Online αγορές: Τι αγοράζουν οι Κύπριοι από το διαδίκτυο

Παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση στις online αγορές - Ποια προϊόντα και υπηρεσίες έχουν την μεγαλύτερη ζήτηση στην Κύπρο 

ΓΡΑΦΕΙ Η 
ΚΥΠΡΙΑΝΑ ΣΤΑΥΡΟΥ

Το διαδίκτυο έχει φέρει την επανάσταση στον τρόπο που ψωνίζουμε, αφού όλο και περισσότεροι άνθρωποι σήμερα προτιμούν να αγοράζουν πράγματα online παρά να μεταβαίνουν σε φυσικό κατάστημα. 

Εύκολες, γρήγορες, με προσιτές τιμές αλλά και με μεγάλη ποικιλία προϊόντων, οι διαδικτυακές αγορές είναι ένα φαινόμενο που έχει επικρατήσει και συνεχίζει να επικρατεί μέρα με την μέρα όλο και περισσότερο ανά το παγκόσμιο, παρουσιάζοντας μια ακόμα μεγαλύτερη αύξηση μετά από την έναρξη της πανδημίας του κορωνοϊού. 

Στην Κύπρο τώρα τι ισχύει με τις online αγορές; Έχει παρατηρηθεί η ίδια αύξηση που παρουσιάστηκε σε άλλες χώρες; Τι αγοράζουν περισσότερο οι Κύπριοι διαδικτυακά; Ποια προϊόντα και υπηρεσίες έχουν την μεγαλύτερη ζήτηση; Ποια τα οφέλη αλλά και οι κίνδυνοι του να ψωνίζεις online και ποιες είναι οι εκτιμήσεις για το μέλλον των διαδικτυακών αγορών στην Κύπρο; 

Για να απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα, η Brief ήρθε σε επικοινωνία με τον Ανώτερο Διευθυντή Λειτουργικών Εργασιών της JCC, Άρη Κούρρη. 

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Αύξηση 150% στις διαδικτυακές αγορές λόγω των περιοριστικών μέτρων 

Παρόλο που η Κύπρος βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι διαδικτυακές αγορές τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν αυξητική τάση,  αφού καθημερινά όλο και περισσότεροι καταναλωτές πραγματοποιούν τις αγορές τους μέσω του διαδικτύου, δήλωσε ο κ. Κούρρης.

«Συγκεκριμένα, από την έναρξη της περιόδου εφαρμογής των περιοριστικών μέτρων παρατηρήσαμε μια ραγδαία αύξηση στις διαδικτυακές πληρωμές της τάξης του 150% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο», πρόσθεσε. 

Όπως επεσήμανε ο Ανώτερος Διευθυντής Λειτουργικών Εργασιών της JCC, αν και οι Κύπριοι καταναλωτές κατά μέσο όρο δεν αγοράζουν τόσο συχνά από το διαδίκτυο όσο οι καταναλωτές σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι υπήρξε σημαντική αύξηση μετά το lockdown η οποία συνεχίζεται μέχρι και σήμερα: «Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι η σημαντική αύξηση της χρήσης των ηλεκτρονικών πληρωμών λόγω της πανδημίας κατά την περίοδο του lockdown παγιώνεται πλέον και αποτελεί τη νέα πραγματικότητα στις καταναλωτικές συνήθειες των Κυπρίων αφού η αύξηση στις διαδικτυακές πληρωμές έχει παραμείνει σε υψηλά επίπεδα της τάξης του 75%, από την έναρξη της περιόδου εφαρμογής των περιοριστικών μέτρων μέχρι σήμερα», εξήγησε. 

«Πιστεύουμε ότι οι νέες καταναλωτικές τάσεις θα συνεχιστούν και οι διαδικτυακές συναλλαγές θα κερδίζουν καθημερινά έδαφος στις προτιμήσεις των Κυπρίων καταναλωτών», ανέφερε.

Οι υπηρεσίες που παρέχονται online – Τι αγοράζουν οι Κύπριοι 

Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο καλύπτουν όλες σχεδόν τις κατηγορίες επιχειρήσεων τόσο του λιανικού εμπορίου όσο και παροχής υπηρεσιών, δήλωσε ο κ. Κούρρης: «Η πανδημία έσπρωξε αρκετές επιχειρήσεις προς την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών τους για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες και ανάγκες των πελατών που δημιουργήθηκαν λόγω των περιοριστικών μέτρων. Ως αποτέλεσμα, υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον από επιχειρήσεις όλων των κατηγοριών για αποδοχή πληρωμών διαδικτυακά ή και εξ αποστάσεως με κάποιο τρόπο», ανέφερε. 

