Οι επιχειρήσεις «χορεύουν» σε νέους ρυθμούς 

Οι απαντήσεις σε τρία ερωτήματα καθορίζουν το μέλλον τους - Δύσκολες ημέρες για ξενοδοχειακή βιομηχανία και εστίαση
  • Το μοντέλο των digital καναλιών δοκιμάστηκε και ελέγχεται τώρα αν θα συνεχιστεί

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

Σε νέους ρυθμούς «χορεύουν» πλέον οι κυπριακές επιχειρήσεις, όσες επέστρεψαν στην καθημερινότητά τους μετά την άρση των μέτρων του lockdown, χωρίς να είναι αυτή τη στιγμή σε θέση να εκτιμήσουν με απόλυτη σαφήνεια και ακρίβεια τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης του COVID-19 καθώς και τον τελικό λογαριασμό της. 

Τα βασανιστικά ερωτήματα είναι ποιες θα είναι οι επιπτώσεις που θα δεχθούν τους επόμενους μήνες από μια παρατεταμένη κρίση και πώς θα καταφέρουν να επιβιώσουν.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Άλλα μεγάλα ερωτηματικά βασανίζουν τις επιχειρήσεις που ακόμη δεν έχουν ανοίξει ή που εργάζονται υπό το καθεστώς των μέτρων υγειονομικής προστασίας. Σε όλο αυτό το παζλ που έχει δημιουργηθεί υπάρχουν τρία σοβαρά ζητήματα που εκτιμάται ότι θα καθορίσουν και το μέλλον τους:

Πρώτο, πόσο βοηθητικές για την καθεμιά ξεχωριστά θα είναι οι «τονωτικές» ενέσεις που έδωσε η Κυβέρνηση προς τις κυπριακές επιχειρήσεις για να αντιμετωπίσουν την κρίση του ιού;

Δεύτερο, πώς θα κινηθεί η αγορά, ποια θα είναι η συμπεριφορά των καταναλωτών;

Τρίτο, πώς οι εργαζόμενοι, που έχουν ήδη μόνιμες θέσεις και δεν έχουν δεχθεί αποκοπές, θα συνεχίσουν την κανονικότητά τους, η οποία στην ατζέντα της έχει τη λέξη «κατανάλωση».

Οι χαμένοι…
Στο κάδρο της κρίσης και των επιχειρήσεων που πλήττονται βρίσκεται σε δεσπόζουσα θέση ο χώρος της εστίασης και των ξενοδοχείων, και οι δυο με βαρύτητα στην οικονομία και με σημαντική θέση στην αγορά εργασίας, οι οποίοι, σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις, αναμένεται να δεχθούν το μεγαλύτερο πλήγμα.

Στον κλάδο της εστίασης (μεγάλο μέρος καταλαμβάνουν οι καφετέριες, τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία) το σχέδιο επιστροφής στη νέα κανονικότητα θεωρείται μη βιώσιμο για τις περισσότερες επιχειρήσεις - για τα μεμονωμένα εστιατόρια και τις αλυσίδες εστίασης. 

Όμως και για την ξενοδοχειακή βιομηχανία τα πάντα είναι ρευστά, παρόλο που οι ξενοδόχοι ανακοίνωσαν «πακέτα» τιμών για να προσελκύσουν εγχώριο τουρισμό. Ήδη, ξενοδόχοι, τουριστικά γραφεία και αερομεταφορείς έχουν υποστεί τεράστιο πλήγμα και μετρούν τις απώλειές τους χωρίς ακόμη να είναι σε θέση να υπολογίσουν τον τελικό δικό τους λογαριασμό στην υγειονομική κρίση. 

Οι μήνες Μάρτιος, Απρίλιος και Μάιος έχουν χαθεί για τον τουρισμό καθώς η εκδήλωση του ιού σε συνδυασμό με τις ταξιδιωτικές οδηγίες μηδένισαν τις αφίξεις τουριστών στην Κύπρο. Εκτιμάται πως ο Ιούνιος θα ακολουθήσει την ίδια πορεία και όλες οι δυνάμεις ρίχνονται τώρα στους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο. 

