Πότε ξεκινούν οι θερινές εκπτώσεις–Πως να κάνετε ασφαλείς αγορές

Τι ισχύει πλέον για τις θερινές εκπτώσεις – Όσα πρέπει να ξέρετε για να κάνετε ασφαλείς αγορές

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΚΥΠΡΙΑΝΑ ΣΤΑΥΡΟΥ

>>> Αν έχετε πρόβλημα και δεν βλέπετε φωτογραφίες, έγγραφα, πίνακες στο θέμα μπορείτε να πατήσετε εδώ <<<

Το καλοκαίρι είναι ίσως η πιο αγαπημένη εποχή για μικρούς και μεγάλους, για πολλούς λόγους, όπως οι διακοπές & οι παραλίες αλλά και για την πιο χαλαρή και ξέγνοιαστη διάθεση που επικρατεί στο κλίμα.

Επίσης, κάτι που πολλοί περιμένουν την καλοκαιρινή περίοδο, είναι οι θερινές εκπτώσεις, κατά τις οποίες μπορείς να αγοράσεις προϊόντα μέχρι και 70%-80% φθηνότερα.

Στην Ελλάδα πάντως, οι καλοκαιρινές εκπτώσεις έχουν ήδη ξεκινήσει από τη Δευτέρα 13 Ιουλίου και θα διαρκέσουν μέχρι τη Δευτέρα 31 Αυγούστου 2020.

>>>Διαβάστε επίσης: Ελλάδα: Ξεκινούν σήμερα οι θερινές εκπτώσεις <<<

Πότε όμως ξεκινούν στην Κύπρο; Τι ισχύει στη νομοθεσία; Τι πρέπει να γνωρίζετε για να κάνετε ασφαλείς αγορές; Η Brief για να απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα, ήρθε σε επικοινωνία με την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή.

Πότε ξεκινούν – Τι ισχύει με την νομοθεσία

Ο νόμος με τον οποίο καθοριζόταν συγκεκριμένη περίοδο για τις εκπτώσεις έχει καταργηθεί, δήλωσε λειτουργός της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή στην Brief. Πιο συγκεκριμένα, ο περί των Προϋποθέσεων Πώλησης Εμπορευμάτων σε Τιμές Εκπτώσεων Νόμος έχει τροποποιηθεί το 2016 και πλέον δεν υπάρχει συγκεκριμένη περίοδος για τις εκπτώσεις όπως υπάρχει για παράδειγμα στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι οι καταστηματάρχες μπορούν να καθορίσουν οι ίδιοι πότε θα ξεκινήσουν τις εκπτώσεις τους.

Μπορείτε να δείτε ΕΔΩ τον τροποποιημένο νόμο.

Αυτό που όμως δεν σταμάτησε να υφίσταται, τόνισε, είναι η υποχρεωτική διπλή αναγραφή των τιμών: «Το μόνο που έμεινε στην νομοθεσία των εκπτώσεων είναι ότι πρέπει να υπάρχει η διπλή αναγραφή τιμών. Δηλαδή να υπάρχει αναγραμμένη η αρχική τιμή και η τελική. Όχι απλά να αναγράφετε έκπτωση 30%. Πρέπει να υπάρχουν και οι 2 τιμές. Αν δεν ακολουθείτε αυτό, δίνετε πρόστιμο», ανέφερε.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με την υποχρεωτική διπλή αναγραφή των τιμών, προβλέπεται χρηματική ποινή μέχρι €1.500 ή/και ποινή φυλάκισης μέχρι 6 μήνες.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Η νομοθεσία για διπλή αναγραφή της τιμής όμως ισχύει για ορισμένα προϊόντα, πρόσθεσε ο λειτουργός: «Τα τρόφιμα για παράδειγμα, δεν συμπεριλαμβάνονται στην νομοθεσία των εκπτώσεων για διπλή αναγραφή της τιμής.»

Σύμφωνα με την νομοθεσία, τα εμπορεύματα για τα οποία προνοείται η υποχρέωση διπλής αναγραφής τιμής είναι τα:

  • μαλλιά πλεξίματος, είδη ιματισμού και συμπληρώματα ενδύσεως και άλλα είδη που προέρχονται από υφαντικές ύλες
  • είδη υπόδησης
  • οικιακός εξοπλισμός, περιλαμβανομένων παντός είδους συσκευών, ηλεκτρικών ή μη
  • έπιπλα απ’ οποιονδήποτε υλικό και για οποιονδήποτε σκοπό

