Σε ρυθμούς Black Friday η Κύπρος-Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε

Οι εκπτώσεις, οι προσδοκίες των καταστηματαρχών και τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές
  • Οι προσφορές θα κυμαίνονται από 30% έως 50%, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να φθάσουν το 70%.
  • Κατά την περσινή χρονιά ο τζίρος με συναλλαγές μέσω πιστωτικών καρτών άγγιξε τα 17 εκατ. ευρώ.

Σε… ρυθμούς Black Friday ζει ήδη η Κύπρος, με τους καταστηματάρχες και τους καταναλωτές να έχουν αρχίσει τις απαραίτητες προετοιμασίες. Ενόψει της ημέρας αυτή, η Brief συνομίλησε με τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Λιανικού Εμπορίου και με τον Σύνδεσμο Καταναλωτών, παρουσιάζοντας όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι Κύπριοι από τις προσφορές μέχρι και το τί πρέπει να προσέξουν για να μην την «πατήσουν» κατά τις αγορές τους.

Αρχικά θα πρέπει να αναφερθεί πως, η Black Friday ξεκίνησε από το Thanksgiving, την γιορτή των Ευχαριστιών, δηλαδή, στις ΗΠΑ, που ξεκίνησε να γιορτάζεται στον Καναδά από τα τέλη του 16ου αιώνα και στις ΗΠΑ από το 17ο αιώνα.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Στην ουσία η Black Friday είναι η ημέρα που ακολουθεί το Thanksgiving, σαν την έναρξη της εμπορικής χριστουγεννιάτικης περιόδου, ενώ σαν εμπορικός θεσμός ξεκίνησε επίσημα το 1932, παρότι ως όρος υπήρχε πολύ νωρίτερα.

Γιατί λέγεται Black Friday; Όπως μαθαίνουμε από τις δημοσιεύσεις των περασμένων δεκαετιών στην Αμερική, ο όρος Black Friday προέρχεται από μία έκφραση που χρησιμοποιείται στις ΗΠΑ, καθώς, όταν μία επιχείρηση παρουσιάζει πλεόνασμα, λέγεται «μαύρη», ενώ όταν έχει έλλειμμα «κόκκινη». 

Κάποιοι, άλλοι, ωστόσο υποστηρίζουν ότι ως Black Friday (Μαύρη Παρασκευή) περιέγραφαν οι απελπισμένοι αστυνομικοί την συγκεκριμένη ημέρα λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης στους δρόμους.

Σημειώνεται πως, ο όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1961 στην πολιτεία της Philadelphia, το 1975 επίσημα από τους «The New York Times», ενώ άρχισε να διαδίδεται σε όλες τις ΗΠΑ τη δεκαετία του ’80 και ευρύτερα στη δεκαετία του ’90.

Ο θεσμός στην Κύπρο
Ο θεσμός
του Black Friday στην Κύπρο άρχισε να κάνει δειλά-δειλά την παρουσία του το 2015 και μέχρι πέρσι σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Κι όταν λέμε ρεκόρ, εννοούμε σε αγορές, πωλήσεις και τζίρο.

Από το 2015 βέβαια έχουν αλλάξει πάρα πολλά πράγματα. Ο θεσμός έχει πλέον καθιερωθεί και στην Κύπρο και είναι κάτι συζητείται και το αναμένουν οι καταναλωτές αρκετές βδομάδες πριν την ημερομηνία εφαρμογής του.

Μάλιστα, χρόνο με τον χρόνο αυξάνονται οι επιχειρήσεις που υιοθετούν τον θεσμό του Black Friday και προχωρούν σε προσφορές τόσο την συγκεκριμένη μέρα όσο και άλλες μέρες κοντινές με αυτή. 

Τα καταστήματα που έχουν με διαφορά την τιμητική τους, σύμφωνα με την πληροφόρηση που έτυχε η Brief, από τον Σύνδεσμο Λιανικού Εμπορίου, είναι τα καταστήματα τεχνολογίας και ηλεκτρικών συσκευών. 

