Σε τρεις πυλώνες στέκεται η οικονομία της Πάφου - Όλα τα έργα

Οι επενδύσεις, η ανάπτυξη και τα προβλήματα - Όσα δήλωσε στην Brief ο Δημοτικός Σύμβουλος Πάφου Μαρίνος Στυλιανού

ΓΡΑΦΕΙ 

Ο ΜΙΜΗΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ

Το 2021 υπήρξε μια δύσκολη χρονιά για την οικονομία της Πάφου, αφού η πανδημία εξακολουθούσε να είναι παρούσα με ό,τι αυτό συνεπάγεται, πλήττοντας τους βασικούς τομείς της οικονομίας μας, τον Τουρισμό και επισιτιστική βιομηχανία και τον τομέα της Ανάπτυξης γης.

Η Brief επικοινώνησε με τον Δημοτικό Σύμβουλο Πάφου και Γραμματέα/ Διευθυντή του ΕΒΕ Πάφου κ. Μαρίνο Στυλιανού για να μας δώσει όλες τις λεπτομέρειες για τα αναπτυξιακά έργα στον Δήμο Πάφου τόσο από πλευράς του Δήμου όσο και από ιδιωτική πρωτοβουλία.

Σύμφωνα πάντως με τα νέα στοιχεία που παρουσιάζονται, όπως ανέφερε ο κ. Στυλιανού, φαίνεται ότι το 2022 ο τουρισμός θα κινηθεί σε πολύ καλά επίπεδα υπό προϋποθέσεις φυσικά, αφού όλα θα εξαρτηθούν από την επιδημιολογική εικόνα και γενικά την εξέλιξη της πανδημίας. Τα ενθαρρυντικά στοιχεία βεβαίως αποτελούν θετικό πρόσημο και για την επισιτιστική βιομηχανία, την ανάπτυξη γης και άλλες παρεμφερείς υπηρεσίες.

Πάρα πολλοί ξενοδόχοι ανακαινίζουν τις ξενοδοχειακές τους μονάδες ιδιαίτερα στην τουριστική περιοχή της Κάτω Πάφου, νέες ξενοδοχειακές μονάδες τύπου boutique Hotels κάνουν την εμφάνιση τους ενώ κατά τη φετινή χρονιά αναμένεται να λειτουργήσει νέο 5 αστέρων ξενοδοχείο στην περιοχή του Δήμου Πέγειας προσθέτοντας ακόμη περισσότερες κλίνες στο τουριστικό προϊόν της Πάφου. Τουριστικά καταλύματα και έργα βρίσκονται σε εξέλιξη και στην υπόλοιπη επαρχία μας εμπλουτίζοντας το τουριστικό μας προϊόν, ενώ αρκετά έργα πολυτελών κατοικιών και διαμερισμάτων βρίσκονται υπό ανέγερση τόσο στο Δήμο Πάφου όσο και σε άλλους Δήμους και Κοινότητες της επαρχίας.

Έργα στο Δήμο Πάφου

Ο Δήμος Πάφου τα τελευταία χρόνια με μεθοδική δουλειά, στρατηγικό σχεδιασμό και επίπονη εργασία κατάφερε να απορροφήσει πολλά κονδύλια και να αποπερατώσει έργα εκατομμυρίων που άλλαξαν την εικόνα και την όψη της πόλης, αποτινάσσοντας το γερασμένο πρόσωπο που έφερε τα προηγούμενα χρόνια, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Στυλιανού. 

Ολοκληρώθηκαν έργα υποδομών εξαιρετικής σημασίας όπως η Ανάπλαση Παραδοσιακού Κέντρου & Πλατείας Κέννετυ, η Σύνδεση & Ανάδειξη των Πλατειών : 28ης Οκτωβρίου, Κωστή Παλαμά & Διονυσίου Σολωμού, η Αναδιαμόρφωση – Ανάδειξη χώρων στην συνοικία Μουττάλου, η Αποκατάσταση & Επανάχρηση του Χανιού του Ιμπραήμ, η Αποκατάσταση Κτιρίου πρώην κινηματοθέατρο «Αττικόν» και μετατροπή του σε σύγχρονο έργο Πολιτιστικής Υποδομής και Συνεδριακού Τουρισμού, η Αναβάθμιση & Ανάδειξη του Μαρκιδείου Θεάτρου, η Αποκατάσταση, Εξωραϊσμός και Αναβάθμιση της Δημοτικής Αγοράς, η Ανάπλαση Πλατείας Διοικητηρίου και η ανάπλαση και ανάδειξη του Ψαροχωρίου στην Κάτω Πάφο.

