Τι ισχύει με την ασφάλιση δανείου για οικιστικούς λόγους

Ποιες οι μορφές εξασφάλισης μέσω ασφάλισης του δανείου για οικιστικού λόγους

Αφορμή για την ενασχόληση μας με το θέμα των ασφαλειών ζωής και πυρός για ασφάλιση οικιστικού δανείου ήταν τα λεγόμενα των βουλευτών στην Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής στις 05/02 που είχε θέμα γενικά τις ασφάλειες και τον τρόπο ελέγχου της όλης διαδικασίας.

Οι πολίτες δεν γνωρίζουν τις πρόνοιες των ασφαλιστικών συμβολαίων που υπογράφουν, ανέφεραν στις  05/02 σε δηλώσεις τους βουλευτές της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου που συζήτησε το θέμα των ασφαλιστικών συμβολαίων ζωής. Και πιο ειδικά συζήτησαν  το θέμα της ασφάλισης του δανείου.

>>> Ροή ειδήσεων Brief - Επιλεγμένο Περιεχόμενο <<<

Στις δηλώσεις οι βουλευτές της Επιτροπής Εμπορίου έκαναν αναφορές για μικρά γράμματα και ότι οι πολίτες δεν ξέρουν τι υπογράφουν. «Έχουμε συμφωνήσει όλοι ότι όντως οι πολίτες δεν γνωρίζουν τι υπογράφουν, τι πληρώνουν και τι παίρνουν» δήλωσε ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Αντρέας Κυπριανού, ο οποίος ενέγραψε το θέμα για συζήτηση στην Επιτροπή.  

 Ο βουλευτής ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους τόνισε ότι ο καταναλωτής από την πρώτη στιγμή που υπογράφει ένα ασφαλιστικό συμβόλαιο οφείλει να γνωρίζει τι αγοράζει και τι καλύψεις έχει.

«Δυστυχώς σήμερα επικρατεί αυθαιρεσία ιδιαίτερα στα συμβόλαια τα οποία καλείται να συνάψει ο ασφαλιζόμενος από τη στιγμή που παίρνει ένα δάνειο από την τράπεζα, κυρίως οικιστικό δάνειο», σημείωσε. Όπως εξήγησε, στην περίπτωση που ο ασφαλιζόμενος φύγει από τη ζωή η διαδικασία της εξόφλησης του δανείου από την ασφαλιστική εταιρεία είναι χρονοβόρα με αποτέλεσμα το δάνειο να τοκίζεται και να αυξάνεται, την ώρα που η κάλυψη αφορά μόνο το αρχικό ποσό.

Ο κ. Μυριάνθους κάλεσε τον έφορο ασφαλιστικών εταιρειών να εξετάσει τρόπους επίλυσης του θέματος, σημειώνοντας ότι και το ίδιο το κράτος πρέπει να βρει τρόπους ώστε το ποσό με το οποίο καλύπτεται ο ασφαλιζόμενος να κατατίθεται στην τράπεζα σε ένα παράλληλο δεσμευμένο λογαριασμό και να τοκίζεται παράλληλα με το δάνειο.

Με αφορμή την συγκεκριμένη συζήτηση στην Βουλή μιλήσαμε με ειδικούς στον τομέα ασφάλισης δανείου.

σ

Τι ακριβώς ισχύει με την ασφάλιση του δανείου για οικιστικούς λόγους στην Κύπρο. 

Καταρχήν δεν είναι νόμος του κράτους η ασφάλιση του δανείου για οικιστικούς λόγους. Είναι κανονισμός των τραπεζικών ιδρυμάτων για ουσιαστική εξασφάλιση του δανείου σε οποιαδήποτε περίπτωση επέλθει θάνατος του δανειολήπτη ή κάποια φυσική καταστροφή.

Η Ασφάλιση του δανείου για οικιστικούς λόγους χωρίζεται σε δυο κύριες κατηγορίες αυτή της Ασφάλισης ακινήτου και την ασφάλεια ζωής του δανειολήπτη.

Η πρώτη κατηγορία, αυτή της ασφάλειας του ακινήτου
Η ασφάλεια πυρός όπως είθισται να ονομάζεται
καλύπτει το ακίνητο από φυσικές αλλά και οποιοδήποτε καταστροφές αφορούν το ακίνητο. Παράδειγμα ασφάλιση γίνετε για καταστροφή του ακινήτου από φωτιά, από σεισμό, πλημμύρες κλπ. 

