Οι μεγάλοι κίνδυνοι για την κυπριακή οικονομία

Από τι κινδυνεύει η κυπριακή οικονομία και ποιο μήνυμα στέλνει το Υπουργείο Οικονομικών

ΓΡΑΦΕΙ Ο
ΜΑΡΙΟΣ ΑΔΑΜΟΥ

Τους κυριότερους δημοσιονομικούς κινδύνους για την κυπριακή οικονομία αναδεικνύει, μέσω της ειδικής έκδοσης «Οικονομικές Εξελίξεις του 2020 και Προοπτικές 2021-2023», η οποία ετοιμάστηκε στο πλαίσιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2021, το Υπουργείο Οικονομικών τονίζοντας, εκ νέου την ανάγκη για συνεχή παρακολούθηση των εξελίξεων, σταθερή προσήλωση στη μεταρρυθμιστική προσπάθεια και προώθηση των αναγκαίων διαρθρωτικών πολιτικών.

Όπως αναφέρει στο κεφάλαιο «Ανάλυση Κινδύνων», «η αβεβαιότητα που επικρατεί στο οικονομικό περιβάλλον της κυπριακής οικονομίας εξακολουθεί να είναι ψηλή, δεδομένης της απρόβλεπτης εξέλιξης της πανδημίας του κορωνοϊού, τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο». 

Οι κίνδυνοι σε σχέση με το βασικό μακροοικονομικό και δημοσιονομικό σενάριο του Υπουργείου Οικονομικών, τονίζει, είναι προς την αρνητική πλευρά σε περίπτωση που διαψευσθεί η βασική υπόθεση ότι «δεν θα υπάρξει ξανά ανάγκη να παρθούν ιδιαίτερα αυστηρά περιοριστικά μέτρα για περιορισμό εξάπλωσης της νόσου COVID-19, στο μοντέλο της γενικότερης καραντίνας που επιβλήθηκε τους μήνες Μάρτιο-Μάιο». 

«Οποιαδήποτε διαφορετική από την αναμενόμενη εξέλιξη θα επιφέρει περαιτέρω μείωση της οικονομικής δραστηριότητας, μείωση των εσόδων του κράτους και πιθανόν αύξηση των δαπανών σε μέτρα στήριξης των εισοδημάτων των εργαζομένων, της απασχόλησης και του τομέα της υγείας», υποδεικνύει.

>>> Διαβάστε επίσης: Πάμε σε νέο lockdown; Τι λέει ο Υπουργός Οικονομικών <<<

Περαιτέρω, σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, κίνδυνο αποτελούν πιθανές αρνητικές εξελίξεις αναφορικά με τις μη εξυπηρετούμενες χορηγήσεις (ΜΕΧ) ως αποτέλεσμα της πανδημικής κρίσης, των οποίων το ποσοστό εξακολουθούσε να ήταν σχετικά ψηλό προ της έξαρσης της πανδημίας, παρόλη τη σημαντική απομόχλευση των τελευταίων χρόνων και τις πωλήσεις δανείων εκτός τραπεζικού συστήματος.

Πέραν των απρόβλεπτων εξελίξεων με την πανδημία, συνεχίζει, οι άλλοι κυριότεροι δυνητικοί δημοσιονομικοί κίνδυνοι προέρχονται από τυχόν εκτροχιασμό των δαπανών για το Γενικό Σύστημα Υγείας (ΓεΣΥ) και από τυχόν αυξημένη ροή μεταναστών.

Άλλοι δημοσιονομικοί κίνδυνοι, υπογραμμίζει το Υπουργείο Οικονομικών, συνδέονται με ενδεχόμενη χαλάρωση της δημοσιονομικής πολιτικής ή υποχρεώσεις που πηγάζουν από κρατικές εγγυήσεις που παραχωρήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια προς εταιρείες, διευκρινίζοντας ότι «όπως πάντα αναφέρουμε, οι κίνδυνοι αυτοί πάντα ελλοχεύουν, αλλά εξακολουθούμε να θεωρούμε σε αυτή τη χρονική συγκυρία ότι έχουν πολύ μικρή πιθανότητα πραγματοποίησης».

Διεθνές οικονομικό περιβάλλον
Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Οικονομικών αναφέρει ότι «το διεθνές οικονομικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται από παρόμοια ψηλή αβεβαιότητα, κυριότερα λόγω της συνεχιζόμενης πανδημίας της νόσου COVID-19 η οποία δείχνει σημάδια έξαρσης σε πολλές χώρες της ΕΕ και στις ΗΠΑ με διαρκείς διακυμάνσεις». 

