ΑΠΟΨΗ: Κάποια τράπεζα θα κλείσει...;

Αν τα ΜΕΔ είναι «κίνδυνος θάνατος» για τις Τράπεζες, η μη απορρόφηση χρημάτων υπό μορφή δανείων από τους πολίτες είναι «βέβαιος θάνατος». Και αφού η πλειοψηφία των πολιτών τέθηκε εκτός χρηματοπιστωτικού συστήματος, πώς και σε ποιους θα διαθέσουν τα λεφτά σε μορφή δανείων οι Τράπεζες; Κάποια/ες θα πεθάνουν ή θα σμικρυνθούν τόσο, όσο σηκώνει η αγορά... 


ΓΡΑΦΕΙ Ο
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ 
Twitter: @tsangarisp

Αν υπάρχει προσφορά σε ένα προϊόν αλλά δεν υπάρχει ζήτηση ή η ζήτηση δεν μπορεί να ανταποκριθεί στα κριτήρια της προσφοράς τότε δημιουργείται υπερπροσφορά και είτε πέφτουν οι τιμές είτε κάποιος χάνει λεφτά, και συνήθως αυτός που χάνει λεφτά σε τέτοιες περιπτώσεις είναι αυτός που διαθέτει το προϊόν αλλά δεν μπορεί να το πουλήσει. 

Στην περίπτωση των Τραπεζών, το σκηνικό σήμερα είναι παρόμοιο. 

Οι Τράπεζες διαθέτουν ρευστό προς «πώληση», μέσω δηλαδή δανείων, αλλά η ζήτηση δεν υπάρχει. Ή αν υπάρχει η ζήτηση, οι όροι και οι προϋποθέσεις που πλέον τέθηκαν είναι τόσο αυστηροί που ουσιαστικά θέτουν εκτός διαδικασίας ζήτησης τους ενδιαφερόμενους και εν δυνάμει αγοραστές των τραπεζικών προϊόντων, ήτοι δανειολήπτες. 

Αυτό κατ’ επέκταση οδηγεί σε υπερβολική πλεονάζουσα ρευστότητα, η οποία αυτή την στιγμή στο τραπεζικό σύστημα της Κύπρου κυμαίνεται στα περίπου 14 δισεκατομμύρια ευρώ, τα οποία παραμένουν αδιάθετα λόγω κυρίως του γεγονότος ότι μειώθηκαν οι ενδιαφερόμενοι δανειολήπτες αλλά και όσοι ενδιαφέρονται για δανεισμό η συντριπτική πλειοψηφία αυτών είναι πρακτικά «εκτός συστήματος» αφού είτε είχαν οι ίδιοι στο παρελθόν Μη Εξυπηρετούμενο Δάνειο είτε είναι εγγυητές σε δανειολήπτη με ΜΕΔ. 

Η Στήλη έγραψε και παλαιότερα ότι με την πολιτική του καθολικού χαρακτηρισμού του «εξόριστου» σε όσους αναδιάρθρωσαν δάνειο ή σε όσους είναι εγγυητές σε ΜΕΔ, θα οδηγηθούμε σε αντίθετα αποτελέσματα αφού ουσιαστικά στην κατηγορία των «εξόριστων» βρίσκεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις οικονομικών αναλυτών, μια σημαντική μερίδα πολιτών. 

Εάν σε αυτή την μερίδα προστεθούν και οι πολίτες που δεν διαθέτουν τα εισοδήματα για νέο δανεισμό (αυτή η μερίδα πάντοτε υπήρχε), το συνολικό ποσοστό των πολιτών που είναι πρακτικά εκτός χρηματοπιστωτικού συστήματος ενδεχομένως να ανέρχεται και σε ποσοστά της τάξεως του 80%. 

>>> Αρθρογραφία Brief <<<

Άλλωστε αυτό διαφαίνεται και από την πλεονάζουσα ρευστότητα, τα κεφάλαια δηλαδή που παραμένουν αδιάθετα αλλά αυτό θα αρχίσει να διαφαίνεται και από τα αποτελέσματα των τραπεζών, είτε τώρα είτε μετέπειτα.  