Σημαντικό σημείο σε αυτή την μορφή ασφάλισης είναι και ο τρόπος που ασφαλίζεται το ακίνητο.  Δηλαδή αν το ακίνητο έχει αγοραία η πραγματική αξία 200 χιλιάδες και το δάνειο είναι 150 χιλιάδες ευρώ η ασφάλεια γίνεται πάνω στην πραγματική αξία του ακινήτου και σε αυτή την περίπτωση ο δανειολήπτης θα πάρει από την ασφάλεια του μετά την κάλυψη του δανείου το υπόλοιπο ποσό τα πραγματικής αξίας του ακινήτου.

Στον εξωτερικό και δει στην Μ. Βρετανία είναι και η μόνη απαίτηση δηλαδή η εξασφάλιση της τράπεζα ως προς το ακίνητο και όχι προς τον δανειολήπτη. Η κατάσχεση ακινήτου από την Τράπεζα δεν είναι χρονοβόρα , και μπορεί να το βγάλει στην αγορά προς πώληση σε πολύ πιο σύντομο χρονικό διάστημα.

Η δεύτερη κατηγορία είναι αυτή της ασφάλειας ζωής. Αυτή η κατηγορία ασφάλειας για εξασφάλιση δανείου χωρίζεται σε δύο κύριες υποκατηγορίες.

Η πρώτη υποκατηγορία αφορά στις ατομικές ασφάλειες ζωής που εξασφαλίζουν το αρχικό ποσό του δανείου και το ποσό κάλυψης παραμένει σταθερό καθ’ όλη την διάρκεια του. Γίνεται στην αρχή του δανείου και ισχύει μέχρι και την λήξη του. Αν το ύψος του αρχικού ποσού του δανείου είναι 200 χιλιάδες και ο δανειολήπτης πεθάνει και το υπόλοιπο του δανείου είναι στις 100 χιλιάδες, τότε η ασφάλεια καλύπτει το υπόλοιπο του δανείου και το εναπομείναντα ποσό καταλήγει στους κληρονόμους του δανειολήπτη.

Η δεύτερη υποκατηγορία είναι η ομαδική ασφάλιση ζωής ή ακόμη και ατομική που εξασφαλίζει το ύψος του υπολοίπου του δανείου, κάθε αρχή του ημερολογιακού έτους. Δηλαδή η συγκεκριμένη μορφή ασφάλισης ανανεώνεται κάθε χρόνο και εξασφαλίζει στην τράπεζα το ποσό που χρωστά ο πελάτης την συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Αν το δάνειο πχ είναι 100 χιλιάδες την 01/01/2019 τότε το μέγιστο ποσό που θα καλύψει η ασφάλεια είναι οι 100 χιλιάδες. Αν ο δανειολήπτης πεθάνει μέσα στο ημερολογιακό έτος που καλύπτει η ασφάλεια και το ύψος του δανείου φτάσει με κάποιο τρόπο τις 110 χιλιάδες, οι 10 χιλιάδες συνεχίζουν να είναι απαιτητές από την τράπεζα η οποία τις διεκδικεί πλέον από του κληρονόμους του αποθανόντος.

Σημαντικό κομμάτι σε αυτή την διαδικασία είναι γρήγορη και απρόσκοπτη εξέταση της απαίτησης των διαχειριστών και των κληρονόμων του θανόντα από την ασφαλιστική. Εκεί έγκειται και το ερώτημα που έθεσε ο βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ηλίας Μυριάνθους. Δηλαδή ότι κάποιες φορές μένει ακάλυπτο υπόλοιπο μετά τον θάνατο του δανειολήπτη και καλούνται οι κληρονόμοι να το αποπληρώσουν για να αποδεσμευτεί το ακίνητο. Εδώ δεν είναι θέμα που αφορά τις τράπεζες αυτό καθεαυτό αλλά την ασφαλιστική εταιρεία και τους κληρονόμους/διαχειριστές του αποθανόντα δανειολήπτη.  

Σύμφωνα με έγκυρο τραπεζοοικονομικό ασφαλιστικό σύμβουλο που βρίσκεται χρόνια στο χώρο υπάρχουν κάποιοι λόγοι που μπορεί να καθυστερήσουν την διαδικασία εξέτασης του αιτήματος και αφορά την δεύτερη υποκατηγορία συνήθως.