Όπως μας ανέφερε, μάλιστα, ο Γραμματέας του Συνδέσμου, Μάριος Αντωνίου, το νούμερο ένα σε πωλήσεις προϊόν πέρσι ήταν με διαφορά οι τηλεοράσεις. «Μάλιστα, ακόμη και σε περιόδους μεγάλων ευρωπαϊκών και παγκόσμιων γεγονότων, όπως είναι το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου, δεν είχαμε τόσες πωλήσεις όσες έγιναν πέρσι μόνο την Black Friday σε τηλεοράσεις. Ήταν πραγματικά κάτι το εντυπωσιακό», πρόσθεσε ο κ. Αντωνίου.

>>> Οικονομία Κύπρος - Επιλεγμένη ροή ειδήσεων Brief <<< 

Η φετινή συγκυρία
Φέτος η Black Friday πέφτει στις 29 Νοεμβρίου
, σηματοδοτώντας και την εορταστική περίοδο ενόψει Χριστουγέννων. Επίσης, όπως γίνεται και σε πολλές άλλες χώρες, οι προσφορές που θα ισχύουν για την συγκεκριμένη μέρα θα παραταθούν και το Σαββατοκύριακο και συνεπώς θα έχουμε ένα τριήμερο μεγάλων προσφορών και οι καταναλωτές θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν πιο άνετα και με περισσότερο χρόνο τις αγορές τους.

Επιπρόσθετα, ένα άλλο στοιχείο που αναμένεται πως θα βοηθήσει επίσης περισσότερο στην ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία του θεσμού φέτος σε σχέση με πέρσι, είναι το γεγονός πως στις 29 Νοεμβρίου θα έχουν πληρωθεί σχεδόν όλοι οι εργαζόμενοι, ενώ θα έχουν καταβληθεί και οι συντάξεις στους δικαιούχους. Συνεπώς, ανέφερε ο κ. Αντωνίου, «αναμένουμε ότι η επισκεψιμότητα σε καταστήματα και οι αγορές από καταναλωτές θα είναι αισθητά αυξημένες και εκτιμούμε ότι θα έχουμε νέο ρεκόρ στον τζίρο των καταστημάτων από αυτόν τον θεσμό».

Ο τζίρος
Ερωτηθείς για τον τζίρο που καταγράφηκε πέρσι, ο κ. Αντωνίου είπε πως, «ο τζίρος που καταγράφηκε πέρσι (23 Νοεμβρίου, ημέρα του Black Friday) με πιστωτικές κάρτες ανήλθε στα 17 εκατομμύρια ευρώ και ήταν αυξημένος κατά 25% σε σχέση με την αντίστοιχη μέρα του 2017 όπου ο τζίρος είχε ανέλθει στα 14 εκατ. ευρώ».

Όσον αφορά τις συναλλαγές σε όλα τα κανάλια του λιανικού εμπορίου -καταστήματα τεχνολογίας και ηλεκτρικών συσκευών, επίπλων, ένδυσης, υπόδησης, κ.ο.κ., είπε, αυτές ήταν αυξημένες κατά 19,3% σε σχέση με το 2017.

«Μόνο από αυτά τα στοιχεία έχουμε πιο σαφή δεδομένα, γιατί εικόνα για τις συναλλαγές τοις μετρητοίς είναι πολύ δύσκολο να έχει κάποιος. Κι εκτός αυτού, οι περισσότερες συναλλαγές πλέον στο λιανικό εμπόριο γίνονται με πλαστικό χρήμα», εξήγησε. 

Που θα κυμαίνονται οι εκπτώσεις
Ως προς τις εκπτώσεις και προσφορές, ο Γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου, ανέφερε πως, με βάση τις ενδείξεις που έχει ο Σύνδεσμος, αυτές θα κυμαίνονται από 30% έως 50%, ενώ σε κάποιες εξαιρετικές περιπτώσεις μπορούν να φθάσουν το 60% ή και 70%. 

«Μιλάμε για σημαντικές εκπτώσεις, λαμβάνοντας υπόψη και τα δεδομένα της Κύπρου, η οποία είναι μία μικρή και πολύ περιορισμένη αγορά και συνεπώς είναι εξαιρετικά δύσκολο να υπάρξουν εκπτώσεις και προσφορές της τάξεως του 80% ή και του 90% όπως συμβαίνει σε πολλές άλλες χώρες που εφαρμόζουν τον θεσμό του Black Friday», τόνισε. 

