέση, ενώ η υπηρεσία των διοριζομένων θα διέπεται από τους «περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμου του 1990 έως (Αρ. 3) του 2017», όπως είχαν πρωτοδιοριστεί στην αντίστοιχη θέση από την 1η Ιανουαρίου 2020, με βάση τους «περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμους», περιλαμβανομένων και των σχετικών διατάξεων για το διορισμό επί δοκιμασία και για το χρόνο διάρκειας της εν λόγω δοκιμασίας.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Η δεύτερη πρόταση νόμου
Την δεύτερη πρόταση νόμου -περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2019- κατέθεσε ο Βουλευτής του Κινήματος Αλληλεγγύη, Μιχάλης Γιωργάλλας.

Σκοπός της εν λόγω πρότασης είναι η τροποποίηση του «περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμου», ώστε οι εργοδοτούμενοι αορίστου χρόνου θεσμικά να καταστούν μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι και να ενταχθούν στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο για τη δημόσια υπηρεσία.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η προτεινόμενη ρύθμιση κρίνεται αναγκαία για σκοπούς εύρυθμης λειτουργίας της δημόσιας υπηρεσίας και ίσης/ομοιόμορφης μεταχείρισης μελών του προσωπικού που ασκούν τα ίδια καθήκοντα, αναλαμβάνουν τις ίδιες ευθύνες και επιτελούν την ίδια εργασία στη βάση της συνταγματικής αρχής περί ισότιμης μεταχείρισης.

Ειδικότερα με την πρόταση επιχειρείται η τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου με την αντικατάσταση από τον ορισμό του όρου «δημόσια υπηρεσία» της φράσης «ή την υπηρεσία από πρόσωπα τα οποία προσλαμβάνονται πάνω σε έκτακτη βάση δυνάμει των περί Προσλήψεως Έκτακτων Υπαλλήλων (Δημόσια και Εκπαιδευτική Υπηρεσία) Νόμων του 1985 έως 1991 και των περί της Διαδικασίας Πρόσληψης Έκτακτων Υπαλλήλων στη Δημόσια και Εκπαιδευτική Υπηρεσία Νόμων του 1995 έως (Αρ. 3) του 2004, όπως αυτοί εκάστοτε τροποποιούνται» με τη φράση «ή την υπηρεσία από πρόσωπα τα οποία προσλήφθηκαν πάνω σε έκτακτη ή ορισμένου χρόνου βάση δυνάμει των περί Προσλήψεως Έκτακτων Υπαλλήλων (Δημόσια και Εκπαιδευτική Υπηρεσία) Νόμων του 1985 έως 1991 και/ή των περί της Διαδικασίας Πρόσληψης Έκτακτων Υπαλλήλων στη Δημόσια και Εκπαιδευτική Υπηρεσία Νόμων του 1995 έως 2014 και/ή του περί της Διαδικασίας Πρόσληψης Εργοδοτουμένων Καθορισμένης Διάρκειας στη Δημόσια Υπηρεσία και για άλλα Συναφή Θέματα Νόμου του 2011 και/ή του περί της Ρύθμισης της Απασχόλησης Εργοδοτουμένων Αορίστου και Εργοδοτουμένων Ορισμένου Χρόνου στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμου του 2016 και/ή οποιουδήποτε άλλου σχετικού Νόμου, εκτός εάν τα πρόσωπα αυτά έχουν αναγνωριστεί από την οικεία εργοδοτική αρχή ως εργοδοτούμενοι αορίστου χρόνου».

Περαιτέρω προνοείται πως, διαφορές και/ή προβλήματα που δυνατό να προκύψουν από την εφαρμογή των διατάξεων του περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικού) Νόμου του 2019, τα οποία εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της Επιτροπής Δημόσιας Υπηρεσίας, επιλύονται από την Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας.

Προνοείται, ακόμη, ότι οικονομικής φύσης διαφορές και/ή προβλήματα που δυνατό να προκύψουν από την εφαρμογή των διατάξεων του περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικού) Νόμου του 2019 επιλύονται από τον Υπουργό Οικονομικών, ο οποίος δύναται να ζητήσει και να λάβει τις θέσεις της Επιτροπής Δημόσιας Υπηρεσίας.

>>> Όλες οι έρευνες και αναλύσεις της Brief <<<

Επιπρόσθετα προνοείται ότι, οι διατάξεις των άρθρων 2 και 3 του περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικού) Νόμου του 2019 ισχύουν ανεξαρτήτως των λοιπών διατάξεων του περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμου και ανεξαρτήτως των διατάξεων οποιουδήποτε άλλου εν ισχύι Νόμου και, σε περίπτωση σύγκρουσης διάταξης των εν λόγω άρθρων και οποιασδήποτε άλλης διάταξης, είτε του περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμου είτε οποιουδήποτε άλλου εν ισχύι Νόμου, υπερισχύουν οι διατάξεις των άρθρων 2 και 3 του περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικού) Νόμου του 2019.

Σημειώνεται πως για την συζήτηση των προτάσεων νόμου προσκλήθηκαν για να παραστούν στην Κ.Ε. Οικονομικών εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών, του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού του ίδιου υπουργείου, της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, του Γενικού Λογιστηρίου και των συνδικαλιστικών οργανώσεων Παγκύπρια Συντεχνία Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΑΣΥΔΥ), Ανεξάρτητη Συντεχνία Δημοσίων Υπαλλήλων Κύπρου (ΑΣΔΥΚ) και Παγκύπρια Συντεχνία Ισότητα.
 

Μάριος Αδάμου