Πακέτα στήριξης: Τι ψηφίζεται – 10 σημεία που πρέπει να γνωρίζετε

Τα κύρια σημεία των νομοθετημάτων που καλείται να ψηφίσει σήμερα η Βουλή

Δεκατρία συνολικά νομοθετήματα, τα οποία σχετίζονται με το πακέτο μέτρων που ετοίμασε η Κυβέρνηση για στήριξη των επιχειρήσεων, των αυτοτελώς εργαζομένων, των εργοδοτουμένων και γενικά της οικονομίας, λόγω του κορωνοϊού, καλείται να εξετάσει και να ψηφίσει κατά την σημερινή (27/3) συνεδρία της η Ολομέλεια της Βουλής.

>>> Διαβάστε ακόμη: Δάνεια προς Επιχειρήσεις - Όροι, Κριτήρια, Προϋποθέσεις <<<

Η Brief, συνέλεξε και παρουσιάζει εν συντομία τα 10 βασικά σημεία των νομοθετημάτων που οδηγούνται προς ψήφιση:

1/ Πρόστιμο 150 ευρώ για όσους παραβαίνουν το διάταγμα κυκλοφορίας.

2/ Απαγόρευση εξώσεων για όσους από το Μάρτιο μέχρι τον Μάιο δεν μπορούν να αποπληρώσουν το ενοίκιο. Εξαιρούνται όσοι δεν κατέβαλαν από προηγουμένως ενοίκια.

3/ Αναστολή αύξησης των εισφορών για ΓΕΣΥ από 1η Μαρτίου 2020.

4/ Αναστολή δόσεων για ληξιπρόθεσμες οφειλές που είχαν ρυθμιστεί για τις Κοινωνικές Ασφαλίσεις.

5/ Εφαρμογή του μέτρου ώστε να επιτρέπεται η συμμετοχή και η λήψη αποφάσεων σε οργανισμούς μέσω τηλεδιάσκεψης.

6/ Παραχώρηση δανείων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αυτοτελώς εργαζόμενους. Κονδύλι εγγυήσεων ύψους 1,75 δισεκατομμυρίων.

7/ Επιδότηση μέρους του επιτοκίου υφιστάμενων εξυπηρετούμενων δανείων για επιχειρήσεις, αυτοτελώς εργαζόμενους και φυσικά πρόσωπα. Κονδύλι εγγυήσεων ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ.

8/ Αναστολή υποβολής φορολογικής δήλωσης εισοδημάτων για εταιρείες, αυτοεργοδοτούμενους και φυσικά πρόσωπα

9/ Αναστολή ΦΠΑ από τον Φεβρουάριο μέχρι τον Μάιο.

10/ Συμπληρωματικός προϋπολογισμός ύψους 369 εκατομμυρίων ευρώ για προώθηση μέτρων στήριξης των ευάλωτων ομάδων, των επιχειρήσεων, των αυτοτελώς εργαζομένων, των εργοδοτουμένων, των φοιτητών και γενικότερα της οικονομίας (το συνολικό ύψος των δημοσιονομικών μέτρων είναι της τάξεως των 813 εκατ. ή 3,8% του ΑΕΠ).

>>> Διαβάστε επίσης: Τρία τα μεγάλα θύματα μετά το τέλος της πανδημίας <<<

Τα κύρια σημεία των 13 νομοθετημάτων
Σε ό,τι αφορά τα νομοθετήματα συνολικά που οδηγούνται προς ψήφιση, τα κύρια σημεία τους έχουν ως εξής:

1/ «Ο περί της Έκδοσης Κυβερνητικών Εγγυήσεων προς Πιστωτικά Ιδρύματα για τη Παραχώρηση Δανείων σε Επιχειρήσεις και Αυτοτελώς Εργαζόμενους και την Μερική Επιδότηση Επιτοκίων σε Εξυπηρετούμενα Δάνεια Φυσικών Προσώπων, Επιχειρήσεων και Αυτοτελώς Εργαζομένων Νόμος του 2020»

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η παραχώρηση κυβερνητικών εγγυήσεων συνολικού ποσού μέχρι 2.000.000 σε αδειοδοτημένα Πιστωτικά Ιδρύματα, τα οποία έχουν συσταθεί στη Δημοκρατία και έλαβαν άδεια λειτουργίας από την Κεντρική Τράπεζα (ΑΠΙ), συμπεριλαμβανομένων και των θυγατρικών ξένων Πιστωτικών Ιδρυμάτων καθώς και όπου η Κεντρική Τράπεζα ενεργεί ως αρμόδια αρχή κράτους-μέλους υποδοχής για υποκαταστήματα Πιστωτικών Ιδρυμάτων που έχουν λάβει άδεια λειτουργίας σε άλλα κράτη-μέλη, με σκοπό:

(α) την παραχώρηση νέων δανείων σε Επιχειρήσεις και Αυτοτελώς Εργαζόμενους που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες ως αποτέλεσμα των επιπτώσεων της πανδημίας του κορωνοϊού και 

(β) την επιδότηση μέρους του επιτοκίου εξυπηρετούμενων υφιστάμενων δανείων φυσικών προσώπων, Αυτοτελώς Εργαζομένων και Επιχειρήσεων,

σύμφωνα με την Ανακοίνωση της Επιτροπής που θα συσταθεί για το προσωρινό πλαίσιο για τη λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης με σκοπό να στηριχθεί η οικονομία κατά τη διάρκεια της τρέχουσας έξαρσης της πανδημίας του ιού COVID-19.

Αναλυτικά οι πρόνοιες της νομοθεσίας ΕΔΩ.

>>> Διαβάστε ακόμη: ΟΕΒ, ΣΕΚ & ΠΕΟ - Τι λένε για τα μέτρα στήριξης <<<

2/ «Ο περί της λήψης έκτακτων μέτρων από Χρηματοοικονομικούς Οργανισμούς και Εποπτικές Αρχές Νόμος του 2020» (αναστολή δόσεων)

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η ανάθεση εξουσιών στο Υπουργικό Συμβούλιο προς λήψη προσωρινών έκτακτων μέτρων από Χρηματοοικονομικούς Οργανισμούς και αρμόδιες Εποπτικές Αρχές, με τη σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Τράπεζας.

Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, τα έκτακτα μέτρα λαμβάνονται με γνώμονα τη διασφάλιση της σταθερότητας και εύρυθμη λειτουργία του χρηματοοικονομικού συστήματος, τη στήριξη δανειοληπτών που καλύπτονται από τις πρόνοιες του Νόμου, την προαγωγή της δημόσιας ωφέλειας και την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος

Τα μέτρα αναστολής καλύπτουν τα ακόλουθα:

  • Την αναστολή της αποπληρωμής δόσεων συμπεριλαμβανομένων και των τόκων για πιστωτικές διευκολύνσεις προς χρηματοοικονομικούς οργανισμούς και για καθορισμένες κατηγορίες δανειοληπτών,
  • Την αναστολή οποιωνδήποτε μέτρων από χρηματοοικονομικούς οργανισμούς λόγω της εφαρμογής του προηγούμενου μέτρου,
  • Την αναστολή των υποχρεώσεων χρηματοοικονομικών οργανισμών για την ετοιμασία, υποβολή και ανακοίνωση των οικονομικών τους καταστάσεων.

Σύμφωνα με την έκθεση, η λήψη των πιο πάνω μέτρων στοχεύει στον περιορισμό του οικονομικού αντίκτυπου στην οικονομία και ιδιαίτερα τις επιπτώσεις στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και στους πολίτες κρίνεται απαραίτητη.

Η μη λήψη άμεσων και αποτελεσματικών μέτρων, προστίθεται, θα οδηγήσει τους πολίτες και τις επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από την έξαρση της πανδημίας του ιού COVID-19 σε ακόμα δυσμενέστερη θέση με κίνδυνο να επηρεαστούν ακόμη περισσότερο και βραχυπρόθεσμα να πληγεί σε μη αναστρέψιμο βαθμό η οικονομία.

Για εφαρμογή των προνοιών της νομοθεσίας, ο Υπουργός Οικονομικών, με τη σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Τράπεζας, και αφού η Κεντρική Τράπεζα συμβουλευθεί προηγουμένως τις αρμόδιες εποπτικές αρχές, δύναται να εκδίδει διατάγματα για τη ρύθμιση ή καλύτερη εφαρμογή των διατάξεων του Νόμου, το οποίο δύναται να προβλέπει για όλα ή για οποιοδήποτε από τα ακόλουθα θέματα:

(α) τον τρόπο εφαρμογής των εκτάκτων μέτρων και τη χρονική τους διάρκεια·

(β) τις προϋποθέσεις και τους όρους για τη λήψη των εκτάκτων μέτρων.

(γ) μέτρα που πρέπει να ληφθούν προς αποφυγήν της κατάχρησης των εκτάκτων μέτρων.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

3/ «Ο περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού Νόμος (Αρ.1) του 2020»

Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο, «λόγω των προβλημάτων που δημιουργούνται από την εξάπλωση του κορωνοϊού στην Κύπρο, το Υπουργικό Συμβούλιο στη συνεδρία του ημερομηνίας 26/3/2020 αποφάσισε τη λήψη δημοσιονομικών μέτρων τα οποία ανέρχονται γύρω στα €813 εκατ. ή 3,8% του ΑΕΠ και έχουν ως σκοπό τη στήριξη των ευάλωτων ομάδων, των επιχειρήσεων, των αυτοτελώς εργαζομένων, των εργοδοτούμενων, των φοιτητών και γενικότερα της οικονομίας». 

