Πέρασαν οι χρυσές εποχές για το λιανικό εμπόριο

•    Ανησυχία για το ισχυρό πλήγμα του κλάδου, ακόμη και μετά την επιστροφή στην κανονικότητα
•    Επιβιώνουν μόνο όσοι αναπροσαρμόζονται στις νέες συνθήκες
•    Η μείωση του εισοδήματος αλλάζει τις καταναλωτικές συνήθειες

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ


Η πανδημία του Covid-19 και η επιβολή των μέτρων περιορισμού «lockdown» επέφερε ισχυρό πλήγμα στον κλάδο του λιανικού εμπορίου. 

Σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις (περίοδο που υπάρχουν στατιστικά στοιχεία), κατά τον Μάιο 2020, μήνα κατά τον οποίο ξεκίνησε η σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων για αναχαίτιση της εξάπλωσης του κορωνοϊού στην Κύπρο, ο Δείκτης Αξίας Κύκλου Εργασιών Λιανικού Εμπορίου μειώθηκε κατά 9,5% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους και έφτασε στις 106,1 μονάδες. Για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2020, ο δείκτης υπολογίζεται ότι σημείωσε μείωση 5,3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019.

Τα περιοριστικά μέτρα δεν επηρέασαν όλες τις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου με τον ίδιο τρόπο, καθώς τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (υπεραγορές) και τα καταστήματα ειδών διατροφής κατέγραψαν αυξητική τάση. Ωστόσο, σύμφωνα και με τους ίδιους τους καταστηματάρχες, η κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης δέχθηκε τεράστιο πλήγμα ενώ σημαντική  μείωση κατέγραψαν και οι επιχειρήσεις των επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού και άλλα μεγάλα πολυκαταστήματα. 

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Ήδη, οι επιχειρήσεις αρχίζουν και σκέφτονται σοβαρά τα θέματα των ενδεχόμενων περιοριστικών μέτρων στο μέλλον και αναδιπλώνονται, προσαρμοζόμενες στις νέες συνθήκες και τάσεις που παρατηρούνται στο εμπόριο διεθνώς, με δυο κύριους στόχους: Πρώτο, να επιβιώσουν και δεύτερο να αναπτυχθούν στο μέλλον.

Μείωση στο διαθέσιμο εισόδημα
Ένας από τους κύριους λόγους στον οποίον αποδίδεται η πτώση του λιανικού εμπορίου, ακόμη και μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, είναι η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος που διαφοροποίησε τις καταναλωτικές συνήθειες των Κυπρίων σε σχέση με τις επιλογές των αγορών τους και τους τρόπους που τις πραγματοποιούν. Οι καταναλωτές, από την περίοδο του «lockdown» και μετά στρέφονται σε άλλες κατευθύνσεις, όπως:
Πριν την εκδήλωση της πανδημίας  επέλεγαν σε προϊόντα και υπηρεσίες με κύριο κριτήριο την ποιότητα και την τιμή. Ωστόσο με τον περιορισμό τους στράφηκαν περισσότερο σε προϊόντα και υπηρεσίες με κύριο κριτήριο την ευκολία πρόσβασής τους σε αυτά και την υγιεινή.

Πολλοί καταναλωτές μείωσαν τις επισκέψεις σε φυσικό κατάστημα και στράφηκαν είτε διαδικτυακά είτε σε μικρά καταστήματα της περιοχής τους.  Και αυτό γιατί δεν ήθελαν να αναμένουν στην ουρά, επιδίωκαν λιγότερο χρόνο για την εξυπηρέτησή τους και έδιναν σημασία στα μέτρα υγιεινής που λαμβάνουν οι καταστηματάρχες. Αυτά τα τρία κριτήρια άρχισαν να τα λαμβάνουν και πάλι υπόψη με τα τελευταία αυξημένα κρούσματα των ημερών. 

>>> Όλες οι έρευνες και αναλύσεις της Brief <<<

Μεγάλες προκλήσεις
Εκπρόσωπος του επιχειρηματικού κόσμου εξηγούσε στη Brief ότι «με τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, ο κλάδος του λιανικού εμπορίου βρίσκεται ενώπιον μεγάλων προκλήσεων όπως είναι η απλοποίηση των διαδικασιών, η στροφή στα ψηφιακά κανάλια και η καλύτερη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας καθώς πλέον παρατηρούνται αλλαγές στη ζήτηση για διάφορα προϊόντα. Η αποτελεσματική διαχείριση έχει μεγάλη σημασία καθώς πολλές χώρες διέκοψαν την παραγωγή πολλών προϊόντων με αποτέλεσμα να καταγράφονται ελλείψεις. Το μεγαλύτερο πρόβλημα το αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν διαδικτυακή παρουσία».

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Το μήνυμα που στέλλουν οι επιχειρηματίες του λανικού εμπορίου είναι σαφές: «Η πανδημία του Covid-19 ξαναγράφει τον χάρτη του λιανικού εμπορίου στη βάση των νέων δεδομένων και της νέας κανονικότητας. Αναμένεται να αντέξουν μόνο οι επιχειρήσεις που είναι ευέλικτες στις αλλαγές,  όσες αντιλαμβάνονται ότι εκείνος που θα επιβιώσει είναι αυτός που μειώνει τη φυσική παρουσία του πελάτη στο κατάστημα και αναπτύσσει τις διαδικτυακές πωλήσεις,  δίνοντας ταυτόχρονα διάφορες επιλογές στον πελάτη».

Όπως μας αναφέρθηκε καταληκτικά «τα προβλήματα ρευστότητας εξακολουθούν να είναι το κύριο ζήτημα που απασχολεί τις μικρές επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου και κυρίως η πρόσβαση σε δανειακά κεφάλαια».

Χρύσω Αντωνιάδου