«ΟΚ» Περιβαλλοντικής Αρχής για master plan Μαρίνας Παραλιμνίου

Τι περιλαμβάνει το Χωροταξικό Σχέδιο που κατατέθηκε στις αρμόδιες Αρχές και πόσο χρόνο θα πάρει η κατασκευή του έργου

Το πράσινο φως στο χωροταξικό σχέδιο (master plan) για την Μαρίνα Παραλιμνίου, την οποία θα κατασκευάσει η εταιρεία PMV Maritime Holdings Ltd, άναψε, υπό όρους, η Περιβαλλοντική Αρχή, συνηγορώντας στην εφαρμογή του.

Σύμφωνα με τα όσα καταγράφονται στην Μελέτη Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον (ΜΕΕΠ) που εκπονήθηκε για το έργο, η Μαρίνα Παραλιμνίου αποτελεί μια μαρίνα με 300 θέσεις ελλιμενισμού και μικτή ανάπτυξη με οικιστικές, εμπορικές χρήσεις καθώς και με χώρους αναψυχής στην Περιοχή Περνέρα, στο Δήμο Παραλιμνίου. 

Η μικτή οικιστική και εμπορική ανάπτυξη, προστίθεται, θα περιλαμβάνει κατοικίες (διαμερίσματα και μικρό αριθμό επαύλεων), καταστήματα, χώρους εστίασης (εστιατόρια, καφετέριες κ.λπ.) και κατάλληλα διαμορφωμένους εξωτερικούς, δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους. 

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Μα βάση τα πιο πάνω, ο βασικός σκοπός του προτεινόμενου έργου είναι η δημιουργία μιας Μαρίνας υψηλών προδιαγραφών, με ασφαλή και εύκολη πρόσβαση και πλοήγηση από σκάφη αναψυχής, συνδυασμένη με υψηλής ποιότητας εγκαταστάσεις και υπηρεσίες, έτσι ώστε να προσελκύει επισκέπτες στην περιοχή καθόλη τη διάρκεια του χρόνου.

Η περιοχή του έργου βρίσκεται στην νοτιοανατολική ακτογραμμή της Κύπρου, στο Δήμο Παραλιμνίου, στην Περιοχή Περνέρα, σε κοντινή απόσταση από το κέντρο του Παραλιμνίου (περίπου 5 χλμ. βορειοανατολικά), και Βόρεια από τη χερσόνησο του Κάβο Γκρέκο.

Τα βασικά χαρακτηριστικά
Τα βασικά χαρακτηριστικά σχεδιασμού του έργου της Μαρίνας Παραλιμνίου περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

  • 300 θέσεις ελλιμενισμού
  • Κτήριο διοίκησης Μαρίνας & Yacht Club (συμπ. & 24 σουίτες επισκεπτών)
  • 6 Οικιστικά Κτηριακά Συγκροτήματα (119 διαμερίσματα) τα οποία συμπεριλαμβάνουν εμπορικές και άλλες βοηθητικές χρήσεις, (όπως 2 καφετέριες, 4 καταστήματα, 4 εστιατόρια κτλ.)
  • Κτήριο Τελωνείου και Λιμενικής / Ανεφοδιασμός καυσίμων
  • 4 επαύλεις
  • Εξέδρα/Podium
  • Παραλιακό Πεζόδρομο
  • Παραθαλάσσιο Πάρκο (χώρος δημόσιου πρασίνου)
  • Χώρο στάθμευσης 535 θέσεων (427 θέσεις υπόγειες και 108 θέσεις υπέργειες)

>>> Bloomberg στην ελληνική <<<

Λιμενικά έργα υποδομής

  • Τα βασικά λιμενικά έργα υποδομής που απαιτούνται για την ανάπτυξη της Μαρίνας περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:
  • Διαμόρφωση χερσαίου χώρου με επίχωση (~6.200 m2) με στόχο την ανάπτυξη στο χερσαίο κομμάτι και παράλληλα την τοποθέτηση της Μαρίνας σε μεγαλύτερο βάθος
  • Κατασκευή νέου εξωτερικού κυματοθραύστη για προστασία της λιμενολεκάνης της Μαρίνας (~40.384 m2) και του Αλιευτικού Καταφυγίου
  • Ανακατασκευή της εισόδου του Αλιευτικού Καταφυγίου με στόχο την οριοθέτηση των διαφορετικών χρήσεων
  • Δημιουργία νέου καναλιού πρόσβασης
  • Κατασκευή πλωτής αποβάθρας για ελλιμενισμό σκαφών και πρόσβαση στο θαλάσσιο μέτωπο
  • Κατασκευή αποβάθρας για τις εγκαταστάσεις Τελωνείου και Λιμενικού, καθώς και χώρου ανεφοδιασμού καυσίμων για τους χρήστες της Μαρίνας και του Αλιευτικού καταφυγίου.
α
Η διάταξη του έργου της Μαρίνας Παραλιμνίου.