Ένας λόγος είναι ότι απαιτούνται από την ασφάλεια κάποια έγγραφα που αφορούν το θάνατο του δανειολήπτη και θα πρέπει οι κληρονόμοι/διαχειριστές να  τα προσκομίσουν έγκαιρα στην ασφαλιστική εταιρεία για να κινηθεί η όλη διαδικασία. Η καθυστέρηση σε κάθε περίπτωση είναι εις βάρος των διαχειριστών/κληρονόμων. 

Ένας άλλος λόγος αλλά σημαντικός είναι όταν κατά την προσκόμιση των εγγράφων στην ασφαλιστική προκύπτουν  λόγοι περαιτέρω διερεύνησης της κατάστασης της πορείας της υγείας του δανειολήπτη μέχρι και το θάνατο του. Δηλαδή όταν κατά την ανανέωση της ασφάλειας του ή την δημιουργία αυτής ο αποθανόντας απέκρυψε στοιχεία για την κατάσταση της υγείας του που μπορεί και να οδήγησαν στο θάνατο του τελικά.

>>> Αναλύσεις / Έρευνες Brief <<<

Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε ως εν δυνάμει δανειολήπτες είναι ότι άλλο η τράπεζα και άλλο η ασφαλιστική εταιρεία. Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις που λόγο διαφοράς των κληρονόμων και καθυστέρησης της διαδικασίας, η τράπεζα μέσω του δικαστηρίου γινόταν ο διαχειριστή του ακινήτου για να μπορεί να κινήσει πιο γρήγορα την διαδικασία ώστε να μην μεγαλώσει το ποσό του δανείου και να εξασφαλίσει το δικό της μερίδιο.

Θα πρέπει οι δανειολήπτες να έχουν κατά νου ότι τόσο οι τράπεζες όσο και οι ασφαλιστικές εταιρείες είναι ιδιωτικοί οργανισμοί που θέλουν να εξασφαλίσουν κατά κύριο λόγο τα συμφέροντα τους και την αξιοπιστία τους έναντι των υπολοίπων πελατών τους.

Ευαγόρας Προκοπίου
 
138
Thumbnail
  • "Να δεχτούμε την πολιτική ισότητα, και τ/κ την Ασφάλεια"
  • "Ο ΔΗΣΥ έχει τις πόρτες του για τον Χάρη Γεωργιάδη ορθάνοιχτες" 

 

ad1mobile

“Αν καταψηφίζαμε όπως το ΑΚΕΛ καταψήφισε; Πόσοι θα έχαναν την δουλειά τους και πόσοι θα έχαναν καταθέσεις; Και η οικονομία του τόπου θα πήγαινε σε υποβάθμιση” ανέφερε σε συνέντευξή του την “Brief” ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου.  

Για το ΓεΣΥ ο κ. Νεοφύτου σχολιάζει πώς “η μεγαλύτερη σύγχρονη κοινωνική μεταρρύθμιση, δεν θα πετύχει, εάν συνεχίσει να είναι αντικείμενο αντιπαράθεσης”. 

Όσον αφορά στο Κυπριακό ο Αβέρωφ Νεοφύτου επαναλάμβανει ότι “δεν μπορούμε εμείς οι ε/κ να εξασφαλίσουμε αυτά που ζητούμε στην ασφάλεια, χωρίς να αποδεχθούμε την πολιτική ισότητα των δύο κοινοτήτων. Και ταυτόχρονα δεν είναι ρεαλιστικό να πιστεύουν οι συμπατριώτες μας Τ/κ ότι μπορούν να διασφαλίσουν την πολιτική ισότητα χωρίς να κάνουν παραχωρήσεις στο θέμα της ασφάλειας”. 

Σε σχέση με τις Ευρωεκλογές ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ ρίχνει τις προσδοκίες και υπενθυμίζει ότι “στις ευρωεκλογές του 2014, στο ψηφοδέλτιο μας είχαμε και το τότε ΕΥΡΩΚΟ, με υποψήφιο τον Δημήτρη Συλλούρη, και τη σημερινή Αλληλεγγύη”. 