Μάλιστα, δεδομένου ότι, το εμβόλιο για τον ιό SARS-COV-2 δεν φαίνεται να είναι ακόμη πολύ κοντά στο να εξευρεθεί και να κυκλοφορήσει σε ευρεία κλίμακα, ο επερχόμενος χειμώνας, σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, προκαλεί ανησυχία ως προς την πορεία εξάπλωσης του ιού στον πληθυσμό. 

Επιπρόσθετα, σημειώνει το Υπουργείο, «για την ΕΕ εκκρεμεί η σύναψη μιας εμπορικής συμφωνίας με το Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία θεωρείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις δικές της προβλέψεις ως ένας αρνητικός κίνδυνος για την οικονομία της ΕΕ, καθώς οποιαδήποτε εμπορική συμφωνία θεωρείται ότι θα είναι χειρότερη της υπάρχουσας κατάστασης». 

Σύμφωνα, επίσης, με το Υπουργείο Οικονομικών, «το διεθνές περιβάλλον παρατεταμένων χαμηλών επιτοκίων έχει αντίκτυπο στην κερδοφορία του τραπεζικού τομέα, καθώς μειώνει τα καθαρά έσοδα των τραπεζών από τόκους, σε συνδυασμό με τις συγκριτικά ψηλές λειτουργικές τους δαπάνες».

«Σταθερή προσήλωση στη μεταρρυθμιστική προσπάθεια|
Δεδομένων των πιο πάνω κινδύνων, το Υπουργείο τονίζει πως «απαιτείται συνεχής παρακολούθηση των εξελίξεων, σταθερή προσήλωση στη μεταρρυθμιστική προσπάθεια και προώθηση των αναγκαίων διαρθρωτικών πολιτικών για ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, των επενδύσεων και της ανταγωνιστικότητας», ενώ «για αποφυγή δημοσιονομικού εκτροχιασμού, η πολιτική για τήρηση των οροφών δαπανών είναι η σημαντικότερη δικλείδα ασφαλείας».

Παράλληλα υποδεικνύει πως, «η άσκηση της δημοσιονομικής πολιτικής στη διαχείριση της πανδημίας από τον COVID 19, έγινε στα πλαίσια της ενεργοποίησης της γενικής ρήτρας διαφυγής από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία επέτρεψε την υιοθέτηση επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής από τα κράτη μέλη για αναχαίτηση των αρνητικών οικονομικών επιπτώσεων της πανδημικής κρίσης, επιτρέποντας προσωρινή απόκλιση από τους κανόνες του Συμφώνου Ανάπτυξης και Σταθερότητας της ΕΕ. 

>>> Διαβάστε επίσης: Στον αυτόματο πιλότο η πανδημία στην Κύπρο <<<

Παρόλο, προσθέτει, που η γενική ρήτρα διαφυγής συνεχίζει να είναι σε ισχύ, «η στρατηγική που ακολουθείται έχει ως στόχο την αποφυγή περαιτέρω εκτροχιασμού του δημοσίου χρέους και εκτεταμένης απόκλισης από το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό στόχο, ο οποίος καθορίζεται στον ‘περί της Δημοσιονομικής Ευθύνης και του Δημοσιονομικού Πλαισίου Νόμο του 2014’, ως ισοσκελισμένο δημοσιονομικό έλλειμμα σε διαρθρωτικούς όρους».

Αξίζει να σημειωθεί πως, στην πολιτική δαπανών περιλαμβάνεται και η πολιτική για την απασχόληση αλλά και η πολιτική για το μισθολόγιο, η οποία συνεχίζει να περιλαμβάνει μέτρα συγκράτησης της απασχόλησης και του ύψους των επιδομάτων/ αποζημιώσεων/ οικονομικών ωφελημάτων στο δημόσιο τομέα.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Υπενθυμίζεται πως, όπως είχε γράψει σε προηγούμενο ρεπορτάζ της η Brief, βάσει της εν λόγω Πολιτικής, το 2021 θα συνεχιστούν τα μέτρα συγκράτησης της απασχόλησης και τους ύφους των επιδομάτων, αποζημιώσεων και οικονομικών ωφελημάτων, ενώ, πλέον, η κάλυψη των αναγκών της δημόσιας υπηρεσίας σε προσωπικό θα γίνεται μέσω της πλήρωσης μόνιμων θέσεων και όχι μέσω της πρόσληψης εκτάκτων, όπως Εργοδοτούμενων Ορισμένου Χρόνου (ΕΟΧ).

Αναλυτικά η πολιτική απασχόλησης και επιδομάτων στον Δημόσιο και Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα που θα ακολουθήσει το κράτος από το 2021 και εντεύθεν, ΕΔΩ.
 

Μάριος Αδάμου