Τα επτά μεγάλα οδικά έργα που «τρέχουν» το 2022

Σε ποιο στάδιο υλοποίησης βρίσκονται και τι θα περιλαμβάνουν

ΓΡΑΦΕΙ Η ΚΥΠΡΙΑΝΑ ΣΤΑΥΡΟΥ

Χρονιά σταθμός για τον οδικό χάρτη της Κύπρου φαίνεται να είναι το 2022, με την κατασκευή αρκετών μεγάλων οδικών έργων να βρίσκεται σε εξέλιξη.

Πιο συγκεκριμένα, αυτή τη χρονιά, σε τροχιά υλοποίησης βρίσκονται επτά μεγάλα έργα:

  • η κατασκευή του Περιμετρικού Λευκωσίας
  • η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου μεταξύ Πάφου και Πόλης Χρυσοχούς
  •  η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου μεταξύ Λεμεσού και Σαϊττά
  • η βελτίωση του παραλιακού δρόμου μεταξύ Λάρνακας και Δεκέλειας
  • η κατασκευή του υπεραστικού αυτοκινητοδρόμου μεταξύ  Αστρομερίτη και Ευρύχου
  • η βελτίωση δρόμου που ενώνει τη Δερύνεια με τη Σωτήρα
  • η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου μεταξύ Λευκωσίας και Παλαιχωρίου

Αναλυτικά που βρίσκεται η υλοποίηση των επτά μεγάλων οδικών έργων και τι θα περιλαμβάνουν:

1/ ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΟΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ

Το πρώτο έργο αφορά τον Περιμετρικό Λευκωσίας, του οποίου η Α’ φάση των έργων ολοκληρώνεται τον Δεκέμβριο του 2023.

Όπως είχε σημειώσει ο Μηχανικός του Περιμετρικού Αυτοκινητοδρόμου Λευκωσίας και Επαρχιακός Μηχανικός Λάρνακας του Τμήματος Δημοσίων Έργων κ. Λεωνίδας Λεωνίδα, σε δηλώσεις του στην εκπομπή Offsite on Air, ο δρόμος θα δοθεί στην κυκλοφορία το 2023 ενώ το όλο εγχείρημα αποτελείται από 5 φάσεις.

Που βρισκόμαστε αυτή την στιγμή με τα έργα

Αυτή την στιγμή κατασκευάζεται ο ανισόπεδος κόμβος των αυτοκινητοδρόμων, δηλαδή του υφιστάμενου αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας Λεμεσού και του Περιμετρικού, που περιλαμβάνει την κατασκευή δύο υπόγειων διαβάσεων βάθους 12 μέτρων και μιας υπέργειας γέφυρας, η οποία διασταυρώνει τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο.

Ο κ. Λεωνίδα σημείωσε επίσης ότι στις 19 Μαρτίου έγινε η εκτροπή της κυκλοφορίας στα ανατολικά και άρχισε η κατασκευή των τριών τεχνικών, δηλαδή δύο υπόγειων διαβάσεων και της υπέργειας γέφυρας, τα οποία θα κατασκευαστούν τα μισά σε διάστημα 5 μηνών. 

Έπειτα, από τον Αύγουστο, θα εκτραπεί η κυκλοφορία του αυτοκινητόδρομου στα δυτικά και θα κατασκευαστούν τα υπόλοιπα ανατολικά μισά των δύο υπόγειων διαβάσεων και της υπέργειας γέφυρας. 

Αναλυτικά οι πέντε φάσεις του έργου

Το έργο εκτείνεται γύρω από όλη την ελεύθερη Λευκωσία και  θα κατασκευάζεται σε φάσεις, οι οποίες  έχουν ως εξής:

Φάση Α1: Αφορά τον αυτοκινητόδρομο στα δυτικά, μέσω της Βιομηχανικής Περιοχής Τσερίου προς τη Βιοτεχνική Περιοχή Λακατάμιας, μέχρι τη Λεωφόρο Τσερίου/Στροβόλου.  Η Φάση Α1 διαλαμβάνει οδικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων μήκους 7,5 χλμ. και 10 χλμ. τοπικών/συνδετήριων δρόμων δύο και τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, με τους οποίους συνδέεται μέσω 4 ανισόπεδων κόμβων. (Εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος €60,745 εκατ.)