Την παρούσα φάση βρίσκονται υπό κατασκευή επίσης αρκετά σημαντικά έργα υποδομής όπως η κατασκευή τριών νέων Σταθμών Λεωφορείων με ένα εξ αυτών να αποτελεί το μεγαλύτερο τερματικό σταθμό λεωφορείων, 197 «έξυπνων» στάσεων και 30 χώρων Δημόσιας υγιεινής σε Πάφο και Γεροσκήπου.

Ταυτόχρονα βρίσκεται σε εξέλιξη το μεγάλο έργο που αφορά τη βελτίωση των Λεωφόρων Ελλάδος και τμημάτων της Ευαγόρα Παλληκαρίδη, Νεοφύτου Νικολαϊδη και Γρίβα Διγενή καθώς και το μεγαλύτερο αστικό πάρκο των Χρωμάτων που θα περιλαμβάνει πλατειακούς χώρους συνάθροισης, παιδική χαρά, καφετέρια, γήπεδο αντισφαίρισης, γήπεδο καλαθόσφαιρας, μικρό γήπεδο ποδοσφαίρου, αποδυτήρια, τροχοπεδιλοδρόμιο (skateboard), τοίχο αναρρίχησης 3-6 μ. κ.α.

Την ίδια στιγμή στην Πάφο υπάρχουν σε εξέλιξη και άλλα μικρότερα έργα ιδιαίτερης σημασίας όπως η κατασκευή η ανάπλαση – εξωραϊσμός της Παραδοσιακής Αγοράς – Λαϊκής Γειτονιάς στο κέντρο της πόλης, ο εξωραϊσμός του δεύτερου Χανιού της πόλης επί της Φελλάχογλου ενώ προχωρούν οι διαδικασίες για την ανάπλαση του πυρήνα του περιοχής Αναβαργού και της Παναγίας Θεοσκέπαστης στην καρδιά της Κάτω Πάφου και των οδών που τις περιβάλλουν. Είμαστε προσηλωμένοι στο στόχο μας και ευελπιστούμε μαζί με όλα τα υπόλοιπα έργα που ωριμάζει η Τοπική Αρχή και θα προκηρυχθούν σύντομα, η Πάφος θα αποτελεί ένα αξιοζήλευτο προορισμό.

Έργα υπερτοπικής σημασίας που προωθηθεί το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πάφο

Το Επιμελητήριο έχει καθορίσει τους στόχους και τις προτεραιότητες του από το 2020 με την εκλογή νέου Διοικητικού Συμβουλίου και τις προτεραιότητες αυτές προωθεί με κάθε δυνατό τρόπο. Επικεντρώνεται στην υλοποίηση του έργου που αφορά το δρόμο Πάφου Αγία Μαρινούδας μέχρι το Στρουμπί και την προώθηση της Β’ φάσης που θα καταλήξει στον Πόλι Χρυσοχούς. Προωθεί την ολοκλήρωση του δρόμου Αεροδρομίου παρά τον ποταμό Έζουσας με την Τουριστική Περιοχή Κάτω Πάφου, την ωρίμανση και ολοκλήρωση του οδικού δικτύου του δρόμου Τάφοι των Βασιλέων μέχρι τα Πότιμα στην Κισσόνεργα, την Μαρίνα της Πάφου και άλλα μικρότερης κλίμακας έργα υποδομών, υπερτοπικής σημασίας που θα δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για περαιτέρω ανάπτυξη στην Επαρχία μας σε όλους τους τομείς και σίγουρα με την ελπίδα να προσελκύσουν περισσότερες επενδύσεις.

Δρόμος Πάφου –Αεροδρομίου

Είναι κοινό γνωστό, όπως δήλωσε ο κ. Στυλιανού, ότι το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πάφου διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη του έργου αυτού αφού με δικές του πρωτοβουλίες/ ενέργειες ζήτησε απανωτές συσκέψεις με τον αρμόδιο Υπουργό κο Γιάννη Καρούσο και τους Διευθυντές του Υπουργείου του και οφείλουμε να τον ευχαριστήσουμε για την θετική του στάση στην όλη προσπάθεια. Συναντήσεις βεβαίως πραγματοποιήθηκαν και με τους Διευθυντές της Υπηρεσίας Θήρας & Πανίδας αλλά και του Τμήματος Περιβάλλοντος ώστε να μπορέσουμε μέσα από ένα γόνιμο διάλογο και ανταλλαγή απόψεων να ξεπεραστούν τα προβλήματα που για δεκαετίες βραχυκύκλωσαν το έργο. Η προτεινόμενη αλλαγή κατεύθυνσης μέρος του δρόμου από το Επιμελητήριο, έλυσε κατά κάποιο τρόπο το αδιέξοδο, ενώ η μελέτη που ολοκλήρωσε το ΕΒΕ Πάφου με τους όρους και τις κατευθυντήριες οδηγίες του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και του Τμήματος Περιβάλλοντος υποβλήθηκε στο Τμήμα Δημοσίων έργων και βρίσκεται ενώπιον της Περιβαλλοντικής Αρχής. Είμαστε αισιόδοξοι ότι η νέα μελέτη σε συνδυασμό με την αλλαγή όδευσης θα επιτρέψουν τελικά την ολοκλήρωση του έργου. Σύντομα θα υπάρξουν ανακοινώσεις και επίσημη ενημέρωση.