Τα προηγούμενα χρόνια, οι αγοραστικές προτιμήσεις των Κυπρίων μέσω διαδικτύου ήταν κυρίως σε είδη ένδυσης και αθλητικά είδη, σε αεροπορικά εισιτήρια, σε ενοικιάσεις αυτοκινήτων, σε ξενοδοχεία και σε πληρωμές για λογαριασμούς κοινής ωφελείας, είπε ο Ανώτερος Διευθυντής Λειτουργικών Εργασιών της JCC ενώ, πρόσθεσε, λόγω της πανδημίας αυτό έχει αλλάξει αφού παρατηρήθηκε μεγάλη αύξηση και σε άλλους τομείς. «Παρατηρήθηκε μεγάλη αύξηση στους τομείς των DIY, των ηλεκτρονικών ειδών και των οικιακών συσκευών σε ποσοστό πέραν του 250%. Εξίσου σημαντική ήταν και η αύξηση 200% σε υπηρεσίες παράδοσης προϊόντων κυρίως τροφίμων και φαγητού σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο», εξήγησε. 

Επίσης, καταγράφηκε και μια σημαντική αύξηση σε πληρωμές λογαριασμών κοινής ωφελείας και σε άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς οργανισμούς στην πλατφόρμα JCCSmart ενώ οι διαδικτυακές πληρωμές σε εκπαιδευτικά ιδρύματα και ασφαλιστικές εταιρείες υπερδιπλασιάστηκαν, είπε ο κ. Κούρρης. «Υπήρξε και σημαντική αύξηση της τάξης του 20% στις επιχειρήσεις που έχουν συμβληθεί με τη διαδικτυακή πλατφόρμα πληρωμών JCCsmart για να αποδέχονται πληρωμές», πρόσθεσε. 

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Επιπρόσθετα, σε τομείς όπου παραδοσιακά υπήρχε εξαιρετικά χαμηλή ή και καθόλου δραστηριότητα σε διαδικτυακές πωλήσεις, παρατηρήθηκε κάποια ή και μεγάλη δραστηριοποίηση με αποτέλεσμα να δημιουργούνται υπολογίσιμα μεγέθη συναλλαγών: «Τέτοια παραδείγματα είναι τα καταστήματα καλλυντικών, παραδοσιακών εστιατορίων, βιβλιοπωλείων, παιχνιδιών, ειδών υπόδησης, αθλητικών ειδών και σε αρκετές περιπτώσεις εταιρειών παροχής υπηρεσιών», εξήγησε. 

Τέλος, παρατηρήθηκε μικρότερη αύξηση στις διαδικτυακές πληρωμές και σε διαδικτυακούς χώρους του εξωτερικού, όπως αυτούς των υπηρεσιών streaming/διαδικτυακής τηλεόρασης, όπου υπήρξε αύξηση 22% σε σχέση με πέρσι, ανέφερε ο κ. Άρης. 

Τα οφέλη και οι κίνδυνοι των διαδικτυακών αγορών - Tips για ασφαλείς πληρωμές με κάρτες

Τα οφέλη που προκύπτουν από την χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου για την κοινωνία, τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές είναι πολλαπλά, επεσήμανε ο κ. Κούρρης. «Tο μεγαλύτερο όφελος είναι ότι οι καταναλωτές μπορούν να αγοράσουν οποιοδήποτε προϊόν από οπουδήποτε στον κόσμο με άνεση και ευκολία από το σπίτι τους μέσω του διαδικτύου», πρόσθεσε. 

Από την άλλη, δηλώνει ο κ. Κούρρης, αρκετοί καταναλωτές -κυρίως μεγαλύτερων ηλικιών- επιλέγουν να μην κάνουν τις αγορές τους μέσω διαδικτύου λόγω της δύναμης της συνήθειας και γιατί προτιμούν να ψωνίζουν προσωπικά και να βλέπουν τα προϊόντα από κοντά. 

Το θέμα της ασφάλειας είναι ακόμα ένας παράγοντας που κάποιοι καταναλωτές δεν αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες από το διαδίκτυο αφού δεν νιώθουν εμπιστοσύνη στο να δίνουν τα προσωπικά τους δεδομένα και κυρίως τα στοιχεία των τραπεζικών τους καρτών σε ηλεκτρονικά καταστήματα, τόνισε ο κ. Άρης. 

