Οι «σκόπελοι» του κυπριακού τουρισμού για το 2019

Που θα πάει ο Τουρισμός το 2019
  • Η αγορά της Ρωσίας
  • Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου και Brexit
  • Το κλείσιμο των αεροπορικών εταιρειών


Οι σκόπελοι της φετινής τουριστικής περιόδου είναι αρκετοί και πλέον εμφανείς δια γυμνού οφθαλμού. Τα δεδομένα είναι εκεί και πρέπει να αρχίσουν να μας προβληματίζουν και ειδικά τους επαγγελματίες του χώρου. 

Τα πάντα είναι ρευστά στον τουρισμό, αλλά  όταν ο τομέας είναι δομικός παράγοντας της οικονομίας  σου φροντίζει να δημιουργείς κάποιες σταθερές. Οι δύο κύριες αγορές – σταθερές για τη «βαριά» βιομηχανία της Κύπρου είναι η Βρετανία και Ρωσία από όπου αντλείς τα  μεγαλύτερο ποσοστό προσέλευσης τουριστών  στο νησί.  Πλέον οι εν λόγο αγορές έχουν κάποια προσκόμματα-βαρίδια .  Η αβεβαιότητα δε που δημιουργεί το Brexit είναι μεγάλη , ενώ οι φόβοι για την μείωση στην έλευση ρώσων  τουριστών λόγο και της ισοτιμίας του ρουβλιού είναι ορατοί και δεν βρίσκονται στον μακρινό ορίζοντα . 

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<<

Σημαντικοί σκόπελοι επίσης, που δεν ανήκουν στους  άγνωστους ή ρευστούς παράγοντες για τη τουριστική περίοδο του 2019 είναι το κλείσιμο σε διάστημα δύο χρονών, τριών αεροπορικών εταιρειών και  όπου η μία ήταν εγχώρια. Οι δύο αεροπορικές εταιρείες είναι Γερμανικές και από μόνο του το γεγονός αυτό αποτελεί πλέον πρόβλημα συνδεσιμότητας με την ανερχόμενη για την Κύπρο,  Γερμανική αγορά που την καθιστά στάσιμη έως αρνητική για την φετινή περίοδο.  Σημαντικό επίσης είναι ότι οι κύριοι ανταγωνιστικοί τουριστικοί προορισμοί για την Κύπρο στην περιοχή ανακάμπτουν και θα αποτελέσουν ανασταλτικό παράγοντα στην περαιτέρω προσέλκυση τουριστών στην χώρα μας. Όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος έχουν αισθητά πιο χαμηλά λειτουργικά έξοδα σε σύγκριση με την Κύπρο, άρα έχουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που δύσκολα μπορεί να αντιμετωπιστεί.

Αυτό έρχεται να επιβεβαιωθεί και από τα λεγόμενα του κου Ιωαννίδη Γενικού διευθυντή  του Συνδέσμου ξενοδόχων . Χαρακτηριστικά μας ανέφερε ότι είναι δύσκολο να γίνουν εκτιμήσεις για φέτος λόγω πολλών εξωγενών παραγόντων που ενισχύουν την αβεβαιότητα όσον αφορά στο τουριστικό ρεύμα ιδιαιτέρα από κύριες αγορές όπως η αγγλική, η ρωσική και η γερμανική.

Ιδιαίτερα από την αγγλική αγορά η εκκρεμότητα του Brexit και ειδικά οι επιπτώσεις που θα υπάρχουν στην περίπτωση ενός άτακτου Brexit ή ακόμη με παράταση της αβεβαιότητας στην οικονομία της χώρας δυνατό να αποτελέσουν ανασταλτικό παράγοντα λόγω της φυσιολογικής προτίμησης που θα επιδείξουν σε συγκριτικά φθηνότερους προορισμούς. Αυτό διαφαίνεται και από τις προκρατήσεις που καταδεικνύουν σαφή προβάδισμα σε Τουρκία, Αίγυπτο, Τυνησία και Μαρόκο.

Ανάλογη αβεβαιότητα συνεχίζει να επικρατεί και στις αφίξεις από τη Ρωσία όπου κι εκεί διαφαίνεται το σαφέστατο προβάδισμα άλλων φθηνότερων προορισμών όπως η Τουρκία.

Ανάλογη η εικόνα και από τη γερμανική αγορά με επιπρόσθετο αρνητικό παράγοντα την αδυναμία αναπλήρωσης των χαμένων αεροπορικών θέσεων από την πρόσφατη πτώχευση της Germania  και της Air Berlin.

Σε αριθμούς Τουριστών ανά χώρα το 2018. Για άλλη μια χρονιά οι περισσότεροι τουρίστες έφτασαν από 5 χώρες με πρώτη και καλύτερη τη Μεγάλη Βρετανία όπου μας «απέστειλε» 1,327, 805 τουρίστες. Με άλλα λόγια, το 1/3 των τουριστών το 2018 ήταν Βρετανοί.

