Πως κινήθηκε το ηλεκτρονικό εμπόριο το 2018 - ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Τι καταδεικνύει έρευνα της Στατιστικής για τη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής & επικοινωνιών και το ηλεκτρονικό εμπόριο

Το διαδίκτυο είναι πλέον απαραίτητο εργαλείο των επιχειρήσεων, καθώς η πλειοψηφία των εταιρειών διατηρούν ένα ιστότοπο για την παρουσία τους στον κυβερνοχώρο. Όσο σημαντική είναι η πραγματική βιτρίνα, άλλο τόση βαρύτητα δίνεται στην εντύπωση που προκαλεί η διαδικτυακή βιτρίνα, καθώς είναι απαραίτητη για την διαφήμιση σε κοινωνικά δίκτυα, μιας και είναι ένας από τους τρόπους για να γίνουν πωλήσεις, αφού ο περισσότερος κόσμος,  βρίσκεται «εκεί».

>>> ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΥΠΡΟΣ - ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF <<< 

Σύμφωνα με έρευνα της Στατιστικής Υπηρεσίας για τη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών και το ηλεκτρονικό εμπόριο στις επιχειρήσεις, κατά το 2018, 13,9% των επιχειρήσεων έλαβαν παραγγελίες μέσω δικτύων υπολογιστών (εξαιρούνται τα δακτυλογραφημένα e-mails) σε σύγκριση με 14,2% το 2017. Η μείωση είναι αρκετά μικρή, της τάξεως το 0,3%

Μείωση παρατηρείται, επίσης, και στις παραγγελίες μέσω ιστότοπων ή “apps” επιχειρήσεων το 2018, οι οποίες ανήλθαν στο 13% και 2,3% μέσω μηνυμάτων τύπου “EDI” σε σύγκριση με 13,3% και 2,5% αντίστοιχα, κατά το προηγούμενο έτος 

Συμπερασματικά, η χρήση ιστότοπων ή “apps” είναι προτιμότερη, έναντι στην χρήση μηνυμάτων τύπου “EDI” για την διεξαγωγή εμπορίου.

Βάσει της έρευνας, ανεξάρτητα από το μέγεθος της επιχείρησης, οι πωλήσεις σε ιδιώτες πελάτες είναι πιο δημοφιλής. Ειδικότερα, το 12,4% των επιχειρήσεων έλαβε παραγγελίες μέσω ιστότοπων ή "apps" από ιδιώτες πελάτες σε σύγκριση με το 7,6% των επιχειρήσεων που έλαβαν παραγγελίες από άλλες επιχειρήσεις ή / και από την κυβέρνηση.

Επίσης, το 12,0% των επιχειρήσεων έλαβε παραγγελίες για προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω των διαδικτυακών τόπων ή "apps" της ίδιας της επιχείρησης, ενώ το 5,4% έλαβε παραγγελίες μέσω διαδικτυακών τόπων ηλεκτρονικής αγοράς ή "apps" που χρησιμοποιούνται από διάφορες επιχειρήσεις για εμπορία προϊόντων.

Εξάλλου, το 12,2% των επιχειρήσεων έλαβε παραγγελίες για προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω ιστότοπων ή “apps” από πελάτες πού διαμένουν στην Κύπρο, 8,3% από πελάτες που βρίσκονται σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και 6,7% από πελάτες που βρίσκονται στον υπόλοιπο κόσμο.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Τα «εμπόδια» του Ηλεκτρονικού εμπορίου
Σε ο,τι αφορά τα εμπόδια που βρίσκουν στο διάβα τους οι επιχειρήσεις, σύμφωνα με την έρευνα, τα πιο κοινά εμπόδια που συνδράμουν στον περιορισμό των επιχειρήσεων από το να κάνουν συναλλαγές, μέσω ιστότοπου ή “apps” σε άλλες χώρες της ΕΕ (12,8% για το 2018), είναι:

  1. Το ψηλό κόστος παράδοσης ή επιστροφής των προϊόντων.
  2. Οι περιορισμοί που τίθενται από τους εταίρους της επιχείρησης όσον αφορά τις πωλήσεις σε ορισμένες χώρες της ΕΕ (7,6% των επιχειρήσεων) 
  3. Η δυσκολία στην προσαρμογή της επισήμανσης των προϊόντων για πωλήσεις σε άλλες χώρες της ΕΕ (5,8% των επιχειρήσεων).

>>> ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ <<<

Πόσες  εταιρείες στρέφονται στο διαδίκτυο
Σύμφωνα, εξάλλου, με την έρευνα μείωση παρατηρείται και στο σύνολο των επιχειρήσεων οι οποίες διαθέτουν ιστότοπο, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. 