Φάση Α2: Πρόκειται για επεκτάσεις δύο δευτερευόντων οδικών δικτύων τοπικών/συνδετήριων δρόμων δύο και τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας μήκους 3,3 χλμ. και ολοκλήρωση ενός ανισόπεδου κόμβου. (Εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος €4 εκατ.)

Φάση Β1: Ακολούθως, ο αυτοκινητόδρομος διέρχεται από τη Λακατάμια μέσω της περιοχής κοντά στο αθλητικό κέντρο του Δήμου και ακολουθεί δυτική πορεία προς τον δρόμο Λακατάμιας -Δευτεράς (λεωφόρος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ).  Η Φάση Β1 διαλαμβάνει οδικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων μήκους 3,05 χλμ. με αντίστοιχο υπογειοποιημένο τμήμα, καθώς και 4,5 χλμ. τοπικών/συνδετήριων δρόμων δύο και τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, με τους οποίους συνδέεται μέσω 3 ανισόπεδων κόμβων. (Εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος €100 εκατ.)

Φάση Β2: Πρόκειται για επέκταση συνδετήριου δρόμου τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας μήκους 2,5 χλμ. εντός της Λακατάμιας, και ολοκλήρωση ενός ισόπεδου κόμβου.  Εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος ~€6εκ..

Φάση Β3: Στη συνέχεια ακολουθεί πορεία στα δυτικά της λεωφόρου Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ, πέραν από τον Πεδιαίο ποταμό, με κατεύθυνση προς την περιοχή των συνοικισμών της Ανθούπολης και περιοχών της Δευτεράς.  Η Φάση αυτή, διαλαμβάνει οδικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων μήκους 2,15 χλμ. και 1 χλμ. τοπικών/συνδετήριων δρόμων δύο λωρίδων κυκλοφορίας, με τους οποίους συνδέεται μέσω 2 κόμβων.  Εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος ~€20εκ.. Σημειώνεται ότι ήδη δόθηκε έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να αρχίσουν τα έργα της Β Φάσης.

Φάση Γ: Ακολούθως, ο Περιμετρικός διασταυρώνει το πρώτο σκέλος του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας – Παλαιχωρίου και συνεχίζει σε μήκος 2,2 χλμ. προς τα δυτικά στα όρια Λακατάμιας - Αγίων Τριμιθιάς.  Η εν λόγω Φάση διαλαμβάνει οδικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων μήκους 9,2 χλμ., καθότι σε αυτή, περιλαμβάνεται και το πιο πάνω πρώτο σκέλος που αρχίζει από την περιοχή του κόμβου Ανθούπολης/Μακεδονίτισσας και συνεχίζει προς τα νότια και την περιοχή Αναγυιών όπου συνδέεται με τον δρόμο Παλαιχωρίου.  Παράλληλα, η Φάση Γ περιλαμβάνει  και 3,5 χλμ. τοπικών/συνδετήριων δρόμων δύο και τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, με τους οποίους συνδέεται μέσω 4 ανισόπεδων κόμβων, περιλαμβανομένου και ανισόπεδου κόμβου σύνδεσης των δύο αυτοκινητοδρόμων. (Εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος €70 εκατ.)

Φάση Δ: Από την περιοχή Γερίου στα ανατολικά, ο Περιμετρικός διέρχεται με κατεύθυνση δυτική στα βόρεια της Βιομηχανικής περιοχής Ιδαλίου και συνδέεται με τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Λεμεσού στην περιοχή Χαλεπιανών.  Η Φάση Δ διαλαμβάνει οδικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων μήκους 6,6 χλμ. και 4 χλμ. τοπικών/συνδετήριων δρόμων δύο και τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, με τους οποίους συνδέεται μέσω 2 ανισόπεδων κόμβων (Εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος €40 εκατ.)

Φάση Ε: Τέλος, ο Περιμετρικός ακολουθεί πορεία προς τα βόρεια μέσω περιοχών Δευτεράς, Αγίων Τριμιθιάς και Παλιομετόχου, με κατάληξη στον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Τροόδους με τον οποίο συνδέεται μέσω ανισόπεδου κόμβου δύο αυτοκινητοδρόμων.  Η Φάση Ε διαλαμβάνει οδικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων μήκους 4,2 χλμ. και 1 χλμ. τοπικών/συνδετήριων δρόμων δύο και τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, με τους οποίους συνδέεται μέσω 2 ανισόπεδων κόμβων. (Εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος €50 εκατ.)