Η τουριστική βιομηχανία εξαρτάται από άλλες χώρες που έχουν πληγεί σε μεγάλο βαθμό από την κρίση του COVID-19. Η μεγαλύτερη τουριστική αγορά, αυτή του Ηνωμένου Βασιλείου, έχει πληγεί σε μεγάλο βαθμό ενώ παρόμοια θεωρείται και η κατάσταση στη Γερμανία και Ελβετία

Παρόλο που οι ξενοδόχοι, σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν εγχώριο τουρισμό, ανακοίνωσαν χαμηλές τιμές, είναι σημαντικό να λεχθεί πως η νέα οικονομική κρίση διαφοροποιεί τα εισοδήματα του πληθυσμού και θα χρειαστεί χρόνος, ώστε οι εργαζόμενοι να λάβουν επαρκή εισοδήματα για να θέσουν στις προτεραιότητές τους και τις διακοπές, ακριβές ή μεσαίου βαλαντίου. Η πλειοψηφία θα επιλέξει φθηνές μονοήμερες διακοπές ή ακόμη και καθόλου για τη φετινή χρονιά.

Από την άλλη, δημιουργείται μεγάλη αβεβαιότητα και σε αρκετούς τομείς και βιομηχανίες οι οποίες στηρίζονται στον τουριστικό τομέα όπως είναι οι μεταφορές και οι αερομεταφορές, πράγμα που πλήττει την οικονομία γενικότερα καθώς ο τουρισμός αποτελεί το 20% του ΑΕΠ της χώρας. 

Όσον αφορά τις αερομεταφορές, η πανδημία φέρνει επίσης μια νέα εποχή στον κλάδο, και απειλεί θανάσιμα εγνωσμένου κύρους εταιρείες. Πέραν των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν μέχρι στιγμής, από τώρα και στο εξής υπάρχει μια νέα και γκρίζα εικόνα: τα εισιτήρια ακριβαίνουν και δεν είναι δελεαστικά, τα δρομολόγια μειώνονται και οι υγειονομικοί έλεγχοι είναι επίσης πολύ αυστηροί. Οι αεροπορικές εταιρείες αναδιπλώνονται και επαναξιολογούν τα προγράμματά τους για να δουν πώς μπορούν να εξέλθουν από την κρίση, όσες τελικά τα καταφέρουν. 

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Οι κερδισμένοι...
Επιχειρήσεις και εργαζόμενοι προσπαθούν να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα. Ήδη, οι περισσότερες επιχειρήσεις αναζητούν νέους τρόπους ώστε να επιβιώσουν στην επόμενη μέρα, αξιοποιώντας την τεχνολογία και τα ψηφιακά μέσα για στήριξη των πωλήσεων τους. 

Για πολλές το «πείραμα», κατά τη διάρκεια του lockdown, πέτυχε και αποτελεί ένα προζύμι για την επόμενη μέρα. Κάποιες άλλες θα δοκιμάσουν να το επιχειρήσουν για πρώτη φορά ενώ κάποιες άλλες θα παραμείνουν στο παραδοσιακό μοντέλο, ρισκάροντας το μέλλον τους.

Οι εμπειρίες των ημερών έχουν αποδείξει πως ο μεγάλος κερδισμένος του lockdown είναι ο κλάδος των ψηφιακών παροχών και υπηρεσιών, με κύριο το ηλεκτρονικό εμπόριο, που διαδραματίζει πλέον κύριο λόγο στην έξοδο από τον COVID 19. Το στοίχημα είναι ψηλά, ταυτόχρονα όμως και μεγάλη είναι και η πρόκληση για το μέλλον. 
 

Χρύσω Αντωνιάδου