Θολές οι προβλέψεις για το μέλλον των μικρών επιχειρήσεων

Η έλλειψη ρευστότητας τους προκαλεί ανησυχίες - Ο καταναλωτής «κουμπωμένος» και φοβισμένος για την επόμενη μέρα

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

Θολές είναι οι προβλέψεις για την πορεία των μικρών επιχειρήσεων των 1 – 3 ατόμων, κυρίως αυτών του λιανικού εμπορίου, οι οποίες φαίνεται πως δέχονται μεγάλο πλήγμα από την πανδημία του COVID-19 και τις συνέπειές της.

Συνομιλώντας με καταστηματάρχες, στο κέντρο της πρωτεύουσας, το μήνυμά τους είναι σαφές και ξεκάθαρο: «Τίποτε δεν είναι το ίδιο τον Ιούνιο 2020 με τον Ιανουάριο του 2020, πόσο μάλλον με την προηγούμενη χρονιά». 

Οι εκτιμήσεις τους επίσης θολές για τους επόμενους μήνες όπως και για τη νέα χρονιά. Η ανησυχία έκδηλη στα πρόσωπά τους: «Μόνο σενάρια φαντασίας θα μπορούσαμε να κάνουμε καθώς δεν έχουμε καμιά σαφή εικόνα για τις ημέρες που έρχονται, πάντοτε υπό την αίρεση μιας πιθανής επανεμφάνισης της πανδημίας το φθινόπωρο». 

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Οι περισσότεροι, ακόμη και τώρα που άνοιξαν τα καταστήματά τους και η ζωή φαίνεται να επιστρέφει στην κανονικότητα, σε μια νέα κανονικότητα, βρίσκονται αντιμέτωποι με άδεια ταμεία, πολλές υποχρεώσεις, μηδαμινούς πελάτες αλλά κυρίως με μεγάλη ανασφάλεια

Μάλιστα δηλώνουν χαρακτηριστικά πως «παρά τα έκτακτα μέτρα που λήφθηκαν από την κυβέρνηση, η κατανάλωση φαίνεται να έχει πληγεί, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η βιωσιμότητα των μικρών κυρίως εμπορικών επιχειρήσεων».

Η οικονομική κατάσταση
Οι καταστηματάρχες θεωρούν ότι ο κόσμος είναι κουμπωμένος, όχι μόνο επειδή φοβάται για την υγεία του αλλά και επειδή φοβάται την επόμενη μέρα για την οικονομική του κατάσταση. Πέραν τούτου ο εμπορικός κόσμος αντιμετωπίζει μια νέα πραγματικότητα: Την προστασία της υγείας των εργαζομένων και καταναλωτών και την ανάγκη της δικής τους οικονομικής επιβίωσης και της διαχείρισης των οικονομικών απωλειών της πανδημίας.

Όπως εξηγούν «οι επιχειρήσεις, κυρίως οι πολύ μικρές, έχουν ανάγκη από ρευστότητα ώστε να συνεχίσουν να λειτουργούν, να τους διασφαλιστεί η ελάχιστη ρευστότητα ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις από τη μείωση του κύκλου εργασιών τους και να καταφέρουν να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας και να μην κλείσουν».

«Οι παρενέργειες του lockdown είναι διαφορετικές για κάθε επιχείρηση, ανάλογα με τον κλάδο. Οι συνέπειες για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις είναι μεγαλύτερες τόσο για την κερδοφορία όσο και τη ρευστότητά τους, ιδιαίτερα για εκείνες που αντιμετώπιζαν προβλήματα επιβίωσης πριν από την εκδήλωση της πανδημίας», εξηγούσαν καταστηματάρχες.

Θεωρούν ότι «μια τέτοια επιχείρηση, για να μπορέσει να επιβιώσει, θα πρέπει να διαφοροποιηθεί το γενικότερο κλίμα και να υπάρξει γρήγορη ανάκαμψη, η οποία αυτή τη στιγμή δεν φαίνεται να είναι αναμενόμενη. Εμείς εκείνο που ζητούμε είναι να υπάρξει στήριξη από την πολιτεία, ιδιαίτερα στους τομείς που πλήγηκαν περισσότερο και θα συνεχίσουν να δέχονται καίριο πλήγμα, καθώς η νέα κρίση μας βρήκε εντελώς απροετοίμαστους».

Προς το ηλεκτρονικό εμπόριο
Oι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, κυρίως της ένδυσης και της υπόδησης, δέχονται και άλλο ένα μεγάλο «χτύπημα» τα τελευταία χρόνια από τη στροφή των καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Έτσι, οι εταιρείες λιανεμπορίου που θα αναδειχθούν νικητές στη μετά COVID-19 εποχή είναι όσες επικεντρώνουν την προσοχή τους:

  • Στον ψηφιακό μετασχηματισμό τους 
  • Στον επανασχεδιασμό του καταστήματός τους
  • Στην αποδοχή ενός ευέλικτου επιχειρηματικού μοντέλου, που να εναρμονίζεται με τις νέες προσδοκίες του πελάτη.

Να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια οι αγορές μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου καταγράφουν αυξητική τάση με τη μείωση της επισκεψιμότητας προς το φυσικό κατάστημα.

Χρύσω Αντωνιάδου