«Όμως, επαναλαμβάνω, για τα δεδομένα της Κύπρου οι εκπτώσεις και οι προσφορές είναι αρκετά καλές και οι καταναλωτές θα έχουν την ευκαιρία να επωφεληθούν από αυτές, να κάνουν τις αγορές και να γλιτώσουν αρκετά χρήματα», συμπλήρωσε ο κ. Αντωνίου.

>>> BLOOMBERG ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ  <<<

Διαφημιστικές καμπάνιες
Ενόψει της Black Friday, συνέχισε, «αναμένουμε ότι από αύριο Δευτέρα (25/11) θα κορυφωθούν και οι διαφημιστικές καμπάνιες από πλευράς καταστημάτων», σημειώνοντας πως «κάποια καταστήματα αναμένουμε ότι θα παρατείνουν την αγωνία των καταναλωτών έως και 24 ώρες πριν την Black Friday για να τους ενημερώσουν για τις προσφορές τους».

Σίγουρα, επεσήμανε, η διαφημιστική καμπάνια είναι πολύ αυξημένη σε σχέση με προηγούμενες χρονιές, αφού ήδη έχουν αρχίσει οι καταχωρήσεις σε όλα τα μέσα επικοινωνίας, είτε είναι το ραδιόφωνο, είτε είναι τηλεόραση, ή διαδίκτυο ή μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook ή Instagram), κ.ο.κ. Επίσης, ενημέρωση των καταναλωτών γίνεται και μέσω γραπτών μηνυμάτων (sms) ή μέσω e-mail. 

«Ας μην ξεχνάμε, εξάλλου, πως μία μεγάλη μερίδα της κοινωνίας μας είναι πλήρως εξοικειωμένη με την τεχνολογία και μπορεί ανά πάσα στιγμή να ενημερώνεται με διάφορους τρόπους», υπογράμμισε ο κ. Αντωνίου.

Επίσης, υπέδειξε, «εταιρείες και επιχειρήσεις ή αλυσίδες καταστημάτων σε μία προσπάθεια να στείλουν πιο δυνατά το μήνυμά τους για τις προσφορές που θα έχουν, επέλεξαν να απευθυνθούν στους καταναλωτές με γνωστές μορφές, όπως είναι για παράδειγμα ο Ρίκκος Μάππουρος από την σειρά που όλοι, σχεδόν, είδαμε και απολαύσαμε τους ‘Βουράτε Γειτόνοι’».

Τι να προσέξουν οι καταναλωτές
Ερωτηθείς σχετικά ο Γραμματέας του Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου ανέφερε πως, «οι καταναλωτές πρέπει να είναι προσεκτικοί, να κάνουν έρευνα πριν προβούν σε αγορές, να είναι σίγουροι ότι δίνονται εγγυήσεις εκεί και όπου απαιτείται, καθώς και για ότι επιτρέπονται αλλαγές σε προϊόντα, ούτως ώστε και από την μία να κάνουν τις αγορές αλλά και από την άλλη να είναι διασφαλισμένοι ότι αυτό που αγόρασαν είναι εγγυημένο».

«Πέρσι πρέπει να πω, λόγω και της στενής συνεργασίας με τον Σύνδεσμο Προστασίας Καταναλωτών, δεν είχαμε αρκετά κρούσματα και αυτό μας ικανοποίησε ιδιαίτερα και αναμένουμε ότι και φέτος θα κυλήσουν όλα ομαλά προς όφελος και των καταναλωτών αλλά και των ίδιων των καταστηματαρχών», κατέληξε ο κ. Αντωνίου. 