>>> Αναλύσεις / Έρευνες Brief <<<

Έχετε δώσει στήριξη στον υπουργό Οικονομικών σε σχέση με τις πολιτικές ευθύνες που του καταλογίζει το Πόρισμα για τα αίτια της κατάρρευσης του Συνεργατισμού. Αφού τόσο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας όσο και εσείς ο Πρόεδρος του κυβερνώντος κόμματος, έχετε τη δική σας άποψη, τότε γιατί διατάχθηκε έρευνα; 

Θα επαναλάβω τη θέση μας. Η όποια είναι η ίδια, και σήμερα και χθες. Και γι’ αυτό το πόρισμα και για τα προηγούμενα. Το πόρισμα της επιτροπής για τον Συνεργατισμό είναι σεβαστό. Από εκεί και πέρα, εμείς λειτουργούμε με σοβαρότητα. Αναθέσαμε σε τρεις τεχνοκράτες να μελετήσουν το πόρισμα. Όχι για να φτιάξουν το αντιπόρισμα, ούτε για να αναθεματίσουμε το πόρισμα. Κάθε άλλο. Σκοπός είναι να δούμε στην ουσία πώς θα αξιοποιήσουμε  τα ευρήματα για να αλλάξουμε όλα όσα πρέπει να αλλάξουν. Από νομοθεσίες μέχρι νοοτροπίες. 

Και θα πάω και στις πολιτικές ευθύνες. Που και πάλι κάποιοι τις βλέπουν άλα καρτ. Κάποιοι αγνόησαν ή δε διάβασαν τις σελίδες στο πόρισμα για τις ευθύνες από το 1987 μέχρι το 2013. Θεωρούν ή τους βολεύει να θεωρούν πως ο Συνεργατισμός δημιουργήθηκε το 2013. Αγνοούν πως η κρατικοποίησή του το 2013 ήταν το αποτέλεσμα της κακοδιαχείρισης μέχρι το 2013. Ήταν το αποτέλεσμα των 7 Δις ευρώ μη εξυπηρετούμενων δανείων που συσσωρεύτηκαν στον Συνεργατισμό μέχρι τότε. Εγώ ανέλαβα την ευθύνη για το κόμμα μου και για πριν το 2013 και για μετά το 2013. Ακούσατε κάποιον άλλον να το κάνει; Έγιναν λάθη και παραλείψεις μετά το 2013 στον Συνεργατισμό; Έγιναν ναι, αλλά χρειάζεται προσοχή για να μην χάσουμε τη μεγάλη εικόνα. Γιατί στην πολιτική χρειάζεται πάντοτε να έχουμε στο μυαλό μας τις εναλλακτικές επιλογές. Και ποια είναι η μεγάλη εικόνα; Τον Ιούλιο του 2018 διασώθηκαν οι καταθέσεις και οι θέσεις εργασίας αλλά και η πορεία της οικονομίας της χώρας συνέχισε τη θετική της πορεία. Και θέτω και ένα ερώτημα: Ποια ήταν η εναλλακτική επιλογή; Αν καταψηφίζαμε όπως το ΑΚΕΛ καταψήφισε; Πόσοι θα έχαναν την δουλειά τους και πόσοι θα έχαναν καταθέσεις; Και η οικονομία του τόπου θα πήγαινε σε υποβάθμιση. 

Και απαντώ και στο ερώτημά σας: Ήταν αναγκαία η ερευνητική επιτροπή. Θεωρώ ως σημαντικά τα ευρήματά τους. Πιαστήκαμε από ένα σημείο και είναι το κυρίαρχο θέμα της συζήτησης. Είναι ένα ζήτημα το θέμα των πολιτικών ευθυνών, που δεν ξεκινά και τελειώνει στον Υπουργό, αλλά καλύπτει το σύνολο του πολιτικού συστήματος. Αυτό το ξεχνάμε. Εδώ και αν είναι αλά καρτ ανάγνωση του πορίσματος. Αγνοούμε ότι πρέπει να γίνουν ενδεχομένως περαιτέρω έρευνες για πιθανόν αστικά και ποινικά αδικήματα που θα τύχουν, και είμαι σίγουρος, από τον Γενικό Εισαγγελέα περαιτέρω διερεύνησης, δηλώνουμε τον πλήρη σεβασμό αλλά και στην στήριξη των ανεξάρτητων αρχών να προχωρήσουν στο έργο τους.

