Πρόστιμα σε επιχειρήσεις από την Υπηρεσία Καταναλωτή με νέο νόμο

Τα νέα εργαλεία που δύναται να αποκτήσει η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή μέσω ν/σ στην Κοιν. Επιτροπή Εμπορίου

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

Με νέα εργαλεία και δύναμη ενισχύεται η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή (ΥΠΚ), του Υπουργείου Ενέργειας, αποκτώντας την δυνατότητα επιβολής διοικητικού προστίμου για όλες τις παραβάσεις του νόμου, περιλαμβανομένης και της νομοθεσίας για τις καταχρηστικές ρήτρες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα, η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, δεν είχε τη νομική ευχέρεια για την εφαρμογή σημαντικών νομοθεσιών, όπως ο νόμος για τις καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων και των εγγυήσεων, με αποτέλεσμα οι παραβάτες να μην προβαίνουν σε άμεση διόρθωση ή αποκατάσταση.

Είναι ένα πολύ σημαντικό εγχείρημα, επεσήμανε στην Brief ο Προεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου κ. Αντρος Κυπριανού, που θα προσφέρει τεράστια οφέλη για τον καταναλωτή.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κυπριανού, πρόκειται για 200 σελιδες νομοσχέδιο, το οποίο θα βάλει τέρμα ουσιαστικά στη δυνατότητα καταχρηστικών ρητρών σε ιδιωτικές συμβάσεις, είτε αφορούν λιανικό εμπόριο, είτε αφορούν τράπεζες, είτε οποιαδήποτε άλλη σύμβαση.

Την ίδια ώρα σημειώνει ο κ. Κυπριανού, αναβαθμίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό η υπηρεσία του καταναλωτή, ώστε να μπορεί να οδηγεί υποθέσεις κατευθείαν στο δικαστήριο, χωρίς να χρειαστεί να τις στείλει στην Νομική Υπηρεσία και να υποβάλλει διοικητικά πρόστιμα και πολλά άλλα.

«Εϊναι η μεγαλύτερη προσπάθεια που έχει αναληφθεί ούτως ώστε να μην υπάρχει εκμετάλλευση των πολιτών από εταιρείες είτε είναι εμπορικές είτε τράπεζες είτε ότιδήποτε άλλο», υπογράμμισε.

Ο κ. Κυπριανού επσήμανε ότι η νομοθεσία έχει ολοκληρωθεί, εχει συζητηθεί δύο φορές στην παρουσία όλων των εμπλεκομένων φορέων και σήμερα (26/1) ξεκινάει η κατ' άρθρο συζήτηση στην παρουσία μόνο των βουλευτών, της νομικής υπηρεσίας του κράτους και του Υπουργείου Εμπορίου για να ολοκληρωθεί η συζήτηση ελπίζοντας ότι όσο το δυνατόν πιο σύντομα θα οδηγηθεί στην Ολομέλεια προς ψήφιση.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου, με αυτό επιτυγχάνεται η ενοποίηση επτά υφιστάμενων νομοθεσιών, οι οποίες ρυθμίζουν θέματα προστασίας καταναλωτών και δη των οικονομικών τους συμφερόντων. Ταυτόχρονα, σημειώνεται, γίνεται εναρμόνιση με Ευρωπαϊκό Κανονισμό σχετικά με τη συνεργασία των εθνικών αρχών που είναι αρμόδιες για την επιβολή της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών.

Οι πρόνοιες του νομοσχεδίου δίνουν τη δυνατότητα στην ΥΠΚ να επιβάλλει διοικητικά πρόστιμα για όλες τις παραβάσεις του νόμου και να καταχωρίζει αιτήσεις στο δικαστήριο για έκδοση απαγορευτικών διαταγμάτων στις περιπτώσεις κατά τις οποίες, είτε μετά από καταγγελία είτε μετά από διαπίστωση λειτουργών, υπάρχουν παραβάσεις.

Με την ενίσχυση των εξουσιών της ΥΠΚ διορθώνεται ουσιαστικά το εύρημα σε δικαστικές αποφάσεις αναφορικά με τη μη εκτελεστότητα των διοικητικών αποφάσεων του Διευθυντή της Υπηρεσίας.

Βασικές πρόνοιες του νομοσχεδίου

Το νομοσχέδιο προνοεί όπως, η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή μπορεί να καταργήσει την αυτοδίκαιη αναστολή της είσπραξης του προστίμου σε περίπτωση άσκησης  προσφυγής όσο και να διασφαλίσει τη δυνατότητα σε καταναλωτές να εγείρουν αγωγή ενώπιον του δικαστηρίου για αποκατάσταση ή και καταβολή αποζημίωσης.

Άλλες ουσιώδεις τροποποιήσεις που έχουν συμπεριληφθεί στο ενοποιημένο νομοσχέδιο αφορούν:

  • Στις αυξημένες υποχρεώσεις του πωλητή προς τον αγοραστή ώστε να μειώνεται το περιθώριο αθέμιτων και παραπλανητικών εμπορικών πρακτικών.

  • Στον τρόπο αναγραφής τιμών σε περίοδο εκπτώσεων. Με την εφαρμογή του νομοσχεδίου θα πρέπει σε όλες τις περιπτώσεις η τιμή στην οποία πωλείτο αμέσως προηγουμένως το προϊόν, να εξακολουθεί να αναγράφεται σε αυτό προς ενημέρωση των καταναλωτών.

  • Στην υποχρέωση των καταστημάτων παροχής υπηρεσιών να αναρτούν τιμοκατάλογο με τις τιμές των βασικών υπηρεσιών που προσφέρουν.

Η εισηγητική έκθεση:

Ξένια Προδρόμου