Αναφορικά με τις διαδικτυακές πληρωμές με κάρτες, ο κ. Κούρρης, ανέφερε ότι η ασφάλεια των πληρωμών με κάρτες αποτελεί διαχρονική προτεραιότητα όλων των παροχών συστημάτων καρτών, όπως της Visa και Mastercard και ως εκ τούτου επενδύουν αρκετά στους τομείς της αυθεντικοποίησης, ταυτοποίησης και ασφάλειας δεδομένων και συστημάτων. «Οι οργανισμοί αυτοί θεωρούνται πρωτοπόροι στους τομείς αυτούς και αναπτύσσουν και τελειοποιούν συνεχώς την τεχνολογία τους για να παρέχουν την μέγιστη ασφάλεια στους καταναλωτές», υπογράμμισε. 

>>> Όλες οι έρευνες και αναλύσεις της Brief <<<

Σε περίπτωση που γίνει παράνομη χρήση της κάρτας κάποιου καταναλωτή ή δεν παραλάβει τα προϊόντα και υπηρεσίες που έχει πληρώσει με την κάρτα του, ο κ. Κουρρής αναφέρει ότι το άτομο μπορεί να αποταθεί στην εκδότρια τράπεζα της κάρτας του και να ζητήσει διερεύνηση. «Μέσω της διαδικασίας «αμφισβήτησης» υπάρχει η δυνατότητα επιστροφής χρημάτων στον κάτοχο της κάρτας νοουμένου ότι μπορεί να αποδείξει αυτά τα οποία καταγγέλλει», εξήγησε. 

Επομένως, είπε, οι ηλεκτρονικές πληρωμές είναι μια ασφαλής μέθοδος πληρωμής φτάνει οι καταναλωτές να είναι ενήμεροι, να είναι προσεκτικοί, να ακολουθούν τους βασικούς κανόνες ασφαλείας κατά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές τους και να βεβαιώνονται ότι αγοράζουν προϊόντα από γνώστες ιστοσελίδες/εταιρείες

Οι εκτιμήσεις για το μέλλον των online αγορών 

Σε ερώτηση μας για τις εκτιμήσεις του για το μέλλον των διαδικτυακών αγορών, ο κ. Κούρρης ανέφερε ότι παρά το γεγονός ότι είναι πολύ νωρίς να εκτιμήσει κανείς το μέγεθος των αλλαγών που θα γίνουν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το μόνο σίγουρο είναι πως το ηλεκτρονικό εμπόριο θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και συνεπώς οι ηλεκτρονικές πληρωμές θα αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη βαρύτητα

«Η τάση που έχει δημιουργηθεί κατά την περίοδο της καραντίνας, δηλαδή η στροφή των καταναλωτικών συνηθειών προς τις ηλεκτρονικές αγορές, είναι αυτή που θα παραμείνει σε μεγάλο βαθμό», υπογράμμισε. 

Στην σημερινή εποχή, πρόσθεσε ο κ. Κούρρης, ο συνδυασμός των νέων τεχνολογιών, η αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών και το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο θα επιταχύνουν το ρυθμό των αλλαγών και θα καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο ο καταναλωτής διενεργεί τις αγορές και πληρωμές του. «Αυτό από μόνο του δημιουργεί σημαντικές προκλήσεις και ευκαιρίες», δήλωσε. 

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Επιπλέον, η χρήση του κινητού τηλεφώνου ως μέσο πραγματοποίησης ηλεκτρονικών συναλλαγών και πληρωμών αλλά και μεταφοράς χρημάτων μεταξύ των καταναλωτών αποτελεί την πρώτη επιλογή για την συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών σε πολλές χώρες σε σχέση με τις υπόλοιπες ψηφιακές συσκευές, δήλωσε ο Ανώτερος Διευθυντής Λειτουργικών Εργασιών της JCC. «Η τάση αυτή άρχισε να κερδίζει έδαφος και στην Κύπρο και σίγουρα θα έχει μεγάλη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια», υποστήριξε. 

Τέλος, το φυσικό κατάστημα θα συνεχίσει να είναι ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών αφού οι συνήθειες των καταναλωτών δύσκολα αλλάζουν και γιατί πάντα θα έχουν την επιθυμία να αλληλοεπιδρούν με ανθρώπους, ανέφερε ο κ. Άρης: «Βέβαια, το φυσικό κατάστημα θα αλλάξει διότι η ενσωμάτωση της τεχνολογίας μέσα σε αυτό θα αναβαθμίσει την εξυπηρέτηση και τις παρεχόμενες υπηρεσίες που προσφέρει και η επίσκεψη στο κατάστημα θα είναι μια μοναδική εμπειρία», κατέληξε. 

Κυπριάνα Σταύρου