Επειδή, προστίθεται, δεν υπάρχουν ισόποσες διαθέσιμες αποδεκτές εξοικονομήσεις από άλλα Κεφάλαια του Προϋπολογισμού, αλλά ούτε και είναι δυνατή η μεταφορά ισόποσων πιστώσεων από το Κεφάλαιο 18.30 «Μη Προβλεπόμενες Δαπάνες και Αποθεματικό», οι απαιτούμενες πιστώσεις θα πρέπει να εξασφαλιστούν με τη ψήφιση Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού. 

Το συνολικό ύψος των πρόσθετων πιστώσεων που απαιτείται ανέρχεται στα €369 εκατ. περίπου, ενώ επιβάρυνση του δημοσιονομικού ισοζυγίου από την έγκριση της προτεινόμενης πρότασης Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού ανέρχεται στο 2,0% του ΑΕΠ, με βάση τα σημερινά δεδομένα. 

Αναλυτικά το τι περιλαμβάνει ο συμπληρωτικός προϋπολογισμός ΕΔΩ.

4/ «Ο περί των Έκτακτων Μέτρων που Λαμβάνονται από το Υπουργείο Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του ιού COVID 19 Νόμος του 2020»

Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο καθίσταται δυνατή η εφαρμογή έκτακτων μέτρων και πολιτικών αναφορικά με τη διαχείριση της κατάστασης έκτακτης ανάγκης που προκύπτει λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

Προς τον σκοπό αυτό, αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, παρέχονται προσωρινές εξουσίες στην Υπουργό Εργασίας, έτσι ώστε να αποφασίζει για ορισμένα θέματα, όπως το επίδομα ασθενείας, την παροχή ειδικής άδειας σε εργαζόμενους γονείς και το ανεργιακό επίδομα, που αποσκοπούν στην καλύτερη διαχείριση της πανδημίας αυτής.

Επίσης, με βάση τις διατάξεις του νομοσχεδίου, η Υπουργός Εργασίας θα έχει τη δυνατότητα να αποφασίζει επί διαδικαστικών θεμάτων που αφορούν στην εφαρμογή του περί Κοινωνικών Ασφαλίσεων Νόμου και άλλων νόμων, ούτως ώστε να απλοποιηθούν διαδικασίες προς όφελος της αντιμετώπισης της πανδημίας.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

5/ «Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2020»

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η αναστολή επιβολής πρόσθετου φόρου και τόκου που προβλέπονται από το άρθρο 45 και των μέτρων που προβλέπονται στο άρθρο 46 του «περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας Νόμου του 2000 μέχρι (Αρ. 3) 2019», για ορισμένες κατηγορίες υποκείμενων στο φόρο προσώπων για τις φορολογικές περιόδους που λήγουν στις 29 Φεβρουαρίου 2020, στις 31 Μαρτίου 2020, στις 30 Απριλίου 2020, νοουμένου ότι το υποκείμενο στο φόρο πρόσωπο υποβάλει τη φορολογική δήλωση για τις περιόδους αυτές και καταβάλει το ποσό οφειλόμενου ΦΠΑ μέχρι τις 10 Νοεμβρίου 2020.

Η εν λόγω τροποποίηση, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, κρίνεται αναγκαία, λόγω της έκτακτης ανάγκης προστασίας της δημόσιας υγείας απόρροια της εξάπλωσης της νόσου του κορωνοϊού, στο πλαίσιο των μέτρων που λαμβάνει η κυβέρνηση για ελάφρυνση της επιβάρυνσης των οικονομικών φορέων που επηρεάζονται από την έκτακτη αυτή ανάγκη και την αύξηση της ρευστότητας των επιχειρήσεων.

6/ «Ο περί Βεβαιώσεως και Εισπράξεως Φόρων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2020»

Το νομοσχέδιο παρέχει την εξουσία στον Υπουργό Οικονομικών να εκδώσει διάταγμα για να επιτευχθεί η αναστολή υποβολής φορολογικής δήλωσης εισοδήματος για τις εταιρείες, εισοδήματος αυτοεργοδοτουμένων με λογαριασμούς ή υπόχρεους υποβολή δήλωσης, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της νόσου του κορωνοϊού και των επιπτώσεων αυτής στην οικονομία.

