Τα κλειστά Malls ευκαιρία, υπό προϋποθέσεις, για τους «μικρούς»

Ο γνωστός οικονομολόγος Γιάννης Τελώνης εξηγεί στην Brief τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μικρά καταστήματα
  • Πώς θα αντιδράσουν οι καταναλωτές;
  • Τι αναμένεται από τα πολυκαταστήματα

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ


O γνωστός οικονομολόγος Γιάννης Τελώνης σε δηλώσεις του στη Brief  μιλά για το κλείσιμο των πολυκαταστημάτων, τις ευκαιρίες που πιθανόν να δημιουργούνται για τους «μικρούς» και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Παρόλο που εκτιμά πως «οι περιορισμοί στη λειτουργία των μεγάλων καταστημάτων φαίνεται μια εκ πρώτης όψης μεγάλη ευκαιρία για τα μικρά καταστήματα», εντούτοις θεωρεί πως «η αξιοποίηση της ευκαιρίας που παρουσιάζεται φαίνεται περιορισμένη λόγω της πιθανότητας το διαθέσιμο απόθεμά τους να είναι σε χαμηλότερα επίπεδα από άλλες χρονιές».

Σχολιάζοντας τις εξελίξεις στο λιανικό εμπόριο το επόμενο δεκαπενθήμερο, με το κλείσιμο των Malls, αναφέρει: «Το μερικό lockdown που άρχισε από τις 10 Δεκεμβρίου, αλλάζει ξανά τους κανόνες μιας ήδη στρεβλής αγοράς ελέω κορωνοϊού. Ο Δεκέμβριος είναι ο σημαντικότερος μήνας του χρόνου για το λιανικό εμπόριο. Από 30% μέχρι 50% των ετήσιων πωλήσεων γίνονται αυτό τον μήνα. Μόνο αυτό το στατιστικό στοιχείο είναι αρκετό για να κατανοήσουμε γιατί οι περιορισμοί στη λειτουργία των μεγάλων καταστημάτων φαίνεται μια εκ πρώτης όψης μεγάλη ευκαιρία για τα μικρά καταστήματα. Το αν όμως οι “μικροί”  θα καταφέρουν να αξιοποιήσουν αυτή την ευκαιρία είναι άλλο θέμα. Και αυτό γιατί μια σειρά από παράγοντες δημιουργούν ένα  ρευστό, πρωτόγνωρο σκηνικό, για το πώς θα δουλέψει γι’ αυτούς ευνοϊκά η αγορά». 

Επαρκή αποθέματα
Στη συνέχεια ο κ. Τελώνης εξηγεί τις ευκαιρίες που υπάρχουν για τους «μικρούς» αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν: «Το πρώτο ζητούμενο είναι η επάρκεια εμπορεύματος. Δεδομένων των περιορισμών είναι σχεδόν δεδομένο ότι δεν υπάρχει ευχέρεια για άμεση αύξηση αυτών των αποθεμάτων. Και ένεκα πάλι των περιορισμών αναμένω ότι πολλοί επιχειρηματίες θα ήταν συντηρητικοί στη διαχείρισή τους, οπότε υπάρχει καλή πιθανότητα το διαθέσιμο απόθεμά τους να είναι σε χαμηλότερα επίπεδα από άλλες χρονιές. Η αξιοποίηση της ευκαιρίας που παρουσιάζεται φαίνεται περιορισμένη. Το δεύτερο στοιχείο αφορά την τιμολόγηση. Σε μια κανονική αγορά η προσφορά και ζήτηση καθορίζουν τις τιμές. Με ενδεχόμενα μειωμένη προσφορά - απόντων των μεγάλων καταστημάτων από την αγορά και ενδεχόμενα  χαμηλότερων αποθεμάτων εμπορεύματος - οι “μικροί” έχουν θεωρητικά την ευχέρεια ανατιμήσεων. Πρακτικά όμως ισχύει αυτό; πιθανώς όχι για μια σειρά λόγων». 

Οι καταναλωτές
Σε ερώτησή μας για τη συμπεριφορά των καταναλωτών, ο κ. Τελώνης επισημαίνει: «Τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά αφού η συμπεριφορά των καταναλωτών, η προσδοκία για την αυξημένη ζήτηση των προηγούμενων χρόνων δεν είναι δεδομένη. Ο κόσμος εύλογα ανησυχεί για τους επόμενους μήνες. Kαι όταν υπάρχει αρνητικό κλίμα, η διάθεση για έξοδα είναι μειωμένη. Από την άλλη οι καταναλωτές που έχουν σταθερό εισόδημα (δημόσιος τομέας, τράπεζες κ.λπ)  έχουν αναγκαστικά “αποταμιεύσει” υπό την έννοια του ότι δεν ξόδεψαν για διακοπές, είχαν περιορίσει τις εξόδους κ.λπ. Όπως έχουμε δει και σε άλλες χώρες και ειδικά στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι καταναλωτές επανέρχονται δριμύτεροι με την πρώτη ευκαιρία».             

Τι άλλο μπορεί να διαμορφώσει τη συμπεριφορά των καταναλωτών; Ο οικονομολόγος μάς δίνει τη δική του άποψη: «Η αντίδραση των πολυκαταστημάτων. Τα πολυκαταστήματα θα ανοίξουν κάποια στιγμή. Και σίγουρα δεν θα καθίσουν με χέρια σταυρωμένα. Με την επικοινωνιακή μηχανή που διαθέτουν μπορούν να περάσουν το μήνυμα στους καταναλωτές να περιμένουν το άνοιγμά τους και τις εκπτώσεις που θα εξαγγείλουν αφού θα επείγονται  να ρευστοποιήσουν τα αποθέματά τους.

Ένας άλλος παράγοντας είναι ο καιρός και οι ιδιαιτερότητες τού κάθε εμπορικού δρόμου. Οι καταναλωτές θα πρέπει να επισκεφθούν καταστήματα σε ανοικτούς δρόμους. Θα πρέπει να ξαναθυμηθούν το κυνηγητό για χώρο στάθμευσης και τη συνεπακόλουθη ταλαιπωρία. Ο καιρός μπορεί να ανατρέψει τον κάθε προγραμματισμό».

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Τα ψηφιακά εργαλεία
Μιλώντας για τις προκλήσεις της νέας διαδικτυακής εποχής, ο κ. Τελώνης αναφέρει: «Ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας είναι τα διαδικτυακά κανάλια πωλήσεων και η κατ’ οίκον δωρεάν παράδοση. Τα πολυκαταστήματα που έχουν αναπτύξει διαδικτυακές εφαρμογές με κατ’ οίκον παράδοση θα είναι σε θέση να κινηθούν στην αγορά ακόμη κι αν τα καταστήματα είναι κλειστά. Επιπρόσθετα, η διαδικτυακή επιλογή είναι ανοικτή και σε μικρούς “παίκτες” με τέτοιες δεξιότητες.

»Ένας νεαρός κυρίως επιχειρηματίας το μόνο που χρειάζεται είναι ένα υπολογιστή, μια καλή διαδικτυακή σύνδεση και την όρεξη και επιχειρηματικότητα να κλείσει μέσω διαδικτύου τις προμήθειές του και να διαφημίσει με ελάχιστο κόστος στα κοινωνικά δίκτυα. Επομένως, σε μια εποχή που ήδη τη χαρακτήριζε η μεγάλη αλλαγή στο λιανικό εμπόριο, τάση που επιταχύνθηκε λόγω τον κορωνοϊού, ακόμη και το πλεονέκτημα που δόθηκε στα μικρά καταστήματα δεν είναι θέσφατο».               

Χρύσω Αντωνιάδου