2/ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΠΑΦΟΥ-ΠΟΛΗΣ ΧΡΥΣΟΧΟΥΣ

Το δεύτερο έργο αφορά την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάφου - Πόλης Χρυσοχούς. Οι εργασίες για αυτό το έργο έχουν ήδη ξεκινήσει από την 1η Ιουλίου.

Το συγκεκριμένο έργο αφορά εξαγγελία-προτεραιότητα του Προέδρου της Δημοκρατίας, Νίκου Αναστασιάδης και είναι ένα από τα σημαντικότερα αναπτυξιακά έργα στην Κύπρο, σύμφωνα με τον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Γιάννη Καρούσο, ο οποίος είχε επιθεωρήσει την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών του αυτοκινητοδρόμου την 1η Ιουλίου 2022.

Σε δηλώσεις του στην OffsiteNews, o Δήμαρχος Πόλεως Χρυσοχούς Γιώτης Παπαχριστοφή ανέφερε ότι το έργο πρέπει να παραδοθεί ολοκληρωμένο στις 26 Νοεμβρίου 2024,  χαρακτηρίζοντας την έναρξη των εργασιών ως ένα «πολύ ευχάριστο νέο».

Σε δύο φάσεις η ολοκήρωση του

Το έργο αφορά τη μελέτη και την κατασκευή (design&build) δρόμου δύο λωρίδων κυκλοφορίας αρχικά από την Αγία Μαρινούδα μέχρι το Στρουμπί, με μήκος 15,5 χλμ και κόστος €86.845,010,00 (περιλ. ΦΠΑ). 

Μελλοντικά, ο δρόμος θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων. Η όδευση αρχίζει από τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Πάφου παρά την Αγία Μαρινούδα και καταλήγει στον υφιστάμενο δρόμο μετά το Στρουμπί.

Η Α’ φάση περιλαμβάνει την κατασκευή ενός ανισόπεδου κόμβου για σύνδεση με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Πάφου, ενός κυκλικού κόμβου στην Τσάδα και ενός στο σημείο τερματισμού μετά το Στρουμπί. Προνοείται, επίσης, η κατασκευή δύο διατρητικών σηράγγων μήκους 720μ. και 290μ. έκαστη, πέντε κοιλαδογεφύρων συνολικού μήκους 1.500μ., δύο υπέργειων διαβάσεων και εννέα υπόγειων διαβάσεων. Τέλος, λόγω της ανωφέρειας του δρόμου, θα κατασκευαστούν πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας σε μεγάλο μήκος (περίπου 12 χλμ).

Κατά την Β’ φάση θα κατασκευαστεί όδευση από το Στρουμπί μέχρι την Πόλη Χρυσοχούς και είναι περίπου 15.5χιλιόμετρα. Tο προκαταρκτικό κόστος της Β’ φάσης ανέρχεται στα 45 εκατ. ευρώ.  

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο σύνολο του, ο αυτοκινητόδρομος θα είναι μήκους 31 χλμ.

3/ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΛΕΜΕΣΟΥ-ΣΑΙΤΤΑ

Το τρίτο έργο αφορά την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Λεμεσού-Σαϊττά. Οι εργασίες για αυτόν τον δρόμο έχουν ήδη ξεκινήσει από το 2020.

Να σημειώσουμε ότι ο αυτοκινητόδρομος Λεμεσού-Σαϊττά είναι συνολικού μήκους 22,5 χλμ και το έργο έχει εκτιμώμενο κόστος €198 εκατ. περιλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Σε τρεις φάσεις το έργο

Ο σχεδιασμός του έργου προωθείται σε τρεις φάσεις:

Φάση Α1: Πολεμίδια-Παλώδια, μήκος 3,7χλμ.