Ως ένα τρόπο αντιμετώπισης της πλεονάζουσας ρευστότητας οι τράπεζες αναμένεται να κινηθούν σύντομα προς την επιβολή αρνητικού καταθετικού επιτοκίου για τους μεγαλοκαταθέτες. Δηλαδή αντί να λαμβάνεις τόκους από τις καταθέσεις, θα πληρώνεις τόκο προς την Τράπεζα για την φύλαξη των λεφτών σου. Αυτό αναμένεται, αν δεν βελτιωθεί η κατάσταση, να επεκταθεί και σε μικρότερους καταθέτες. 

Ουσιαστικά η πολιτική των αρνητικών καταθετικών επιτοκίων στέλνουν το μήνυμα πως «κύριοι, δεν ενδιαφερόμαστε για άλλες καταθέσεις. Πάρτε τις και φύγετε αν θέλετε».

Την ίδια ώρα όμως, από την στιγμή που οι Τράπεζες δεν θέλουν άλλες καταθέσεις διότι απλούστατα δεν βρίσκουν πελάτες να τους πουλήσουν τις καταθέσεις υπό μορφή δανείων, σημαίνει πως η αγορά μειώνεται και σε μια μειωμένη και ζορισμένη αγορά, ίσως ο αριθμός των εμπορικών τραπεζών που λειτουργούν σήμερα στην Κύπρο να είναι υπερβολικά μεγάλος

Στην Κύπρο σήμερα λειτουργούν 7 εγχώρια χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, 3 θυγατρικές Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων από χώρες της ΕΕ, 1 θυγατρική από χώρα εκτός ΕΕ, 5 υποκαταστήματα Τραπεζών από χώρες εντός ΕΕ και 13 υποκαταστήματα Τραπεζών από χώρες εκτός ΕΕ. 

Αν το λιανικό τραπεζικό εμπόριο «ελέγχεται» σήμερα κατά κύριο λόγο από 11 τράπεζες (τις επτά εγχώριες και τις 4 θυγατρικές), το ερώτημα που προκύπτει, είναι κατά πόσο αυτές οι 11 τράπεζες θα αντέξουν και ποιες από αυτές θα αντέξουν...  

>>> Όλες οι ειδήσεις χρονολογημένες - επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Θα αντέξουν να μην παραχωρούν δάνεια στην πλειοψηφία των πολιτών; Θα αντέξουν σε αυτή την οικονομική πίεση; 

Διότι ουσιαστικά αν τα ΜΕΔ σήμερα είναι το Nr1 πρόβλημα στις τράπεζες, η μη σύναψη νέων δανειστικών συμβάσεων, είναι χειρότερο πρόβλημα για τις ίδιες και αυτό ήδη το αντιλαμβάνονται.  

Όλο το σύστημα χρειάζεται αναθεώρηση

Το πώς διασφαλίζεται ότι μια νέα σύμβαση δανείου δεν θα μετατραπεί σε ΜΕΔ, αλλά και αν μετατραπεί σε ποιο βαθμό θα είναι καλυμμένοι οι πιστωτές, αυτό είναι θέμα που θα πρέπει να το εξετάσουν οι ίδιες οι τράπεζες.

Αν θέλουν βεβαίως να επιβιώσουν. 

Αλλιώς κάποια ή κάποιες τράπεζες θα κλείσουν ή θα προχωρήσουν σε απολύσεις ώστε το μέγεθός τους να συνάδει και με την αγορά. 

Είναι ξεκάθαρο που οδηγούνται τα πράγματα αν η κατάσταση παραμείνει ως έχει σήμερα… Και αυτή τη φορά είναι καλύτερα να δούμε κατάματα το πρόβλημα, να το αντιμετωπίσουμε ή να προετοιμαστούμε για αυτό που έρχεται παρά να αρχίσουμε τις αλχημικές δηλώσεις συγκάλυψης, όπως τότε, το 2010/11... 

Παναγιώτης Τσαγγάρης
 
195
Thumbnail

Αν η Άγκυρα θέλει άτυπη Διάσκεψη, τότε γιατί όχι μια τυπική και επίσημη Διάσκεψη στην οποία να ξεκαθαριστούν τα πάντα συμπεριλαμβανομένου και του κατά πόσο η Τουρκία είναι έτοιμη να μην έχει εγγυήσεις και στρατό στην επανενωμένη Κύπρο… Τολμά η Άγκυρα; Ας την δοκιμάσει ο Νίκος Αναστασιάδης

ad1mobile


ΓΡΑΦΕΙ Ο
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ 
Twitter: @tsangarisp