Τοποθεσία και όρια της προτεινόμενης ανάπτυξης
Οι προδιαγραφές για τη Μαρίνα Παραλιμνίου, με βάση τους όρους του διαγωνισμού, περιλάμβαναν και περιέγραφαν την τοποθεσία του εν λόγω έργου [Τεμάχιο αρ. 44, Φ/Σχ. 2-294-379, εγγρ. Παραλίμνι (3101), καθώς και το θαλάσσιο μέρος της περιοχής «Λούμα» στην περιοχή «Περνέρα» στο Παραλίμνι.

Η περιοχή του έργου βρίσκεται στην νοτιοανατολική ακτογραμμή της Κύπρου, στο Δήμο Παραλιμνίου, στην Περιοχή Περνέρα, σε κοντινή απόσταση από το κέντρο του Παραλιμνίου (περίπου 5 χλμ. βορειοανατολικά), και βόρεια από τη χερσόνησο του Κάβο Γκρέκο.

>>> Διαβάστε εδώ ειδήσεις και στην αγγλική <<<

Όσον αφορά στις πολεοδομικές ζώνες, η περιοχή του έργου της Μαρίνας Παραλιμνίου με βάση τη Δήλωση Πολιτικής Παραλιμνίου (2013) εντάσσεται στο Κεφάλαιο 19 «Μελέτες και Έργα Προτεραιότητας», το οποίο και καθορίζει τους όρους και προδιαγραφές της ανάπτυξης (χρήσεις γης, συντελεστές ανάπτυξης, αριθμός ορόφων, χώροι πρασίνου, χωροθέτηση εγκαταστάσεων, κ.λπ.). Όσον αφορά στο Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, στην Κύπρο δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη ο τελικός σχεδιασμός.

Ο φυσικός κολπίσκος, γνωστός και ως «Κόλπος Λούμα» καθορίστηκε ως η ιδανική τοποθεσία για την ανάπτυξη της Μαρίνας Παραλιμνίου, καθώς και η παρακείμενη γη η οποία έχει διατεθεί για την ανάπτυξη. Η περιοχή του έργου, η οποία βρίσκεται μεταξύ του κόλπου Σειρήνα και του ξενοδοχείου Golden Coast, καταλαμβάνει έκταση 29.000 m2 και εντάσσεται αρμονικά μεταξύ μίας περιοχής 13.000 m2 στα δυτικά η οποία έχει θα διατηρηθεί ως φυσικό πάρκο (δημόσιος χώρος πρασίνου) και του γραφικού αλιευτικού καταφυγίου Περνέρα στα νότια.

<
Χωρομετρικό σχέδιο περιοχής ανάπτυξης.

Πρόγραμμα κατασκευής και Φάσεις του Έργου
Η διάρκεια των κατασκευαστικών εργασιών του έργου αναμένεται να είναι 4 χρόνια ενώ τα θαλάσσια έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν στους 34 μήνες.

Το κόστος του έργου
Το κόστος για την κατασκευή του έργου υπολογίζεται στα €110 εκατ., τα οποία θα καλυφθούν από συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων της PMV Maritime Holdings Ltd, καθώς και από ροή εισοδήματος από τις προπωλήσεις ακινήτων (κυρίως από οικιστικές εγκαταστάσεις).

Μελέτη κυκλοφοριακών επιπτώσεων
Σύμφωνα, εξάλλου, με την ΜΕΕΠ, η πρόσβαση στο χώρο του έργου επιτυγχάνεται μέσω του κύριου δρόμου Αγίας Νάπας - Πρωταρά και στη συνέχεια μέσω της λεωφόρου Περνέρας. Η Μελέτη Εκτίμησης Κυκλοφοριακών Επιπτώσεων έγινε σε συνεννόηση με το Τμήμα Δημόσιων Έργων, όπου μελετήθηκαν συγκεκριμένοι κόμβοι και οδικές αρτηρίες. Οι διαθέσιμοι χώροι στάθμευσης της περιοχής, κρίθηκαν πως είναι βάσει προδιαγραφών. Κατά τη φάση ομαλής λειτουργίας του έργου, οι κόμβοι που εξετάστηκαν φαίνονται να ικανοποιούν τον φόρτο, με ενδεχόμενη εξαίρεση τον κόμβο Λεωφόρου Περνέρας- οδού Πηνιάς, όπως προτείνεται η παρακολούθηση για πιθανή εισαγωγή φώτων τροχαίας.