Οι εργασίες της φάσης Α1 άρχισαν τον Σεπτέμβριο του 2020 και αναμένεται να ολοκληρωθούν περί τα τέλη του 2023. Το κόστος για την φάση Α1 ανέρχεται στα €31,09 εκ. περιλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Το έργο αφορά, ανάμεσα σε άλλα, την κατασκευή τμήματος αυτοκινητόδρομου μήκους περίπου 3,7χλμ. με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση στον άξονα Λεμεσού-Σαϊττά και δευτερεύοντος οδικού δικτύου συνολικού μήκους περίπου 5χλμ. Το έργο διαλαμβάνει επίσης έναν τρισκελή ανισόπεδο κόμβο νότια της Παλώδιας, υπέργεια διάβαση, τέσσερις κυκλικούς κόμβους, κατασκευές αντιστήριξης και εργασίες προσαρμογής του αυτοκινητόδρομου με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο.

Φάση Α2: Παλώδια-Άλασσα, μήκος 8χλμ.

Το έργο βρίσκεται στο στάδιο ολοκλήρωσης της μελέτης.

Θα περιλαμβάνει τρεις ανισόπεδους κόμβους, τέσσερις κοιλαδογέφυρες, υπέργειες και υπόγειες διαβάσεις και δευτερεύον οδικό δίκτυο. Σύμφωνα με την Εθνική Στρατηγική Ανάπτυξης Ορεινών Κοινοτήτων, οι κατασκευαστικές εργασίας του έργου προβλέπεται να αρχίσουν το 2024 με διάρκεια τεσσάρων χρόνων, με εκτιμώμενο κόστος €77,35 εκ. περιλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Φάση Β: Άλασσα-Σαϊττάς, 10,8χλμ.

Για τη φάση Β έχει υποβληθεί η Προκαταρκτική Τελική Μελέτη και αναμένεται ότι περί τα τέλη του 2022 θα υποβληθεί η Τελική Έκθεση Μελέτης.

Περιλαμβάνει τέσσερις ανισόπεδους κόμβους, σήραγγα εκσκαφής και επικάλυψης μήκους 310μ. στην περιοχή Σαϊττά, δύο κοιλαδογέφυρες, υπέργειες και υπόγειες διαβάσεις και δευτερεύον οδικό δίκτυο. Το χρονοδιάγραμμα για την έναρξη της φάσης Β θα οριστικοποιηθεί μετά την προώθηση της φάσης Α2 και το κόστος της εκτιμάται στα €89,25 εκ. περιλαμβανομένου του ΦΠΑ.

4/ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΠΑΡΑΛΙΑΚΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΛΑΡΝΑΚΑΣ-ΔΕΚΕΛΕΙΑΣ

Το τέταρτο έργο αφορά την βελτίωση του παραλιακού δρόμου Λάρνακας – Δεκέλειας.

Αυτή την στιγμή το έργο βρίσκεται στην τρίτη φάση υλοποίησης του, αφού την Τετάρτη, 13 Ιουλίου 2022, υπεγράφη το Συμβόλαιο για την εκτέλεση της.

Να σημειώσουμε ότι το έργο βρίσκεται στην Επαρχία Λάρνακας επί του παραλιακού δρόμου Λάρνακας – Δεκέλειας και τα όρια του είναι από τον υφιστάμενο κυκλικό κόμβο κοντά στον Ναυτικό Όμιλο Λάρνακας μέχρι τον κόμβο που οδηγεί στην Πύλα.

Το κύριο οδικό δίκτυο (μήκους περίπου 3,5 χλμ) περιλαμβάνει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας (δύο ανά κατεύθυνση), κτιστή κεντρική διαχωριστική νησίδα, πλακόστρωτα πεζοδρόμια, ποδηλατοδρόμους, λωρίδες πρασίνου, χώρους πρασίνου, φωτοελεγχόμενες διαβάσεις πεζών τύπου “Pelican”, στάσεις λεωφορείων, παρόδιους χώρους στάθμευσης και τέσσερις ισόπεδους κυκλικούς κόμβους. 

Το δευτερεύον οδικό δίκτυο (υπηρεσιακοί δρόμοι μήκους περίπου 4 χλμ) περιλαμβάνει μια ή δύο λωρίδες κυκλοφορίας, πλακόστρωτα πεζοδρόμια, παρόδιους χώρους στάθμευσης, χώρους πρασίνου, διαβάσεις πεζών τύπου “Zebra” και υπερυψωμένες συμβολές.

