Πώς μπορείς να διαχειριστείς τους εργαζόμενους της Generation Z

Η γενιά που μεγάλωσε με smartphones αλλάζει το εργασιακό περιβάλλον - Οι συμβουλές προς τις κυπριακές εταιρείες

Μια ενδιαφέρουσα παρουσίαση διοργάνωσαν το ξενοδοχείο Almyra και το Round Table 7 Πάφου, με την υποστήριξη της Ελληνικής Τράπεζας

Η επιχειρηματική συζήτηση/παρουσίαση είχε ως επίκεντρο τους εργαζομένους της Generation Z – δηλαδή όσους γεννήθηκαν από το 1996 μέχρι και το 2012 - και βρίσκονται σήμερα στην ηλικιακή ομάδα 10 με 26 ετών. 

Καλεσμένος ήταν ο γνωστός Κύπριος καθηγητής Στρατηγικής & Επιχειρηματικότητας του London Business School, ομιλητής και συγγραφέας, Prof. Κώστας Μαρκίδης ο οποίος παρουσίασε τη μελέτη του: “Have smartphones and social media destroyed a generation and how should you now manage people?”. 

Κατά την διάρκεια της παρουσίασης του ο κ. Μαρκίδης ανέλυσε τα χαρακτηριστικά της εν λόγω γενιάς και πώς αυτή διαφοροποιείται από εργαζόμενους προηγούμενων ετών, φέρνοντας έτσι νέα δεδομένα στο εργασιακό περιβάλλον. 

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις μελέτες που παρουσίασε ο κ. Μαρκίδης, η Generation Z ή iGen – όπως την ονομάζει ο ίδιος – χαρακτηρίζεται από ανυπομονησία, από λιγότερη προσοχή στην εργασία, από λιγότερη αφοσίωση (αλλάζουν δουλειές πιο εύκολα), από λιγότερες κοινωνικές δεξιότητες, από απροθυμία να σεβαστεί την εξουσία και είναι πιο απαιτητική

Τώρα, το ερώτημα που γεννάται, αφού αυτή η γενιά βρίσκεται στο εργατικό δυναμικό, είναι το πώς οι επιχειρήσεις και οι εταιρείες μπορούν να παρακινήσουν και να διαχειριστούν αυτή τη γενιά

Σύμφωνα με τον κ. Μαρκίδη, οι επιχειρήσεις μπορούν να διαφοροποιήσουν – όχι όμως να αλλάξουν τα πάντα – στις πολιτικές που ακολουθούν σχετικά με την εταιρεία τους. 

Για παράδειγμα. Σε μελέτη του Princeton University, περισσότερο από το 85% των ερωτώμενων αυτής της γενεάς απάντησαν πως το No1 που ψάχνουν σε μια δουλειά είναι την «αίσθηση ενός σκοπού», δηλαδή θέλουν ένα μοντέλο που να τους εμπνέει και να τους παρακινεί, όπου θα τους δίνονται εξηγήσεις ποιο σκοπό εξυπηρετούν με την δουλειά τους, πέραν από τη μεγιστοποίηση των κερδών της εταιρείας και των μετόχων της. 

Έτσι, σύμφωνα με τον κ. Μαρκίδη, οι εταιρείες θα πρέπει να αναπτύξουν ένα «σκοπό» ο οποίος θα παρουσιάζεται μέσα από πράξεις. 

Παράλληλα, ο κ. Μαρκίδης, σημειώνει πως οι εταιρείες θα μπορούσαν να αλλάξουν τις διαδικασίες που ακολουθούν σε προσλήψεις και σε προαγωγές. Μάλιστα, έδωσε και συγκεκριμένο παράδειγμα, όπου μεγάλη εταιρεία έχασε τους 2 ταλαντούχους εργαζομένους της οι οποίοι αποχώρησαν αφού έπρεπε να περιμένουν – λόγω διαδικασιών – να κλείσουν τα 40 έτη ώστε να γίνουν partners. 

Ο κ. Μαρκίδης σημείωσε επίσης πως οι εταιρείες θα μπορούσαν να αλλάξουν τον τρόπο που συμπεριφέρονται στους εργαζόμενους τους, δίνοντας τους περισσότερες ευθύνες και περισσότερη αυτονομία

Ένα άλλο σημείο που οι εταιρείες θα μπορούσαν να αλλάξουν είναι η διαφοροποίηση στον τρόπο και χώρο εργασίας, με τον κ. Μαρκίδη να δίνει ως παραδείγματα την εργασία από το σπίτι ή και την επιλογή κάποιος εργαζόμενος να φέρει τον σκύλο του στο γραφείο

Τι γίνεται με τους υπόλοιπους εργαζομένους 

Ο κ. Μαρκίδης υπενθύμισε ταυτόχρονα στους επιχειρηματίες πώς οι εργαζόμενοι τους προέρχονται από διαφορετικές γενεές – τη δεδομένη στιγμή σε μια εταιρεία μπορούν να εργάζονται ταυτόχρονα (baby boomers, Generation X, Generation Y, Millenials) και όχι μόνο από την GenZ, σημειώνοντας πως οι αλλαγές θα πρέπει να αποφασιστούν με τρόπο που να μην επηρεάζουν άμεσα και με κακό τρόπο τους υπόλοιπους εργαζομένους. 

Έτσι, συμβουλεύει τους επιχειρηματίες όπως εστιάσουν στα κοινά των γενεών και όχι στις διαφορές τους, πριν αλλάξουν πολιτική στην εταιρεία. 

«Τι θα παρακινούσε εξίσου ένα 20αρη και ένα 60αρη», διερωτήθηκε ο κ. Μαρκίδης κατά την παρουσίαση του, απαντώντας λίγο αργότερα την «ανθρωπιά»

Σύμφωνα με τον κ. Μαρκίδη, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να στήσουν ένα εταιρικό μοντέλο όπου οι εργαζόμενοι θα μπορούν να περνούν καλά και θα μπορούν να θέτουν ως προτεραιότητα την οικογένεια τους, ενώ παράλληλα θα πρέπει να αναπτύξουν ένα στυλ διαχείρισης που να αντιμετωπίζει τους εργαζομένους με σεβασμό και με δικαιοσύνη

Ο κ. Μαρκίδης κλείνοντας την παρουσίαση του, επανέλαβε στους επιχειρηματίες πως όταν αρχίσουν να αντιμετωπίζουν τα άτομα τους ως ανθρώπινα όντα – και όχι ως υπαλλήλους – θα διαφοροποιήσουν αυτόματα την εταιρεία τους από όλους τους ανταγωνιστές τους.

X. Z.