7/ «Ο περί Ρύθμισης Ληξιπρόθεσμων Κοινωνικών Εισφορών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2020»

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η τροποποίηση του άρθρου 7(3) του βασικού Νόμου, ώστε για τους οφειλέτες που είναι ενταγμένοι σε ρύθμιση αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων κοινωνικών εισφορών με δόσεις, να ανασταλεί η καταβολή των δόσεων για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο 2020 και η περίοδος αποπληρωμής να επεκταθεί κατά δύο μήνες, λόγω των έκτακτων μέτρων που λαμβάνει η κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19.

>>> Διαβάστε εδώ ειδήσεις και στην αγγλική <<<

8/ «Ο περί Ενοικοστασίου (Προσωρινές Διατάξεις) Νόμος του 2020»

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η τροποποίηση της βασικής νομοθεσίας, ούτως ώστε να ανασταλεί η εκτέλεση οποιασδήποτε απόφασης ή διατάγματος έξωσης λόγω μη καταβολής ενοικίου μέχρι την 31 Μαΐου 2020, εξαιρουμένων των υποθέσεων οι οποίες σχετίζονται με τη μη καταβολή οποιουδήποτε ενοικίου νομίμως οφειλόμενου μέχρι και την 29 Φεβρουαρίου 2020.

9/ «Ο περί Γενικού Συστήματος Υγείας (Τροποποιητικός) (Αρ.3) Νόμος του 2020»

Σκοπός των νομοθετημάτων είναι, η διατήρηση της καταβολής συνεισφορών στο Γενικό Σύστημα Υγείας με τους προηγούμενους συντελεστές από τους μισθωτούς, εργοδότες, αυτοεργοδοτούμενους, εισοδηματίες και το Κράτος ως εργοδότης και ως τρίτο μέρος, από την 1η Απριλίου 2020 μέχρι και την 30η Ιουνίου 2020.

Όπως αναφέρεται, η διατήρηση των προηγούμενων συντελεστών των συνεισφορών κρίνεται αναγκαία, λόγω της έκτακτης ανάγκης υγείας απόρροια της εξάπλωσης της νόσου του κορωνοϊού, στο πλαίσιο των οικονομικών φορέων που καταβάλλουν εισφορές.

Πρόσθετα, αναφέρεται περαιτέρω, παρέχεται η εξουσία στον Υπουργό Οικονομικών να αποφασίσει για την άρση των ανωμαλιών και την επίλυση προβλημάτων που δυνατόν να προκύψουν από την εφαρμογή των προηγούμενων συντελεστών.

10/ «Ο περί Λοιμοκάθαρσης (Τροποποιητικός) Νόμος του 2020»

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι ο καθορισμός του ύψους του προστίμου που θα επιβάλλεται για όσους παραβιάζουν το διάταγμα για περιορισμό των διακινήσεων πολιτών. Το πρόστιμο θα ανέρχεται στα 150 ευρώ.

11/ «Ο περί Εξώδικου Ρυθμίσεως Αδικημάτων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2020»

Το νομοσχέδιο σκοπεί στην τροποποίηση του βασικού νόμου, ούτως ώστε τα αδικήματα κατά παράβαση του «περί Λοιμοκαθάρσεως Νόμου», Κεφ. 260 και των δυνάμει αυτού εκδιδομένων Κανονισμών και Διαταγμάτων να υπόκεινται σε εξώδικη ρύθμιση, στο πλαίσιο της εφαρμογής έκτακτων μέτρων αναφορικά με τη διαχείριση της κατάστασης έκτακτης ανάγκης που προκύπτει λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

>>> Bloomberg στην ελληνική <<<

12/ «Ο περί Γενικών Αρχών του Διοικητικού Δικαίου Νόμος (Τροποποιητικός) Νόμος του 2020»

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η παροχή δυνατότητας σε μέλη συλλογικών οργάνων να μπορούν να ειδοποιούνται για τις συνεδρίες με ηλεκτρονικά μέσα και να δύνανται σε περίπτωση απουσίας τους στο εξωτερικό ή σε περιπτώσεις που είναι δυσχερής η φυσική παρουσία ή λόγω άλλης αδυναμίας προσέλευσης ενός ή περισσοτέρων ή όλων των μελών του συλλογικού οργάνου, να συμμετέχουν σε συνεδρία του οργάνου μέσω τηλεδιάσκεψης.

Επίσης, η συμμετοχή με τον τρόπο αυτό στη συνεδρία να λαμβάνεται υπόψη για σκοπούς απαρτίας και η διακοπή της σύνδεσης να θεωρείται ως αποχώρηση από τη συνεδρία.

Μάριος Αδάμου