Ξενοδοχεία: Ιδιοκτησία δεν σημαίνει και διαχείριση – Η νέα τάση

  • Μια πρακτική που κερδίζει συνεχώς έδαφος
  • Σε διαφορετικούς φορείς η ιδιοκτησία και η διαχείρισή τους 
  • Για μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητάς τους

Γράφει Χρύσω Αντωνιάδου
Η δομή των επιχειρήσεων διαχείρισης ξενοδοχείων και του ευρύτερου κλάδου φιλοξενίας διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από τη δομή των περισσοτέρων άλλων κλάδων.

>>>  BRIEF PLATINUM - 2ο Τεύχος - Αφιέρωμα UNIC - Πέραν των 100 τίτλων σπουδών - Τα ποσοστά εργοδότησης των αποφοίτων του / Ρεπορτάζ, βίντεο από όλες τις Μαρίνες της Κύπρου / Επιχειρηματικά νέα / Αναλύσεις / Παραοικονομία ΕΔΩ <<<

Πόσοι, άραγε, γνωρίζουν ότι οι ξενοδοχειακοί κολοσσοί, όπως το Hilton και το Marriott, συνήθως δεν αναλαμβάνουν οι ίδιοι τη διαχείριση των ξενοδοχείων τους αλλά άλλοι;

Για να κατανοήσουμε πώς λειτουργεί αυτή η νέα πρακτική, πρέπει να ξέρουμε ότι μια μεμονωμένη ιδιοκτησία μπορεί να ανήκει σε μια εταιρεία, να τη διαχειρίζεται κάποια άλλη και να φέρει την επωνυμία μιας τρίτης εταιρείας. Αυτό βέβαια πολύ λίγοι το γνωρίζουν. 

Επιχειρώντας μια έρευνα για τις πρακτικές που υπάρχουν στο εξωτερικό, διαπιστώνουμε ότι, για την αποτελεσματική επίτευξη της διαχείρισης ενός ξενοδοχείου, χρειάζεται να διαθέτει κανείς όχι μόνο πόρους αλλά και ένα ευρύ φάσμα ικανοτήτων. 

Πολλά ξενοδοχεία χρησιμοποιούν διάφορους φορείς για τη διαχείριση διαφορετικών πτυχών της λειτουργίας τους ώστε μεγιστοποιήσουν την απόδοση, την κερδοφορία και τις προτιμήσεις του ιδιοκτήτη.

Έτσι, μπορούμε να συναντήσουμε τέσσερα καθεστώτα λειτουργίας μια ξενοδοχειακής μονάδας:

Υπό ιδιωτική κυριότητα και λειτουργία:  Αυτό το μοντέλο απαιτεί την ενεργότερη συμμετοχή του ιδιοκτήτη στη λειτουργία του ξενοδοχείου του. Στα ξενοδοχεία υπό ιδιωτική κυριότητα και λειτουργία, ο ιδιοκτήτης αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο σε όλες τις πτυχές της επιχείρησης, στην πρόσληψη προσωπικού, στη διατήρηση του φυσικού περιουσιακού στοιχείου, στην εφαρμογή στρατηγικής μάρκετινγκ για ξενοδοχεία κ.ά. Ο ιδιοκτήτης μπορεί να είναι φυσικό πρόσωπο ή όμιλος ιδιοκτησίας.

Διαβάστε επίσης: 

Υπό καθεστώς μίσθωσης: Οι ιδιοκτήτες ενοικιαζόμενων ξενοδοχείων εκμισθώνουν το περιουσιακό στοιχείο σε άλλη εταιρεία που αναλαμβάνει όλες τις πτυχές της λειτουργίας τους. Ο ιδιοκτήτης εισπράττει το ενοίκιο για τις κτηριακές εγκαταστάσεις και δεν έχει καμία ανάμειξη στη διαχείριση του ξενοδοχείου.