Είπατε ότι οι πολίτες γνωρίζουν πως ο ΔΗΣΥ δεν έλεγχε τον Συνεργατισμό και ότι ο Συνεργατισμός κατέρρευσε λόγω των ΜΕΔ που δημιουργήθηκαν πριν το 2013. Γιατί δεν διατάχθηκε τότε έρευνα με την ανάληψη της Προεδρίας του Νίκου Αναστασιάδη;

Όλοι οι πολίτες γνωρίζουν τι γινόταν στον συνεργατισμό πριν το 2013. Και όλοι γνωρίζουν ποιοι έλεγχαν και ποιοι δεν έλεγχαν.  Και η λύση για την κρατικοποίηση του συνεργατισμού ήταν το αποτέλεσμα αυτή της κακοδιαχείρισης που επέφερε τα 7 Δις ευρώ ΜΕΔ. 

Και θα τοποθετηθώ πολιτικά. Το 13 κάναμε μια άδικη μεταχείριση και διαχωρισμό των καταθετών. Από την μια, οι καταθέτες της Λαϊκής και της Τράπεζας Κύπρου που πλήρωσαν βαρύ το τίμημα με το κούρεμα. Για τον Συνεργατισμό με τα ίδια προβλήματα όπως τις δύο τράπεζες που έχω προαναφέρει, αυτή η πολιτεία επέλεξε διαφορετική μεταχείριση των καταθετών του Συνεργατισμού έναντι των άλλων καταθετών, με αποτέλεσμα εκτός της άδικης μεταχείρισης μεταξύ των καταθετών, να κάνουμε και τη δεύτερη μεγαλύτερη τράπεζα του τόπου κρατική. Γνωρίζοντας όλοι τις παθογένειες του κρατισμού στον τόπο.  
 
Με ρωτάτε γιατί δεν διατάχθηκε τότε έρευνα. Και απαντώ ευθέως. Γιατί προείχε η σωτηρία της οικονομίας. Αλλά επειδή δεν έμαθα να είμαι ποτέ επιμηθέας στη ζωή μου, αλλά προμηθέας, έστειλα επιστολές, μία από τις τέσσερις επιστολές, στις 4 Σεπτεμβρίου 2013, στον τότε διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας, όπου έγραφα πως το ποσό ανακεφαλαιοποίησης, το 1,5 Δις, δεν θα αρκέσει. Θα χρειαζόταν, έγραφα τότε, ακόμη 2,2 Δις τουλάχιστον. Βέβαια, όλα αυτά, ποιος τα διαβάζει, ποιος τα καταλαβαίνει σήμερα. Έχουμε, δυστυχώς εξελίξει την κοινωνία σε μια κοινωνία που τον ορθολογισμό τον πετάει στα σκουπίδια και επικροτεί τον λαϊκισμό. 

Τα Πορίσματα είναι κατά το δοκούν; Στο Πόρισμα για το Μαρί  καλούσατε τον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας σε παραίτηση αναλαμβάνοντας τις ευθύνες του, και σήμερα ζητάτε χρόνο για να μελετηθεί το πόρισμα και στηρίζεται τον Χάρη Γεωργιάδη;

θα τοποθετηθώ με την ίδια σοβαρότητα. Επαναλαμβάνω. Τα Πορίσματα τα σεβόμαστε. Αλλά να μου επιτρέψετε να πω πως δεν μπορούμε να εξισώνουμε τα δύο γεγονότα. Στο Μαρί χάσαμε άδικα 13 ψυχές. Μετά την καταστροφή εκείνη, η οικονομία του τόπου πήρε την κατηφόρα. Πέσαμε στην κατηγορία σκουπίδια, και μας πήρε 7 ολόκληρα χρόνια, για να την επαναφέρουμε σε επενδυτική βαθμίδα. Καμία σχέση με το Μαρί. Με το Μαρί, και μετά το Μαρί, εκτός το ότι δεν μπορούσαμε να δανειστούμε, η ανεργία έφτασε στα ύψη και ο κόσμος έχανε τη δουλειά του. Ε, δεν είναι το ίδιο το Μαρί.  Με την απόφαση του Ιουλίου του 2018 για τον Συνεργατισμό, σώσαμε εκατοντάδες χιλιάδες καταθέσεις, σώσαμε όλες τις θέσεις εργασίας στον Συνεργατισμό και την επόμενη αναβαθμίστηκε η κυπριακή οικονομία σε επενδυτική βαθμίδα. 