Όσον αφορά την κλιμακωτή πτώση των τιμών, (το φαινόμενο που παρατηρείται στην αγορά όπου για παράδειγμα η πρώτη έκπτωση καθορίζεται στο 30%, μετά από μικρό χρονικό διάστημα πέφτει στο 50% ενώ στο τέλος της εκπτωτικής περιόδου στο 70-80%), αυτό είναι κάτι που δεν ορίζεται από τον νόμο και δεν είναι υποχρεωτικό να το ακολουθούν τα καταστήματα, ξεκαθάρισε ο αρμόδιος λειτουργός της Υπηρεσίας Καταναλωτών: «Ο νόμος είναι ξεκάθαρος ότι πλέον μπορείς να βάλεις όποτε και όσες εκπτώσεις θέλεις, φτάνει να έχεις διπλή αναγραφή τιμών», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Επιπρόσθετα τόνισε πως, είναι σημαντικό ο πολίτης να ξέρει ότι υπάρχει 2 χρόνια εγγύηση σε οτιδήποτε αγοράσει. «Σε αυτά τα 2 χρόνια αν το προϊόν που αγοράζεις είναι ελαττωματικό, δηλαδή η ζημιά δεν προκλήθηκε από τον καταναλωτή, τότε ο πωλητής είναι υποχρεωμένος να το επιδιορθώσει δωρεάν. Αν δεν μπορεί να το επιδιορθώσει, να το αντικαταστήσει. Διαφορετικά ο καταναλωτής δικαιούται επιστροφή χρημάτων», εξήγησε.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<     

Συμβουλές για ασφαλείς αγορές από την Υπηρεσία Καταναλωτών:

Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, δίνει μερικές γενικές συμβουλές στους καταναλωτές για ασφαλείς αγορές τόσο κατά την διάρκεια εκπτώσεων όσο και για καθημερινές αγορές.

Πριν να αγοράσετε κάτι:

  • Ενημερωθείτε για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας.
  • Ζητήστε, λάβετε και μελετήστε έντυπα και πληροφορίες από:
  1. τον προμηθευτή του προϊόντος ή της υπηρεσίας

  2. προμηθευτές παρόμοιων προϊόντων

  3. συμπολίτες που αγόρασαν παρόμοιο ή ίδιο προϊόν

  4. το διαδίκτυο

  • Όπου είναι δυνατόν, ζητήστε να δοκιμάσετε το προϊόν/υπηρεσία.
  • Ελέγξτε την τιμή στην οποία προσφέρεται καθώς και την οικονομική σας δυνατότητα για απόκτηση του. Λάβετε σοβαρά υπόψη πιθανές χρηματοπιστωτικές διευκολύνσεις από τον πωλητή και ζητήστε επιπρόσθετες πληροφορίες.
  • Αποφασίστε ΕΣΕΙΣ για τα χαρακτηριστικά που θέλετε να έχει το προϊόν ή η υπηρεσία, τον χρόνο που θα το αποκτήσετε, τον τρόπο αποπληρωμής του, τον προμηθευτή ή ακόμη και τη χώρα από την οποία θέλετε να το προμηθευτείτε.

>>> Διαβάστε επίσης: Ανοίγει ο δρόμος για 100άδες προσλήψεις στο Δημόσιο από το 2021 <<<

Κατά την διάρκεια της αγοράς:

  • Να γνωρίζετε τα στοιχεία του προμηθευτή και των προσώπων που σας εξυπηρετούν (εμπορικός οίκος, κατάστημα, εταιρεία, γραφείο, πράκτορας κοκ).
  • Λύστε τυχόν απορίες ή προβληματισμούς και, όπου είναι δυνατόν, ζητήστε να επιθεωρήσετε ή και να δοκιμάσετε το προϊόν. Αριθμός εταιρειών προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα χωρίς οποιαδήποτε δέσμευση σας.
  • Υπολογίστε το συνολικό ύψος της τιμής λαμβάνοντας υπόψη τυχόν επιπρόσθετες επιβαρύνσεις, χρήση επιμέρους εξαρτημάτων ή προϊόντων, συναρμολογήσεις, εγκαταστάσεις, μεταφορές, συντήρηση κ. ά. Να θυμάστε ότι η τιμή θα πρέπει να περιλαμβάνει όλους τους φόρους, συμπεριλαμβανομένου του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ).
  • Λάβετε υπόψη τον τρόπο αποπληρωμής, π.χ. πιστωτικές κάρτες, επιταγές, τραπεζική προθεσμιακή εντολή, κατ' ευθείαν χρέωση λογαριασμού, ανταλλαγή προϊόντων ή διευκολύνσεων μέσω χρηματοπιστωτικών οργανισμών, κοκ.
  • Όπου απαιτούνται σημάνσεις, βεβαιωθείτε ότι είναι κατάλληλα γραμμένες π.χ. στοιχεία παραγωγού/προμηθευτή, σήμα CE, οδηγίες ασφάλειας και χρήσης, βάρος, διαστάσεις, ειδικές προειδοποιήσεις για πριν, κατά και μετά την αγορά, οδηγίες ή στοιχεία που πρέπει να φυλαχτούν για μελλοντική χρήση, όλα στην ελληνική γλώσσα, κ.λπ..
  • Μελετήστε σχολαστικά, σε δικό σας χρόνο, και κατά το δυνατόν μακριά από την παρουσία πωλητών/προμηθευτών, έγγραφα που σας παρουσιάζονται, και αποφύγετε βεβιασμένη δέσμευση ή αγορά εκτός αν ΕΣΕΙΣ το έχετε αποφασίσει. ΜΗΝ προβείτε σε οποιανδήποτε συμφωνία/αγορά όταν νοιώθετε ότι έχετε πιεστεί ή ο χρόνος για μελέτη των λεπτομερειών δεν ήταν αρκετός.
  • Για ορισμένες κατηγορίες προϊόντων/υπηρεσιών, η πώληση των οποίων γίνεται κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες, έχετε το δικαίωμα υπαναχώρησης δηλαδή ακύρωσης της σύμβασης που τυχόν έχετε συνάψει, μέσα σε καθορισμένο χρονικό πλαίσιο. Τέτοιες είναι οι πωλήσεις από πόρτα σε πόρτα, από απόσταση, από το διαδίκτυο, κ.ά.
  • Κρατάτε και φυλάσσετε αντίγραφα στοιχείων που αποδεχτήκατε ή υπογράψατε όπως τιμολόγια, συμβόλαια, χρηματοπιστωτική εξασφάλιση, ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, εγγυήσεις, συντηρήσεις, προγράμματα υποστήριξης, έντυπα χρήσης, περιοδικές αναβαθμίσεις κ.ά.
  • Βεβαιωθείτε ότι οι οδηγίες ασφαλούς χρήσης των προϊόντων που αγοράζετε είναι γραμμένες και στην ελληνική γλώσσα. Σε αντίθετη περίπτωση, ΜΗΝ αποδεχθείτε το προϊόν και ενημερώστε την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή δίδοντας τις σχετικές πληροφορίες. Οι οδηγίες μπορεί να αφορούν στη χρήση, συντήρηση, φύλαξη, συναρμολόγηση, προσαρμογή σε άλλα προϊόντα κοκ.
  • Όταν το προϊόν σας παραδίδεται σε χρόνο μεταγενέστερο της παραγγελίας, ή τμηματικά, αν έτσι έχει συμφωνηθεί, επιθεωρείστε το προσεκτικά. Στην περίπτωση που δεν ανταποκρίνεται στα συμφωνηθέντα, ενημερώστε άμεσα τον προμηθευτή σας, ΜΗΝ το αποδεχθείτε και ΜΗΝ το παραλάβετε.

>>> Διάβασε ακόμη: Για αξέχαστες διακοπές στο Τρόοδος - Διαμονή από €26 τη βραδιά <<<

Μετά που θα αγοράσετε το προϊόν:

  • Μετά την αγορά προϊόντος ή υπηρεσίας και αφού έχετε ακολουθήσει τυχόν οδηγίες που αφορούν το προϊόν, βεβαιωθείτε ότι το προϊόν ανταποκρίνεται στην περιγραφή του και στα συμφωνηθέντα.
  • Διαβάστε, κατανοήστε και εφαρμόστε τις οδηγίες που το συνοδεύουν:
  1. για προϊόντα: συναρμολόγηση, χρήση, συντήρηση, φύλαξη

  2. για υπηρεσίες: προγράμματα, εγγυήσεις, όροι, εξασφαλίσεις, άτομα επικοινωνίας

  • Φυλάξετε όλα τα στοιχεία που σας δόθηκαν για μελλοντική αναφορά.
  • Στην περίπτωση που η χρήση του προϊόντος/υπηρεσίας συνεπάγεται επέμβαση/παρέμβαση τρίτων π.χ. ηλεκτρολόγου για εγκατάσταση φωτιστικού, υδραυλικού για εγκατάσταση ταχυθερμαντήρα νερού, ξυλουργού για εφαρμογή ερμαρίου, βεβαιωθείτε ότι αυτοί είναι προσοντούχοι και ότι μπορείτε να επικοινωνείτε αμέσως μαζί τους όταν χρειαστεί.
     
Κυπριάνα Σταύρου