Οι δεσμεύσεις βγαίνουν από τα συρτάρια - Τι αλλάζει στο Δημόσιο

Ωρίμασε ο χρόνος για αλλαγές στο σύστημα αξιολόγησης, προαγωγών και κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων
  • Προχωρεί η μεταρρύθμιση με την κατάθεση νομοσχεδίων στη Βουλή

ΓΡΑΦΕΙ Η 
ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

Έξι χρόνια μετά τις δεσμεύσεις της έναντι της Τρόικα, που αναλήφθηκαν στο πλαίσιο του Μνημονίου με τους δανειστές, η Κυβέρνηση φαίνεται πως είναι πλέον κοντά στην υλοποίηση των υποσχέσεων για μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας.

Ο Υπουργός Εσωτερικών
και νέος Υπουργός Οικονομικών, Κωνσταντίνος Πετρίδης, ο οποίος φαίνεται να έχει «κλείσει» για τη θέση διαδοχής του Χάρη Γεωργιάδη, παρουσιάζεται αποφασισμένος να κλείσει το κεφάλαιο μεταρρύθμιση του δημοσίου, τουλάχιστον στα σημεία που υπάρχουν μεγάλες συγκλίσεις με την ΠΑ.ΣΥ.ΔΥ (θέματα προαγωγών, κινητικότητας και σύστημα αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων) πριν από τη μετακίνησή του στο Υπουργείο Οικονομικών.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Η μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας είναι ένα μελανό σημείο για τον Κωνσταντίνο Πετρίδη και επιθυμεί να αναλάβει κάθε πρωτοβουλία, ώστε να εξασφαλίσει τη συναίνεση όλων των μερών πριν την κατάθεση και ψήφιση των νομοσχεδίων, το συντομότερο. Σε αυτό έχει την πλήρη στήριξη του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργείου του, που σε συνεργασία έχουν αναλάβει διάφορες πρωτοβουλίες με τη συμμετοχή της ΠΑ.ΣΥ.ΔΥ ώστε να υπάρξουν συγκλίσεις.

Σύστημα προαγωγών
Η Κυβέρνηση επιθυμεί ριζική αλλαγή στο σύστημα προαγωγών
με την εισαγωγή γραπτών εξετάσεων για όλες τις επιστημονικές, μεσο-διευθυντικές και διευθυντικές θέσεις, δηλαδή από την κλίμακα Α11 και άνω και πλήρη αλλαγή του συστήματος κινητικότητας και προαγωγών όλων των θέσεων της επιστημονικής δομής. 

Από την κλίμακα Α11 και άνω θα διεξάγονται γραπτές εξετάσεις για όλους τους υποψήφιους οι οποίοι πληρούν τα απαιτούμενα προσόντα. 

Οι πρώτοι επιτυχόντες στις εξετάσεις θα καλούνται για προφορική εξέταση από την ΕΔΥ, σε αναλογία 3 υποψήφιοι για κάθε θέση, και ο βαθμός των εξετάσεων θα μετρά στην τελική αξιολόγηση. Επίσης βαρύτητα θα δίνεται στα πρόσθετα ακαδημαϊκά ή επαγγελματικά προσόντα, την πείρα, τις συστάσεις του Διευθυντή του Τμήματος και τη βαθμολογία της ΕΔΥ. 

Τα σχέδια υπηρεσίας για τις κλίμακες Α11, Α13, Α14 και Α15 διευρύνονται με στόχο να τερματιστεί η πρακτική για προαγωγές όσων υπηρετούν σε συγκεκριμένα Τμήματα/Υπηρεσίες και για να δίνεται η ευκαιρία διεκδίκησης των θέσεων προαγωγής σε πιο πολλούς δημόσιους υπαλλήλους αλλά και στελέχη του ιδιωτικού τομέα.

Κινητικότητα δημοσίου
Σε σχέση με την κινητικότητα, η Κυβέρνηση ευελπιστεί να ξεπεράσει τους νομικούς σκοπέλους 
για την εισαγωγή ενός συστήματος μετατάξεων των δημοσίων υπαλλήλων από μια υπηρεσία σε άλλη, ώστε οι δομές της δημόσιας υπηρεσίας να τροποποιούνται ανάλογα με τις ανάγκες της.