Είναι ευπρόσδεκτος ο Χάρης Γεωργιάδης σε μία αξιόλογη θέση στον ΔΗΣΥ; 
Ο ΔΗΣΥ έχει ανοιχτές τις πόρτες του. Και για τον Χάρη Γεωργιάδη ορθάνοιχτες! 

Η Κυπριακή οικονομία βρίσκεται σε μια ανοδική πορεία. Οι πολίτες ωστόσο δεν ένιωσαν έμπρακτα αυτή την ανοδική πορεία. Πότε πιστεύετε ότι ως χώρα θα βρεθούμε σε συνθήκες πλήρους απασχόλησης και πότε πιστεύετε ότι θα ξεφύγουμε από τους μισθούς των 800 ευρώ;


Είμαστε στη μέση του δρόμου. Αυτό το λέμε και το επαναλαμβάνουμε. Και δεν θα επαναπαυόμαστε, ούτε και πανηγυρίζουμε. Αλλά από την άλλη, δεν μου αρέσει και ο μηδενισμός. Αυξήσαμε δραστικά την απασχόληση, έχουμε τα τελευταία χρόνια νοικοκυρευτεί και έχουμε πλεονασματικούς προϋπολογισμούς, καταφέραμε τους τελευταίους  μήνες να επαναφέρουμε την οικονομία σε επενδυτική βαθμίδα. Αναγνωρίζουμε την συνδρομή όλων. Των πολιτών πρωτίστως, για τις θυσίες που έκαναν όλα αυτά τα χρόνια, των κομμάτων εντός κοινοβουλίου που με υπεύθυνη στάση στήριξαν τα νομοσχέδια εκείνα που μας επιτρέπουν σήμερα να είμαστε στη θέση που είμαστε και σίγουρα στην στρατηγική και στην πολιτική της κυβέρνησης και του υπουργού των Οικονομικών για το νοικοκύρεμα και για την στοχευμένη συνολική πολιτική. 

Η συνέχιση αυτή της πορείας είναι το διακύβευμα. Γιατί ξέρουμε πολύ καλά, πως με αυτή την πορεία, και με την συνέχιση στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που έχει ανάγκη ο τόπος θα μειώσουμε περαιτέρω την ανεργία για να φτάσουμε στον στόχο της πλήρους απασχόλησης, αλλά και για να έχουμε στον τόπο μας θέσεις εργασίας αιχμής, μέσα από τις επενδύσεις που είναι αναγκαίες για τη χώρα μας. Αν παραμείνουμε σε αυτή τη θετική πορεία αυτή η στιγμή θα έρθει στα επόμενα λίγα χρόνια. Το σημαντικότερο όμως είναι να καταφέρουμε να σχεδιάσουμε στρατηγικά για το ποια χώρα θέλουμε για εμάς και για τα παιδιά μας. 


Τελικά θα πληρώνουμε για ΓεΣΥ για να εχουμε μισό ΓεΣΥ; Αν η 
πλειοψηφία των γιατρών δεν ενταχθεί στο Γενικό Σχέδιο Υγείας, που πάει η κεντρική φιλοσοφια του Συστήματος ότι ο ασθενής θα  πληρώνει και θα έχει όποιον γιατρό θέλει; 

Όλοι συμφωνούμε στη βασική αρχή. Πως ο κάθε πολίτης, ανεξαρτήτως οικονομικών δυνατοτήτων, πρέπει να έχει πρόσβαση στις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες υγείας και να επιλέγει ελεύθερα τον γιατρό του. 

Όλοι έχουμε ψηφίσει τα νομοσχέδια για το ΓεΣΥ και την αυτονόμηση. Παρά τις μεγάλες διαφορές στη φιλοσοφία που εμείς είχαμε, δώσαμε όλα τα εφόδια και εγκρίναμε τους σχεδιασμούς που προώθησαν οι αρμόδιοι φορείς. Οι εισφορές έχουν ήδη ξεκινήσει να τρέχουν. Επιστροφή, δεν υπάρχει και το έχω ξεκαθαρίσει από καιρό. Ούτε αναβολές, ούτε αναστολές. 