Δρόμος Πάφου-Πόλεως Χρυσοχούς

Ο δρόμος Πάφου - Πόλεως Χρυσοχούς Α’ Φάση μέχρι και το Στρουμπί, υπογράφηκε στα μέσα Μαΐου 2021, μετά από μακροχρόνιες διαδικασίες και προσφυγές στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών. Το έργο έχει προϋπολογισμό 87 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου και του Φ.Π.Α., και σίγουρα θα έχει πολλαπλά οφέλη ιδιαίτερα για την επαρχία της Πάφου και την περιοχή της Πόλης Χρυσοχούς, μιας περιοχής που αντιμετωπίζει προβλήματα αστυφιλίας, ανάπτυξης και υποδομών. Ωστόσο όπως σημείωσε ο κ. Στυλιανού υπάρχει καθυστέρηση στην έναρξη εργασιών και όπως μας έχουν πληροφορήσει αυτή οφείλεται στις γεωλογικές επισκοπήσεις που πραγματοποιούνται σε διάφορα σημεία ώστε να διαπιστωθεί η γεωμορφολογία του εδάφους και να αποφευχθούν προβλήματα κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου. Αναμένεται να ξεκινήσουν κατασκευαστικές εργασίες περί τις αρχές Ιουλίου.

Σύμφωνα με τον κ. Στυλιανού, το ΕΒΕ Πάφου θα παρακολουθεί τις εργασίες και τα χρονοδιαγράμματα και θα παρεμβαίνει εποικοδομητικά εκεί και όπου χρειάζεται, ενώ την ίδια στιγμή συνεχίζει τις προσπάθειες του για ωρίμανση και της Β’ Φάσης του έργου, αφού η μη ολοκλήρωση του οδικού δικτύου μέχρι και την Πόλη Χρυσοχούς, όπως αναφέρει ο κ. Στυλιανού, δεν θα επιφέρει τα αναμενόμενα οφέλη και θα αποτελεί ‘δώρον άδωρο’ για τους κατοίκους της Επαρχίας, των Κοινοτήτων και του Δήμου Πόλεως Χρυσοχούς.

Μαρίνα στα Πότιμα

Η Μαρίνα της Πάφου, αποτελεί ένα όχι και τόσο ευχάριστο κεφάλαιο για την Επαρχία μας, σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Στυλιανού, συμπληρώνοντας πως "όλοι γνωρίζουμε, ότι η Πάφος σχεδίασε πρώτη Μαρίνα στην Κύπρο και δυστυχώς, νομικές περιπέτειες και η αναποφασιστικότητα των εκάστοτε Κυβερνήσεων μας άφησαν ουραγούς στη δημιουργία τέτοιων υποδομών".

Παρ’ όλα αυτά, με τη δημιουργία του Υφυπουργείου Τουρισμού και την μεταβίβαση των εξουσιών και αρμοδιοτήτων που είχε η Διαχειριστική Επιτροπή Μαρίνων στο Υφυπουργείο, επέτρεψε την προώθηση του έργου τόσο από τις προσπάθειες του ΕΒΕ Πάφου όσο και από την θετική ανταπόκριση του Υφυπουργού Τουρισμού κου Περδίου, σημειώσε ο κ. Στυλιανού. 

Στο παρόν στάδιο βρίσκεται σε εξέλιξη η Μελέτη από την κοινοπραξία της Deloitte Cyprus, της Triton Consulting Engineers και της IACO Environmental & Water Consultants ltd η οποία θα καταδείξει κατά πόσο μπορεί να υλοποιηθεί η συνδυαστική ανάπτυξη Μαρίνας και Υποδομής, Υποδοχής κρουαζιερόπλοιων και η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2022.

