Ξανά στη Βουλή ο κατώτατος μισθός – Υπομονή συστήνει η Ζέτα

Αρχίζει η κατ’ άρθρον συζήτηση τριών προτάσεων νόμου για θέσπιση κατώτατου μισθού - Ποιο το μήνυμα της Υπ. Εργασίας

Την κατ’ άρθρον συζήτηση των τριών προτάσεων νόμου που έχουν καταθέσει κόμματα για την καθιέρωση εθνικού κατώτατου μισθού στην Κύπρο, αρχίζει σήμερα (25/2) η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις της Υπουργού Εργασίας, Ζέτας Αιμιλιανίδου, προς το Κοινοβούλιο να αναμένει τις κινήσεις της Κυβέρνησης για ρύθμιση του θέματος.

Την έκκληση αυτή αναμένεται πως θα επαναλάβει, εκ νέου, σήμερα ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Εργασίας, Χρίστος Μαληκκίδης, ο οποίος προσκλήθηκε να παραστεί στην συνεδρία της Κ.Ε. Εργασίας, ο οποίος θα συστήσει στα κόμματα υπομονή.

>>> Διαβάστε ακόμη: Κομισιόν - Έναρξη διαβούλευσης για δίκαιους κατώτατους μισθούς <<<

Σε δηλώσεις της, πάντως, στην Brief, με αφορμή την σημερινή συζήτηση η Υπουργός Εργασίας, τόνισε πως «θέση της Κυβέρνησης είναι ότι, από την στιγμή που έχουν γίνει αναλογιστικές μελέτες από το ILO και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι οποίες αξιολογούνται και θα τεθούν σε κοινωνικό διάλογο, οποιοσδήποτε ορισμός ή καθιέρωση κατώτατου μισθού θα γίνει στην βάση αυτών των μελετών κι όχι με προτάσεις νόμου».

«Θα κάνουμε κοινωνικό διάλογο και όταν η ανεργία υποχωρήσει κάτω από το 5% τότε, όπως άλλωστε το έχουμε δηλώσει αρκετές φορές, θα προχωρήσουμε με την θέσπιση εθνικού κατώτατου μισθού, στην βάση τόσο των μελετών που έχουν γίνει όσο και των όσων θα συμφωνηθούν κατά τον κοινωνικό διάλογο που θα γίνει», ξεκαθάρισε η κα Αιμιλιανίδου συστήνοντας στα κόμματα και στο Κοινοβούλιο υπομονή.

Οι προτάσεις των κομμάτων
Με αφορμή την σημερινή συζήτηση, η Brief αναζήτησε και παρουσιάζει τις τρεις προτάσεις νόμου που θα εξετάσει η Κ.Ε. Εργασίας.

Η πρώτη πρόταση νόμου κατατέθηκε από τον Πρόεδρο της Συμμαχίας Πολιτών, Γιώργο Λιλλήκα, και σκοπός της είναι η θέσπιση προσωρινών διατάξεων, ώστε διά νόμου να καθορισθεί ότι για την περίοδο από 1η Ιανουαρίου 2019 μέχρι 31η Δεκεμβρίου 2020 ο γενικός κατώτατος μισθός για κάθε εργασία στη Δημοκρατία ανεξαρτήτως περιοχής, τόπου ή επαρχίας δεν θα είναι χαμηλότερος του ορίου των χιλίων εκατόν είκοσι πέντε ευρώ (€1.125). 

Επίσης, με την πρόταση νόμου επιχειρείται και η καθιέρωση ελάχιστης αμοιβής και για το ωρομίσθιο προσωπικό -υπεραγορές, φύλακες, delivery, κ.ά.-. Η εισήγηση είναι για καταβολή 6,81 ευρώ ανά ώρα [€1125/165.12 (μέσος ορός για ώρες μήνα) = €6.81 την ώρα].

Η προτεινόμενη ρύθμιση, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, κρίνεται στην παρούσα φάση αναγκαία, ώστε να συμβάλει στην αποτροπή φαινομένων εκμετάλλευσης, τα οποία σημειώνονται σε αυξημένο βαθμό τον τελευταίο καιρό, παρά τη σημειωθείσα ανάκαμψη της κυπριακής οικονομίας και τη μείωση της ανεργίας, αλλά και γιατί η ανισότητα μισθών μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα έχει καταστεί τα τελευταία χρόνια εντονότερη.

«Κρίνεται λοιπόν σκόπιμο όπως διά νόμου και για προσωρινή περίοδο δύο (2) ετών, αρχής γενομένης από το έτος 2019, το κατώτατο όριο μισθού καθορισθεί στα χίλια εκατόν είκοσι πέντε ευρώ (€1.125) για όλα τα επαγγέλματα, έτσι που στο μεταξύ να δοθεί χρόνος σφαιρικής μελέτης του θέματος από όλους τους εμπλεκομένους και κατάληξης σε οριστικές αποφάσεις, τόσο επί του ορίου το οποίο θα αποτελέσει τον κατώτατο μισθό στη Δημοκρατία όσο και για τον πλέον ενδεδειγμένο τρόπο καθορισμού αυτού, ήτοι διά νόμου ή μέσω συλλογικών συμβάσεων εργασίας», προστίθεται.