Το έργο προγραμματίζεται να αρχίσει τον Σεπτέμβριο 2022, με διάρκεια εκτέλεσης 30 μήνες και κόστος €17.657.220,00 συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

5/ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΣΤΡΟΜΕΡΙΤΗ-ΕΥΡΥΧΟΥ

Το πέμπτο έργο αφορά την κατασκευή του υπεραστικού αυτοκινητοδρόμου Αστρομερίτη – Ευρύχου.

Για την υλοποίηση αυτού του έργου, μέχρι στιγμής ολοκληρώθηκε η διαδικασία υποβολής των προσφορών για τον διαγωνισμό, με το επόμενο στάδιο να αφορά την αξιολόγηση των προσφορών και την κατακύρωση του έργου. Το κόστος εκτιμάται στα €89.25 εκατ.

Το έργο βρίσκεται στην Επαρχία Λευκωσίας και αφορά την κατασκευή υπεραστικού αυτοκινητοδρόμου τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, μήκους περίπου 11 χλμ. Ο αυτοκινητόδρομος θα ξεκινά από σημείο του υφιστάμενου δρόμου Αστρομερίτη – Ευρύχου, νότια της Κοινότητας Αστρομερίτη μετά τη διασταύρωση προς την Κοινότητα Βυζακιάς, και θα τερματίζει στη συμβολή του υφιστάμενου δρόμου Αστρομερίτη – Ευρύχου με τον δρόμο προς τον Κύκκο, στην περιοχή Ατσά. 

Πρόκειται για έργο Πρώτης Τάξης και συμπεριλαμβάνει ένα ανισόπεδο κόμβο στην περιοχή Κουτραφά, καθώς και δύο υπέργειες και δύο υπόγειες οχηματικές διαβάσεις για σύνδεση των εκατέρωθεν περιοχών και του υφιστάμενου δρόμου. Περιλαμβάνει επίσης μεγάλη κοιλαδογέφυρα περίπου 700 μ., στον ποταμό της Ελιάς (Βυζακιάς). Στην αρχή του έργου προβλέπεται ισόπεδη συμβολή, η οποία θα αντικατασταθεί με ανισόπεδη μελλοντικά, στο πλαίσιο κατασκευής του τμήματος Δένειας – Αστρομερίτη. Στο τέλος του έργου προβλέπεται τερματικός ισόπεδος κυκλικός κόμβος στη διασταύρωση προς Καλοπαναγιώτη – Κύκκο.

Στο έργο περιλαμβάνονται εργασίες που αφορούν χωματουργικά, αποχετεύσεις ομβρίων, κατασκευές τεχνικών έργων (κοιλαδογέφυρας, άνω και κάτω διαβάσεων, τοίχων αντιστήριξης κλπ), δίκτυα υπηρεσιών κοινής ωφελείας, κατασκευή οδοστρώματος, οδική σήμανση και σηματοδότηση, στηθαία ασφαλείας, κ.α. Περιλαμβάνονται, επίσης, μέτρα μείωσης των επιπτώσεων στο περιβάλλον, σύμφωνα με όρους της Περιβαλλοντικής Αρχής.

Σημειώνεται, τέλος, ότι ο υφιστάμενος δρόμος Αστρομερίτη – Ευρύχου θα παραμείνει σε λειτουργία και μετά την κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου.

6/ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΔΡΟΜΟΥ ΠΟΥ ΕΝΩΝΕΙ ΔΕΡΥΝΕΙΑ ΜΕ ΣΩΤΗΡΑ

Το έκτο έργο αφορά την βελτίωση Δρόμου που Ενώνει τη Δερύνεια με τη Σωτήρα, έργο για το οποίο έχει υπογραφεί τη Τετάρτη 13 Ιουλίου 2022 συμβόλαιο για εκτέλεση του.

Το έργο βρίσκεται στην επαρχία Αμμοχώστου εντός των ορίων των Δήμων Δερύνειας και Σωτήρας και αφορά τη βελτίωση της βασικής κεντρικής οδικής αρτηρίας που συνδέει τους δύο Δήμους και είναι ουσιαστικής σημασίας για την ευρύτερη περιοχή. 