Το ΕΒΕ Πάφου διευκρίνισε ότι ασχέτως των ευρημάτων και αποτελεσμάτων της μελέτης, σε περίπτωση που καταδείξει ότι δεν μπορούν να συνυπάρξουν οι δύο δραστηριότητες, δεν θα δεχθεί καθυστερήσεις στην κατασκευή της Μαρίνας που αποτελεί προτεραιότητα ως εμπλουτιστικό έργο υποδομής.

Προσπάθειες για προσέλκυση ξένων εταιρειών για να δραστηριοποιηθούν στην επαρχία.

Η προσέλκυση ξένων εταιρειών με έδρα την Επαρχία μας και συνεχίζονται και αποτελούν πάγια πολιτική του ΕΒΕ Πάφου καθώς και προτεραιότητα. Η Πάφος μας με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει, το χαμηλό κόστος ζωής, το αεροδρόμιο, τα χαμηλά ποσοστά εγκληματικότητας, οι όμορφες παραλίες, η πανέμορφη ύπαιθρος και οι χαμηλοί και ποιοτικοί ρυθμοί ζωής αποτελούν ιδανικό πακέτο για προσέλκυση ξένων εταιρειών. Με τη δημιουργία έργων υποδομής, ξενόγλωσσων σχολείων και τη δημιουργία επιλογών διασκέδασης η Πάφος θα συνεχίσει να αποτελεί ένα ελκυστικό προορισμό για ξένες εταιρείες και του προσωπικού τους και έχουμε την ισχυρή πεποίθηση με την ολοκλήρωση της Μαρίνας και άλλων έργων υποδομής υπερ-τοπικής σημασίας θα αποτελεί αξιοζήλευτο προορισμό για πολλούς δυνητικούς επενδυτές.

Η Εκπαίδευση ο τρίτος πυλώνας οικονομίας για την Πάφο

Όπως σημείωσε ο κ. Στυλιανού σε οικονομικούς όρους οι συνεχείς επενδύσεις μονοδιάστατα μεγαλώνουν και την έκθεση σε ρίσκο. Η οικονομία της Πάφου έχει επενδύσει σχεδόν αποκλειστικά σε δύο τομείς, στον Τουρισμό και στην Ανάπτυξη γης, συμπληρώνοντας πως αυτό δημιούργησε πολλά προβλήματα με την πανδημία όπου κατέδειξε περίτρανα ότι η μεγάλη εξάρτηση από τον τουρισμό και την ανάπτυξη γης καθιστούσε την οικονομία μας ευάλωτη και τρωτή.

Σύμφωνα με τον κ. Στυλιανού όλοι οι Φορείς, Αρχές και Οργανισμοί συμφωνούσαν στο γεγονός ότι η Πάφος χρειάζεται τρίτο πυλώνα οικονομίας, επενδύσεις σε τομείς που θα κτυπούσαν στην ρίζα την εποχικότητα που επέβαλε ο τουρισμός και η γενικότερη τάση με αποτέλεσμα τους καλοκαιρινούς μήνες η πόλη να σφύζει από ζωή και τη χειμερινή περίοδο να μοιάζει ερημωμένη.

Ο Τρίτος πυλώνας άρχισε να δημιουργείται, και δεν είναι άλλος από την Εκπαίδευση και την ίδρυση και εγκαθίδρυση Πανεπιστημιακών Σχολών, Κολλεγίων και εξειδικευμένων Σχολών.

Με την ύπαρξη στην Πάφο του CDA College, του Alexander College, του Πανεπιστημίου Νεάπολις, του Pafos innovation Insitute και άλλων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και με τον ερχομό της Σχολής Διοίκησης Τουρισμού, Φιλοξενίας και Επιχειρηματικότητας του ΤΕΠΑΚ αλλά και την έλευση του American University of Beirut δεν χωράει αμφιβολία ότι ο τρίτος πυλώνας παίρνει σάρκα και οστά με πολλαπλά οφέλη στην Επαρχία μας, οικονομικά – κοινωνικά – πολιτιστικά δημιουργώντας μια δυναμική για εγκαθίδρυση και άλλων παρόμοιων τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, σημείωσε. 

Τα οφέλη από την ύπαρξη φοιτητόκοσμου στην πόλη μας, οι κάτοικοι και η τοπική κοινωνία θα αρχίσει να τα βιώνει σύντομα αλλά σε βάθος χρόνου θα βιώσει την πορεία που ευελπιστούμε να προσδώσει ευημερία, πρόοδο και δημιουργικότητα στην πόλη μας και τους κατοίκους της, ήταν το καταληκτικό σχόλιο του κ. Στυλιανού.

ΜΙΜΗΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