Το ΓεΣΥ όμως, η μεγαλύτερη σύγχρονη κοινωνική μεταρρύθμιση, δεν θα πετύχει, εάν συνεχίσει να είναι αντικείμενο αντιπαράθεσης. ΓεΣΥ χωρίς γιατρούς δεν γίνεται. Και αλλοίμονο εάν από το σημερινό πεπαλαιωμένο σύστημα καταλήξουμε σε ένα άλλο, όπου ο πολίτης θα καλείται να πληρώνει διπλά και να μην παίρνει τις υπηρεσίες που δικαιούται. 

Γι’ αυτό και καλώ όλους, να χαμηλώσουν τους τόνους. Να συνεχιστεί ένας παραγωγικός διάλογος αντί του δημόσιου πολέμου. Και όσοι πραγματικά νοιάζονται για το ΓεΣΥ και την υγεία των πολιτών ας πάψουν να στήνουν την αντίθετη άποψη στο εκτελεστικό απόσπασμα. Την επιλογή του γιατρού του δημοσίου την έχει σχεδόν το 85% των πολιτών μας. Με το ΓεΣΥ, θέλουμε οι πολίτες να έχουν και την επιλογή του ιδιώτη γιατρού. 

>>> Άρθρα, Απόψεις Brief <<<

Από την μια ο Τσαβουσογλου λέει ότι είναι όρος απαράβατος για λύση η πολιτική ισότητα, από την άλλη η δική μας πλευρά λέει πώς η κατάργηση των εγγυήσεων είναι όρος απαράβατος. Η Τουρκία δεν συζητά κατάργηση εγγυήσεων, εμείς δεν συζητάμε πολιτική ισότητα,  όπως την εννοούν οι τ/κ και ο Τσαβούσογλου. Πιστεύετε ότι πρέπει να συνεχίσουμε να επαναλαμβάνουμε τα ίδια και ίδια; 

Καταρχάς θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι το κυπριακό είναι ένα εξαιρετικά σύνθετο πρόβλημα. Σε διαφορετική περίπτωση θα είχε ήδη επιλυθεί. Από την άλλη είναι εξίσου αληθές ότι δεν μπορούμε να επαναλαμβάνουμε ξανά και ξανά το ίδιο πείραμα περιμένοντας διαφορετικό αποτέλεσμα. Αναμφίβολα τα μεγαλύτερα αγκάθια στο κυπριακό είναι η ασφάλεια για τους Ε/κ και το θέμα της πολιτικής ισότητας για τους Τ/κ. Τα ζητήματα αυτά θα πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε αλληλένδετα για να τα λύσουμε.
 
Για εμάς τους Ε/κ αλλά και για κάθε ευρωπαϊκό κράτος, δεν νοείται λύση που θα διατηρεί εγγυήσεις, παρεμβατικά δικαιώματα και κατοχικά στρατεύματα. Την ίδια στιγμή, αναγνωρίζουμε ότι τα γεγονότα που προηγήθηκαν της τουρκικής εισβολής έχουν σημαδέψει τους Τ/κ συμπατριώτες μας, οι οποίοι δεν θα ήθελαν να βιώσουν ξανά την πολιτική απομόνωση και την ανασφάλεια που βίωσαν την περίοδο μετά το 1963. Και θα πρέπει όλοι μας να κατανοήσουμε ότι τα δύο αυτά μεγάλα αγκάθια δεν μπορούν να είναι αλά καρτ. Δεν μπορούμε εμείς οι ε/κ να εξασφαλίσουμε αυτά που ζητούμε στην ασφάλεια, χωρίς να αποδεχθούμε την πολιτική ισότητα των δύο κοινοτήτων. Και ταυτόχρονα δεν είναι ρεαλιστικό να πιστεύουν οι συμπατριώτες μας Τ/κ ότι μπορούν να διασφαλίσουν την πολιτική ισότητα χωρίς να κάνουν παραχωρήσεις στο θέμα της ασφάλειας.
 
Tην ίδια ώρα θα πρέπει όλοι μας να επιδιώκουμε όπως η πολιτική ισότητα, που είναι δεδομένη για τα μεγάλα θέματα και για τα θέματα που έχουν να κάνουν με την τ/κ κοινότητα, θα εφαρμοστεί με τρόπο που να μην δημιουργεί δυσλειτουργία στο κράτος. Και αυτό δεν διασφαλίζεται με την υιοθέτηση της τ/κ κοινότητας για μια θετική ψήφο σε κάθε απόφαση και σε κάθε ομοσπονδιακό όργανο. Μπορεί όμως να διασφαλιστεί με την εισήγηση του Προέδρου Αναστασιάδη για αποκέντρωση εκείνων των αρμοδιοτήτων που αφορούν την καθημερινότητα των πολιτών, από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση στις συνιστώσες πολιτείες.