Επιπλέον, το έργο προνοεί για τη βελτίωση δρόμου που συνδέει τους δυο Δήμους μήκους 4 χιλιομέτρων και την κατασκευή συνδετήριων δρόμων συνολικού μήκους 2,5 χιλιομέτρων συμπεριλαμβανομένων της αναβάθμισης των υποδομών και της διαχείρισης των όμβριων με επέκταση του οχετού ομβρίων μήκους 1,4 χιλιομέτρων διά μέσου του πυρήνα του Δήμου Δερύνειας.  

Περαιτέρω, για την προστασία της Λίμνης Παραλιμνίου και η οποία είναι ενταγμένη στην περιοχή του δικτύου Natura 2000 – CY3000008, προνοείται η διασφάλιση της ποιότητας των υδάτων που καταλήγουν σε αυτή, μέσω της κατασκευής τριών Λιμνών κατακράτησης συμπεριλαμβανομένων υδραυλικών έργων, κατάλληλων εγκαταστάσεων και εξοπλισμού.

Ο σχεδιασμός της βελτίωσης του δρόμου προνοεί δυο λωρίδες κυκλοφορίας και τρίτη λωρίδα για δεξιόστροφες κινήσεις όπου απαιτείται και παράλληλα συμπεριλαμβάνει, κατασκευή κλειστού συστήματος αποχετεύσεως ομβρίων, εγκαταστάσεις νέων Υπηρεσιών, κατασκευή πλακόστρωτων πεζοδρομίων, λωρίδας πρασίνου, ποδηλατόδρομου, χώρους στάθμευσης επί του οδοστρώματος, διαβάσεις πεζών, στάσεις λεωφορείων, υπερυψωμένες συμβολές, σήμανση, σηματοδότηση και οδικό φωτισμό και άλλα μέτρα κυκλοφοριακής ύφεσης, χώρους πρασίνου και δυο ισόπεδους κυκλικούς κόμβους.

Η υλοποίηση του έργου προγραμματίζεται να αρχίσει τον Αύγουστο του 2022, με διάρκεια εκτέλεσης 30 μήνες και κόστος €16.040.400,00 συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

7/ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ - ΠΑΛΑΙΧΩΡΙΟΥ

Το έβδομο έργο αφορά  την κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας – Παλαιχωρίου, το οποίο θα υλοποιηθεί σε δύο στάδια.

 Το έργο περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του Τμήματος Δημοσίων Έργων, με την έναρξη των εργασιών να τοποθετείται περί το φθινόπωρο του 2022, με διάρκεια κατασκευής γύρω στα 3 - 3,5 χρόνια.

Οι δύο φάσεις του έργου

Στο πρώτο στάδιο θα προωθηθεί το τμήμα του δρόμου από Ανάγυια μέχρι την Αγροκηπιά, με τον αυτοκινητόδρομο να είναι μήκους 8 χλμ. Θα περιλαμβάνει επιπλέον 8,5χλμ δευτερεύον οδικό δίκτυο. 

Το έργο διαλαμβάνει επίσης μία υπέργεια γέφυρα, δύο ισόπεδους κυκλικούς κόμβους στην περιοχή Εργατών παρά τη Βιομηχανική Περιοχή και στην συμβολή με το δρόμο προς Αγροκηπιά, δύο ανισόπεδους κόμβους στις συμβολές με τους δρόμους προς Άγιο Ιωάννη και προς το Περιφερειακό Γυμνάσιο στη Μαλούντα, καθώς και προσβάσεις τόσο προς τις Κοινότητες όσο και προς τις γεωργικές περιοχές.  Το κόστος υπολογίζεται σε €72.590 συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, συν το κόστος των απαλλοτριώσεων.
  
Σε δεύτερο στάδιο θα προωθηθεί το τμήμα του δρόμου από Ανθούπολη μέχρι Ανάγυια μήκους 9 χλμ το οποίο έχει περιληφθεί στο έργο για την κατασκευή του Περιμετρικού Αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας ως Φάση Γ.
 
Για το τμήμα αυτό προωθείται η ολοκλήρωση των μελετών και των απαλλοτριώσεων με στόχο να καταστεί δυνατή η κατασκευή του το συντομότερο.

Μετέπειτα, αναμένεται η συγχρηματοδότηση του έργου από το Ταμείο Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Ταμείο των Διευρωπαϊκών Δικτύων (CEF) με το συνολικό κόστος της φάσης αυτής να υπολογίζεται γύρω στα €89.250.000 εκ. συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Κυπριάνα Σταύρου