>>> Όλες οι έρευνες και αναλύσεις της Brief <<<

Η μελέτη βασίστηκε σε σενάρια ανάπτυξης για τα έτη 2022 και 2032, ενώ έμφαση δόθηκε και στις μέρες και περιόδους αιχμής, όπως Σαββατοκύριακα και τουριστική περίοδος.

Σειρά μέτρων μετριασμού των επιπτώσεων που εντοπίστηκαν, συνομολογήθηκαν μεταξύ αιτητών και ΤΔΕ και ανάμεσα σε άλλα περιλαμβάνονται και τα εξής:

  • Τοποθέτηση φώτων τροχαίας με σύστημα MOVA, στη συμβολή Περνέρας/ Πηνίας.
  • Να παραχωρηθεί η προβλεπόμενη ρυμοτομία (διπλή κατεύθυνση 7μ., μονή κατεύθυνση 4,5μ.) και να γίνουν πεζοδρόμια όπου λείπουν.
  • Να γίνει υπερυψωμένη συμβολή στο σημείο εισόδου της ανάπτυξης με την οδό Πηνίας
  • Να γίνει πεζόδρομος/ποδηλατόδρομος και χώροι στάθμευσης ποδηλάτων εντός της ανάπτυξης
  • Να δημιουργηθούν θέσεις στάθμευσης εντός της ανάπτυξης για λεωφορεία και ταξί.
  • Να φυτευτούν δένδρα στα πεζοδρόμια
  • Να δημιουργηθεί ένα ζεύγος στάσεων λεωφορείου στην οδό Βρυσουδιών μεταξύ ανάπτυξης και Κόλπου Σειρήνας.

Τονίζεται, δε, πως η εφαρμογή ελεγχόμενης πρόσβασης εντός της Μαρίνας και του Αλιευτικού Καταφυγίου κρίνεται από τους μελετητές του έργου πως μπορεί να βοηθήσει στην αποτροπή κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Επιπτώσεις στο περιβάλλον σύμφωνα με την ΜΕΕΠ
Οι πιθανές περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου έχουν αναγνωρισθεί και αξιολογηθεί σύμφωνα με τη σημαντικότητά τους, μεταξύ άλλων, από: 

  • την κατασκευή και λειτουργία του έργου, 
  • τη χρήση των φυσικών πόρων, 
  • την εκπομπή ρύπων, θορύβου, κραδασμών, δημιουργία όχλησης, και απόρριψη και διαχείριση απορριμμάτων, 
  • τους κίνδυνους στη δημόσια υγεία, πολιτιστική κληρονομιά ή στο περιβάλλον, 
  • τη συσσώρευση των επιπτώσεων ως αποτέλεσμα άλλων υφιστάμενων ή/και εγκεκριμένων/ προγραμματισμένων έργων, 
  • την επίπτωση του έργου στις κλιματικές αλλαγές (πχ. στη φύση και στο μέγεθος εκπομπής των αερίων του θερμοκηπίου) και στην τρωτότητα του έργου στις κλιματικές αλλαγές, 
  • τις τεχνολογίες και στις ουσίες που χρησιμοποιούνται.

Με βάση την εκτενή ανάλυση των πιθανών και υπολειπόμενων επιπτώσεων, καθώς επίσης και των προτεινόμενων μέτρων, οι κύριες σημαντικές υπολειπόμενες αρνητικές επιπτώσεις του έργου (που παραμένουν ως υψηλής σημασίας μετά την υιοθέτηση των μέτρων) σχετίζονται με τα ακόλουθα:

  • Αλλαγές στη μορφολογία του πυθμένα, στη βαθυμετρία και στα θαλάσσια ιζήματα
  • Άμεση απώλεια οικοτόπου.

Λαμβάνοντας υπόψη την αναθεωρημένη ΜΕΕΠ για το έργο, καθώς και τις συμπληρωματικές μελέτες που κατατέθηκαν, τις απόψεις των μελών της Επιτροπής Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον και των άλλων συμμετεχόντων, η Περιβαλλοντική Αρχή συνηγορεί στο εν λόγω έργο με την εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων που καθορίζονται στην γνωμάτευση (αναλυτικά εδώ)

Σημειώνεται, τέλος, συνεργάτες στο έργο είναι η J&P, η Marina Projects Ltd, η Nicolaides & Kountouris Metal Company Ltd και αρχιτέκτονες ο βρετανικός οίκος Harper Downie Creative Architecture σε συνεργασία με τους Kythreotis Architects και τον οίκο Camlins για την τοπιοτέχνηση.

Η τελική μορφή του συνόλου του έργου φαίνεται πιο κάτω:
α

 

Μάριος Αδάμου
 
1413
Thumbnail