Συγκεκριμένα, το  2019, το 69,6% των επιχειρήσεων (που απασχολούν 10 ή περισσότερα άτομα) διαθέτουν ιστότοπο σε σύγκριση με 70,9% το 2018. Είναι αξιοσημείωτο ότι σχεδόν όλες οι μεσαίες και
μεγάλες επιχειρήσεις διαθέτουν ιστότοπο (91,0% και 92,2% αντίστοιχα).

Σημειώνεται ότι, κατά την τελευταία δεκαετία το ποσοστό των επιχειρήσεων που διέθεταν ιστότοπο ανέβηκε από 51,6% σε 69,6%.

Η πιο διαδεδομένη ανάμεσα στις υπηρεσίες που παρέχονται από τις επιχειρήσεις μέσω του ιστότοπου τους είναι η πρόσβαση σε καταλόγους προϊόντων και τιμοκαταλόγους (την παρέχουν 69,6% των επιχειρήσεων που απασχολούν 10 ή περισσότερους υπαλλήλους). Αξίζει να αναφερθεί πως, στις μεγάλες επιχειρήσεις το ποσοστό αυτό αγγίζει το 92,2%, στις μεσαίες τα 91,0% και στις μικρές το 65,8%
 
Είναι αξιοσημείωτο, δε, ότι το 47,1% των επιχειρήσεων έχουν συνδέσμους (links) ή αναφορές που
παραπέμπουν στα προφίλ της επιχείρησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
(π.χ. Facebook,
Twitter, LinkedIn, You Tube, κ.λπ.). Στις μεγάλες επιχειρήσεις το ποσοστό αυτό αγγίζει το
80,6%, στις μεσαίες τα 66,9% κα στις μικρές το 43,3%.

Άλλα ευρήματα
Βάσει των ίδιων στοιχείων, το 10,7% όλων των επιχειρήσεων παρέχουν τη δυνατότητα παραγγελίας ή κράτησης online, και το 9,6% τη δυνατότητα εξατομικευμένου περιεχομένου στον ιστότοπο για τακτικούς/επαναλαμβανόμενους επισκέπτες.

Επιπρόσθετα, η δυνατότητα εντοπισμού της θέσης και της κατάστασης της παραγγελίας και η δυνατότητα
στους επισκέπτες να προσαρμόσουν στις ανάγκες τους ή να σχεδιάσουν προϊόντα ή υπηρεσίες, παρέχονται από το 2,7% και 1,9% των επιχειρήσεων αντίστοιχα.

>>> ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΥΠΡΟΣ - ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF <<< 

Χρήση κοινωνικών μέσων δικτύωσης
Αναπόφευκτη είναι και η δημιουργία προφίλ της επιχείρησης, αν όχι σε όλα, σε αρκετά κοινωνικά δίκτυα μιας και μεγάλο ποσοστό των υπαλλήλων στην Κύπρο χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα. Σύμφωνα με την έρευνα, ποσοστό 73,0% των επιχειρήσεων με 10 ή περισσότερους υπαλλήλους στην Κύπρο, κάνουν χρήση των κοινωνικών δικτύων.

Από ανάλυση των ίδιων στοιχείων προκύπτει πως, τα κοινωνικά δίκτυα (π.χ. Facebook, LinkedIn κλπ) είναι τα πιο δημοφιλή μεταξύ των επιχειρήσεων (71,3%). Ιστολόγια (blogs) ή μικροϊστολόγια (microblogs) όπως το Twitter είναι η δεύτερη επιλογή (28,7%), ενώ οι ιστότοποι διαμοιρασμού περιεχομένου πολυμέσων όπως το YouTube, το Flickr κλπ ακολουθούν με 28,2%. Τα εργαλεία ανταλλαγής γνώσεων που βασίζονται στη Βικιπαίδεια (Wikis) χρησιμοποιούνται από το 4,7% των επιχειρήσεων.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Οι εφαρμογές φωνητικών κλήσεων ή βιντεοκλήσεων μέσω διαδικτύου (Skype, WhatsApp κτλ) χρησιμοποιούνται από το 53,6% των επιχειρήσεων. Σε μεγάλες επιχειρήσεις το ποσοστό αυτό φτάνει το 78,9%.
 
Αξίζει, τέλος, να αναφερθεί πως, οι τρεις πιο δημοφιλείς λειτουργίες των κοινωνικών δικτύων για τις επιχειρήσεις είναι:

  1. Ανάπτυξη της εικόνας της επιχείρησης και των προϊόντων της (π.χ. διαφήμιση ή προώθηση προϊόντων, κ.λπ.) στο 86,5% 
  2. Η λήψη και ανταπόκριση σε γνώμες, σχόλια και ερωτήσεις πελατών στο 68,8%
  3. Πρόσληψη εργοδοτουμένων στο 55,6%.
Ξένια Προδρόμου