«Εν πάση περιπτώσει, το ζήτημα της κατοχύρωσης νομοθετικά και επί μονίμου βάσεως γενικού κατώτατου ορίου μισθού, εκεί όπου δεν υφίστανται συλλογικές συμβάσεις εργασίας, εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο συζήτησης που αφορά στη ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων και το οποίο συναρτάται άμεσα με παράγοντες όπως η ανεργία, το είδος του επαγγέλματος και οι εκάστοτε επικρατούσες οικονομικές, αλλά και εργασιακές συνθήκες, παράμετροι οι οποίες πρέπει να αποτελέσουν τη βάση της ευρύτερης συζήτησης επί του όλου θέματος», επισημαίνεται ακόμη.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Τι εισηγούνται οι Οικολόγοι
Η δεύτερη πρόταση νόμου κατατέθηκε από το Κίνημα Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών, και τιτλοφορείται ως «ο περί Κατωτάτου Ορίου Μισθών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2018». 

Σκοπός της εν λόγω πρότασης είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου –(περί Κατωτάτου Ορίου Μισθών Νόμου)-, ώστε το εθνικό κατώτατο όριο μισθού να καθορίζεται με κανονισμούς που εκδίδονται από το Υπουργικό Συμβούλιο αντί με διάταγμα του/της Υπουργού Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. 

Με την ίδια πρόταση νόμου σκοπείται, επίσης, όπως οι Συμβουλευτικές Επιτροπές που διορίζονται από τον/ην Υπουργό Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων διαβουλεύονται με τους κοινωνικούς εταίρους και τους εμπλεκόμενους φορείς και υποβάλλουν εισηγήσεις στον/ην Υπουργό για ζητήματα που αφορούν στον καθορισμό του εθνικού κατώτατου ορίου μισθού και στα κατώτατα όρια μισθών για οποιαδήποτε εργασία στη Δημοκρατία είτε γενικά είτε σε οποιαδήποτε συγκεκριμένη περιοχή, τόπο ή επαρχία, σε οποιαδήποτε περίπτωση κατά την οποία διαπιστώνεται ότι οι μισθοί που καταβάλλονται είναι αδικαιολόγητα χαμηλοί. 

Η πρόταση ΕΛΑΜ
Η τρίτη πρόταση νόμου προέρχεται από το ΕΛΑΜ και τιτλοφορείται ως «ο περί Κατωτάτου Ορίου Μισθών (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2018». Κι αυτή η πρόταση αποσκοπεί στην τροποποίηση του «περί Κατώτατου Ορίου Μισθών Νόμου» ώστε να αντικατασταθεί η διακριτική ευχέρεια του Υπουργικού Συμβουλίου να εκδίδει Διατάγματα που αφορούν τον καθορισμό κατώτατων ορίων μισθών για εργασία στη Δημοκρατία με την υποχρέωση για έκδοση τέτοιου Διατάγματος, το οποίο να προβλέπει για τον καθορισμό ενός γενικού κατώτατου ορίου μισθού που να ισχύει, εξαιρουμένων ορισμένων περιπτώσεων που προβλέπονται ρητά, καθολικά και χωρίς διάκριση σε όλα τα επαγγέλματα.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις εξαιρούνται μόνο οι μαθητευόμενοι και οι ασκούμενοι σε επάγγελμα που απαιτεί απόκτηση πείρας για σκοπούς εξασφάλισης άδειας του συγκεκριμένου επαγγέλματος, καθώς και οι οικιακοί βοηθοί και οι εργαζόμενοι στον γεωργοκτηνοτροφικό τομέα. Για τις κατηγορίες αυτές παραχωρείται δυνατότητα στο Υπουργικό Συμβούλιο να περιλάβει στο πιο πάνω διάταγμα διαφορετικές ρυθμίσεις, αν το κρίνει σκόπιμο.

Σημειώνεται ότι οι υφιστάμενες διατάξεις που αφορούν τη δυνατότητα του Υπουργικού Συμβουλίου να καταργεί κατώτατο μισθό απαλείφεται, ενώ η δυνατότητά του να διαφοροποιεί κατώτατο μισθό με τα εκδοθέντα δυνάμει του νόμου αυτού διατάγματα εξακολουθεί να ισχύει και μπορεί να γίνεται με την έκδοση νέου διατάγματος δυνάμει των προτεινόμενων διατάξεων.
 

Μάριος Αδάμου