9 Συστάσεις από τον Σύνδεσμο Καταναλωτών
Ως προς το τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές για να μην την «πατήσουν», ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Καταναλωτών, με ανακοίνωσή του παραθέτει μερικές χρήσιμες συμβουλές.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΚΗ <<<

Ειδικότερα, συστήνει στους καταναλωτές:

1/ Διενεργήστε έρευνα αγορά από τώρα: Εντοπίστε τα προϊόντα που πιθανόν να σας ενδιαφέρουν και σημειώστε την τιμή τους, ώστε να μπορείτε πιο εύκολα να έχετε πραγματική εικόνα του ύψους των εκπτώσεων που θα ανακοινωθούν την Black Friday. Σκοπός είναι να αγοράσετε εκείνα τα προϊόντα που τον υπόλοιπο χρόνο δεν προσφέρονται σε εκπτώσεις. Για τα άλλα προϊόντα θα υπάρξουν και άλλες ευκαιρίες.

2/ Μην κάνετε βιαστικές αγορές: Αγοράστε αυτά που πραγματικά χρειάζεστε και κάντε προσεκτική έρευνα αγοράς, συγκρίνοντας τιμές και ποιότητες προϊόντων.

3/ Μην αγοράσετε ένα προϊόν, απλά επειδή είναι σε προσφορά: Μελετήστε τα χαρακτηριστικά του προϊόντος που σας ενδιαφέρει, προκειμένου να βεβαιωθείτε ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες και απαιτήσεις σας. Αναζητήστε κριτικές για την ποιότητα του προϊόντος και αξιολογήστε την τελική τιμή, όχι την έκπτωση.

4/ Αξιοποιήστε το διαδίκτυο: Χρησιμοποιήστε το διαδίκτυο, όχι μόνο για πραγματοποίηση αγορών, αλλά και για να εντοπίστε εναλλακτικά προϊόντα, κριτικές για το προϊόν που σας ενδιαφέρει, καθώς και την τιμή πώλησης του προϊόντος από άλλους προμηθευτές. Προσοχή, όμως, σε προϊόντα με πολύ μεγάλες εκπτώσεις που δεν έχουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, όπως ακριβή στοιχεία της διεύθυνσης του πωλητή ή πλήρη περιγραφή των χαρακτηριστικών του προϊόντος. 

5/ Η τιμή δεν πρέπει να είναι το μόνο κριτήριο: Ιδιαίτερα εάν σκοπεύετε να αγοράσετε κάποιο προϊόν αξίας (π.χ. κινητό τηλέφωνο, υπολογιστή), είναι σημαντικό να αξιολογήσετε την αξιοπιστία και την ποιότητα εξυπηρέτησης του συγκεκριμένου πωλητή. Ρωτήστε άλλους καταναλωτές για τις εμπειρίες τους, όπως για παράδειγμα η ανταπόκριση του πωλητή σε θέματα εγγυήσεων και η εξυπηρέτηση μετά την πώληση.

6/ Καθορίστε τον προϋπολογισμό σας από πριν: Είναι προφανές ότι την ημέρα του Black Friday θα υπάρξουν αρκετές προσφορές και θα είναι εύκολο να παρασυρθείτε. Για τον λόγο αυτό καθορίστε από πριν τι χρειάζεστε και το μέγιστο ποσό που θέλετε να διαθέσετε, έχοντας υπόψη τις οικονομικές σας δυνατότητες. Μπορεί ο στόχος σας να είναι ένα κινητό τηλέφωνο και στο τέλος να καταλήξετε και με μία τηλεόραση που δεν την έχετε ανάγκη.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

7/ Ενημερωθείτε για την πολιτική επιστροφών του καταστήματος, πριν προβείτε σε αγορά: Να θυμάστε ότι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, για αγορές από κατάστημα δεν υπάρχει νομική υποχρέωση και επαφίεται στην πολιτική του κάθε καταστήματος αν θα αποδεχθεί επιστροφές ή αλλαγές. Αυτό δεν ισχύει για αγορές μέσω διαδικτύου, όπου οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα υπαναχώρησης μέχρι και 14 ημέρες μετά την παραλαβή του προϊόντος.

8/ Ενημερωθείτε κατά πόσο το κατάστημα που σας ενδιαφέρει εφαρμόζει τον Κώδικα Καταναλωτικής Δεοντολογίας.

9/ Ενημερωθείτε κατά πόσο το κατάστημα που σας ενδιαφέρει συμμετέχει στο Μηχανισμό Εναλλακτικής Επίλυσης Καταναλωτικών Διαφορών.

Μάριος Αδάμου