Αρκετός ντόρος και «ττόζι» προκάλεσαν οι δηλώσεις του Τούρκου Υπουργού Εξωτερικών, Μεβλούτ Τσαβούσογλου, ο οποίος επισκέφτηκε τα κατεχόμενα από τις 8 Σεπτεμβρίου και αναχώρησε στις 9 Σεπτεμβρίου 2019. Τόσος ντόρος και τόση θολούρα που αμφιβάλλω αν εντοπίστηκαν τα κύρια σημεία των (πολλών) δηλώσεων του που προέβαινε ο Τσαβούσογλου σε κάθε περιοχή των κατεχομένων που επισκεπτόταν αλλά και μετ’ έπειτα ενώ βρισκόταν στην Τουρκία. 

Πολλά τα σημεία, πολλές οι λέξεις, πολλές οι αναφορές. Αλλά ποια ήταν τα κυριότερα και τα ουσιαστικότερα απ’ όσα είπε ο Τούρκος ΥΠΕΞ; 

Ουσιαστικά ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου μας είπε τέσσερα πράματα: 

Πρώτον. Ότι οι Όροι Αναφοράς πρέπει να συμφωνηθούν σε μια 5μερή Διάσκεψη, στην οποία η κάθε πλευρά να ξεκαθαρίσει και τι θέλει. 

Στις 8/9/19 ο Μ. Τσαβούσογλου μιλώντας σε συγκέντρωση κατοίκων εκ Τουρκίας – εποίκων – από χωριά της Καρπασίας, στην Γιαλούσα, είπε επί τούτου: «Για να μπορέσουν να ξεκινήσουν ξανά οι διαπραγματεύσεις, πρέπει πρώτα να ξεκαθαρίσει τι θα τύχει διαπραγμάτευσης». 

Στις 9/9/19 κατά την Κοινή Διάσκεψη με τον Μ. Ακκιντζί δήλωσε: «Η άποψη ‘να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις και βλέπουμε’ δεν είναι αποδεκτή, συνέχισε ο Τούρκος ΥΠΕΞ, «το δοκιμάσαμε αυτό για 50 χρόνια και δεν πέτυχε». Πρόσθεσε δε πως «ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είναι ειδήμονας στο να λέει διαφορετικά πράγματα σε διαφορετικά άτομα». Γι’ αυτό, συνέχισε, «σε μια πενταμερή άτυπη συνάντηση είπαμε, να ξεκαθαριστούν αυτά. Το τί θα διαπραγματευτούμε να το αποφασίσουμε μαζί. Αφού ξεκαθαρίσει αυτό, όπως έχει πει και ο κ. Ακιντζί, τότε μπορεί να υπάρξει λεπτομερής σαφήνεια του εγγράφου για τους όρους αναφοράς. Δηλαδή, να δούμε ξεκάθαρα τί διαπραγματευόμαστε και μετά μαζί να ξεκαθαρίσουμε με λεπτομέρεια το έγγραφο των όρων αναφοράς. Και μετά θα αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις. Χωρίς το έγγραφο των όρων αναφοράς Τουρκία και τ/κ πλευρά πιστεύουν ότι δεν μπορούν να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις», ανέφερε.

Στις 10/9/19  κατά τη διάρκεια Συνέντευξης Τύπου Τσαβούσογλου με τον ομόλογό του του Μαυροβουνίου στην Άγκυρα επανήλθε στο θέμα και είπε: «Ειδικά ο κύριος Αναστασιάδης πρώτα είπε για λύση δύο κρατών, όχι μόνο σε μένα, αλλά και στους Ε/Κ και στην Ελλάδα και στον Ακιντζί το είπε. Μετά είπε συνομοσπονδία, χαλαρή ομοσπονδία, αποκεντρωμένη. Διαφορετικές ιδέες συνεχώς», ανέφερε. Ο Τούρκος ΥΠΕΞ πρόσθεσε ότι «εμείς τότε είπαμε στα Ηνωμένα Έθνη να συναντηθούν οι πέντε, δηλαδή οι τρεις εγγυήτριες δυνάμεις και οι δύο πλευρές στο νησί, και να πουν όλοι τί θέλουν. Μετά που θα καθοριστεί αυτό, να διαμορφώσουμε μαζί αυτό το έγγραφο αναφοράς. Επειδή αν κοιτάξουμε την τελευταία απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, το έγγραφο αναφοράς διαμορφώνεται από όλες τις πλευρές. Αυτό που λέμε είναι να πάμε σε μια διαπραγμάτευση που να είναι επικεντρωμένη στο αποτέλεσμα, το έγγραφο πλαισίου αναφοράς να είναι πολύ ξεκάθαρο».