Ο Αβέρωφ Νεοφύτου ως πρόεδρος του ΔΗΣΥ έχασε ποσοστά στις Βουλευτικές Εκλογές. Αύξησε ποσοστά στις Δημοτικές. Κέρδισε τις Προεδρικές και τώρα βρισκόμαστε στις Ευρωεκλογές. Αν και πρόκειται για διαφορετικές προεκλογικές αναμετρήσεις και οι συγκρίσεις δεν ειναι απόλυτες κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι αυτές οι εκλογές θα κάνουν είτε 2-2 είτε 3-1 υπέρ του Αβερωφ.  Να θεωρήσουμε ότι ο Αβέρωφ θα είναι νικητής σε αυτές τις ευρωεκλογές αν λάβει ο ΔΗΣΥ μεγαλύτερα ποσοστά σε σύγκριση με τις ευρωεκλογές του 2014 όπου ο ΔΗΣΥ πήρε 37.75%; 

Μην ξεχνάμε ότι στις ευρωεκλογές του 2014, στο ψηφοδέλτιο μας είχαμε και το τότε ΕΥΡΩΚΟ, με υποψήφιο τον Δημήτρη Συλλούρη, και τη σημερινή Αλληλεγγύη. 

Η πολιτική αγαπητή μου Σκεύη δεν είναι ούτε ποδοσφαιρικός αγώνας, ούτε αγώνας 100 μέτρων. Η πολιτική είναι μαραθώνιος και έτσι την αντιμετωπίζουμε εμείς. 

Το μεγαλύτερο διακύβευμα των Ευρωεκλογών για τον Δημοκρατικό Συναγερμό είναι η προσήλωσή μας στη μεγάλη ιδέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πιστέψαμε στον ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας μας. Η Κύπρος είναι το σπίτι μας. Το σπίτι που χωράει όλους τους συμπατριώτες μας. Ελληνοκύπριους, Τουρκοκυπρίους, Μαρωνίτες, Λατίνους και Αρμένιους. Ο Ελληνισμός ήταν και παραμένει το Έθνος μας. Η ψυχή και η ταυτότητά μας. Η δε Ευρώπη, είναι η ασφάλεια και το μέλλον των παιδιών μας. 

Είναι καλό, ιδιαίτερα ενόψει των Ευρωεκλογών, να συνειδητοποιήσουμε, ότι η ενωμένη Ευρώπη δεν είναι δεδομένο. Αντιθέτως, είναι το μεγαλύτερο και δυσκολότερο εγχείρημα στην ιστορία, προκειμένου έθνη που πολεμούσαν μεταξύ τους για αιώνες να καταφέρουν να συνεργαστούν ειρηνικά για την κοινή ευημερία και πρόοδο. 

Το στοίχημα σήμερα για την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι να προχωρήσει, πιο ενωμένη, πιο δυνατή, που θα παρέχει ακόμη μεγαλύτερες ευκαιρίες στα έθνη και τους πολίτες. Μια Ευρώπη ασφάλειας εσωτερικής, αλλά και εξωτερικής. Με τη δημιουργία των δικών της αμυντικών μηχανισμών που δεν θα την αφήνουν εξαρτώμενη από τρίτους. 

Αυτό το νέο κεφάλαιο για την Ευρώπη μπορούν να το φέρουν μόνο όσοι πιστεύουν στην Ευρώπη. Όπως πιστεύουμε εμείς, η μεγάλη Ευρωπαϊκή παράταξη της Κύπρου.  Μια παράταξη που έχει πετύχει την καταξίωση, την αναγνώριση και τον σεβασμό σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.Γιατί χωρίς τον Δημοκρατικό Συναγερμό η Κύπρος δεν θα ήταν σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και εάν δεν ήταν το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, η Ευρώπη θα κλυδωνιζόταν. 

Αυτή είναι η μεγάλη εικόνα και αυτήν είναι που καλούμαστε να περιφρουρήσουμε. Αυτή είναι η μάχη που δίνουμε μαζί με ολόκληρο το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα. Να κρατήσουμε την Ευρώπη ενωμένη και δυνατή. 

ad2mobile

 

 

article 1