Ακολουθούν, η Ρωσία με 783,631 χιλιάδες, η Γερμανία με 189,200 χιλιάδες, η Ελλάδα με 186,370 χιλιάδες και η Σουηδία με 153,769 χιλιάδες. Διαβάστε περισσότερα εδώ…

Η αγορά της Ρωσίας

Στο κομμάτι του τουρισμού το ισχνό τουριστικό ρεύμα της προηγούμενης δεκαετίας από την Ρωσία μετατράπηκε σε ένα τεράστιο ποσοστό, που αντιστοιχεί σήμερα σε ποσοστό πέριξ του 30%. Η πορεία ήταν αυξητική κατά τα τελευταία χρόνια και μάλιστα διαμορφώνεται σε ποσοστό 465% ανόδου, συγκρίνοντας τις χρονιές 2007 και 2017. Ειδικότερα αναφέρεται ότι προ δεκαετίας οι τουρίστες από τη Ρωσία περιορίζονταν σε κάτω από 150 χιλιάδες ετησίως και έφτασαν σήμερα να πλησιάζουν το 1 εκατ. άτομα. Πιο κάτω ακολουθεί αναλυτικός πίνακας με την ανοδική πορεία στις τουριστικές αφίξεις Ρώσων τα τελευταία χρόνια. Το 2018 η έλευση Ρώσων Τουριστών έχει μειωθεί κατά 30% σε σχέση με την χρονιά ρεκόρ που ήταν το 2017.

Οι παράγοντες είναι αρκετοί αλλά και σημαντικοί. Το ρούβλι έχει υποτιμηθεί έναντι του ευρώ το τελευταίο χρόνο και αυτό καθιστά την Κύπρο αυτομάτως ακριβό προορισμό. Σημαντικό όμως είναι ότι παράλληλα προορισμοί που παραδοσιακά επισκέπτονται οι Ρώσοι τουρίστες όπως Τουρκία και Αίγυπτος έχουν ανακάμψει τα τελευταία δύο χρόνια. Είναι πολύ πιο φτηνοί προορισμοί από την Κύπρο και «παίζουν» στην ίδια κατηγορία όσον αφορά τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Όμως αυτό που βγαίνει μέσα από τα λεγόμενα των ταξιδιωτικών  πρακτόρων είναι ότι για 2019 η ρωσική αγορά θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα με το 2018.

Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου και Brexit

Το Brexit και το άνοιγμα ανταγωνιστικών περιοχών προκαλούν πονοκέφαλο στους φορείς χάραξης πολιτικής στον τουρισμό.  Οι αεροπορικές εταιρείες και η έκδοση visa θα παραμείνουν ως έχουν και μετά τον Μάρτιο και για τους επόμενους εννέα μήνες, οποιεσδήποτε αλλαγές προκύψουν θα αφορούν το 2020 και μετά.

Λόγω Brexit ενδέχεται, σε περίπτωση σκληρού Brexit και υποτίμησης της λίρας, να γίνει η Κύπρος ακριβός τουριστικός προορισμός με ακριβότερες πτήσεις για τους Βρετανούς τουρίστες. Σε ό,τι αφορά ειδικά την ανταγωνιστική αγορά της Τουρκία, η τουρκική λίρα, έναντι της στερλίνας, είναι περίπου 30% πιο φτηνή σε σχέση με πέρσι.

Αυτό που βγαίνει από τους οργανωτές ταξιδιών είναι ότι υπάρχει ήδη μια μείωση σε σχέση με τις κρατήσεις του 2018.

Το κλείσιμο των αεροπορικών εταιρειών

Η γερμανική αγορά κινείται σε αρνητική τροχιά με αρνητικό παράγοντα την αδυναμία αναπλήρωσης των χαμένων αεροπορικών θέσεων από την πρόσφατη πτώχευση της Germania  και της Air Berlin. Αν το πλήγμα από τις δύο Γερμανικές εταιρείες ήταν μεγάλο, από την Cobalt είναι τεράστιο. Η Cobalt Air εξυπηρετούσε 21 προορισμούς σε 12 διαφορετικές χώρες, από τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις την καλοκαιρινή περίοδο μετέφερε περίπου 3 χιλιάδες επιβάτες σε καθημερινή βάση.

Υφυπουργείο Τουρισμού 

Κατά κοινή παραδοχή από τους επαγγελματίες του χώρου, φέτος  ο Τουρισμός της Κύπρου απόκτησε ένα συντονιστή με διευρυμένες αρμοδιότητες. Το υφυπουργείο Τουρισμού θα κληθεί να προωθήσει το τουριστικό προϊόν της Κύπρου και να διαφημίσει το Brand της χώρας. ‘Όσον αφορά τα του τουρισμού κατά το 2019 ο υφυπουργός Τουρισμού, Σάββας Περδίος δεν βάζει ψηλά τον πήχη.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Θα είναι ικανοποιημένος αν διατηρήσουμε τα περσινά επίπεδα των τουριστικών ροών.  Ο υφυπουργός επίσης δήλωσε ότι οι αριθμοί των αφίξεων δεν ήταν συγκυριακοί αλλά για το 2019 δύο δυνατοί ανταγωνιστές μπαίνουν πιο δυναμικά φέτος στο παιχνίδι. Σημείωσε ότι η Αίγυπτος πέρσι ήταν στα 10 εκ. και περιμένουν 12 εκ φέτος ενώ η Τουρκία θα προσελκύσει 40 εκ..

Επίσης δύσκολη θα είναι η φετινή χρονιά και για την Γερμανική αγορά, κάτι που ο υφυπουργός απέδωσε  στην γενικότερη οικονομική αστάθεια της Γερμανίας αλλά και στην χρεοκοπία συγκεκριμένων αεροπορικών εταιρειών.

Ευαγόρας Προκοπίου