Δεύτερον. Ότι η Τουρκία και οι Τ/κ δεν πρόκειται να παρακαθίσουν σε διαπραγματεύσεις ως συνέχιση των συνομιλιών απ’ εκεί που έμειναν στο Crans Montana και επιπλέον δεν πρόκειται να συνομιλήσουν εάν η Ελληνοκυπριακή πλευρά δεν αποδεχθεί ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΡΩΝ την πολιτική ισότητα και την εκ περιτροπής προεδρία. 

Ο Μ. Τσαβούσογλου αναφέρθηκε τέσσερεις φορές σε αυτό. Στις 8/9/19 μιλώντας σε συγκέντρωση κατοίκων εκ Τουρκίας – εποίκων – από χωριά της Καρπασίας, στην Γιαλούσα, είπε: «Δεν είναι εφικτό να συνεχίσουμε από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντάνα» και πρόσθεσε «για να επαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις πρέπει να είναι γνωστό εκ των προτέρων, η πολιτική ισότητα, η εκ περιτροπής προεδρία, υπάρχουν; Υπάρχουν τα στοιχεία εκείνα που θα διαφυλάττουν τα δικαιώματα των Τ/κ; Να ξεκαθαρίσουν αυτά και θ’ αρχίσουμε μια διαδικασία όπου μια διαπραγμάτευση θα είναι επικεντρωμένη στο αποτέλεσμα».

Κατά την Κοινή Διάσκεψη με τον Τουρκοκύπριο ηγέτη, στις 9/9/19, ο τούρκος ΥΠΕΞ είπε: «η ουσία του πράγματος είναι η ε/κ πλευρά να αποδεχθεί την πολιτική ισότητα, με όλα τα στοιχεία που εμπεριέχει, εκ των προτέρων». Ενώ πρόσθεσε: «Εάν η ε/κ πλευρά θέλει να διαμοιραστεί με την τ/κ πλευρά την εξουσία και την ευμάρεια, στη βάση της πολιτικής ισότητας, αυτό πρώτα συμφωνείται στην βάση αρχών και μετά αρχίζουν οι διαπραγματεύσεις. Εάν λες ότι αυτό δεν μπορείς να το κάνεις, τότε αυτό που προσπαθείς να κάνεις δεν είναι ένας συνεταιρισμός στη βάση της πολιτικής ισότητας, αλλά στη βάση της κυριαρχικής ισότητας».

Στις 10/9/19, ο τούρκος υπεξ επανήλθε επί του συγκεκριμένου (κατά την Συνέντευξη Τύπου με τον ομόλογό του του Μαυροβουνίου στην Άγκυρα), και είπε: «Για μας και για τους Τ/Κ υπάρχουν κόκκινες γραμμές που δεν μπορούμε να εγκαταλείψουμε. Το πιο σημαντικό στοιχείο είναι η πολιτική ισότητα, η αποτελεσματική συμμετοχή, η εκ περιτροπής προεδρία. Αυτά πρέπει να ξεκαθαρίσουν από προηγουμένως με ένα ξεκάθαρο τρόπο και να είναι εκτός διαπραγμάτευσης».

>>> Όλες οι ειδήσεις χρονολογημένες - επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Τρίτον. Ότι δεν πρέπει να διανοείται κανείς ότι μπορεί να υπάρξει λύση χωρίς τουρκικές εγγυήσεις. 

Με το που κατέφθασε στα κατεχόμενα, ο Τούρκος ΥΠΕΞ στις 8/9/19 μιλώντας σε συγκέντρωση κατοίκων εκ Τουρκίας – εποίκων – από χωριά της Καρπασίας, στην Γιαλούσα, είπε ως προς το θέμα των εγγυήσεων: «η τουρκική πλευρά είναι υπέρ μιας λύσης που θα διασφαλίζει την πολιτική ισότητα της τ/κ πλευράς και τα άλλα της δικαιώματα, αλλά μια λύση με μηδέν ασφάλεια και μηδέν εγγυήσεις δεν μπορεί να είναι ούτε στην φαντασία»… 

Και ξεκαθαρίζει πως εννοεί τις Τουρκικές Εγγυήσεις, λέγοντας «υπάρχει ανάγκη για τις εγγυήσεις και την ασφάλεια της Τουρκίας τώρα πιο πολύ από ποτέ» και προχωρά για να προειδοποιήσει Τουρκοκύπριους που τάσσονται κατά της συνέχισης των Εγγυήσεων λέγοντας, «και εάν κάποιος λέει ότι οι εγγυήσεις και η ασφάλεια είναι μόδα που πέρασε, να ξέρουν ότι είναι απερίσκεπτοι και προδότες, είναι λυπηρό να βλέπουμε τέτοια άτομα».