Υπό καθεστώς δικαιόχρησης (franchising): Οι ιδιοκτήτες που δεν επιθυμούν να παραδώσουν σε τρίτους τη διαχείριση του φυσικού περιουσιακού στοιχείου τους, επιλέγουν το μοντέλο της δικαιόχρησης. Οι δικαιοπάροχοι υπογράφουν συμφωνίες με τις ξενοδοχειακές επωνυμίες για πρόσβαση σε προνόμια, όπως τα πρότυπα επωνυμίας, την ισχύ στην αγορά, τα συστήματα κράτησης θέσεων και τις κατευθυντήριες γραμμές σχεδιασμού. Οι δικαιοπάροχοι συνήθως αναλαμβάνουν οι ίδιοι τη διαχείριση των καθημερινών λειτουργιών, όπως η πρόσληψη προσωπικού, η διαχείριση της μισθοδοσίας, και καταβάλλουν ένα τέλος δικαιόχρησης στην επωνυμία. Γνωστές ξενοδοχειακές επωνυμίες δικαιόχρησης  συμπεριλαμβάνουν τα Hampton, Holiday Inn Express και Red Roof Inn.

Υπό καθεστώς διαχείρισης: Σε ένα διαχειριζόμενο ξενοδοχείο, ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου υπογράφει συμβόλαιο με μια εταιρεία διαχείρισης για να αναλάβει τις αρμοδιότητες σχετικά με τη λειτουργία του ξενοδοχείου. Σε αντίθεση με το μοντέλο της δικαιόχρησης, η εταιρεία διαχείρισης αναλαμβάνει οτιδήποτε σχετίζεται με τις καθημερινές λειτουργίες – ακόμα και την πρόσληψη προσωπικού, τη μισθοδοσία και το μάρκετινγκ. Ορισμένα διαχειριζόμενα ξενοδοχεία είναι επώνυμα, και η εταιρεία διαχείρισης έχει την υποχρέωση να διατηρήσει τις προδιαγραφές της επωνυμίας. Ο ιδιοκτήτης τυπικά υπογράφει το συμβόλαιο με την επωνυμία, παρόλο που οι ιδιοκτήτες συχνά συμπεριλαμβάνουν και την εταιρεία διαχείρισης στις διαπραγματεύσεις της μετονομασίας (rebranding). 

Πολλά ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο αναθέτουν σε διαφορετικούς φορείς την ιδιοκτησία και τη διαχείρισή τους με στόχο τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας και στους δύο τομείς. Οι ιδιοκτήτες μπορούν να επικεντρωθούν στο μέρος που αφορά τα ακίνητα και οι εταιρείες διαχείρισης εστιάζουν στην καθημερινή λειτουργία του ξενοδοχείου.

Ποιες είναι οι καλύτερες εταιρείες διαχείρισης ξενοδοχείων για το 2022:

Aimbridge Hospitality

Η εταιρεία, με έδρα τις ΗΠΑ, διαθέτει ένα τεράστιο χαρτοφυλάκιο αποτελούμενο από 182.000+ δωμάτια και 1.400+ ξενοδοχεία. Το 2019, η Aimbridge συγχωνεύθηκε με την πρώην δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης ξενοδοχείων, Interstate Hotels & Resorts. Αυτή η συγχώνευση απέφερε γύρω στα 80.000 δωμάτια και 500 ακίνητα στο χαρτοφυλάκιο της Aimbridge.

Χαρτοφυλάκιο Διαχείρισης

Τα ακίνητα με τις επωνυμίες Marriott, Hilton, και Hyatt στις αγορές των ΗΠΑ και της Καραϊβικής. 

Ξενοδοχεία Hyatt

Η Hyatt διαχειρίζεται τα ⅔ περίπου όλων των ακινήτων της Hyatt, με 61.217 δωμάτια και 372 ξενοδοχεία υπό εταιρική διαχείριση. Η Hyatt εδρεύει στο Σικάγο του Ιλινόις, και το διαχειριζόμενο χαρτοφυλάκιό της περιλαμβάνει τα ξενοδοχεία με την επωνυμία της  σε 65 χώρες παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων των boutique ξενοδοχείων στα χαρτοφυλάκια Unbound Collection και Destination Hotels.

Χαρτοφυλάκιο Διαχείρισης

Ξενοδοχεία με την επωνυμία Hyatt σε 65 χώρες παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων των boutique ξενοδοχείων στα χαρτοφυλάκια Unbound Collection και Destination Hotels.

