Οι 50 αναπτύξεις που θα προωθήσει το κράτος το 2021

Η αξία τους κυμαίνεται από τα €3,4 εκατομμύρια έως και τα €96,4 εκατ. - Ποια τα top 5

ΓΡΑΦΕΙ Ο
ΜΑΡΙΟΣ ΑΔΑΜΟΥ

Σειρά σημαντικών αναπτυξιακών έργων αναμένεται πως θα «τρέξουν» κατά την νέα χρονιά, με την εκτιμώμενη αξία τους να ξεπερνά τα €855 εκατομμύρια. Μάλιστα, για τα εν λόγω έργα έχουν περιληφθεί κονδύλια τόσο στον προϋπολογισμό του 2021, όσο και στο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-2023.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Μεταξύ άλλων, το 2021 αναμένεται να προωθηθούν τα έργα ανέγερσης του νέου Επαρχιακού Δικαστηρίου Λευκωσίας και του νέου κτιρίου για το Κρατικό Χημείο, όπως επίσης και πολλά σημαντικά οδικά έργα, περιλαμβανομένων του νέου αυτοκινητοδρόμου Αστρομερίτη-Ευρύχου, του δρόμου Πάφου-Πόλεως Χρυσοχούς, της πρώτης φάσης κατασκευής του Περιμετρικού Αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας και της πρώτης φάσης κατασκευής του Αυτοκινητοδρόμου Λεμεσού-Σαϊττά.

Τα 5 ακριβότερα έργα
Σύμφωνα με τον πίνακα των κυριότερων έργων υποδομής που περιλαμβάνονται στον κρατικό προϋπολογισμό για το επόμενο έτος, τα 5 πιο ακριβά έργα που θα προωθηθούν το 2021 είναι:

1/ Ανέγερση νέου Επαρχιακού Δικαστηρίου Λευκωσίας: Το εν λόγω έργο έχει προϋπολογιστεί στα €96,4 εκατ.

2/ Κατασκευή δρόμου Πάφου-Πόλεως Χρυσοχούς: Πρόκειται για ένα έργο που συζητείται για πολλά χρόνια και που φαίνεται πως παίρνει σιγά-σιγά τον δρόμο της υλοποίησης και αναμένεται να κοστίσει σχεδόν €87 εκατ. (€86.845.000).

3/ Κατασκευή αυτοκινητόδρομου Αστρομερίτη-Ευρύχου: Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο υποδομής, του οποίου το κόστος εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα €83 εκατ.

4/ Κατασκευή τμήματος του δρόμου Ανάγιας-Καλού Χωριού Κλήρου με προϋπολογισμό €72,6 εκατ.

5/ Κατασκευή του Περιμετρικού Αυτοκινητοδρόμου Λευκωσίας – ΦΑΣΗ Α: Πρόκειται για ένα άλλο σημαντικό έργο υποδομής, του οποίου το κόστος εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα €72,3 εκατ.

Άλλα έργα άνω των €10 εκατ.
Πέραν των προαναφερθέντων, στον πίνακα με τα κυριότερα έργα που θα προωθηθούν το 2021 περιλαμβάνονται και άλλα 11 έργα των οποίων το κόστος αναμένεται να ξεπεράσει τα €10 εκατ. 

Μεταξύ των εν λόγω έργων είναι η ανέγερση νέου κτιρίου για το Γενικό Χημείο του κράτους, με εκτιμώμενο κόστος €63 εκατ., η μεταφορά νερού από τη μονάδα αφαλάτωσης Βασιλικού στη μείζονα Λευκωσίας (ΦΑΣΕΙΣ 3 & 4) με κόστος €40,5 εκατ. και η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Λεμεσού-Σαϊττά, ένα έργο που αναμένεται να στοιχίσει €31,1 εκατ.

Επίσης, στα έργα με προϋπολογισμό πέραν των 10 εκατ. περιλαμβάνονται τα Κεντρικά Γραφεία του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας με συνολικό κόστος €22 εκατ., η στέγαση των Επαρχιακών Γραφείων του Ενοποιημένου Τμήματος Φορολογίας στη Λευκωσία με κόστος €19,5 εκατ. και η βελτίωση της αξιοπιστίας του συστήματος παροχής πόσιμου νερού (έργο «Κοκκινόκρεμμος») για το Παραλίμνι, την Αγία Νάπα, τη Δερύνεια και τη Σωτήρα, για ικανοποίηση των υδρευτικών αναγκών (ΦΑΣΗ Γ) με προϋπολογισμό €18 εκατ.

>>> Όλες οι έρευνες και αναλύσεις της Brief <<<

Το 2021 αναμένεται να «τρέξει» και το έργο κατασκευής του οδικού δικτύου βιομηχανικής και ενεργειακής περιοχής στο Βασιλικό με κόστος €17,5 εκατ., όπως επίσης και η Γ Φάση βελτίωσης του παραλιακού δρόμου Λάρνακας-Δεκέλειας με κόστος €15 εκατ., η βελτίωση του δρόμου Σωτήρας-Δερύνειας και αντικατάστασης του αμιάντινου αγωγού ύδρευσης με αντίστοιχο μεταλλικό, συνολικού κόστους €13 εκατ.

Ακόμη το νέο έτος αναμένεται η εφαρμογή του Σχεδίου για την Αειφορική Διαχείριση του Εθνικού Δασικού Πάρκου Ακάμα με κόστος €12,2 εκατ. και η δημιουργία μόνιμης μονάδας αφαλάτωσης για αντιμετώπιση της λειψυδρίας στην επαρχία Πάφου με κόστος €12 εκατ.

Τα υπόλοιπα έργα
Ανάμεσα στα υπόλοιπα 34 έργα που θα προωθηθούν το 2021 και των οποίων το κόστος δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 10 εκατ. περιλαμβάνονται η ανέγερση νέας Τεχνικής Σχολής «Αγίου Λαζάρου» στον Δήμο Λάρνακας (9,3 εκατ.), το οδικό έργο για το νέο γήπεδο Λεμεσού (8 εκατ.) και η ανάπλαση και αναβάθμιση της οδού Τσερίου στον Δήμο Στροβόλου (8 εκατ.).

Αναλυτικά τα έργα στον ακόλουθο πίνακα:

Σημειώνεται πως, τα έργα υποδομής έχουν εξαχθεί από το σύστημα «ΕΞΑΝΤΑΣ» και παρουσιάζονται τα πενήντα πρώτα, σύμφωνα με το συνολικό κόστος τους (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), με εξαίρεση έργα τα οποία ολοκληρώθηκαν κατά την περίοδο 2013 μέχρι και τον Αύγουστο του 2020.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Επίσης στον κατάλογο δεν περιλαμβάνονται έργα που παρουσιάζουν σοβαρό πρόβλημα στασιμότητας (π.χ. λόγω ακύρωσης προσφορών, κτλ) καθώς και έργα τα οποία υλοποιούνται εξ’ ολοκλήρου από τις Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης και από Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου.

Ακόμη, δεν περιλαμβάνονται τα συγχρηματοδοτούμενα έργα για τα οποία θα γίνει αναφορά σε μεταγενέστερο ρεπορτάζ της Brief.

 

Μάριος Αδάμου