Τέταρτον. Ότι θα αξιοποιηθεί η κατεχόμενη Αμμόχωστος και η περίκλειστη πόλη των Βαρωσίων. 

Ο Τσαβούσογλου στις 8/9/19 (μιλώντας σε συγκέντρωση κατοίκων εκ Τουρκίας – εποίκων – από χωριά της Καρπασίας, στην Γιαλούσα) ανακοίνωσε το άνοιγμα «προξενείου» στην Αμμόχωστο, λέγοντας πως αυτό γίνεται με εντολή του Τούρκου Προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν «για να μην πηγαίνουν οι Τούρκοι πολίτες της περιοχής της Καρπασίας στην Λευκωσία για την διεκπεραίωση προξενικών υποθέσεων.. Έχει καθορισθεί και το μέρος», είπε χωρίς να το ανακοινώσει, ενώ ανέφερε ότι «πρόξενος» θα είναι ο Κασίμ Καμπάν. «Θα γίνει ό,τι χρειάζεται για την ανάπτυξη της περιοχής της Καρπασίας», πρόσθεσε.

Σε συνέντευξη του στο CNN Turk (προγραμματισμένη για μετάδοση Σάββατο (14/9) βράδυ) και αποσπάσματα της οποίας δημοσιεύτηκαν στις 12/9/19, ο Τούρκος ΥΠΕΞ για το θέμα των Βαρωσίων δήλωσε πως «γίνονται προετοιμασίες για το άνοιγμα των Βαρωσίων».

>>> Αρθρογραφία Brief <<< 

Λοιπόν. Αυτά τα τέσσερα πράματα μας είπε ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου. Συνοπτικά: 
1/ Πρώτα άτυπη Πενταμερής Διάσκεψη να ξεκαθαρίσει το τοπίο και μετά Όροι Αναφοράς, 
2/ Όχι συνέχιση των συνομιλιών απ’ εκεί που έμειναν στο Crans Montana και εκ των προτέρων αποδοχή πολιτικής ισότητας και εκ περιτροπής προεδρίας θέματα τα οποία θα θεωρούνται συμφωνημένα και θα είναι εκτός διαπραγματεύσεων, 
3/ Δεν νοείται λύση χωρίς την συνέχιση των Τουρκικών Εγγυήσεων στην επανενωμένη Κύπρο και 
4/ Προχωρούν σε ανάπτυξη της περιοχής των Βαρωσίων. 

Ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου έχει σε ένα σημείο δίκαιο. Ότι όντως επιβάλλεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο. Και όντως μια Διάσκεψη θα βοηθούσε

Αλλά γιατί άτυπη; Γιατί όχι τυπική και επίσημη; 

Και γιατί να ξεκαθαρίσει μόνο η βάση; Να ξεκαθαρίσουν όλα όσα εκκρεμούν. 

Να πάμε στη Διάσκεψη και να ξεκαθαρίσει και η Βάση και να ξεκαθαρίσει και η Άγκυρα αν επιμένει ή όχι σε Τουρκικές Εγγυήσεις μετά τη λύση. Να ξεκαθαρίσει και η πλευρά μας ότι αποδέχεται την πολιτική ισότητα και την εκ περιτροπής. 

Και αν ξεκαθαρίσουν αυτά και συμφωνηθούν αυτά και μείνουν εκτός της διαπραγμάτευσης για τις τελικές λεπτομέρειες σε άλλα θέματα τότε να ορίσουν νέα Διάσκεψη σε 30 μέρες και να υπογραφεί η λύση.

ad2mobile

Τολμά η Άγκυρα να πάμε σε μια Διάσκεψη αυτού του τύπου και με αυτή την ατζέντα;

Ας την δοκιμάσει ο Νίκος Αναστασιάδης… 

article 1