Ωστόσο οι κύριες προσπάθειες αναλώνονται σε αλλαγή του υφιστάμενου ισοπεδωτικού συστήματος αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων και της αντικατάστασής του με ένα σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης, που να βασίζεται σε κλίμακα βαθμολογίας από το 1-100. Παράλληλα η Κυβέρνηση επιθυμεί τη διεύρυνση της κινητικότητας στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και τη μείωση της δοκιμαστικής περιόδου για τους νέους δημόσιους υπαλλήλους, από τα 2 χρόνια στον ένα χρόνο. Η περίοδος αυτή θα συνοδεύεται από διαδικασίες αξιολόγησης πριν τη μονιμοποίηση.

Για εφαρμογή της κινητικότητας, θα λαμβάνεται υπόψη και η εκδήλωση ενδιαφέροντος από το προσωπικό.

Η δημοσιοϋπαλληλική οργάνωση ΠΑ.ΣΥ.ΔΥ έχει έντονες απόψεις για το θέμα καθώς επιθυμεί διασφάλιση του εργασιακού καθεστώτος και των δικαιωμάτων των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα που ενδεχόμενα να μεταφερθούν σε οργανισμούς ιδιωτικού δικαίου και αντίστροφα, των υπαλλήλων ημικρατικών οργανισμών που θα μεταφερθούν στον δημόσιο τομέα.

Οι δεσμεύσεις της Κύπρου
Να σημειωθεί ότι η Κύπρος, με το Μνημόνιο Συναντίληψης, δεσμεύτηκε να εφαρμόσει συγκεκριμένα μέτρα με τα οποία θα επιτυγχανόταν:

  • Η μείωση των εμποδίων για την κινητικότητα του προσωπικού στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα. 
  • Η αλλαγή του ωραρίου της δημόσιας υπηρεσίας για μείωση του κόστους της υπερωριακής εργασίας.
  • Η ετοιμασία μελετών από ανεξάρτητο εξωτερικό εμπειρογνώμονα για την εξέταση πρόσθετων μεταρρυθμίσεων του δημοσίου που αφορούν: το σύστημα απολαβών και τους όρους εργασίας, την εισαγωγή νέου συστήματος αξιολόγησης, την εξέταση του ρόλου, των αρμοδιοτήτων, την οργανωτική δομή και το μέγεθος των Υπουργείων και άλλων υπηρεσιών και την πιθανότητα κατάργησης ή ενοποίησης ημικρατικών που υπάγονται σε Υπουργεία καθώς και την αναδιοργάνωση της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Τα πρώτα νομοσχέδια για τη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας κατατέθηκαν στη Βουλή το καλοκαίρι του 2015. Η Βουλή έκρινε ότι τα νομοσχέδια αυτά δεν ήταν νομοτεχνικά ελεγμένα από τη  Νομική Υπηρεσία και ζήτησε τη νομοτεχνική τους επεξεργασία.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Με την επανακατάθεσή τους στη Βουλή καταψηφίστηκαν το τέλος του 2016 από όλα τα κόμματα, εκτός από τον ΔΗΣΥ και το Κίνημα  Αλληλεγγύης. Τα κόμματα καταψήφισαν πέντε από τα έξι νομοσχέδια με εξαίρεση το ένα που αφορούσε τις αποσπάσεις και την εναλλαξιμότητα δημοσίων υπαλλήλων.

Τον Μάρτιο του 2017, η Κυβέρνηση εγκαινίασε νέο κύκλο επαφών με τα κόμματα και την ΠΑ.ΣΥ.ΔΥ με στόχο τη συναίνεση και την εκ νέου κατάθεση των νομοσχεδίων. Δυο και πλέον χρόνια μετά, φαίνεται πως ωρίμασε ο χρόνος για κατάθεση και ψήφισή τους, εκτός νέου απροόπτου.

Χρύσω Αντωνιάδου