ΑΠΟΨΗ: Αυτό δεν είναι Poll του Πετρίδη στο Twitter

Πίσω στον Ιούλιο του 2017, το Υπουργικό Συμβούλιο της Κυβέρνησης Αναστασιάδη αποφάσισε να αναλάβει τα δάνεια των Δήμων ύψους €185εκ. Έτρεχε τότε η προεκλογική για τις Προεδρικές του 2018.

Γράφει ο:
Σωτήρης Φλουρέντζου
Twitter: @SoterisF
 
 

Τους τελευταίους μήνες, ο Υπουργός Εσωτερικών όταν δεν εκφράζει τις ανησυχίες του για την μεταναστευτική ροή προς την Κύπρο ασχολείται με την μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης. Μιας τοπικής αυτοδιοίκησης που αποτελείται από 30 δήμους (ανάμεσα σε αυτούς και ο Δήμος Λευκάρων με τους 1000 τόσους κατοίκους) και 350 κοινότητες. Ο Κωνσταντίνος Πετρίδης ελπίζει μάλιστα ότι  θα τα καταφέρει αφού στις 08/11/2018 δήλωσε πως «η μείωση των δήμων, οι νέες εξουσίες και αρμοδιότητες που πρέπει να παραχωρηθούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και η οικονομική τους αυτοτέλεια πρέπει να αποτελέσουν αναπόσπαστο μέρος αυτής της μεταρρύθμισης. Μετά από χρόνια συζητήσεων, ελπίζω να καταλήξουμε και με την Ένωση Δήμων σε σύντομο χρονικό διάστημα – μέχρι το τέλος του χρόνου – στις τομές που χρειάζονται για να ολοκληρωθεί η προσπάθεια». Φυσικά όμως έβαλε και το disclaimer του «η μεταρρύθμιση εξαρτάται πλέον από την πολιτική βούληση για εφαρμογή των συμπερασμάτων των μελετών αλλά και της κοινής λογικής». 

Και εγώ ελπίζω σε πολλά πράγματα αλλά ώσπου να τα καταφέρει ο κ. Πετρίδης (πολύ αμφιβάλλω), ο φορολογούμενος θα συνεχίσει να επιβαρύνεται σταθερά με τουλάχιστον €73εκ κάθε χρόνο ως «κρατική χορηγία» προς τους Δήμους επιπρόσθετα των διάφορων τοπικών φορολογιών και τελών που πληρώνει. Αυτό γιατί οι αυξήσεις στα τέλη και τις φορολογίες των Δήμων στους δημότες τους φαίνεται πως δεν είναι αρκετές για την οικονομική επιβίωση τους. Δεν είναι αρκετές γιατί περίπου 4 στα 10 ευρώ που λαμβάνουν με τον άλφα ή βήτα τρόπο οι Δήμοι από τους φορολογούμενους πάνε στη μισθοδοσία τους. 

Ο κ. Πετρίδης είναι δικαιολογημένος που ελπίζει σε κατάληξη σε συμφωνία με τους Δήμους και δεν απαιτεί την μεταρρύθμιση. Ίσως θα ήταν καλύτερα αν χρησιμοποιούσε το «εύχομαι» αντί του «ελπίζω». Η διαπραγματευτική του θέση είναι αδύναμη έναντι των Δήμων αλλά αυτός την είχε αποδυνάμωσε ή επέτρεψε να αποδυναμωθεί. 

Πίσω στον Ιούλιο του 2017, το Υπουργικό Συμβούλιο της Κυβέρνησης Αναστασιάδη αποφάσισε να αναλάβει τα δάνεια των Δήμων ύψους €185εκ. Έτρεχε τότε η προεκλογική για τις Προεδρικές του 2018. Ίσως να ήταν πολιτικά δύσκολο για τον κ. Πετρίδη να ζητήσει όπως το bailout των Δήμων, γιατί περί αυτού πρόκειται, με την μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Δεν το έπραξε, όμως, για τον πιο πάνω προφανή λόγο και συνεπώς αδικαιολόγητα. Το νομοσχέδιο ήταν έτοιμο από τουλάχιστον τις 30 Σεπτεμβρίου 2014, τότε που ο προκάτοχος του, δηλαδή ο Σωκράτης Χάσικος, παρέδωσε σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς το προσχέδιο νομοσχεδίου για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. 

Παρόλο που το νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ήταν έτοιμο πολύ πιο πριν αναλάβει το Υπουργείο Εσωτερικών ο κ. Πετρίδης, και παρόλο που υπήρχε τότε η ευκαιρία να συνδεθεί η ψήφιση του με το bailout των Δήμων, ο κ. Πετρίδης όχι μόνο δεν το έπραξε αλλά συνέχισε να «μελετά» το θέμα. Ανάθεσε στην PWC την διενέργεια μιας ακόμα μελέτης για την Συμπλεγματοποίηση Υπηρεσιών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης! Ακατανόητο γιατί το νομοσχέδιο του Σ. Χάσικου ετοιμάστηκε τότε στη βάση μελετών εμπειρογνωμόνων από την Βρετανία και την Ιταλία. 

Όχι κ. Πετρίδη, η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν εξαρτάται πλέον από την πολιτική βούληση, αλλά ούτε από polls στο Twitter όπως αυτό τρέξατε στις 08/11/2018. Εξαρτάται από την ικανότητα αυτών που διαχειρίζονται τα χρήματα των φορολογουμένων. Ως τότε, οι υπηρεσίες που θα παρέχονται στους πολίτες από την Τοπική Αυτοδιοίκηση θα συνεχίζουν να είναι χαμηλού επιπέδου με δυσανάλογα ψηλό κόστος.