IHG

Όπως και η Hyatt, η InterContinental Hotels Group (IHG) διαχειρίζεται ορισμένα από τα δικά της ξενοδοχεία – 301 ακίνητα και 57.804 δωμάτια, για την ακρίβεια. Ωστόσο, η IHG προτιμά να μην έχει υπό την ευθύνη της τη διαχείριση όλων των ξενοδοχειακών μονάδων που διαθέτει εκτός ΗΠΑ, επιλέγοντας τη διαχείριση ενός μικρού μόνο ποσοστού των 5.800+ ξενοδοχείων που διαθέτει παγκοσμίως, τα οποία περιλαμβάνουν επωνυμίες όπως το Crowne Plaza και το Holiday Inn. Τα κεντρικά γραφεία της IHG βρίσκονται στο Denham του Ηνωμένου Βασιλείου.

Χαρτοφυλάκιο Διαχείρισης

  • InterContinental Hotels Group
  • Crowne Plaza
  • Holiday Inn.

Highgate

Μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης ξενοδοχείων στις ΗΠΑ και η μεγαλύτερη στη Νέα Υόρκη. Η Highgate διαχειρίζεται το 10% των ξενοδοχείων της Νέας Υόρκης, όπου βρίσκεται και η έδρα της.
Το χαρτοφυλάκιο της Highgate αποτελείται από ανεξάρτητα και επώνυμα ξενοδοχεία στις μεγαλύτερες αγορές των ΗΠΑ, όπως η Νέα Υόρκη, το Μαϊάμι και το Σαν Φρανσίσκο, συνολικά 142 ακίνητα.

Crescent Hotels & Resorts

Με 28.137 δωμάτια και 103 ξενοδοχεία, η εταιρεία είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης των ΗΠΑ. Η Crescent εδρεύει στο Fairfax της Βιρτζίνια και διαχειρίζεται τις επωνυμίες Marriott, Hyatt, IHG και Hilton στις κατηγορίες πολυτελείας και ανεξάρτητα ξενοδοχεία που συνδέονται με soft brands, στις ΗΠΑ και τον Καναδά.

Χαρτοφυλάκιο Διαχείρισης

Το Mayfair Hotel στο Los Angeles και το PGA National Resort στο Palm Beach.

HEI Hotel and Resorts

Όπως η Crescent, η HEI Hotels & Resorts διαχειρίζεται επίσης τα Marriott, Hilton και IHG, καθώς και ανεξάρτητα ακίνητα σε αστικές αγορές και τουριστικούς προορισμούς σε όλες τις ΗΠΑ, με συνολικά 23.900 δωμάτια και 79 ξενοδοχεία. Με έδρα το Norwalk του Κονέκτικατ, η ΗΕΙ διαχειρίζεται ένα ευρύ φάσμα ακινήτων, από ξενοδοχεία με επιλεγμένες υπηρεσίες έως πολυτελή θέρετρα.

Remington

Μία ακόμα εταιρεία διαχείρισης που εδρεύει στο Τέξας, στο Ντάλας συγκεκριμένα, η Remington διαχειρίζεται κυρίως ξενοδοχεία των επωνυμιών Hilton και Marriott, όλα εντός των ΗΠΑ.
Η παγκοσμίου επιπέδου εταιρεία φιλοξενίας BENCHMARK® είναι πρωτοπόρα στην ανάπτυξη, διαχείριση, την εμπορική προώθηση και τις συμβουλευτικές υπηρεσίες για τους ιδιοκτήτες τουριστικών θερέτρων, ξενοδοχείων, συνεδριακών κέντρων και ιδιωτικών κλαμπ.

Η Benchmark διαθέτει ένα συνδυασμένο χαρτοφυλάκιο με πάνω από 70 εξαιρετικές ιδιοκτησίες σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο, συμπεριλαμβανομένων 8.000 δωματίων, και 10.000 μελών προσωπικού που δεσμεύονται με πάθος να προσφέρουν τις πιο ζωντανές, απαράμιλλες και αξέχαστες εμπειρίες του κλάδου.

Azul Hospitality Group

Είναι μια από τις γνωστότερες εταιρείες φιλοξενίας που παρέχει κορυφαίες υπηρεσίες, αυστηρή διαχείριση, λειτουργία συμμορφούμενη με τους κώδικες ηθικής και δεοντολογίας και καινοτόμες προσεγγίσεις με στόχο τη μεγιστοποίηση της απόδοσης ενός περιουσιακού στοιχείου. Η εταιρεία δραστηριοποιείται κυρίως στον τομέα των  lifestyle τουριστικών θερέτρων και ξενοδοχείων, με μοναδικής ποιότητας προϊόντα και προορισμούς.

Χρύσω Αντωνιάδου